Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; Madison, TX; Trinity, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 04:45:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nacogdoches, TX; Panola, TX; Rusk, TX; Sabine, TX; San Augustine, TX; Shelby, TX.

29 Apr 2024 04:45:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Webster, MO; Wright, MO.

29 Apr 2024 04:45:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Logan, AR.

29 Apr 2024 04:45:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bradley, AR; Calhoun, AR; Cleveland, AR; Dallas, AR; Drew, AR; Lincoln, AR.

29 Apr 2024 04:45:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Franklin, AR.

29 Apr 2024 04:45:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Angelina, TX; Nacogdoches, TX; San Augustine, TX.

29 Apr 2024 04:45:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, MO; Greene, MO; Webster, MO.

29 Apr 2024 04:21:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bradley, AR; Calhoun, AR; Clark, AR; Cleveland, AR; Dallas, AR; Ouachita, AR.

29 Apr 2024 04:16:39

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Greene, MO; Webster, MO.

29 Apr 2024 04:16:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Christian, MO; Dallas, MO; Greene, MO; Polk, MO; Webster, MO.

29 Apr 2024 04:16:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Logan, AR; Scott, AR.

29 Apr 2024 04:16:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, AR; Scott, AR.

29 Apr 2024 03:56:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Houston, TX; Madison, TX; Walker, TX.

29 Apr 2024 03:56:15

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Christian, MO; Greene, MO.

29 Apr 2024 03:56:15
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Tom99
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 34
Lid sinds: 1 sep. 2008
9 juli 2009, 22:21 uur | Bericht #38599
Hallo beste mede members,

Ik woon in het westen van Nederland en daar hebben wij niet zo vaak geluk met het onweer. In de vakantie ga ik naar Gelderland. Dus ik hoop dat ik daar meer geluk heb.

Wie weet waar in Nederland gemiddeld het meeste onweer is?

Bliksemgroetjes,

Tom99
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
9 juli 2009, 23:18 uur | Bericht #38625
ik denk het zuiden en zuidoosten, braband, limburg, gelderland.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
9 juli 2009, 23:19 uur | Bericht #38627
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
9 juli 2009, 23:49 uur | Bericht #38615
Het is sowieso belangrijk om te weten dat dit per jaar verschilt. Naar mijn idee hebben limburg en de oostenlijke provincies de beste kansen, maar het kaartje hierboven spreekt dat tegen. Volgens mij is dat kaartje van 1 jaar?
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Stealth
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 333
Lid sinds: 27 jun. 2009
9 juli 2009, 23:54 uur | Bericht #38631
Citaat van Narmolanya, donderdag 9 juli 2009, 22:49 uur Het is sowieso belangrijk om te weten dat dit per jaar verschilt. Naar mijn idee hebben limburg en de oostenlijke provincies de beste kansen, maar het kaartje hierboven spreekt dat tegen. Volgens mij is dat kaartje van 1 jaar?

Zoals je op het kaartje kunt zien telt het oosten gemiddeld minder onweersdagen per jaar als het westen. Maar als je gaat kijken naar welk soort onweer het gaat zal het er anders uitzien.
In het westen het je vaker onweer in de winter, dit is over het algemeen niet zo zwaar onweer. Het westen van het land krijgt ook eerder te maken met koufront onweer.

Voor heviger onweer zit je in het midden en het oosten beter, want daar heb je namelijk in de zomer meer warmte onweer.

Sneeuwdagen winter 2011/2012: 4
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 juli 2009, 00:11 uur | Bericht #38635
Volgens mij heeft de zee in het westen wel degelijk invloed.
Wat betreft het kaartje, dat klopt in het geheel niet met dit jaar, want daar waren steeds het oosten en midden aan de beurt.
Het is maar net hoe de bui trekt, hoe de omstandigheden van de atmosfeer zijn en wat hij op zijn weg tegenkomt aan land en water om door te groeien of in te zakken. | Gewijzigd: 10 juli 2009, 00:15 uur, door Romani
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
10 juli 2009, 00:24 uur | Bericht #38639
Dat kaartje die is neergezet klopt al niet meer. Dat is echt een momentopname geweest. Als je met dit jaar vergelijkt tot nu toe klopt het al niet
Woonplaats:
Berichten: 128
Lid sinds: 7 aug. 2006
10 juli 2009, 08:56 uur | Bericht #38655
Dit jaar loopt het westen toch redelijk gelijk met het oosten, want vergis niet dat het westen dit voorjaar toch aardig wat onweer te verduren had. Ik denk overigens dat het geposte kaartje aardig klopt. Vooral het gebied in Brabant klopt meestal wel aardig.

In de kustprovincies komt vooral in het najaar ook nog onweer voor, terwijl door afkoeling in het oosten minder voorkomt. Ook in de winter onweert het meer in het westen, al blijft het dan vaak een lokale zaak (weinig ontladingen).
Tom99
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 34
Lid sinds: 1 sep. 2008
10 juli 2009, 09:02 uur | Bericht #38656
Nou goed om dit allemaal te weten. Bedankt voor jullie moeite en antwoorden en ik begrijp het nu wel een beetje.

Hopelijk krijgen we nog veel onweer

Bliksemgroetjes,

Tom99
channiej
Lid
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 242
Lid sinds: 2 okt. 2008
10 juli 2009, 09:13 uur | Bericht #38657
Het kaartje wat Mark-Emmen heeft gebruikt komt van het KNMI af.
Hier de tekst die erbij hoort, misschien ook wel leuk om te weten

Oww en die dagen kloppen hier iig nog niet hebben hier in Wijchen pas 3 dgen onwee gehad.

Hoe vaak onweert het?
7 juli 2009 - In ons land onweert het jaarlijks op gemiddeld op 27 dagen. Het aantal onweersdagen (dagen waarop ergens op een weerstation van het KNMI minstens één donderklap wordt gehoord) loopt uiteen van 21 in het noordoosten van het land tot 34 boven het westen van Brabant.

Bliksem en onweer in de nacht van 3 op 4 juli 2007 (Foto: Don Sanne)
Het meest onweersrijke gebied, waar het jaarlijks op 30 tot 34 dagen onweert, is een strook die zich uitstrekt van Antwerpen tot het Gooi. Op enige afstand van zee neemt de onweersactiviteit sterk toe. 's Zomers komt bij het binnendringen van minder warme lucht de buienvorming vaak pas landinwaarts goed op gang. In het najaar en in de winter ligt de piek juist vlak aan zee: het relatief warme zeewater is dan een belangrijkste voedingsbron.

Het aantal onweersdagen verschilt sterk van jaar tot jaar en maand tot maand. Zo kwam het in 1929 in De Bilt op 12 dagen tot onweer, terwijl het hier in 1957 op 52 dagen onweerde. Sommige maanden tellen alleen al meer dan 10 onweersdagen. Gegevens over het aantal dagen met onweer zeggen echter weinig over de werkelijke activiteit. De ene onweersbui levert veel meer bliksems op dan de andere.

Tegenwoordig wordt gebruik van apparatuur om het aantal ontladingen te registreren, Ook het aantal inslagen en de plaats daarvan wordt vastgelegd. Dergelijke bliksemmeetsystemen bestaan pas zon vijftien jaar, zodat er geen lange meetreeksen beschikbaar zijn. Uit de eerste gegevens blijkt dat de elektrische activiteit sterk varieert. Een enkele bui kan in korte tijd 10 tot 15% van de jaarsom aan ontladingen opleveren. Sommige maanden telden tweehonderdduizend ontladingen, andere nog geen zestig.'Het zomerhalfjaar telt gemiddeld de meeste ontladingen en inslagen (zo'n 95% van het jaartotaal), terwijl de winter de rustigste periode is met de minste ontladingen. Sommige maanden leverden meer dan 4000 inslagen op, andere minder dan twintig.

In hoeverre de klimaatverandering invloed heeft op onweer en bliksem is moeilijk vast te stellen. De meetreeksen met waarnemingen van het aantal onweersdagen zijn door de jaren heen van wisselende kwaliteit en zeggen niets over de bliksemfrequentie. Uit de gegevens blijkt wel dat het aantal onweersdagen de laatste jaren in de winter aan de kust is toegenomen. Waarschijnlijk houdt dat verband met het warme zeewater van de laatste jaren dat bevorderlijk is voor de buienactiviteit. In de onweers- en bliksemactiviteit in de zomer is geen trend zichtbaar. Volgens de klimaatscenario's neemt de kans op zwaardere buien in de zomer (met meer regen in korte tijd) de komende jaren toe, maar hoeft niet te betekenen dat het dan ook vaker gaat onweren.
Onweersdagen 2011: 66 juni; 28/29 juni; 21 en 23 augustus, 26 augustus, 3/4 september
Brian
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 1348
Lid sinds: 17 mei. 2008
10 juli 2009, 13:26 uur | Bericht #38676
Citaat van Svenn, vrijdag 10 juli 2009, 10:42 uur Het westen loopt op dit moment iets voor op het oosten. Maar na de laatste maand is set aantal onweersdagen daar al fors gestegen. Ik tel hier in het zuid-westen al 12 dagen maar dat is alleen gericht over het onweer wat ook daadwerkelijk over mijn woonplaats is getrokken. Als ik daarbij de onweer tel die op afstand te volgen was kom in ruim over de 20 heen. Al met al vind ik dat je niet echt een plek hebt waar het meeste onweer voorkomt. Als je gaat kijken naar het aantal ontladingen. Spannen het zuiden en westen de kroon. Dit alles ter gevolgen van 25/26 mei

En in het midden van het land(flevoland) valt het zwaar tegen, heb maar enkele dagen kunnen tellen(onweer op grote afstand uitgesloten)
Van mij mag het wel weer even flink tekeer gaan
Check out the light show:)
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
10 juli 2009, 15:42 uur | Bericht #38693
Ik woon op walcheren en vind dat we hier regelmatig onweer hebben, vorig jaar meer naar mijn idee. Maar mischien komt dat richting de herfst nog wel in orde. Ik woon vlakbij de kust en de meeste buien die nu ontstaan trekken over en komen pas verder in het binnenland tot uitbarsten.
\
Vorig jaar veel indrukwekkende luchten voorbij zien komen, rolwolken bv. Maar woon nog maar een jaar in dit huis waar ik goed zicht heb over de duinen dus kan over de andere jaren niks zeggen.
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Anthony
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 26 mei. 2008
10 juli 2009, 15:44 uur | Bericht #38694
Naar mijn idee lopen het westen en het oosten tot nu toe gezamelijk aan kop.
"carpe diem quam minimum credula postero"
Sunrise
Lid
Woonplaats: Harkema ( frl )
Berichten: 658
Lid sinds: 1 jun. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 juli 2009, 18:54 uur | Bericht #38781
Hier in het noorden hebben we nog maar 2 dagen gehad. Heel vaak zakt het onweer voor het hier komt al in.
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
12 juli 2009, 21:19 uur | Bericht #38795
Het noorden heeft (vaak) onweer in de periode oktober tot maart , wanneer het van zee komt omdat het zeewater dan warmer is als de temperatuur boven land ,waardoor er meer buien ontstaan boven zee ( opstijging warme lucht )


Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam
Berichten: 154
Lid sinds: 30 jul. 2006
13 juli 2009, 00:55 uur | Bericht #38836
Ik woon in het donker rode gebied, tegen over de biesbosch op de kaart, maar ik heb nou niet het idee dat dit kaartje echt klopt voor hier
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
13 juli 2009, 08:29 uur | Bericht #38842
dit topic geeft ook een mooi overzicht http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=11948
gilles
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 168
Lid sinds: 10 feb. 2009
17 juli 2009, 16:22 uur | Bericht #40455
Het kaartje geeft een gemiddelde. Dat het aantal dagen onweer op dit moment afwijkt kan best. Maar gemiddeld heb je in het donkerrode gebied de meeste dagen onweer per jaar.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 108 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 108, lezen 4 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden