Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:27:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:03:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:30:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 18:26:49

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX.

28 Apr 2024 16:45:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Milam, TX.

28 Apr 2024 16:35:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

28 Apr 2024 16:12:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crawford, AR; Washington, AR; Adair, OK; Sequoyah, OK.

28 Apr 2024 16:12:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cedar, MO; Dade, MO.

28 Apr 2024 16:12:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Dade, MO.

28 Apr 2024 16:12:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX; Travis, TX.

28 Apr 2024 15:20:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Comal, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX; Travis, TX.

28 Apr 2024 14:54:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

28 Apr 2024 14:51:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor McDonald, MO.

28 Apr 2024 13:42:07
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 1 okt. 2007
22 januari 2008, 19:48 uur | Bericht #8641
Dit artikel komt uit een nieuwsbrief van de Davis Weather Club. Het vertelt het verhaal van een B-52piloot die tijdens die Vietnamoorlog, oog in oog kwam te staan (vliegen) met een bolbliksem

Former B-52 Pilot Remembers Brush with Ball Lightning

Who needs action movies when you know people like Bob Croach, of Canon City, Colorado, who can tell you a story like the one below? Bob was inspired to tell us about his experience with ball lightening and aircraft by the article in our November issue. Hang on to your hats.

“During the Vietnam action, I first flew the venerable old Caribou or C-7 for the Air Force in-country and had many experiences with lightning in general. My next tour was in the venerable (forever) B-52 and I spent quite some time flying missions from Guam. “Flying a bombing mission in the B-52 G model over South Vietnam during the cyclone season, we were proceeding in-country (known as flying 'feet wet' to 'feet dry') at about 41,000 feet (12,500 meters). We encountered a highly charged electrical area that was evidenced by more St Elmo’s fire on the wings and fuselage than we had ever seen. The blue-green glow extended several feet from every surface that we could see including the tail (had to use the sextant port to observe that). Since that was nothing more than a more than usual occurrence of St. Elmo’s, we just ignored it after remarking on the intensity of it.

“The St. Elmo’s was just getting started though. My copilot grabbed my arm and pointed to the forward, center, windscreen just as a mass of ball lightning seemed to transition through the windscreen just above the center instrument panel. The ball lightning then proceeded down the center aisle right over the throttles of the BUF. (B-52 crew members’ nickname for the B-52: Big Ugly Fellow, sort of). En route to the electronic warfare and gunnery station, the ball lightning tripped not less than about 100 circuit breakers mounted on the side panels of the aisle leading from the pilot’s stations to the defensive stations where it finally discharged, burning the gunner slightly on the left arm and the EW (Electronic Warfare Officer) slightly on the right arm – not to mention momentarily blinding both of them and knocking out many of their systems.

“Needless to say, this was an alarming and unusual experience on an extremely long mission – fortunately we had packed extra underwear in our mission kits. It was also pretty unusual since it happened only to my BUF, and not to two others that were flying in formation with me at 500-foot (150 meter) altitude intervals and approximately one mile (1.6 km) separation. Guess that was just one of many events that earned my Vietnam sorties the nickname of the ‘flying circus.’”

Bob’s memory was really kicked into gear and he added this: “I forgot the most salient point: I assume aircraft windscreens, especially of the B-52 vintage, are glass – almost pure silica. Of course, current vintage aircraft, especially fighter aircraft are Poly cyo. Would be interesting to find out if any current jocks had instances of ball lighting in their cockpits – if so, might work to dispel the connection of silica and ball lighting – or confirm if they have not.”

Continuing to mull, a few days later he added this: “Well, to negate the theory, one only needs to read all the tales of St. Elmo’s and ball lighting on tall ships of the previous two centuries. I have to believe it as more to do with static electricity reaching a critical mass with objects passing through an intense area of electrical charge. The object passing through would be the catalyst or ‘gatherer’ and where the static discharge builds until the ball lightning occurs.”

(Poor Bob, with a brain – and memories - like that, we wonder if he ever sleeps.) What a ride! Thanks, Bob! (Check out a simulated photo of ball lightning at The UnMuseum.)
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 117 mensen aan het browsen op het forum. 6 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 117, lezen 5 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden