Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Wagoner, OK.

28 Apr 2024 08:17:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, KS; Jasper, MO; Newton, MO.

28 Apr 2024 08:17:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK; Wagoner, OK.

28 Apr 2024 08:13:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK.

28 Apr 2024 08:03:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eastland, TX; Erath, TX; Palo Pinto, TX; Stephens, TX.

28 Apr 2024 08:02:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Delaware, OK; Mayes, OK.

28 Apr 2024 08:02:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Palo Pinto, TX; Stephens, TX; Young, TX.

28 Apr 2024 07:52:26

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Wagoner, OK.

28 Apr 2024 07:52:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX.

28 Apr 2024 07:52:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Carter, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Love, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK.

28 Apr 2024 07:52:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Craig, OK; Delaware, OK; Ottawa, OK.

28 Apr 2024 07:52:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Mayes, OK; Wagoner, OK.

28 Apr 2024 07:52:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Craig, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK.

28 Apr 2024 07:39:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Shackelford, TX; Throckmorton, TX.

28 Apr 2024 07:35:58

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Muskogee, OK; Wagoner, OK.

28 Apr 2024 07:35:58
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
31 mei 2008, 00:52 uur | Bericht #12975
Zo, heb even moeten verzinnen , maar denk dat ik nu toch wel wer iets heb wat hoop ik niet in 1 dag wordt geraden!

ik wens julie allen weer veel succes!!!!

groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
31 mei 2008, 01:04 uur | Bericht #12976
Ik denk een meteoriet
Waarom deze advertentie?
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 mei 2008, 01:14 uur | Bericht #12977
volgens mij gekristalliseerd vulkaangesteente.. *denk ik... moeilijke hoor, dit!! ^^
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Anton
Lid
Woonplaats: Soest
Berichten: 6
Lid sinds: 17 aug. 2006
31 mei 2008, 08:25 uur | Bericht #12979
volgens mij een versteende boomtak
luitzen
Lid
Woonplaats: Frentsjert (Franeker)
Berichten: 257
Lid sinds: 26 mei. 2007
31 mei 2008, 09:05 uur | Bericht #12980
Ik denk dat het iets is wat "versteend" is door de bliksem. Als de stroom b.v. door zand gaat dan wordt het glas.
Mac
Lid
Woonplaats: Sliedrecht
Berichten: 13
Lid sinds: 26 jul. 2006
31 mei 2008, 10:28 uur | Bericht #12985
Een steen voor in je aquarium?
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
31 mei 2008, 10:29 uur | Bericht #12986
Zo'n kalksteen die je welleens langs de zeeën vind?
Check out the light show:)
iemanss
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 391
Lid sinds: 28 jul. 2006
31 mei 2008, 11:22 uur | Bericht #12992
Hmmm ik denk fulgurieten.
unstable
Lid
Woonplaats: Schinveld
Berichten: 67
Lid sinds: 6 mei. 2008
31 mei 2008, 13:09 uur | Bericht #12997
Dat is inderdaad een fulguriet!
Als bliksem in zand slaat, dan smelt het zand en krijg je verglazingen.
Hoe witter het zand, zoals zilverzand, hoe helderer de fulguriet.

Ik ben bezig deze te maken, door koperen staven in de grond te zetten waar de kans groot is dat de bliksem hierop kan inslaan.

Als ik er eentje heb verkregen, zet ik de foto wel op de forum!!!!!!!
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 juni 2008, 21:16 uur | Bericht #7382
Zo...hier is dan weer de oplossing van deel 5 !

jullie waren er toch best wel weer snel mee!!

deze keer was Luitzen er heel snel bij met de gok....'versteend' door bliksem wordt dan glas...

ik vind dit een hele goeie 100% juiste gok----het is immers herkennen of gokken!!!!

de tweede plaats gaat naar.....Iemans !!!die met het juiste woord kwam---FULGURIET

de derde plaats is voor...Unstable die ook de juiste benaming had maar ook nog een mooie uitleg erbij!!
Unstable probeerd namelijk zelf een Fulguriet te maken zodoende dat hij er ook het nodige ervan af weet!!!
Ik hoop ook zekers dat het je gaat lukken, en dat je de foto's dan met ons kan delen!!!succes en veel inslagen in je tuin!!


hieronder nog een kleine uitleg over de mooie bijkomstigheid van een goed geplaatste inslag,

Fulguriet
Een fulguriet uit Okeechobee in Florida, van bovenaf en van opzij gezien.Een fulguriet is een holle buis van gesmolten gesteente of zand en bestaat vaak voor een groot deel uit lechatelieriet. Deze ontstaat door de intense hitte die ontstaat inslag van een bliksem in kwartsrijke gronden. Strikt genomen kan het worden beschouwd als een metamorf gesteente ontstaan door contactmetamorfologie.

Uiterlijk
Fulgurieten hebben een doorsnede tot enkele centimeters en kunnen een lengte van vele meters bereiken. In 1942 is in de buurt van Hulshorst in de Veluwe een fulguriet van 3 meter lengte gevonden. De buitenkant een fulguriet is meestal ruw en kan bedekt zijn met zandkorrels, terwijl de binnenzijde vaak glad is.

Voorkomen
Fulgurieten ontstaan vooral in zandrijke bodems in gebieden met veel onweersactiviteit. In principe kan een fulguriet ontstaan in elke bodemsoort. Ondanks dat fulgurieten veel voorkomen worden ze maar zelden gevonden. Ze zijn namelijk vaak moeilijk op te sporen en bovendien zeer breekbaar, waardoor een fulguriet vaak in stukken breekt tijdens het opgraven. Bijzonder is dat fulgurieten in woestijngebieden nooit op de duintoppen worden gevonden maar altijd in de kommen tussen de duinen. De bliksem slaat in woestijnen op plaatsen in die het dichtst bij het grondwater liggen.

bron;http://www.arikah.net/encyclopedie/Fulguriet


groetjes Ruk.

één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
4 juni 2008, 22:26 uur | Bericht #4800
Hey ruk ik weet, het is iets van jouw dat Rara wat is dit, maar wanneer krijg ik een de eer om er 1tje te doen?
Check out the light show:)
luitzen
Lid
Woonplaats: Frentsjert (Franeker)
Berichten: 257
Lid sinds: 26 mei. 2007
5 juni 2008, 00:08 uur | Bericht #7350
Ik werk zelf in het glas vandaar......

Ik werk alleen met vlakglas en spiegels!!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 141 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 141, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving over de zomer van 2011".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden