Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 08:34:16

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, MO.

29 Apr 2024 08:34:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, MO; St. Francois, MO; Washington, MO.

29 Apr 2024 08:30:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO; Shannon, MO.

29 Apr 2024 08:12:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Franklin, MO; Jefferson, MO; St. Francois, MO; Washington, MO.

29 Apr 2024 08:05:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX.

29 Apr 2024 07:58:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MO; Jefferson, MO; St. Francois, MO; Washington, MO.

29 Apr 2024 07:55:14

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Vernon, LA.

29 Apr 2024 07:55:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX.

29 Apr 2024 07:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO; Shannon, MO; Texas, MO.

29 Apr 2024 07:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rapides, LA; Vernon, LA.

29 Apr 2024 07:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 07:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Montgomery, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 07:29:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Texas, MO.

29 Apr 2024 07:29:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vernon, LA; Jasper, TX; Newton, TX; Tyler, TX.

29 Apr 2024 07:15:42
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
16 juli 2008, 21:09 uur | Bericht #14967
Soms is één plaatje al genoeg....

Soms is één grafiek voor een meteoroloog al genoeg om de weersontwikkelingen voor de komende dagen te kennen. De afbeelding hiernaast is daar een voorbeeld van. Wat zien we? En op welke manier kunnen we daaruit destilleren wat voor weer het wordt?

OK. Om eerlijk te zijn. Ook de meest doorgewinterde meteorologen hebben niet genoeg aan alleen deze afbeelding om een verwachting te maken. Maar, het geeft al wel heel veel aan. Hoe, kunnen we alleen maar vertellen, nadat we hebben uitgelegd wat we hieronder zien.


Een paar typerende foto's van het weerbeeld op verschillende plekken en tijdstippen in ons land op woensdag. De lucht woensdagochtend om kwart over tien te Beets, Noord-Holland. foto: Gre Maijer.

Wat we zien….
De afbeelding hieronder naast dit verhaal is de zogenaamde ‘pluim’, aangevuld met een paar andere waarden die we zo dadelijk uitleggen. De pluim zelf bestaat in dit plaatje uit de grijze lijnen, plus de rode en de oranje lijn.


Deze afbeelding zegt veel over de weersontwikkelingen van de komende dagen.

De rode lijn is de hoofdberekening van het belangrijkste weermodel, het ECMF. Omdat kleine afwijkingen in de waargenomen beginsituatie tot grote verschillen in de uiteindelijke uitkomst kunnen leiden, worden ook extra berekeningen uitgevoerd. Elk met een kleine afwijking.

Op basis hiervan kan iets gezegd worden over hoe zeker de door de hoofdberekening verwachte ontwikkelingen zijn, en tevens over welke andere mogelijke kanten het weer nog op kan gaan. Deze extra berekeningen worden met een minder grote rekendichtheid uitgevoerd. Ze zijn in de afbeelding te zien als de grijze lijnen. De oranje lijn is ook zo’n extra berekening, maar dan uitgevoerd zonder beginafwijking. Dit is de zogenaamde ‘controlerun’.


Woensdagochtend 8.30 uur, in een stadspark in Breda. Foto: Henk Voermans.

Natuurlijk zijn er nog andere weermodellen dan het ECMWF die van grote waarde zijn. Het Amerikaanse weermodel (de blauwe lijn) is er daar één van. Verder zijn er onder meer nog het HIRLAM-model en het UKMO. Deze zijn niet weergegeven in de grafiek.

Tot slot zien we nog een witte en paarse lijn. Dat zijn het gemiddelde en de mediaan van de (grijze) extra berekeningen van het ECMWF.

Wat we eruit kunnen afleiden
Nu we weten wat we zien, namelijk allemaal verschillende berekeningen, kunnen we verder met de volgende vraag: wat kunnen hieruit afleiden?

In de bewuste afbeelding kijken we zoals gezegd naar de temperaturen op het 850 hPa drukvlak, op ongeveer 1500 meter hoogte. Op deze hoogte kunnen we goed zien wanneer warmere lucht, dan wel koudere lucht binnenstroomt. De dagelijkse grillen van de temperatuur aan het aardoppervlak leidt op die hoogte niet, of slechts in beperkte mate, tot een verstoring van dit beeld. Overigens komen situaties voor, waarin andere verstorende factoren optreden. We gaan daar nu even niet verder op in.

Zoals gezegd kunnen we (in een laaggelegen gebied als Nederland) aan de temperaturen op 1500 meter hoogte goed zien of er warmere lucht binnenstroomt, dan wel koelere. Warme lucht stroomt binnen achter een warmtefront, koelere lucht achter een koufront.

En wat zien we de komende dagen gebeuren? Juist, de temperaturen dalen en stijgen een paar keer scherp. Warmte- en koufronten (en occlusiefronten – een koufront samengesmolten met een koufront) wisselen elkaar in relatief hoog tempo af.


Rond zonsopkomst, Drenthe. Karin Broekhuijsen.

Deze snelle afwisseling van luchtsoorten vindt alleen maar plaats wanneer er in de bovenlucht veel wind staat. De windsnelheid in de bovenlucht bepaalt namelijk hoe snel fronten trekken. Dat de fronten snel trekken, geeft daarmee aan dat de straalstroom zich de komende dagen dichtbij of boven ons hoofd bevindt. In de straalstroom waait het namelijk het flinkst en bevinden zich de meest actieve regen- en buiengebieden.

En dan zijn we er. Blijkbaar trekken er regelmatig regen- en buiengebieden over de komende dagen. Het relatief hoge tempo van de temperatuurswisselingen op het 850 hPa drukvlak zegt al genoeg om tot deze conclusie te komen. Daarbij is natuurlijk altijd wel de vraag hoe actief ze zijn.

In het algemeen is het zo dat hoe groter de temperatuurverschillen tussen voor en ná het passeren van een front zijn, hoe actiever het front is. Het hangt echter van meer dingen af, zoals eventuele golvingen in een front en hoeveel vocht in de lucht aanwezig is. Bovendien trekken tussen de frontale storingen door, vaak ook nog wel buienzones die niet of nauwelijks terug te vinden zijn in schommelingen van de temperatuur op het 850 hPa drukvlak.

Om een serieuze verwachting te maken, moeten meteorologen daarom altijd naar veel meer elementen kijken dan alleen een grafiek als deze. Maar leuk blijft het wel, dat aan de hand van één zo’n afbeelding al zoveel af te lezen valt.

Overigens zien we na komende maandag minder, en minder heftige slingeringen, in de temperatuurslijn. Met daarbij een stijgende trend. Het lijkt, lijkt……… volgende week minder wisselvallig en warmer te worden. Dat was donderdag nog wel behoorlijk onzeker. Veel hangt af van de exacte koers van ex-orkaan Berta die de komende dagen langzaam koers zet richting Europa. Nog eventjes afwachten. Eerst nog even een paar regen- en buienzones verwerken.

Bron: Meteo Consult
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 juli 2008, 00:15 uur | Bericht #14975
ik tel toch echt 4 plaatjes hoor Jan?!?!

leuk informatief stukje weer!!! gaat er altijd weer in als koek!!!

groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 juli 2008, 10:08 uur | Bericht #14982
Einde rotzomer niet in zicht - waar volgende week naartoe?


Het ziet er niet echt fameus uit, het weer voor de rest van de maand. De volgende tien dagen kan u zich beter verzoenen met de ondertussen bekende scenario's: gras afmaaien tussen twee buien door, de lunchtafel toch maar binnen dekken wegens net iets te fris en terrasjes 's avonds met een dikke fleece of jas bij 10 à 12 graden.

Net niet goed genoeg
Morgen en overmorgen gaat u niet veel zon zien, tenzij een beetje aan de kust. En het gaat overal regenen. Het verlengde weekend wordt relatief fris (21 graden maximum in de Kempen, 18 aan de Kust) met overal meer dan 30 procent kans op regen. Echt kloteweer dus niet, maar net niet goed genoeg.

Volgende week
Eigenlijk mag u dat patroon doortrekken tot eind volgende week. Maandag en woensdag lijken voorlopig de droogste dagen te worden. De temperatuur gaat vanaf dinsdag wel weer boven de 20, met maxima van 25 graden aan het eind van volgende week. Maar die vervelende 20 procent kans op regen blijft ook dan. 't Eén en 't ander zou te maken hebben met de restanten van de orkaan Bertha aan de andere kant van de oceaan.

©Hln | Gewijzigd: 13 februari 2017, 11:22 uur, door Joyce.s
kasper
Lid
Woonplaats:
Berichten: 33
Lid sinds: 7 jul. 2008
17 juli 2008, 11:42 uur | Bericht #14987

Toppie weer dus in Nederland.
Ben ik blij dat ik naar het zuiden afdaal, daar is het hopelijk wel goed weer de komende 2 weken .
Zon, zon, zon en maandag onweer volgens de 10 daagse voorspelling .
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 juli 2008, 12:51 uur | Bericht #14990
Zomer in aantocht?

Na een periode van wisselvallig weer, met buien en af en toe on-zomerse temperaturen lijkt het erop dat we na komend weekend toch zomer gaan krijgen. Hoe lang het zomerweer dan aanhoudt is nog even afwachten.

Wisselvallig, fris en nat.
Afgelopen periode werd gekenmerkt door wisselvallig weer. Voor zomer moesten vakantiegangers echt naar het zuiden van Europa toe. In Nederland was het, met buien en temperaturen, die vaak onder de 20 graden lagen, bepaald niet zomers toe noemen. Uit de buien viel af en toe ook flink wat neerslag. In de Randstad viel lokaal binnen 24 uur soms bijna 35 mm. Deze natte periode was voor het slepende neerslagtekort, in delen van Nederland, wel welkom, maar voor de vakantieganger een domper.

Zomer?
Het lijkt erop dat we na komend weekend verlost worden van het wisselvallige weer en dat de zomer eraan komt. De modellen berekenen hoge druk in onze omgeving na het weekend en temperaturen die naar 25 graden stijgen. Bovendien blijft het dan ook droog en zien we de zon.



Warmer en zonnig
Het weer blijft dus tot en met komend weekend erg wisselvallig, met op zaterdag zelfs een weerbeeld dat nog het meeste weg heeft van herfst. Buien, frisse temperaturen en veel wind. Vanaf zondag bouwt het Azorenhoog langzaam uit naar onze regio. Dit lijkt komende week door te zetten. Langzaam gaan dan de temperaturen boven de 20 graden uitkomen en later in de week zelfs naar de 25 graden, zomergrens, stijgen. Door de invloed van hoge druk blijven storingen even uit de buurt en wordt het droog en zonnig.



Hoe lang?
Of we echt een lange periode met zomers weer tegemoet gaan is nog niet met zekerheid te zeggen. Voorlopig ziet het ernaar uit dat we komende week in ieder geval kunnen gaan genieten van beter weer, maar of de zomer stand houdt is voorlopig nog even afwachten.

©Weeronline
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
19 juli 2008, 11:03 uur | Bericht #15039
Ik ben blij dat het nu snel afgelopen is met dat wisselvallig, natte en relatief koele weer.

Als ik de vooruitzichten bekijk valt het me wel op dat het dan "opeens" weer de andere kant opschiet en al snel naar de 25-30C gaat lopen. Ik zou liever een wat standvastiger weer hebben maar dan ook met temperaturen die niet extreem zijn. Zo tussen de 22-25C is over het algemeen prima. Meer hoeft niet.
De kans op slechter weer neemt immers toe als de temperatuur verder oploopt. Onweer/hagel/stortbuien zijn dan vaak het vervelende gevolg.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
19 juli 2008, 16:06 uur | Bericht #15046
Orkaan Bertha brengt zomer bij ons

Orkaan Bertha die begin deze week nog bij Bermuda lag trekt momenteel richting IJsland. Een direct gevolg is een weersverbetering bij ons!

Op de WeerOnline expertkaarten kunt u momenteel Bertha aan de linker kant op de kaart zien verschijnen. Hieronder zetter we 4 kaarten onder elkaar. De eerste is de drukverdeling zojuist berekent door het GFS-model (06 UTC-run van zaterdag 19 juli) voor 02:00 uur komende nacht. De kaarten eronder zijn steeds 24 uur later.









©Weeronline
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
19 juli 2008, 23:58 uur | Bericht #15090
Het onderste kaartje vind ik interessant.
Daar zie je namelijk links op de kaart een nieuw hogedruk gebied ontstaan.

Jan, verwacht je dat dit linker-hogedrukgebied zich naar het eerste hogedrukgebied (dat dan boven NL ligt) zal verplaatsen of uitbreiden?
Het gebied boven Portugal tussen de 2 x "1015" zou dan opgevuld kunnen gaan worden tot 1020 of meer.
De isobaar 1020 geheel links op de laatste kaart is een enorm groot gebied en hoort waarschijnlijk dus bij een heel groot hogedrukgebied op de oceaan.

Ik ben geen weerkundige of amateur meteoroloog maar kijk met een simpele blik naar deze kaarten ....
Annette
Lid
Woonplaats: Roelofarendsveen (vlakbij Leiden)
Berichten: 697
Lid sinds: 11 jun. 2007
20 juli 2008, 08:57 uur | Bericht #15106
De voorspellingen van weer-online zijn alweer wat veranderd en geven alleen voor deze week mooi weer aan... daarna weer wat minder!
Buienradar is een stuk positiever die geeft voor de komende 2 weken volop zomer aan... met aan het eind een temperatuur van 31 graden!!!
Hopen dat buienradar dit keer WEL gelijk heeft... zou wel weer eens leuk zijn!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2008, 10:34 uur | Bericht #15116
Volgende week stabiliseert het weer doordat een uitloper van het Azorenhoog naar onze omgeving trekt. Er is echter wat onzekerheid over de plaats van dat nieuwe hoog. De meeste oplossingen gaan nu voor een positie boven de Benelux, waarna het hoog waarschijnlijk naar Scandinavie trekt. Het behoudt dan nog een uitloper naar het zuiden. Met een zuidoostelijke wind wordt dan warme en droge lucht naar onze omgeving gevoerd. In de loop van de volgende week kan het daarbij in het binnenland 27 tot 28 C worden. Het is nog onduidelijk of dit de aanzet is tot een langere periode van stabiel en warm zomerweer.

We moeten maar afwachten wat het gaat doen. Zelf mag van mij de zomer wel komen. Maar we hebben altijd 1 maand in de zomer die regenachtig verloopt en dan denk ik bij mijn eigen dat we die nu al gehad hebben. Dus nu nog 2 a 3 redelijke maanden voor de boeg
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2008, 11:21 uur | Bericht #15118
Warmer

Het gaat dan toch gebeuren. Na een paar wisselvallige weken gaan we over op een meer zomers weertype. Het vraagt nog wel wat geduld, want dit weekend is het nog buiig.

wihn_warmer.jpg

De komende dagen wordt het langzaam beter. De meeste buien trekken naar het oosten weg en dan wordt plaats gemaakt voor de zon die van tijd tot tijd schijnt. Ook ziet het er vanaf dinsdag overwegend droog uit. Het meest opvallend is echter de temperatuur. Die gaat rap omhoog naar een zomerse 25 graden. Dat is vanaf donderdag mogelijk en dat gaat ook nog wel een tijdlang door. Zo krijgen we een goedmakertje voor de afgelopen wisselvallige periode.

©Weathernews

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
20 juli 2008, 11:29 uur | Bericht #15119
Ik geloof er nog niet veel van, als ik nu naar buiten kijk lijkt het wel herfst, en die warme temperaturen zullen zeker weer voor even zijn, dan zitten we bijna in eind juli en hebben we alleen augustis nog september reken ik al geen eens meer mee want dat is meestal na zomer. Ik had wel gehoord dat het eind van de week tropisch zal worden...
maar dat gaat altijd gepaard met onweers buien | Gewijzigd: 20 juli 2008, 11:31 uur, door blackidentity
Han
Lid
Woonplaats: Ermelo
Berichten: 816
Lid sinds: 8 feb. 2007
20 juli 2008, 13:41 uur | Bericht #15128
Citaat van Black Identity, zondag 20 juli 2008, 10:29 uur Ik geloof er nog niet veel van, als ik nu naar buiten kijk lijkt het wel herfst, en die warme temperaturen zullen zeker weer voor even zijn, dan zitten we bijna in eind juli en hebben we alleen augustis nog september reken ik al geen eens meer mee want dat is meestal na zomer. Ik had wel gehoord dat het eind van de week tropisch zal worden...
maar dat gaat altijd gepaard met onweers buien


Het is ook bijna niet te geloven als je nu naar buiten kijkt.
Het weer kan echter snel omslaan en de zon heeft veel kracht. Dus als de wolken eenmaal weggaan zal de temperatuur snel gaan oplopen. Boven de 25C kan dus best.

Of het nu eind juli is of niet maakt niets uit. Er zijn nog weken zomertijd voor de boeg, dus dat is niet iets om je zorgen om te maken. Ik maak me meer zorgen om het "opschuifeffect". Daarmee bedoel ik dat de aangekondigde weerverbeteringen te lang op zich laten wachten.
Je zien nu al dat maandag ook weer een regenachtige dat zal gaan worden. Een paar dagen geleden was daar nog geen sprake van. Laten we hopen dat het niet zo is, en dat het morgen en vandaag (!) eens wat droger en warmer weer wordt. Een beetje wind is niet zo erg maar regen is er nu genoeg gevallen.
Annette
Lid
Woonplaats: Roelofarendsveen (vlakbij Leiden)
Berichten: 697
Lid sinds: 11 jun. 2007
22 juli 2008, 13:38 uur | Bericht #15214
Zomer in aan tocht?? De voorspellingen worden weer steeds slechter .... wij staan dit weekend op een camping in een klein tentje en ik word niet vrolijk van de voorspellingen vanaf vrijdag!!! Bij weer-online staan veel onweersbuien gemeld... wel leuk hoor!! Maar niet in een tentje...
maarten89
Lid
Woonplaats: arnhem
Berichten: 605
Lid sinds: 27 apr. 2008
22 juli 2008, 13:54 uur | Bericht #15215
Tja ik denk nog steeds dat zomer echt komt. Deze dat in weekend ff iets gas terug neemt om vervolgens weer nieuwe hogedrukgebied laten komen, bij ons regio! Ik verwacht ook wel dat we in august misschien hitte golf krijgen. Als de run gfs 06z neem, lijkt me er dat hoge druk blokkade komt, omega? Wie weet, zeg nooit nooit. Ik hoop het wel!
Woonplaats: Aalten
Berichten: 82
Lid sinds: 4 jul. 2008
22 juli 2008, 14:02 uur | Bericht #15216
Positief blijven! De zon schijnt hier al..... En je merkt direct als ie er doorheen prikt dat de temperatuur ook omhoog gaat!
Het is hier half bewolkt en 20 graden... Ik klaag nog niet en zeker niet na wat we de afgelopen dagen hebben gehad! Kan nu alleen maar beter worden!
weerfan16
Lid
Woonplaats: Wolvega
Berichten: 152
Lid sinds: 15 mei. 2008
22 juli 2008, 14:05 uur | Bericht #15217


maar de cape ziet er goe duit? kwa onweer dan op vrijdag als ik goed kijk
Aantal dagen met onweer: 7
Annette
Lid
Woonplaats: Roelofarendsveen (vlakbij Leiden)
Berichten: 697
Lid sinds: 11 jun. 2007
22 juli 2008, 21:51 uur | Bericht #15249
Citaat van weerfan, dinsdag 22 juli 2008, 12:05 uur maar de cape ziet er goe duit? kwa onweer dan op vrijdag als ik goed kijk
Je moet de cape van zaterdag en zondag eens zien... die zien er namelijk nog beter uit... vrijdag, zaterdag en zondag wordt het knallen (uit m'n tentje haha) zo als het er nu uit ziet!!
Annette
Lid
Woonplaats: Roelofarendsveen (vlakbij Leiden)
Berichten: 697
Lid sinds: 11 jun. 2007
22 juli 2008, 21:54 uur | Bericht #15250
Laat maar... ik zie dat de voorspellingen alweer zijn veranderd... nog steeds wel leuk zaterdag en zondag, maar niet zo extreem meer en ook niet meer voor het hele land... toch wel jammer
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
23 juli 2008, 08:49 uur | Bericht #15272
Zomerweer terug

Na een natte en zelfs onstuimige maandag met herfstachtige trekjes komt deze week geleidelijk het zomerse weer terug. Donderdag kan op een enkele plaats al de zomerse grens van 25 graden gehaald worden, vrijdag gebeurt dat op meer plaatsen en kan het al zo'n 26 of 27 graden worden. In het weekeinde komen de tropische waarden in zicht al moeten we dan ook met enkele regen- en onweersbuien rekening houden.

Het verwachte mooie weer hebben we indirect te danken aan de restanten van orkaan Bertha welke inmiddels als depressie de Atlantische Oceaan richting IJsland oversteekt en daar dinsdag aankomt. Onder invloed van warme lucht die met deze oude orkaan naar het noordoosten stroomt, komt via de Britse Eilanden een hogedrukgebied tot ontwikkeling en verplaatst deze zich onze kant op. Woensdag ligt de kern al volgens de laatste modeluitvoer boven ons land. De wind zit nu nog in de westhoek, woensdag wordt deze veranderlijk en draait later deze week naar oost tot zuidoost waarmee dan de aanvoer van warme lucht pas echt op gang gaat komen.



Eindelijk verzuchten de mensen die in West-Europa vakantie houden. Vooral op de camping is het behelpen met de natte boel. Na dagenlang in de tent of caravan spelletjes spelen, wordt het tijd om weer eens lekker buiten te kunnen zitten. Juli is op veel plaatsen al een natte maand. In het westen is lokaal al meer dan 175 mm gevallen (Voorschoten 175 mm t/m 21 juli j.l.). De Bilt zit inmiddels al ruim boven de normale maandsom van 70 mm.

In het westen van Zeeuws-Vlaanderen en op de Waddeneilanden valt het mee met de neerslag in deze maand. Op West-Terschelling is t/m 21 juli nog maar 37 mm gevallen. Het kan nog slechter. Vorig jaar was juli nog natter; lokaal viel er zo'n 240 mm.

In het zuidwesten en zuiden van Europa, met name Portugal en Spanje is het al een tijd warm tot zeer warm. Ook in Griekenland en Turkije is het heet met temperaturen lokaal boven de 40 graden.

©Meteonet
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 106 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 106, lezen 4 mensen het topic "Gezocht: Chasepartners".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden