Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX.

29 Apr 2024 09:19:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bond, IL; Clinton, IL; Madison, IL.

29 Apr 2024 09:15:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bond, IL; Clinton, IL; Madison, IL; St. Clair, IL.

29 Apr 2024 09:05:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Avoyelles, LA; Rapides, LA.

29 Apr 2024 09:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beauregard, LA; Jasper, TX; Newton, TX; Tyler, TX.

29 Apr 2024 08:56:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX.

29 Apr 2024 08:47:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

29 Apr 2024 08:47:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX.

29 Apr 2024 08:47:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

29 Apr 2024 08:47:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX; Robertson, TX.

29 Apr 2024 08:47:28

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Rapides, LA.

29 Apr 2024 08:43:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 08:34:16

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, MO.

29 Apr 2024 08:34:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, MO; St. Francois, MO; Washington, MO.

29 Apr 2024 08:30:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO; Shannon, MO.

29 Apr 2024 08:12:57
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Rens
Lid
Woonplaats: regio Rotterdam
Berichten: 19
Lid sinds: 10 nov. 2007
10 november 2007, 15:38 uur | Bericht #6880
Vroeger was ik erg bang voor onweer. In 1996 was het een keer heel erg zwaar zodat ik op de trap ging zitten.

Nu vind ik onweer geweldig! Dit jaar heb ik ook het een en ander aan zeer dichtbije inslagen zowel binnen als buiten meegemaakt.

Ik begin bij 26 mei 2007.
Ik ben net een uurtje naar bed en net na 0.00 schrik ik wakker van een behoorlijke dreun. Het begon als een gek te onweren. Flits en zo'n enorme bliksem in de grond, ik lag in mijn tentje heel hard mee te trillen. De knallen waren loeihard. Ik kon er ook nog een paar zien vanuit mijn tentje, het was zeer leuk maar gelukkig dat ik een tentje lag.

5 dagen later, 31 mei 2007.
Er komt een hevige bui richting Zuid-Holland. Volgens buienradar zou hij mij niet bereiken. Dat was niet waar. De lucht in het zuidoosten werd ondertussen rond 18.00 steeds donkerder. De bui ging maar heel langzaam. Het zag er naar uit dat hij toch hier overheen ging trekken. Ik besloot toch nog naar de groententuin 2 km verderop te fietsen. Ik ging kijken naar de lucht eerst op de dijk. Ik schrok er behoorlijk van wat ik daar zag. Een enorme shelfcloud komt op me af. Ik dus als een gek naar de tuin fietsen. Ik sta daar plantjes water te geven en uit de voorkant van de shelfmuur om 20.24 opeens een enorme bliksem met een hele harde knal. Ik speerde me snel weer weg en het begon licht te regenen. De lucht was zalig! Met af en toe een flinke BOEM. Toen opeens sloeg de bliksem op slechts 20 meter afstand van mij in! In een boom op het pleintje waar ik langs fietste. Je hoorde niks bijna van die inslag, een seconde later een hele harde knal. Ik was net op tijd thuis en het begon te stortregenen, de bui liet bijna 10 mm regen achter. Daarna werd de achterkant van de shelf zichtbaar en bliksemde het nog even door, ik zag nog een mooie bliksem.

7 dagen later:
7 juni 2007.
Ik was in Polen met een uitwisseling met school. Op 7-6 was ik op excursie naar Auschwitz. Het was erg heet, 30°C en tijdens het bezoek kwam daar heel langzaam een prachtige cb opdagen. Met mammatus aan de voorkant. Het rommelde af en toe hard en heel veel. Na heel lang ging de zon weg en kwamen de knallen dichtbij. Heel dichtbij, ik stond bij de poort en toen af en toe hele harde knallen, soms zonder flits, gewoon in de lage bewolking. Ik vond het heel spectaculair! We gingen weer weg en het was onderweg droog en zonnig.

8 juni 2007:
Ik schrok me een hoedje wat ik zag op de bliksemdetectie, zeer zwaar onweer in NL, ik dacht van oh nee he! Uitgerekend deze dag dat ik weg was. In Polen was het op het moment van noodweer 27°C en zonnig.

9 juni 2007:
Gelukkig dan toch nog actie. Onderweg naar huis kwam er een zeer zware onweersbui opzetten. De ene mooie bliksem na de andere werd zichtbaar. Ik zat gelukkig in de bus dus ik kon genieten. Vanwege de batterijen die op waren heb ik niet veel kunnen filmen, toch heb ik er nog twee op de film weten te zetten:
http://nl.youtube.com/watch?v=IULoX4Y9Plw
Later na 24.00 in Duitsland ging het weer onweren.

Nu 15 juli 2007.
Dit was de dag van het hevigste onweer van 2007 voor mij. Het was 9.00 en de temperatuur was al 22°C. Ik kijk op de radar en zie een zwaar onweersfront op mij afkomen. Het werd in het zuiden zeer grijs en het begon te rommelen en flitsen. De eerste bliksems zichtbaar achter de bomen. De temperatuur was 23°C. Helaas zou dit onweersfront de temperatuur weer terugduwen naar 18°C. De knallen werden harder en de bliksem begon erg dichtbij in te slaan. Het ging helemaal los en ik stond te kijken voor mijn raam, een aantal bliksems in de wolken en naar de grond. Toen op 70 meter afstand een enorme inslag waar ik zicht op had. Echt top! Toen zelfs een op 30 meter afstand, zo eentje als op 31 mei 2007 maar heviger. Een enorme knal volgde. Het onweer was zeer hevig en spectaculair. Later deze dag klaarde het op en werd het 29°C. Dat was toch een zeer mooie temperatuur alsnog!

16 juli 2007
Een dag later ging het weer heel hard onweren. Het was 22°C om 8.30 en de lucht was lekker grijs en het begon te onweren. Om 9.00 even pauze en toen ging het net ten oosten van mij helemaal los. Loeiharde knallen en zalige bliksems opnieuw. Toch nog 27.6°C deze dag
Rens
Lid
Woonplaats: regio Rotterdam
Berichten: 19
Lid sinds: 10 nov. 2007
11 november 2007, 16:52 uur | Bericht #6933
Dat weet ik. Toch voelde ik me wel wat veiliger op 26 mei dan op 31 mei. M'n ouders hebben me weleens verteld dat ze in de buurt van de Bodensee aan het kamperen waren en de bliksem daar middenin de tentstok sloeg
Waarom deze advertentie?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 129 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 129, lezen 4 mensen het topic "Richtingen om klimatoloog/strom-chaser te worden.".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden