Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
GerardT
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 10 aug. 2008
10 augustus 2008, 20:09 uur | Bericht #17866
Hallo allemaal,

Al een tijdje loop ik met een vraag over het weer rond. Of eigenlijk zijn het twee vragen die (misschien) bij elkaar horen.

De eerste vraag gaat over de warmste dag en gerelateerd aan de langste dag. Hoe kan het zo zijn dat de zomer (de zon staat hoger aan de hemel) nog moet beginnen nadat de langste dag al geweest is? Ik neem aan dat deze twee gerelateerd zijn. Kan iemand me uit de droom helpen?

De tweede vraag is misschien gerelateerd aan de eerste. We weten allemaal dat de zon in het oosten op komt. Maar het lijkt mij zo dat deze niet elke dag de horizon op hetzelfde punt doorkruist tijdens de opkomst. Is dat zo en hoeveel verschil zit hier in met deel van het jaar. Nu heb ik bedacht dat dit wel een gerelateerd kan zijn met m'n eerste vraag. s dat zo?

Ik hoop dat iemand me met deze vragen kan helpen.

Alvast bedankt,
Gerard
supercel
Lid
Woonplaats: zuidlaren
Berichten: 339
Lid sinds: 4 jul. 2008
10 augustus 2008, 20:51 uur | Bericht #17868
hmm...
ik weet het niet zeker maar ik denk dat je eerste vraag te maken heeft met de water temperatuur.
in het begin van de zomer moet het water nog op warmen en aangezien wij vlak langs de kust wonen heeft de zee veel invloed op ons temperatuur(zeeklimaat). als er een zuidoosten wind waait zoals een tijdje in juni kan het snel warm worden maar een westen wind komt van zee en dat is een stuk vochiger en frisser. en aangezien de westen wind de overhand heeft is het dan meestal een stuk koeler.

de tweede weet ik ook niet zeker maar ik denk dat het met de liging te maken heeft en dat hij alleen op 21 september en 21 maart precies van oost naar west zou opkomen. dat zijn eenige dagen dat de zon over de hele wereld gelijk opkomt en precies 12 uur schijnt. en in de zomer meer noordelijk onder gaat en winter meer zuidelijk. want op de noordpool heb je in de winter alleen schemering en nacht en in de zomer schijnt de zon 24 per dag. wij ziten daar tussen in, dus heben in de wint nog wel zon maar in de zomer nog nacht. het te maken dat de aarde scheef op zijn staat. op 21 december zal de zon precies van oost naar west gaan op de steenbokkeerkring. dus tussen 21 september en 21 maart zal de zon tussen de evenaar naar steenbokkeerkring(ZB) en weer terug waardoor wij minder zon krijgen, want de aarde zelf zit er voor. in die tussen tijd zal er elke dag maar een smalle strook (tussen de evenaar en de steenbokkeerkring)zijn die precies 12 uur zon heeft en van west naar oost gaat. precies het zelfde van 21 maart naar tot 21 september maar dan NB tussen de evenaar en de kreeftkeerkring.

ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegt vooral de laatste weet ik bijna zeker de eerste wat minder, maar ik ga nog maar naar het 4e jaar van havo dus moet nog een hoop leren.

niels
Waarom deze advertentie?
rick
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 7
Lid sinds: 29 jun. 2008
11 augustus 2008, 15:47 uur | Bericht #17905
vraag èèn weet ik zo geen antwoord op. met het antwoord van wallcloud ben ik het eens.

ik heb er een paar zelf gemaakte foto's bij gezocht, ik woon 6 hoog met een uitzicht pal op het oosten
foto 1 = dagelijks zicht v/a balkon ( toren is exact het oosten, kompas! )
foto 2 = 20/21 maart 08 genomen( maar ik kan ook zeggen 20/21 september is presies de zelfde zonnestand)
foto 3 = in april ( zon schuift naar links <<<<< bij opkomst, tot 20/21 juni ten opzichte van de toren )
( vanaf 20/21 juni gaat de zon weer naar recht>>>>> richting toren )
foto 4 = in augustus (zon schuift naar rechts>>>>> bij opkomst tot hij weer op 20/21 september opkomt
zoals op foto 2 )
foto 5 = november (zon schuif naar rechts >>>>> bij opkomst, tot 20/21 december ten opzicht van de toren)
foto 6 = februari (zon schuift naar links <<<<< bij opkomst, ten opzicht van de toren tot 20/21 mrt zie foto 2 ))
schematisch ;
jan<<<<<febr<<<<<mrt<<<<<apr<<<<<mei<<<<<jun<<<20/21jun>>aug>>>>>sep>>>>>okt>>>>>nov>>>>>
dec>>>20/21 dec<<jan <<<<<feb<<<<< enz. enz.
het aantal graden wat de zonsopkomst omvat, is op jaarbasis ongeveer 90 graden, gedeeld door 365 dagen =0,25 graad per dag dat de zonsopkomst verschuift naar noord of zuid.
ik hoop dat je het snapt
groet henk (nickname rick )
rick
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 7
Lid sinds: 29 jun. 2008
11 augustus 2008, 15:51 uur | Bericht #17906
er gaat iets fout (is mijn eerte keer met foto's uploaden sorry
foto 6 = foto 1
foto 5 = foto 2
foto 4 = foto 3
foto 3 = foto 4
foto 2 = foto 5
foto 1 = foto 6
nogmaals sorry (weer wat geleerd met mijn 53 jaar )
groet rick
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 236 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 236, lezen 3 mensen het topic "Indirecte inslag?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden