Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ronniebor
Lid
Woonplaats: Rijswijk
Berichten: 41
Lid sinds: 24 aug. 2008
1 september 2008, 00:02 uur | Bericht #19432
Beste onweer genieters,
ik heb even een vraag. Ik ben gek op onweer en wil graag een keer op jacht gaan naar onweer met mijn fototoestel in plaats van erop wachten tot het een keer boven mijn huis hangt. Hoe plan je zoiets?
Ik weet wel een aantal sites om het weer in de gaten te houden o.a. onweer-online maar ook de site van Meteotines:

Moet je dan vervolgens gewoon op goed geluk naar een plek rijden waar je denkt dat er onweer komt en indien je de wolk ziet de bui volgen of moet je dat heel anders aanpakken?

Laat het mij weten hoe jullie zoiets aanpakken of wat je zou aanraden om te doen.

Met vriendelijke groet,
Ron van den Bor
Kom maar op met die onweer...
daedalus
Lid
Woonplaats:
Berichten: 135
Lid sinds: 26 jul. 2006
1 september 2008, 21:07 uur | Bericht #19507
koffie!

elk goed plan begint met koffie
"Must... resist... urge... to... kill.... luser.." | "Silence! I'll kill you!"
Waarom deze advertentie?
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 september 2008, 21:11 uur | Bericht #19511
liefst met een koekje, mag ook een hele doos zijn... zodat je niet met een knorrende maag vertrekt
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
klaas
Lid
Woonplaats: joure
Berichten: 32
Lid sinds: 26 jul. 2006
1 september 2008, 21:14 uur | Bericht #19512
goed de buienradar in de gaten houden op buien die de moeite waard zijn.
grote buien kun je wel aardig voorspellen met de buienradar waar ze ongeveer uitkomen.
en natuurlijk in de gaten houden dat de activiteit er niet uit gaat.
in de auto stappen en naar een plek rijden die in de baan van de bui ligt met uitzicht uiteraard.
camera pakken met statief en knippen maar.
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 september 2008, 22:03 uur | Bericht #19522
Een goede Chase plannen begint ten eerste met het analyseren van de weerkaarten en het voorspellen waar de beste kansen zijn voor het ontstaan van buien.
Bezit je de kennis om zelf te voorspellen niet dan zou ik site's zoals estofex of mijn eigen site in de gaten houden.
Als je eenmaal weet waar je naartoe wilt, is het de bedoeling dat je gepakt en gezakt op weg gaat naar de plaats die het interresantste is en aldaar afwachten gaat tot de eerste buien gaan vormen.
Ik zelf rij altijd naar plaats van bestemming voordat de buien ontstaan en ga dan afwachten dmv. observatie en de radars in de gaten houden.
als dan eemaal de buien ontstaan is het zaak om te gaan kiezen welke buien het beste ogen om te chasen.
dit zijn buien die er goed stevig uitzien en ook snel groeien.

Vervolgens is het zaak om frontaal op de bui af te rijden om deze te onderscheppen zonder zelf in de neerslag zone te komen, zodat je goed zicht hebt.
verder is het natuurlijk de bedoeling de bui dan bij te houden.

Even wat info betreffende chasing door Karim Hamid omdat ik zelf te lui ben om zoveel uit te leggen hehe.

Wel, het is bijna een noodzaak om, wil je tijdens het zomerhalfjaar zoveel mogelijk onweersbuien te onderscheppen, je te verplaatsen.
Enkele onweersbuien komen heus wel naar jou toe, maar wil je niet afhangen van het toeval en wil je niet de zoveelste cel links van jouw huis zien voorbijtrekken, dan zal je er echt zelf moeten naar toe trekken.
Een auto is daarbij een noodzakelijk hulpmiddel.
Maar chasen houdt per definitie enkele risico’s in, die je mits het in acht nemen van enkele regels, kan be-perken.
- probeer niet alleen te chasen: jouw twee ogen heb je voor de volle 100% nodig voor het bestu-ren van de auto in de soms al moeilijke weersomstandigheden.
Wil je tijdens het besturen ook nog het onweer in de gaten houden en bewonderen, de wegenkaart lezen en foto’s nemen, dan ben je beslist niet goed bezig.
Een alternatief is snel naar het onweer rijden en ter plaatse in de buurt alles in ogenschouw nemen.
Maar in de praktijk is dat niet altijd mogelijk en bovendien verlies je daarbij veel tijd.
En tenslotte, met twee of drie is het avontuur veel sterker en word je op dingen gewezen die je zelf misschien niet zag
- zonder informatie over het weer zal je moeten “blind-chasen”.
Dit puur visueel chasen is niet echt rendabel.
Je hebt best een laptop bij met draadloze internetverbinding waarop je a.d.h.v radarbeelden en dergelijke weet waar de onweersbuien zich verbinden.
Het kan verre trek-tochten naar uitdovende cellen vermijden.
Het spreekt voor zich dat hier best iemand anders dan de chauffeur de beelden en gegevens analyseert.
- stormchasen wil per definitie zeggen dat gepoogd wordt bij de onweersbuien te komen.
Af-hankelijk van het vooropgestelde doel en wens (fotograferen, beleven,..) zal telkens een ande-re positie t.o.v het onweer moeten worden ingenomen.
De fotograaf zal weinig hebben aan een plaats in de hagelzone en zal ook het daglicht schuwen.
De chaser die het onweer wil ‘be-leven en voelen’ zal juist in de kern van het geweld willen doordringen.
Meestal echter zal men proberen de neerslagkern te vermijden.
Op die manier blijft de zaak onder controle, heb je het beste zicht op het opgejaagd wild en blijven de rijomstandigheden en gevaar voor scha-de aan de auto beperkt.
Kom je toch in de neerslagzone terecht, probeer dan de snelheid aan te passen aan het weer.
Klinkt zagerig uiteraard, maar nogal wat voorbeeldige chauffeurs die anders misschien vol-gens de regels van de kunst rijden zullen, opgehitst door het onweer en in volle achtervol-gingsdrang, onvoorzichtiger worden dan anders.
Het komt er dan op aan het onweer op de tweede plaats te zetten en de veiligheid te laten primeren.
Ook al trekt het onweer snel weg en zit het verkeer weer maar eens vast.
Het onweer mag nooit de veiligheid van jou en de passa-giers in gevaar brengen.
- zorg dat je goed verbereid bent, de beslissing om te chasen komt soms onverwachts.
Zorg dat de fotoapparatuur in orde is, zorg voor reservebatterijen, voor genoeg geheugen of film, zorg voor een zaklamp indien ’s avonds vertrokken wordt.
Eten en drinken meedoen en een volle tank kan een tussenstop uitsparen.
Uiteraard ook de communicatieapparatuur (GSM, laptop) in gereedheid brengen en niet thuis laten liggen.
Zorg voor wegenkaarten, eventueel ook van de buurlanden, want het onweer stopt niet aan de grens, de wegenkaart vaak wel! Zorg voor regenkledij. | Gewijzigd: 1 september 2008, 22:07 uur, door PietBerger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 september 2008, 22:11 uur | Bericht #19523
Aab gegevens zoals radar, weerkaarten, info enz kan ik je wel helpen.
Ik hoor het wel.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Ronniebor
Lid
Woonplaats: Rijswijk
Berichten: 41
Lid sinds: 24 aug. 2008
2 september 2008, 13:03 uur | Bericht #19542
Bedankt alvast voor de tips,

wat ik zelf meestal doe als ik wil kijken waar onweer is, is kijken naar waar het op dit moment onweert, en kijk dan in welke richting de wolken bewegen en aan de hand daarvan voorspel ik waar het onweer langs zal komen.
Is dit een juiste manier om dat te kijken of is er een nog betere manier om erachter te komen?

Met vriendelijke groet,
Ron van den Bor
Kom maar op met die onweer...
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 266 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 266, lezen 2 mensen het topic "Het grote onweer kletstopic 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden