Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

29 Apr 2024 15:39:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

29 Apr 2024 14:28:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

29 Apr 2024 14:22:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 13:08:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brazoria, TX; Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, TX.

29 Apr 2024 12:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

29 Apr 2024 11:55:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 11:51:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Liberty, TX.

29 Apr 2024 11:42:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Harris, TX.

29 Apr 2024 11:37:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:26:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:20:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Newton, TX; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:16:50
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7
Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
19 mei 2009, 20:50 uur | Bericht #29154
Wageningen heeft ook nog strak blauwe lucht!
Woonplaats: Enschede
Berichten: 50
Lid sinds: 22 jun. 2008
19 mei 2009, 21:17 uur | Bericht #29156
Hier in Enschede is alles zoals altijd weer 20km onder ons heen getrokken.
1 knal gehad en een schampschot van de regen.
Wel een mooie regenboog nu in de schemering.

Volgende keer maar even in duitsland kijken....
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
19 mei 2009, 21:26 uur | Bericht #29157
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
19 mei 2009, 21:38 uur | Bericht #29158
Nou nou, nog net level 1 voor LIMBURG, alsof die nog niet genoeg gehad hebben
Morgen avond heb ik tijd zat, dan ga ik een heel stuk rijden als het nodig is. Kom maar op met die Supercells!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
19 mei 2009, 21:43 uur | Bericht #29160
Citaat van chiel, dinsdag 19 mei 2009, 21:38 uur Nou nou, nog net level 1 voor LIMBURG, alsof die nog niet genoeg gehad hebben
Morgen avond heb ik tijd zat, dan ga ik een heel stuk rijden als het nodig is. Kom maar op met die Supercells!


Dan zou ik de benzine of de diesel besparen voor donderdag
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
19 mei 2009, 22:08 uur | Bericht #29162
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 19 mei 2009, 20:43 uur Dan zou ik de benzine of de diesel besparen voor donderdag
Trouwens, misschien is dat nog wel een (veel) beter idee!
Laat ik mijn diesel daar maar aan 'verspillen'
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
19 mei 2009, 22:16 uur | Bericht #29164
Wat gaat er donderdag gebeuren dan?
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 mei 2009, 23:07 uur | Bericht #29167
Onweer verwachting

opgesteld: 19 mei 2009 om 19:00u door Piet Berger

Woensdag lijkt nu toch eens echt interessant te kunnen worden.

Vooral in Frankrijk loopt de onstabiliteit door de dag flink op en samen met behoorlijke dynamiek kan dit aldaar voor zware buien gaan zorgen. De verschillende indices laten daar goede kansen zien op georganiseerd onweer en zelfs Supercells. Er is bij deze buien kans op zware windverschijnselen, grote hagel en veel neerslag.

Bij ons in de benelux lijkt alleen het zuid-oosten kans te maken op enkele onweersbuien vanuit Frankrijk. De kans bestaat, dat er in de loop van de avond en nacht naar donderdag buien, of buienclusters vanuit Frankrijk onze regio kunnen aandoen. Vooral in de zuid-oostelijke gebieden is het opletten geblazen omdat daar de meeste onstabiliteit en dynamiek berekend word door de weermodellen.

We mogen de kans op zwaar onweer niet verwaarlozen in dit gebied! Hierbij zijn gevaren als zware windstoten, Hagel en veel neerslag niet uit te sluiten. We gaan het geheel goed volgen en bij belangrijke veranderingen zal er een update volgen.

Voor de situatie op donderdag volgt later meer! Het ziet er naar uit dat dan grotere delen van nl kans maken op onweer. Gunstige dynamiek en onstabiliteit lijken dan goed samen te vallen over grote delen van de Benelux. Georganiseerd onweer is dan goed mogelijk!

Storm Chaser Piet Berger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Kimmey
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 987
Lid sinds: 8 jun. 2007
20 mei 2009, 09:33 uur | Bericht #29178
Ziet er goed uit als de voorspellingen ook echt uitkomen!
Ben heel erg benieuwd, want als er buien vanuit Frankrijk met lvl 2 deze kant op komen houden we het niet bij 2 zielige klapjes denk ik.
Khim
Lid
Woonplaats: Hengelo OV
Berichten: 353
Lid sinds: 31 jul. 2008
20 mei 2009, 09:44 uur | Bericht #29179
Citaat van Wouter_Enschede, dinsdag 19 mei 2009, 20:17 uur Hier in Enschede is alles zoals altijd weer 20km onder ons heen getrokken.
1 knal gehad en een schampschot van de regen.
Wel een mooie regenboog nu in de schemering.

Volgende keer maar even in duitsland kijken....


In Hengelo helemaal geen knal gehad... Wel heeft het even geregend, maar daarmee was ook alles gezegd.
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
20 mei 2009, 10:32 uur | Bericht #29184
Hoe kan ik het plaatje van Estofex hier zetten?
Als ik op sla en dan upload kan niet, het is een .cgi bestand. Onleesbaar door elk programma.
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
20 mei 2009, 10:46 uur | Bericht #29185
Oh ik dacht dat het topic over 19 en 20 mei ging..dus t/m vandaag
Later vanmiddag maar eens voor morgen kijken dan.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 mei 2009, 10:46 uur | Bericht #29186
Aangezien het een update is van gisteren 18.30 en ook nog de kaarten anders zijn geworden is het niet fijn om mensen op het verkeerde been te zetten en onweerskaarten voor te schotelen als het westen op het moment geen onweer krijgt....... Hieronder zie je een kaart van Karim die komt overeen met wat de kaarten zeggen dus hou je eigen daar maar aan. Laten we eerst vandaag maar afwachten alvorens we over morgen gaan praten



kw.gif
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
20 mei 2009, 12:19 uur | Bericht #29189
Ik zit wel in het gebied. Maar ik verwacht niets bijzonders. Ik heb uit eerdere tijden gemerkt dat te veel hoop altijd vals is.
Ik wacht het rustig en kalm af. Het is een vrije dag.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 mei 2009, 12:41 uur | Bericht #29190
Forecast of 20/05/09 10.30 UTC


Morgen donderdag trekt de golf verder weg naar Duitsland (waarbij waarschijnlijk een volledige interactie komt met de zwakke UAT onder de vorm van het onstabiel worden van de golf). Wij bevinden ons in de ochtend en voormiddag tussen deze golf (met bijhorende thetaw-tong en barokliene band/KF) en een 2de KF, het echte polaire front. Daartussen suggereren de modellen nog steeds vrij veel onstabiliteit met temperaturen die in de warme luchtmassa snel richting 20 graden schieten. Echter, door de inzettende windruiming achter de ontwikklende thermische golf kantelt vanuit het westen de wind naar west en is er snel sprake van CAA in de PBL. Vooral de westelijke regio’s zullen dit ervaren als een daling van de temperaturen rond of na de middag. De onweerkansen dalen daar dan ook snel. Verder het binnenland in blijven de kansen op onweer nog tot een stuk in de namiddag gehandhaafd (vooral naar het oosten toe). Aanvankelijk is er nog sprake van flink wat windshear (zowel absoluut als storm-relatief) maar door toedoen van de naderende CAA verzwakt deze shear van onderin. Voorlopig houden we donderdag overdag rekening met kansen op georganiseerde buien met de meeste kans in het centrale en oostelijke deel van de regio, maar veel zal afhangen van de evolutie van MCSs in onze omgeving.

Buien die donderdag ontstaan kunnen gepaard gaan met hagel >2-3 cm en windverschijnselen zoals downbursts en een lokale windhoos is niet uitgesloten. De 01SRH loopt lokaal immers op tot zo’n 100m²/s². Later op de dag volgt een update.

Vervolledigen doen we met de kleine kans op onweer te vermelden dewelke vandaag in de late namiddag aanwezig is over de Hoge Venen. Gezien de significante shear die daar dan aanwezig is kan dit onweer enige organisatie vertonen. Echter de kansen op onweer aldaar blijven < 50%.

Samenvatting:
Vannacht vanuit het zuiden toenemende onweerkansen, in eerste instantie vooral over de Ardennen en LUX met daar mogelijk doortocht van een MCS. Donderdag in het binnenland kansen op onweer met enige organisatie. Door de grote onzekerheden wat betreft de details gaan we niet verder dan een SLGT RISK over de meeste regio's.

Donderkopsite
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
20 mei 2009, 15:24 uur | Bericht #29197
Ik neem aan dat de shear factor wel een rol gespeeld zal hebben in het toch uitbreiden van het gele gebied in plaats van het meer naar het oosten te schuiven.

DE_capesrhsm_111.png
Woonplaats:
Berichten: 180
Lid sinds: 25 jun. 2008
20 mei 2009, 15:55 uur | Bericht #29199
yaay ziet er goed uit voor mij
Hopen dat dit zo door blijft zetten
Als er nooit meer een morgen zou zijn!
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
20 mei 2009, 16:56 uur | Bericht #29204
Ik verwacht nu helemaal niks, gister zat ik ook in het estofex gebied(je) en er is ook niet veel van gekomen, ik zie het wel aankomen en ga overdag gewoon van de zon genieten!
Jason
Lid
Woonplaats: Gorinchem
Berichten: 145
Lid sinds: 14 mei. 2009
20 mei 2009, 17:42 uur | Bericht #29205
Ik zit precies op de grens van de rode lijn dus het kan wel of niet komen hier..
Woonplaats: Simpelveld
Berichten: 681
Lid sinds: 15 mrt. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 mei 2009, 19:19 uur | Bericht #29211
opgesteld: 19 mei 2009 om 19:00udoor Piet Berger

Woensdag loopt vooral in Frankrijk de onstabiliteit door de dag flink op. Samen met behoorlijke dynamiek kan dit aldaar voor zeer zware buien gaan zorgen. De verschillende indices (oa. SCP en STP) laten daar goede kansen zien op georganiseerd onweer en zelfs supercells zijn mogelijk. Er is bij deze buien kans op zware windverschijnselen, grote hagel en veel neerslag.

Bij ons in de benelux lijkt alleen het zuid-oosten kans te maken op enkele onweersbuien (vanuit Frankrijk). De kans bestaat, dat er in de loop van de avond en nacht naar donderdag buien, of buienclusters vanuit Frankrijk onze regio kunnen aandoen. Vooral in de zuid-oostelijke gebieden is het opletten geblazen omdat daar nog voldoende onstabiliteit en dynamiek berekend worden door de weermodellen.

We mogen de kans op zwaar onweer niet verwaarlozen in dit gebied! Hierbij zijn gevaren als zware windstoten, Hagel en veel neerslag niet uit te sluiten. We gaan het geheel goed volgen en bij belangrijke veranderingen zal er een update volgen.



Donderdag ziet het er naar uit dat dan grotere delen van de benelux kans maken op onweer. Gunstige dynamiek en onstabiliteit lijken dan goed samen te vallen vooral over het oosten. zwaar onweer is dan mogelijk!

De onstabiliteit kan voor de doortocht van het front dat ergens rond de middag gaat plaatsvinden in het binnenland vrij aardig oplopen. Samen met de gunstige dynamiek die door de modellen getoond wordt moeten we toch stilaan rekening gaan houden met goed georganiseerd onweer en zelfs een supercell die heftig kan uitpakken.

Verschillende indices (SCP=supercell composit parameter en STP=significant tornado parameter) laten dit zien. De kans op een evt. supercell is morgen aanwezig. Bij zware buien zijn oa. grote hagel, zware windstoten en heel misschien hoosvorming mogelijk. Laat het dus duidelijk zijn dat morgen een mogelijk spannende dag kan worden.

Er zal later meer volgen omtrend deze situatie

Storm Chaser Piet Berger
Mijn WebsiteMijn Twitter
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 140 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 140, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden