Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor De Baca, NM.

12 May 2024 02:01:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, NM.

12 May 2024 02:01:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garrett, MD.

12 May 2024 01:49:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Coryell, TX; McLennan, TX.

12 May 2024 01:35:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

12 May 2024 01:35:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fayette, PA.

12 May 2024 01:35:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Fayette, PA.

12 May 2024 01:11:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX; Hamilton, TX; Lampasas, TX; Mills, TX.

12 May 2024 01:01:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fayette, PA; Greene, PA; Washington, PA.

12 May 2024 01:01:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fayette, PA; Westmoreland, PA.

12 May 2024 00:55:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Miguel, NM.

12 May 2024 00:55:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, NM; San Miguel, NM; Torrance, NM.

12 May 2024 00:55:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Miguel, NM; Torrance, NM.

12 May 2024 00:41:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM; Lincoln, NM.

12 May 2024 00:33:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brown, TX; San Saba, TX.

12 May 2024 00:26:02
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
29 juni 2009, 14:07 uur | Bericht #36031
Lange warme periode

Hoewel de maand juni met een zomerse dag, 25 graden, in de Bilt begon, kelderde de temperatuur vanaf dag 2 ineens een stuk omlaag. Op dag 3 lagen de waarden bijna 10 graden lager. De zogenoemde schaapscheerderskou was een feit. De rest van de maand was het wat wisselvallig met temperaturen veelal rond 20 graden, wat overigens de norm is voor deze tijd van het jaar, en vanaf 22 juni deze maand ging het ineens hard. Het kwik steeg toen vooral in het binnenland bijna dagelijks een paar graden, om op de 25e in de Bilt uit te komen op 26,5 graden. En ook deze week wordt het weer warm, eind van de week zelfs tropisch met in het zuidoosten van het land 30 graden!

Toch zijn dit helemaal geen bijzondere waarden voor deze tijd van het jaar. In juni komen normaal gesproken geregeld zomerse dagen voor van 25 graden of meer, gemiddeld genomen een stuk of 4, en ook tropische temperaturen zijn in juni niet uitzonderlijk. Vorig jaar werd het op 2 juni in Hoogeveen bijvoorbeeld nog 30,4 graden en in de warme juni van 1976 werd het in het zuiden van het land 8 keer tropisch warm. Het gemiddelde van de afgelopen 30 jaar aan tropische waarden komt in juni echter op nul uit. Dit komt omdat het niet ieder jaar voorkomt en met bijvoorbeeld een gemiddelde van 0,3 wordt dat afgerond naar nul.


Ook de koeien zoeken verkoeling aan het water. Boefje Wouda maakte deze foto tijdens een boottochtje in Beuningen.

Op het hoofdmeetstation in De Bilt is 30 graden of meer in de maand juni niet heel uitzonderlijk. Ook in de maand mei worden af en toe al tropische waarden gemeten. Dit jaar zijn er tot nu toe nog geen tropische temperaturen gemeten, maar begin juli wordt in de zuidoostelijke helft van het land 30 graden of meer verwacht en er is dus een redelijke kans dat ook De Bilt dan de eerste tropische dag van het jaar op zijn naam kan schrijven.

In 1947 werd op 27 juni de hoogste temperatuur ooit in Nederland gemeten met 38,4 graden. Dat was op een officieel meetstation in Maastricht, maar ook in de Bilt werd op die dag een record geschreven wat de maximumtemperatuur betreft. Het kwik steeg daar naar 36,8 graden. In Warnsveld werd op 23 augustus in 1944 echter een nog hogere waarde gemeten van 38,6 graden, maar dit was op een ‘onofficieel’ meetstation.


Met dit warme weer is de watersport natuurlijk erg in trek en ook worden de meertjes druk bezocht door zwemmers en recreanten. Foto: Corina Magielse.

Warme nachten
Nu de dagen zo warm zijn, blijft het ook in de avond en nacht nog lang warm. Zo was het de afgelopen dagen rond een uur of 8 ’s avonds vaak nog rond 20 graden. In de nachten daalde het kwik uiteindelijk dan naar een graad of 14 gemiddeld. Dit met een luchtvochtigheid van meer dan 80% maakte de nachten nogal broeierig en zwoel. Ook komende nachten koelt het niet verder af dan naar een graad of 14. In de nacht naar vrijdag en naar zaterdag wordt het zelfs niet kouder dan gemiddeld 17 graden.

Onweer
Zoals we afgelopen dagen hebben gemerkt, wordt het warme en zomerse weer vaak afgestraft met stevige, lokale, regen- of onweersbuien. Toch gaat dat deze week amper gebeuren. De lucht is nu nog wel vochtig, maar de convergentielijn die de buien de afgelopen dagen, inclusief vandaag, een extra trigger gaf verdwijnt. Misschien dat er morgen in Limburg nog een enkele geïsoleerde onweersbui valt, maar woensdag en donderdag is het de hele dag droog met veel ruimte voor de zon. Donderdag draait de wind naar oostelijke richtingen en daarmee wordt continentale lucht aangevoerd die nog een graadje warmer is. Daardoor gaat de temperatuur nog een paar graden omhoog en komen de dertigers in zicht. Vrijdag en zaterdag wordt dit echter wel gevolgd door hitte onweer.


Deze buien resulteerden op diverse plaasten in wateroverlast. In Eerbeek liepen deze week een paar kelders onder water. Foto: John Geerdink.

Einde in zicht?
Vooralsnog lijkt er nog geen duidelijk einde in zicht te zijn wat het warme weer betreft. Wel zien we dat het na het weekend geleidelijk iets afkoelt naar gemiddeld een graad of 23, maar ook dan zitten we nog steeds een paar graden boven de norm van deze tijd van het jaar. De gemiddelde maximumtemperatuur ligt eind juni normaal gesproken op 21 graden. Tegelijk met die lichte afkoeling neemt ook de kans op buien weer toe, maar laten we ons eerst maar eens richten op het zomerweer van komende week!

©Meteo-consult
Woonplaats: Veldhoven, Noord Brabant, Nederland :-)
Berichten: 204
Lid sinds: 26 jun. 2009
29 juni 2009, 16:22 uur | Bericht #36060
Nou Jan, dat ziet er dan lekker uit.... helaas geen grootschalige onweders komende week.... maar wellicht in het weekend een (hopelijk fikse) hitte onweer.

Opletten met bederfelijk goed zoals eieren, fruit, etc. Kan lekker "omslaan" met alle gevolgen van dien. Ik ben vanaf vanochtend 4:30 uur al een zeer regelmatige toiletbezoeker (ik zal je de details besparen ) Gelukkig gaat het nu de goede kant op...pffff

Groeten uit Veldhoven!

Waarom deze advertentie?
Rayo
Lid
Woonplaats: Wieringerwaard (N-H)
Berichten: 916
Lid sinds: 15 mei. 2008
29 juni 2009, 16:32 uur | Bericht #36061
Mooi artikel !

Jammer, geen heftige onweders deze week
Wellicht vrijdag en zaterdag!

Het mag van mij wel de hele maand Juli door zomeren, tussen 25 en 30 graden

HEERLIJK | Gewijzigd: 29 juni 2009, 16:32 uur, door Rayo
.:: Hevig onweer in het geheugen: (1) 14 Juli 2004, (2) 25/26 mei 2009, (3) 28/29 juni 2011, (4) 10 september 2011 ::.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 juni 2009, 16:51 uur | Bericht #36065
Lekker zomers zo, lekker boven de 20 graden en behoorlijk wat zon afgewisseld door een verkoelende en schrikbarende bui!

Zo zie ik de zomers graag. Wat jij zegt Rayo, de hele maand juli mag zo doorgaan, ach en doe augustus ook maar en een nazomertje in september is ook wel prettig.

De tijd gaat zo snel, (kerst komt er weer aan, de dagen worden alweer korter, haha! ...dus goed als die zomer nu lekker op gang komt.

Alleen zo slecht voor de lijn dat gebarbecue!
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
29 juni 2009, 16:55 uur | Bericht #36066
Zolang er maar een beetje wind is, is het best goed te doen deze dagen. Alleen de wind ontbreekt nogal weleens
donderkop
Lid
Woonplaats:
Berichten: 9
Lid sinds: 1 jun. 2009
30 juni 2009, 09:02 uur | Bericht #36157
Mijn weerstation heeft gisteren de 30 al aangetikt. (volkel) Nu weet ik niet hoe nauwkeurig hij is, maar de 30 stond erbij
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
30 juni 2009, 09:16 uur | Bericht #36147
Het was in Woerden gisteren ook al bijna 30 graden. Vandaag zal het dan wel gaan lukken
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
30 juni 2009, 10:00 uur | Bericht #36162
Gisteren was het hier tippend aan de 29 graden.
De 30 komt ook nog wel!
rudie1956
Lid
Woonplaats: Nijmegen
Berichten: 28
Lid sinds: 2 jul. 2008
30 juni 2009, 10:35 uur | Bericht #36167
Citaat van Mark-Emmen, dinsdag 30 juni 2009, 10:00 uur Gisteren was het hier tippend aan de 29 graden.
De 30 komt ook nog wel!




Hier in Nijmegen tikte hij ook tegen de 30 graden,maar je hebt wel te maken met de invloed van de stad.


Grt Rudie
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
30 juni 2009, 10:52 uur | Bericht #36170
Het is echt zoo lekker weer. Hier in Wijchen inderdaad ook tegen de 30graden aan.

Nu hoop ik alleen echt dat het vrijdag avond droog blijft en niet gaat onweren. Vier ik me verjaardag, anders is deze voor mij compleet verkloot.
Kan iemand mij anders vertellen wat de verwachtingen zijn voor vrijdag? De meeste weerstations hebben het erover dat het terdag pas gaat onweren namelijk.
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
30 juni 2009, 11:18 uur | Bericht #36172
Als het 12 juli maar droog en heet is, want dan hebben we een BBQ met het werk
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
30 juni 2009, 12:06 uur | Bericht #36178
Citaat van Twister, maandag 29 juni 2009, 16:51 uur Lekker zomers zo, lekker boven de 20 graden en behoorlijk wat zon afgewisseld door een verkoelende en schrikbarende bui!

Zo zie ik de zomers graag. Wat jij zegt Rayo, de hele maand juli mag zo doorgaan, ach en doe augustus ook maar en een nazomertje in september is ook wel prettig.

De tijd gaat zo snel, (kerst komt er weer aan, de dagen worden alweer korter, haha! ...dus goed als die zomer nu lekker op gang komt.

Alleen zo slecht voor de lijn dat gebarbecue!



Ach lekker toch

BBQ is zo nice Ik hoop dat dit zo doorgaat want hoe meer warmte hoe meer onweer xD
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
30 juni 2009, 12:38 uur | Bericht #36184
Citaat van Rayo, maandag 29 juni 2009, 15:32 uur Het mag van mij wel de hele maand Juli door zomeren, tussen 25 en 30 graden

HEERLIJK


Dat is mij echt te warm, dan zweet ik mijn kleren uit!
Een 20 tot 23 graden is mij genoeg, en dan ook niet te veel zon. Liefst een dicht wolkendek en niet te benauwd.. Dan is het wel
te doen
Laat die lekkere warmte-onweders vrijdag/zaterdag maar komen!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
2 juli 2009, 10:55 uur | Bericht #36435
Het is HOT!

Het is opnieuw warm vandaag, zeker nu de temperatuur oploopt naar de 30°C. Vrijdag wordt het nog warmer en kan het kwik zelfs oplopen tot 31 graden. In heel Nederland zoeken mensen dan ook volop verkoeling. In de Amstel bij Uithoorn moet de pleziervaart zich al slingerend een weg banen om de vele zwemmers te ontwijken.



Ook bruggen worden met het warme zomerweer door veel jongeren gebruikt als hoge duikplank. Ondanks de herhaaldelijke waarschuwingen van de politie zoekt men toch de uitdaging weer op als de politie weer weg is. Het mooie weer is niet voor iedereen een feest. Veel ouderen hebben momenteel veel last van de hitte. De Ouderentelefoon van Het Nationaal Ouderenfonds constateert meer bellers die om informatie vragen ‘wat te doen tegen de hitte’.

Hulpbehoevende ouderen lopen bij temperaturen van +30 graden een sterk verhoogd gezondheidsrisico, omdat zij moeilijker hun lichaamstemperatuur kunnen reguleren. Ook komen uitputting en uitdroging als gevolg van verminderde transpiratie en te weinig drinken bij ouderen frequent voor. Naarmate de hoge temperaturen aanhouden, wordt het gezondheidsrisico groter. Goed drinken en de zon mijden is het belangrijkste.

©Blik op Nieuws
Ne0
Lid
Woonplaats: Borger, Drenthe
Berichten: 111
Lid sinds: 9 jun. 2007
2 juli 2009, 14:52 uur | Bericht #36467
31 in het zuidoosten.. ? Het zal wel aan mijn thermometer liggen maar het kwik is al gestegen tot 33 graden, in de schaduw (wel uit de wind). Ik zit momenteel in Moordrecht (onder de rook van gouda).. | Gewijzigd: 2 juli 2009, 15:06 uur, door talkyr86
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
2 juli 2009, 15:32 uur | Bericht #36476
31 graden en in de volle zon 45 graden in Deventer.
Ben vandaag vrij om dat ik even voor reparaties naar de tandarts moed. Ben er blij van want die hitte is niet echt fijn als je moet werken zonder airco in de machine.

Van mij mag het snel weer 23 graden worden en vooral snachts koeler.

Woonplaats: Locatie
Berichten: 88
Lid sinds: 25 jul. 2008
2 juli 2009, 16:03 uur | Bericht #36479
Het is hier in friesland ook al bijna 30 graden. Zeker warm
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.378 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 49 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 49, lezen 1 mensen het topic "Südföhn, südstau, overstromingen Frankrijk".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden