Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
28 april 2009, 17:44 uur | Bericht #28933
Telescoop ziet 13 miljard jaar oude explosie in heelal


Wetenschappers hebben met de VLT-telescoop van ESO in Chili ontdekt dat een donderdag waargenomen zwak lichtgevende gammaflits de handtekening is van de explosie van het tot nu toe vroegste en ver verwijderde object in het Universum. De explosie deed zich klaarblijkelijk meer dan 13 miljard jaar geleden voor, dus nauwelijks zowat 600 miljoen jaar na de Oerknal.

Gammaflits
Gammaflisten kunnen van minder dan een seconde tot meerdere minuten duren, en daarbij komt een geweldige hoeveelheid energie vrij. Zij gelden dan ook als de meest energierijke verschijnselen in de kosmos. Op donderdag 23 april ontdekte de Swift-satelliet van de NASA in het sterrenbeeld Leeuw de 10 seconden durende gammaflits GRB 090423. Daarop schoot snel een reeks telescopen op de grond aan het werk, waaronder die van de ESO in Chili, met name La Silla en de gigantische VLT op de berg Paranal.

Verste object
Infrarode observaties 17 uur na de ontdekking van de uitbartsing van gammastraling leerden dat het licht van de explosie door de uitdijing van het heelal een aanzienlijke roodverschuiving had ondergaan, met name 8,2. Meteen is de verst verwijderde gammaflits ooit ontdekt "en zo ook het verst verwijderd object dat ooit (in het heelal) is gevonden", zegt Nial Tanvir die het VLT-observatieteam leidde.

Jonge kosmos
De knal deed zich voor toen de kosmos zowat 600 miljoen jaar oud was, wat minder dan 5 procent is van zijn huidige leeftijd. Wetenschappers nemen aan dat de allereerste sterren ontstonden toen het universum tussen de 200 en 400 miljoen jaar jong was. De ontdekking toont ook het belang aan van gammaflitsen bij het onderzoek van de verst verwijderde en dus oudste delen van het universum, zegt Tanvir. Hij is er naar eigen zeggen gerust in dat er nog veel verdere flitsen zullen worden gezien, "wat een venster openzet voor de studie van de allereerste sterren en de Donkere Jaren van het Universum".

Het vorige record was een gammaflits die vorig jaar gemerkt werd. Die had een roodverschuiving van 6,7 en deed zich 200 miljoen jaar na de huidige recordhouder voor.

©Hln | Gewijzigd: 12 juni 2017, 16:52 uur, door Joyce.s
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
28 april 2009, 21:10 uur | Bericht #28947
dat zijn altijd leuke berichten.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Waarom deze advertentie?
boeskool
Lid
Woonplaats: Oldenzaal, Twente
Berichten: 523
Lid sinds: 11 jun. 2007
28 april 2009, 21:19 uur | Bericht #28948
Dat is ver van mijn bed
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
30 april 2009, 09:40 uur | Bericht #1616
als deze explosie zo oud is bevindt deze zich dan ook in het "midden" van de evt oerknal? of is er nog neit bekend wat het midden is?
Firstwing
lingy28
Lid
Woonplaats: wageningen
Berichten: 197
Lid sinds: 30 jul. 2008
30 april 2009, 18:35 uur | Bericht #1528
is er uberhaupt wel een midden lol... misschien is het wel net als in zon spelletje, als je naar links gaat, kom je rechts het scherm weer op...
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
30 april 2009, 23:39 uur | Bericht #1449
blijf het toch best wel vreemd vinden hoor, dat we nu nog een flits kunnen waarnemen die 13 miljard jaar geleden voorkwam ????dit is echt ver van m'n bed verstand!!

Ik vind space adembenemend mooi, maar snappen doe ik het niet!

wordt 's tijd dat we een beetje kunnen gaan rondvliegen daar!!


groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 mei 2009, 08:17 uur | Bericht #1447
Citaat van ruk, donderdag 30 april 2009, 23:39 uur blijf het toch best wel vreemd vinden hoor, dat we nu nog een flits kunnen waarnemen die 13 miljard jaar geleden voorkwam ????dit is echt ver van m'n bed verstand!!

Ik vind space adembenemend mooi, maar snappen doe ik het niet!

wordt 's tijd dat we een beetje kunnen gaan rondvliegen daar!!


groetjes Ruk.

Check!, mijn idee.
13 miljard jaar..... .....duuhhhh.
Een tijdje geleden was er ook zoiets gepost, iets met lichtjaren en hoeveel aarde jaren dat zijn. Meteen gezocht op allmighty google ennehhh het duurde een halfuurtje maar toen wist ik het maar nu... ...blijft niet echt hangen haha.
Maar wel gaaf en bizar tegelijk dat we zo iets kunnen spotten en meten...
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
patty27w
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 127
Lid sinds: 7 nov. 2007
2 mei 2009, 15:39 uur | Bericht #1706
Citaat van mrijkhals, vrijdag 1 mei 2009, 7:17 uur Check!, mijn idee.
13 miljard jaar..... .....duuhhhh.
Een tijdje geleden was er ook zoiets gepost, iets met lichtjaren en hoeveel aarde jaren dat zijn. Meteen gezocht op allmighty google ennehhh het duurde een halfuurtje maar toen wist ik het maar nu... ...blijft niet echt hangen haha.
Maar wel gaaf en bizar tegelijk dat we zo iets kunnen spotten en meten...



't is allemaal niet zo ingewikkeld, licht heeft tijd nodig om je te bereiken, dus hoe verder je weg bent hoe langer 't licht nodig heeft om je te bereiken in dit geval dus 13 miljard jaar! Dus 13 miljard jaar geleden is dit gebeurd en nu komt 't licht pas bij ons aan. De lichtsnelheid is ongeveer 300 000 000 meter per seconde.

Ook 't licht van onze eigen zon is niet direct, je ziet eigenlijk de zon zoals hij ruim 8 minuten geleden was. Dus als de zon nu zal stoppen met schijnen zien we dit pas over 8 minuten!

groetjes Patries
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
2 mei 2009, 16:57 uur | Bericht #1675
Citaat van patty27w, zaterdag 2 mei 2009, 15:39 uur

niks aan toe te voegen
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
2 mei 2009, 23:57 uur | Bericht #2443
ik snap de theorie wel, maar mijn gezond verstand gaat zo van....13 miljard jaar geleden, en wijzien het nu pas gebeuren...hoe bizar ver weg is dat wel niet en hoe immens groot space????

De grote hamvraag, is er een einde of is het oneindig...ooit zullen we het weten, één ding is zeker...ik zal het in ieder geval nooit weten, leef ik ietsie tekort voor helaas.

of er motten ff een paar alliens landen die alles haarfijn uitleggen.

groetjes Ruk.
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
3 mei 2009, 00:47 uur | Bericht #2446
LOL

tsja, er gaan natuurlijk allerlei theorien in het rond, maar als er bepaalde theorien zijn, is er altijd in de praktijk iets dat het verbreekt....
theoretisch zouden de mars rovers iets van 90 marsdagen overleven... in de praktijk rijden ze er nu iets van 3/4 jaar rond... of hoe lang is het...

de serie Het Heelal is een zeer informatieve serie, die een makkelijke uitleg geeft voor ''leken''
ik zal wel paar delen opschrijven waar de uitleg van bijvoorbeeld '' het uitdijen van het heelal'' aan bod komen.
en dat uitdijen kwam waarschijnlijk weer door de oerknal
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
patty27w
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 127
Lid sinds: 7 nov. 2007
3 mei 2009, 10:19 uur | Bericht #2415
Citaat van Erwin Kats, zaterdag 2 mei 2009, 23:47 uur LOL

tsja, er gaan natuurlijk allerlei theorieën in het rond, maar als er bepaalde theorieën zijn, is er altijd in de praktijk iets dat het verbreekt....
theoretisch zouden de mars rovers iets van 90 marsdagen overleven... in de praktijk rijden ze er nu iets van 3/4 jaar rond... of hoe lang is het...

de serie Het Heelal is een zeer informatieve serie, die een makkelijke uitleg geeft voor ''leken''
ik zal wel paar delen opschrijven waar de uitleg van bijvoorbeeld '' het uitdijen van het heelal'' aan bod komen.
en dat uitdijen kwam waarschijnlijk weer door de oerknal


JA die serie is echt goed, ik heb 'm hier ook liggen.

Maar inderdaad hoe groot is het heelal??? Geen idee ik denk soms weleens dat ons heelal er 1 van velen is net zoals de sterrenstelsels in ons heelal? Maar waar eindigt dit dan weer?? haha

Ik heb een aantal cursussen astronomie gedaan maar die vraag valt (nog) niet te beantwoorden... Misschien dat met behulp van CERN er iets meer duidelijkheid komt? Vooral over de oerknal, we weten dat dit is gebeurd maar hoe en wanneer?? Blijft toch altijd een leuke discussie!!! | Gewijzigd: 3 mei 2009, 10:20 uur, door patty27w
ruk
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 1694
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 mei 2009, 12:54 uur | Bericht #2396
hier nog ff een foto van het object,

bron:NASA


GRB 090423 The Farthest Explosion Yet Measured

ruk. | Gewijzigd: 12 juni 2017, 16:52 uur, door Joyce.s
één ding is zeker, er is ALTIJD WEER!!!!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 182 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 182, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden