Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lea, NM; Andrews, TX; Gaines, TX.

16 May 2024 22:44:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allen, LA; Rapides, LA; Vernon, LA; Newton, TX.

16 May 2024 22:40:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baxter, AR; Fulton, AR; Izard, AR; Stone, AR.

16 May 2024 22:29:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Andrews, TX.

16 May 2024 22:14:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lea, NM.

16 May 2024 22:07:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

16 May 2024 21:59:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sabine, TX; San Augustine, TX; Shelby, TX.

16 May 2024 21:31:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

16 May 2024 21:24:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Roosevelt, NM.

16 May 2024 21:18:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collier, FL.

16 May 2024 21:15:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brevard, FL; Indian River, FL.

16 May 2024 21:09:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, TX; Jones, TX.

16 May 2024 21:08:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Crosby, TX; Garza, TX.

16 May 2024 20:56:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX; Haskell, TX; Jones, TX.

16 May 2024 20:44:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX.

16 May 2024 20:25:50
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
4 maart 2010, 14:14 uur | Bericht #104757
je hebt geen eigen verwachtingen...je leest op wat andere instanties neerzetten op hun site...je interperteert niks,je analyseert niks...en toch ga je tegen de draad in van mensen die wel verwachtingen maken,wel analyseren en t meestal bij t rechte eind hebben...
kat
Lid
Woonplaats: balen, Belgie
Berichten: 299
Lid sinds: 25 jan. 2010
4 maart 2010, 14:16 uur | Bericht #104758
Citaat van Takenu, donderdag 4 maart 2010, 14:10 uur Beter kijken. In mijn post (een paar berichten naar boven (zelfde pagina) staat duidelijk (KNMI guidance) dat er komende nacht al (natte) sneeuw verwacht wordt.

Edit: url fix.

ja gelezen, niet gezien is daarom dat ik het nog niet gehoord of (gelezen ) heb
ben wel benieuwd.
weet je ook al wat er eind volgende week gaat gebeuren wat de temps betreft
Waarom deze advertentie?
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
4 maart 2010, 14:18 uur | Bericht #104759
Citaat van patje, donderdag 4 maart 2010, 14:16 uur ja gelezen, niet gezien is daarom dat ik het nog niet gehoord of (gelezen ) heb
ben wel benieuwd.
weet je ook al wat er eind volgende week gaat gebeuren wat de temps betreft


De laatste kaarten van GFS laten de temperatuur terug stijgen, maar is nog te veraf om zeker te zijn.
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
4 maart 2010, 14:24 uur | Bericht #104761
Citaat van Wintergek, donderdag 4 maart 2010, 14:14 uur je hebt geen eigen verwachtingen...je leest op wat andere instanties neerzetten op hun site...je interperteert niks,je analyseert niks...en toch ga je tegen de draad in van mensen die wel verwachtingen maken,wel analyseren en t meestal bij t rechte eind hebben...

Iedereen zijn eigen mening
Of je nu verwacht dat het alleen sneeuw gaat worden, of verwacht dat het eerst regen en dan sneeuw wordt, het is nog te onzeker om te zeggen wie er gelijk gaat krijgen.
We laten ons morgen verrassen, dan moet er toch meer zekerheid zijn.
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
4 maart 2010, 14:43 uur | Bericht #104763
Citaat van Wintergek, donderdag 4 maart 2010, 14:14 uur je hebt geen eigen verwachtingen...je leest op wat andere instanties neerzetten op hun site...je interperteert niks,je analyseert niks...en toch ga je tegen de draad in van mensen die wel verwachtingen maken,wel analyseren en t meestal bij t rechte eind hebben...

Ik interpreteer wel degelijk. Zo merk ik bijvoorbeeld op wat de ECMWF-verwachting zegt en wat de wetter3-interpretatie van GFS zegt. Ik plaats kanttekeningen bij dingen die ik anders zie, over het algemeen gesteund door bewijs (dwz output van weermodellen). In dit geval vind ik dat je (a) wel erg makkelijk kritiek hebt op mij, dat (b ) deze kritiek duidelijk ongefundeerd is en (c ) dat je wel eens lessen in de Nederlandse taal mag gaan volgen. | Gewijzigd: 4 maart 2010, 14:45 uur, door Takenu
mosw
Lid
Woonplaats: Elst/Best (door de week, overdag)
Berichten: 542
Lid sinds: 22 dec. 2009
4 maart 2010, 14:45 uur | Bericht #104764
Citaat van WimB, donderdag 4 maart 2010, 14:24 uur Iedereen zijn eigen mening
Of je nu verwacht dat het alleen sneeuw gaat worden, of verwacht dat het eerst regen en dan sneeuw wordt, het is nog te onzeker om te zeggen wie er gelijk gaat krijgen.
We laten ons morgen verrassen, dan moet er toch meer zekerheid zijn.



Misschien kan SatRep meer uitsluitsel geven over de baan van de 'polaire depressie'
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
4 maart 2010, 14:49 uur | Bericht #104765
Citaat van Wintergek, donderdag 4 maart 2010, 14:14 uur je hebt geen eigen verwachtingen...je leest op wat andere instanties neerzetten op hun site...je interperteert niks,je analyseert niks...en toch ga je tegen de draad in van mensen die wel verwachtingen maken,wel analyseren en t meestal bij t rechte eind hebben...

Wat ik hier verder nog over wil zeggen is dat ik zeer veel respect heb voor Jan en dat ik zijn verwachting beter onderbouwd vind dan van wie dan ook. Dat wil echter niet zeggen dat ik dus geen eigen mening heb. Als jij nou even naar Noord-Korea verhuist en gezellig achter mensen aan gaat lopen, dan wil ik er graag ook nog een eigen mening op na houden. Als ik iets anders zie dan Jan, dan zeg ik dat, dan reageert Jan daar op en dan kunnen we gezellig babbelen over de verschillende modellen en mogelijkheden. Als je vindt dat dat niet mag dan vraag ik mij af wat je hier doet.
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
4 maart 2010, 14:53 uur | Bericht #104766
Citaat van patje, donderdag 4 maart 2010, 14:16 uur ja gelezen, niet gezien is daarom dat ik het nog niet gehoord of (gelezen ) heb
ben wel benieuwd.
weet je ook al wat er eind volgende week gaat gebeuren wat de temps betreft


Daar ga ik geen uitspraken over doen. Het valt me wel op dat het ECMWF-model vooralsnog nauwelijks neerslag geeft, dus het zal wel droog blijven. Ik zie een flinke dagelijkse gang, dus het zou ook best zonnig kunnen zijn. Dat er hogedrukinvloed zal zijn gedurende de volgende week, is inmiddels wel (zo goed als) zeker, maar de aanvoerrichting is nog wat onzeker dus de temperaturen zijn ook lastig te voorzien. Misschien kan Jan je meer vertellen
mosw
Lid
Woonplaats: Elst/Best (door de week, overdag)
Berichten: 542
Lid sinds: 22 dec. 2009
4 maart 2010, 14:59 uur | Bericht #104767
Citaat van Takenu, donderdag 4 maart 2010, 14:53 uur Daar ga ik geen uitspraken over doen. Het valt me wel op dat het ECMWF-model vooralsnog nauwelijks neerslag geeft, dus het zal wel droog blijven. Ik zie een flinke dagelijkse gang, dus het zou ook best zonnig kunnen zijn. Dat er hogedrukinvloed zal zijn gedurende de volgende week, is inmiddels wel (zo goed als) zeker, maar de aanvoerrichting is nog wat onzeker dus de temperaturen zijn ook lastig te voorzien. Misschien kan Jan je meer vertellen


Laatste GFS gaat niet hoger dan een graad of 9......
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 maart 2010, 15:05 uur | Bericht #104768
Graag wederom ontopic!!
kat
Lid
Woonplaats: balen, Belgie
Berichten: 299
Lid sinds: 25 jan. 2010
4 maart 2010, 15:06 uur | Bericht #104769
Citaat van mosje, donderdag 4 maart 2010, 14:59 uur Laatste GFS gaat niet hoger dan een graad of 9......
da's al mooi
Buffell
Lid
Woonplaats: Gendringen (za-zo) Nijmegen (zo.avond - vrijdag)
Berichten: 1325
Lid sinds: 25 mei. 2009
4 maart 2010, 15:08 uur | Bericht #104770
Gelukkig heb ik geregeld dat ik niet meer tot laat in Breda hoef te blijven, dus kan ik mooi voor de sneeuw (regen?) uit naar de Achterhoek terug! Heb geen zin om vast te komen met de trein ergens ofzo.

Het is weer zoals zovaak deze winter een gigantisch twijfelgeval. We hebben bijna geen enkel front of kou-inval goed kunnen verwachten, het was altijd vaak onduidelijk en de modellen waren het haast nooit eens, tot op het laatste moment. Dus het blijft flink afwachten.

Toen ik voor 't eerst hoorde dat er sneeuw werd verwacht uit het noorden, dacht ik natuurlijk meteen aan een, jawel, Polar Low. Maar dat zal het zeker niet zijn, ofwel?
Martian
Lid
Woonplaats: Gaasterland, Friesland
Berichten: 194
Lid sinds: 4 jan. 2010
4 maart 2010, 15:10 uur | Bericht #104771
Bron: KNMI, Modellen algemeen tot +48 uur, donderdag 04 maart 2010 05.36 uur:
QUOTE
MODELBEOORDELING:
De HIRLAM00 volgt nog een wat noordoostelijker koers dan de vorige run en komt nu vrij goed overeen met ECHR18. ECHR komt de laatste runs ook met een steeds oostelijker koers van het laag: via de Duitse Bocht of Denemarken. Gezien de tendens van een oostelijker koers van vrijwel alle modellen houden we deze vooralsnog aan. De koers van het systeem is en blijft allesbepalend voor de soort neerslag: hoe westelijker, hoe groter de kans op sneeuw. Grootste significante sneeuwkansen lijken zich voor te doen op de back-bent occlusie


Klinkt toch niet zo positief meer wat betreft koers.

===

zo hé, ik denk ik kijk nog even op diezelfde pagina van de KNMI of ze misschien inmiddels een update hebben, en wat zie ik daar nu staan:


Bron: KNMI, Modellen algemeen tot +48 uur, donderdag 04 maart 2010 14.15 uur:
QUOTE
MODELBEOORDELING:
Hirlam wijkt qua positie van het laag van morgen weinig af van de voorgaande run en ECHR00. UKRM06 laat echter een koers zien die ruim 100 km westelijker gaat hetgeen van belang is voor de sneeuwkansen voor met name het oosten en noordoosten. Voorlopig gaan we uit van Hirlam.

[..]

NEERSLAG:
Komende nacht en morgenochtend laat Hirlam enkele winterse buien zien, aan de kust regen of natte sneeuw, dieper landinwaarts gewoon sneeuw. Ook ECHR00 komt met een vergelijkbaar neerslag signaal, de hoeveelheden lijken beperkt te blijven.

Later in de ochtend van het noordwesten uit veel actievere frontale neerslag behorende bij het frontaal systeem. NESO komt in de warme sector vrijdagmiddag en avond met regen, voor het warmtefront uit vooral landinwaarts met (natte)sneeuw. De temperatuur is zeer waarschijnlijk te hoog om voor problemen te zorgen. Koers van het laagje wel goed in de gaten blijven houden. Een fractie westelijker, zoals UKRM06 suggereert, en het oosten en noordoosten zouden dan te maken kunnen krijgen met enkele cm's sneeuw. Later in de avond in het noorden opnieuw kans op natte sneeuw.



PS: ik hoop dat mijn bericht gerechtvaardigd is, ondanks het ontbreken van eigen interpretatie en analyse.
Mijn website: http://www.wintergek.nl/
mosw
Lid
Woonplaats: Elst/Best (door de week, overdag)
Berichten: 542
Lid sinds: 22 dec. 2009
4 maart 2010, 15:11 uur | Bericht #104772
Citaat van Buffell, donderdag 4 maart 2010, 15:08 uur Gelukkig heb ik geregeld dat ik niet meer tot laat in Breda hoef te blijven, dus kan ik mooi voor de sneeuw (regen?) uit naar de Achterhoek terug! Heb geen zin om vast te komen met de trein ergens ofzo.

Het is weer zoals zovaak deze winter een gigantisch twijfelgeval. We hebben bijna geen enkel front of kou-inval goed kunnen verwachten, het was altijd vaak onduidelijk en de modellen waren het haast nooit eens, tot op het laatste moment. Dus het blijft flink afwachten.

Toen ik voor 't eerst hoorde dat er sneeuw werd verwacht uit het noorden, dacht ik natuurlijk meteen aan een, jawel, Polar Low. Maar dat zal het zeker niet zijn, ofwel?



Fragment weerbericht sneeuwverwachting.nl:

""Morgenochtend wordt dan het polaire front omlaag gestuwd. Nog steeds wordt berekend dat het polaire front overgaat in een echt polar low. In Nederland is het morgenmiddag al behoorlijk warm waardoor het nog maar de vraag is hoe de verhouding sneeuw, natte sneeuw, droge sneeuw komt te liggen. Duitsland zit wel helemaal in de sneeuw.""
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 maart 2010, 15:13 uur | Bericht #104773
Citaat van mosje, donderdag 4 maart 2010, 15:11 uur Fragment weerbericht sneeuwverwachting.nl:

""Morgenochtend wordt dan het polaire front omlaag gestuwd. Nog steeds wordt berekend dat het polaire front overgaat in een echt polar low. In Nederland is het morgenmiddag al behoorlijk warm waardoor het nog maar de vraag is hoe de verhouding sneeuw, natte sneeuw, droge sneeuw komt te liggen. Duitsland zit wel helemaal in de sneeuw.""


Met alle respect naar Hajo toe maar hij gebruikt oude kaarten. Als hij nu 30 minuten wacht met zijn update dan heb je een totaal ander beeld. En dan heeft hij niet de run van 00u maar die van 06u
WimBaens
Lid
Woonplaats: Molenbeersel (N-O Belgisch Limburg)
Berichten: 1452
Lid sinds: 16 dec. 2009
4 maart 2010, 15:17 uur | Bericht #104774
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 4 maart 2010, 15:13 uur Met alle respect naar Hajo toe maar hij gebruikt oude kaarten. Als hij nu 30 minuten wacht met zijn update dan heb je een totaal ander beeld. En dan heeft hij niet de run van 00u maar die van 06u

Is er eigenlijk nog een kans dat het nog een polar low wordt volgens de laatste kaarten?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 maart 2010, 15:19 uur | Bericht #104775
Weerdirect...

Morgen gaat het langzaam veranderen. Er komt een storing uit het noorden. In de loop van de dag neemt de bewolking toe en er is in de middag en vooral de avond kans op regen, en op sneeuw in het midden en oosten. Het zuiden blijft mogelijk tot zaterdagnacht droog. Maximum 6 graden en een matige noordwestenwind. Eventuele sneeuw zal daardoor vooral in de avond vallen. Daarna is er zaterdagnacht en zaterdagochtend op meer plaatsen kans op sneeuw. In het binnenland kan zaterdagochtend 5 cm komen te liggen.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 maart 2010, 15:20 uur | Bericht #104776
Citaat van WimB, donderdag 4 maart 2010, 15:17 uur Is er eigenlijk nog een kans dat het nog een polar low wordt volgens de laatste kaarten?

Nee dat vind ik te hoog gegrepen maar je weet het nooit met die rare dingen
mosw
Lid
Woonplaats: Elst/Best (door de week, overdag)
Berichten: 542
Lid sinds: 22 dec. 2009
4 maart 2010, 15:22 uur | Bericht #104777
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 4 maart 2010, 15:13 uur Met alle respect naar Hajo toe maar hij gebruikt oude kaarten. Als hij nu 30 minuten wacht met zijn update dan heb je een totaal ander beeld. En dan heeft hij niet de run van 00u maar die van 06u

Zag ik ja. Hij vat alles altijd mooi samen maar het moet soms snel snel.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 maart 2010, 15:26 uur | Bericht #104778
Citaat van mosje, donderdag 4 maart 2010, 15:22 uur Zag ik ja. Hij vat alles altijd mooi samen maar het moet soms snel snel.

Ik ben daar ook al een keer de mist mee ingegaan want als ik even een uurtje gewacht had dan was het een totaal ander beeld

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.381 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 104 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 104, lezen 4 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden