Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 september 2008, 23:11 uur | Bericht #20296
naar aanleiding van mijn topic van 11 september, met de foto's van de langwerpige wolk.
vroeg ik wat het nu precies was. shelf of roll ?
8|
nu las ik daarnet op een bepaalde site dat er bij een shelf opstijgende wolken zijn te zien die de shelf eigenlijk tot
zijn bestaan doen komen. daarna keek ik nog even naar al de foto's die ik die dag genomen heb en herinnerde mij dan ook dat ik deze opstijgende wolkjes gezien heb. wat ik vooral herinnerde was dat deze met een behoorlijke snelheid omhoog rezen. hetgeen jammer genoeg op mijn foto's niet echt zichtbaar is.
de foto hierboven is er 1 van toen de shelf pas gevormd was.
als je hem groter bekijkt kan je wel een beetje zien dat er onder aan de shelf nog wolkjes zijn die
zich nog aan de shelf aan het hechten zijn.
dus ik hoop dat ik met de uitleg die ik gevonden heb, en met wat ik precies gezien heb dan
uiteindelijk mag aannemen dat dit dus werkelijk een shelfcloud was.
in ieder geval verbeter mij alsjeblieft als ik verkeerd ben, want ik heb nog veel te leren op dit vlak.
alvast bedankt aan al degene die gereageerd hebben in mijn 11 september topic.
groetjes debbie
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
buldog
Lid
Woonplaats: schoten
Berichten: 346
Lid sinds: 26 mei. 2009
15 juni 2009, 00:48 uur | Bericht #33534
volgens mij is dit een rolwolk shelf is vele sierlijker
Website KMI NATURE IS UNPREDICTABLE/LIGHTING AND THUNDER IS ON HIS WAY :)
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
15 juni 2009, 08:26 uur | Bericht #33544
Ik denk ook dat dit een rolwolk is, aangezien hij echt de ronde 'rolvorm' heeft. Als een shelf zou rollen zou dat er heel apart uitzien! Een shelf is namelijk echt een muur.
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
15 juni 2009, 09:12 uur | Bericht #33547
Citaat van chiel, maandag 15 juni 2009, 8:26 uur Ik denk ook dat dit een rolwolk is, aangezien hij echt de ronde 'rolvorm' heeft. Als een shelf zou rollen zou dat er heel apart uitzien! Een shelf is namelijk echt een muur.
Ik denk ook dat het een'rolwolk' is, maar als het op een muur lijkt, dan heet het weer een 'wall cloud'
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
15 juni 2009, 10:07 uur | Bericht #33554
Het zou zomaar een wallcloud kunnen zijn, echter zitten wallclouds 7 van de 10 keer aan de achter kant van een storm, en de rolwolk aan de voorkant.
Dus als dit een stormpje was die al voorbij getrokken was dan kon het welleens een wallcloud zijn, en anders een rolwolk, geen shelf in ieder geval
Check out the light show:)
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
15 juni 2009, 10:17 uur | Bericht #33552
Laat me toe een linkje te plaatsen. Als je dit (Shelf Cloud vs. Roll Cloud)heb gelezen is het verschil tussen 'rolwolk' en 'shelf cloud' denk ik wel duidelijk. Een 'wall cloud' is het zeker weten niet. Hierover kun je ook lezen. Lees het stukje op wikipedia (Wall cloud vs. shelf cloud).
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 571
Lid sinds: 8 jul. 2008
15 juni 2009, 11:15 uur | Bericht #33562
Het lijkt een rolwolk, maar volgens mij zit deze wolk aan de wolkenbasis vast.
dan is het geen rolwolk meer, maar een shelfcloud (in ontwikkeling).

Een rolwolk is een losse wolk, los van de basiswolk (buienwolk)
Een shelfcloud daarin tegen zit aan de buienwok vast. Natuurlijk aan de voorkant van de bui.
'' It's the wonder of nature baby''
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
15 juni 2009, 17:22 uur | Bericht #33604
Shelf is gladder van structuur....
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juni 2009, 22:02 uur | Bericht #33689
Hey,
Er is vaker enige onduidelijkheid over dit fenomeen dus ik probeer even een iets wat beknopte uitleg te geven.

Shelfcloud: Een shelfcloud herken je eigenlijk aan de (shelf) > vertaald is > (plat) dus platte structuren. Hetgeen wil zeggen dat deze er van voren uitziet als een een hoopje boeken die plat op elkaar liggen. Vandaar de naam shelfcloud.
Het is goed te herkennen aan bijvoorbeeld de meerdere lijnen boven op elkaar waarvan het aantal kan variëren.
te verduidelijking heb ik wat foto's toegevoegd.

Foto 1 is een shelfcloud met aan de onderkant Arcus.
Foto 2 is een shelfcloud

Mijn WebsiteMijn Twitter
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juni 2009, 22:04 uur | Bericht #33692
neenee deze foto is genomen toen de bui eraan kwam dus dan zal het zeker en vast een rolwolk zijn
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juni 2009, 22:05 uur | Bericht #33694
Vervolgens de rolwolk.
een rolwolk zit niet zoals de shelfcloud vast aan de rest van de bewolking maar hangt er als het waren bij.
Beide (shelf en rolwolk) ontstaan in het gebied waar up- en downdraft (stijgende en dalende lucht) elkaar scheiden.
filmpje ter verduidelijking.

| Gewijzigd: 15 juni 2009, 22:07 uur, door PietBerger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 juni 2009, 22:10 uur | Bericht #33703
Ik had graag wat meer foto's gezien als dat mogelijk is.
Ik twijfel tussen arcus (buienkraag) en rolwolk al vind ik het op de foto geen duidelijke roll omdat deze nog verbonden is met de overige bewolking.

vandaar dat ik denk dat het arcus is.
Mijn WebsiteMijn Twitter
Martijn
Lid
Woonplaats:
Berichten: 195
Lid sinds: 27 jul. 2006
22 juni 2009, 10:19 uur | Bericht #34729
Citaat van Piet Berger, maandag 15 juni 2009, 22:10 uur Ik had graag wat meer foto's gezien als dat mogelijk is.
Ik twijfel tussen arcus (buienkraag) en rolwolk al vind ik het op de foto geen duidelijke roll omdat deze nog verbonden is met de overige bewolking.

vandaar dat ik denk dat het arcus is.


Dit is doodnormale arcus, een rolwolk heeft een glad (langwerpig) oppervlak en niet rafelig zoals op een paar plekken aangegeven op de foto:
img0090kr6.jpg
clickie says: Margaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 180 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 180, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden