Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harper, KS; Sumner, KS.

26 Apr 2024 10:43:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:43:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Tillman, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:04:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, OK; Oklahoma, OK.

26 Apr 2024 09:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:28:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 09:16:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX.

26 Apr 2024 07:54:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 07:48:30
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
19 juli 2009, 23:13 uur | Bericht #41052
Citaat van Richardus, zondag 19 juli 2009, 21:02 uur Goh, dus ook de donderdag kan nog spannend worden! Spannend weekje wordt het zo!

PietP@SBS had het zojuist ook al over zware buien voor dinsdag a.s.. Kan idd een leuk weekje worden.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
19 juli 2009, 23:27 uur | Bericht #41054
Heerlijk hoor, het ene topic over onweerskansen is nog niet gesloten of de andere is er alweer. We worden maar weer verwend met al die mogelijke onweerskansen en buien! Ik heb er weer helemaal zin in.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
19 juli 2009, 23:40 uur | Bericht #41066
Ben ook benieuwd naar wat Karim gaat vertellen als hij zijn Donderkop outlook gaat maken. Op weerwoord noemde hij het al een Potentieel gevaarlijke situatie, vergelijkbaar met afgelopen vrijdag.

Ik kan me overigens voorstellen dat vrijdag voor veel mensen in NL wat tegenviel, maar zo veel supercellen zo dicht bij huis... vergete niet dat de tornado's van Chaam en Tricht ook bij een situatie als deze ontstonden.

Is groter beter? Ik merk dat mensen hier enthousiast worden als de term MCS valt... ik vind dat maar regenmonsters waar weinig structuur aan te zien is, niks fotogenieks. Met een beetje geluk redelijk wat bliksem, maar de kans dat je droog kunt blijven tijdens het fotograferen is klein. Doe mij maar een mooie geisoleerde supercel

Voor dinsdag is de situatie dus enigszins vergelijkbaar, maar doordat het lage druk gebied westelijker ligt kan er meer warme lucht over Nederland stromen, wat voor meer onstabiliteit vanaf de grond kan zorgen. De dynamiek is ook weer goed, dus inderdaad iets om in de gaten te houden.

Momenteel ligt NL volgens GFS dinsdag in de rechteruitgang van een jetstreak op 300mb, als die wat oostelijker komt te liggen is er weer een goede factor bij, ook in de gaten houden dus.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
19 juli 2009, 23:53 uur | Bericht #41070
Frank Deboosere had het in zijn weerbericht "nu al" over kans op zwaare onweersbuien in de nacht van dinsdag op woensdag. Nu zijn ze opeens wel wakker op het KMI?
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
20 juli 2009, 00:14 uur | Bericht #41073
Citaat van KnightDoppler, zondag 19 juli 2009, 22:40 uur Voor dinsdag is de situatie dus enigszins vergelijkbaar, maar doordat het lage druk gebied westelijker ligt kan er meer warme lucht over Nederland stromen, wat voor meer onstabiliteit vanaf de grond kan zorgen. De dynamiek is ook weer goed, dus inderdaad iets om in de gaten te houden.

Momenteel ligt NL volgens GFS dinsdag in de rechteruitgang van een jetstreak op 300mb, als die wat oostelijker komt te liggen is er weer een goede factor bij, ook in de gaten houden dus.


Dit zijn weer goede berichten Daniël. Het begint bij mij en met mij bij velen op dit forum weer te kriebelen. Dinsdag a.s laatste werkdag daarna vrij, dus kan nachtje doorhalen indien noodzakelijk. Als ik de laatste kaarten bekijk lijkt het allemaal te vervroegen en zou nederland in de periode 1800-24:00 het hoogte punt al kunnen beleven, ziet er mooi uit. (of interpreteer ik dat verkeerd)

By the way heb familie op vakantie in noord-west Spanje zitten ik zie dat noordelijk Spanje en Zuid-Frankrijk ook weer flink aan de beurt lijken te komen. Minder (althans voor de standaard mooi weer aanbidders) voor alle vakantiegangers daar.

Wordt de komende week weer druk op O-O.

Edit: op basis van nieuwe kaart tijd weer iets verlaat | Gewijzigd: 20 juli 2009, 07:47 uur, door PolderPS
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 96
Lid sinds: 25 mei. 2009
20 juli 2009, 02:41 uur | Bericht #41083
Ik verwacht er niet veel van, hoogstens wat regen en dan heb je in deze regio ook alles wel gehad.
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
20 juli 2009, 08:40 uur | Bericht #41094
Ik heb dat ook gehad een week of 2 geleden, maar nu heb ik gewoon de upload button weer en de bijlagen dropdown.
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
20 juli 2009, 08:46 uur | Bericht #41099
Guidance KNMI

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een sturend hoogte- en grondlaag zorgt ten westen van Schotland voor een zuidwestelijke stroming met onstabiele polaire lucht. Een hoogtetrogje en bijbehorende grondtrog trekt gedurende de vroege ochtend over het oosten en zuiden van het land weg. Door het uitzakken van koude lucht achter een diepe oceaandepressie, die richting Ierland koerst, krimpt dinsdag de stroming bij ons naar een zuidrichting. Dinsdagoverdag passeert een thetaw-rug, 16-18 graden, op de westflank van deze rug zijn daaraan gekoppeld dinsdagavond flinke regen- en onweersbuien, mogelijk met hagel en zware windstoten te verwachten.

MODELBEOORDELING:
Hir is consistent met voorgaande runs. Er is inmiddels een duidelijk signaal in het model voor de zware buien dinsdagavond. De buien trekken waarschijnlijk pas in de avond van zuidwest naar noordoost over ons land, de dagelijkse gang werkt dan niet meer optimaal mee. De opbouw is echter op hoogte flink potentieel onstabiel, de onstabiliteitdepressie is erg groot en er staat veel wind onderin de atmosfeer. Ivens komt met 65 kts boven Zeeland en west-Brabant. Voorlopig noemen we de zware buien, met kans op hagel en zware windstoten.

Aandachtspunten

WIND:
HR goed te gebruiken, Vanochtend vlak achter de passerende trog nog even een West 6 Bft. Verder langzaam afnemend. Bij onweersbuien dinsdagavond kans op zware windstoten.

BEWOLKING:
Cumuliforme bewolking zoals gebruikelijk in de maritiem polaire lucht. Vanochtend nabij de trog meer gelaagd met embd Cb's en kans op wat ST rond 1000 vt.

NEERSLAG:
Vooral nabij trog buien met kans op onweer. Verder nog wat geïsoleerde buien, waarschijnlijk geen onweer meer. In de loop van de middag afnemende kans op buien. Dinsdagavond van het zuiden uit sterk oplevende buien activiteit, zwaar onweer, maar ook hagel behoort tot de mogelijkheden.

-------------

Mijn samenvatting:

Dinsdagavond zijn er zware onweersbuien mogelijk. Aangezien gedurende avond over het land trekken zal de opwarming over het hoogste punt zijn waardoor de onstabiliteit vanaf de grond afneemt. Op hoogte is de potentiele onstabiliteit echter goed en er is kans op zware windstoten.
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
20 juli 2009, 08:48 uur | Bericht #41100
Uit de ECMWF guidance:

"De indicatie uit de vorige EC12 run, dat een volgende frontale golf in het woensdag passerende koufront de thetaw waarden donderdag opnieuw fors zou doen oplopen, is in deze run echter niet meer terug te vinden."

Dus het onweer voor donderdag lijkt van de kaart te zijn.

Daniel
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
Woonplaats: Not in Kansas Anymore
Berichten: 840
Lid sinds: 6 feb. 2009
20 juli 2009, 08:51 uur | Bericht #41101
Bron: Unwetterzentrale

AUSBLICK

Am Dienstag gelangt von Südwesten zunehmend warme Luft zu uns. Es wird mit Ausnahme des äußersten Nordens und der Küsten verbreitet wieder sommerlich warm, vorrangig im Süden und in einigen Flusstälern des Westens örtlich auch heiß mit bis zu 30 Grad. Gleichzeitig nimmt jedoch auch die Luftfeuchtigkeit zu, sodass es gebietsweise sehr schwül wird. Wie weit die schwülwarme Luftmasse nach Norden vordringt und somit auch kräftige Gewitter ein Thema werden, ist noch mit einigen Unsicherheiten behaftet. Nach aktuellem Stand muss zumindest in der Südwesthälfte und in einigen südwestlichen Mittelgebirgen ab dem Spätnachmittag mit örtlichen Schauern und lokal kräftigen Wärmegewittern gerechnet werden. Am Abend sind vom Niederrhein bis zum Saarland auch kräftige Gewitter möglich. Außerhalb von Schauern und Gewittern weht der Wind nur schwach bis mäßig, an der Ostsee auch frisch mit starken bis stürmischen Böen.

----

In het kort: ook hier wordt de kans op zware buien genoemd, afhankelijk van hoe ver de warme vochtige lucht oprukt. | Gewijzigd: 20 juli 2009, 08:52 uur, door KnightDoppler
Watch the weather change... Karma police, arrest this man, he talks in math...
wetboy
Lid
Woonplaats:
Berichten: 344
Lid sinds: 7 aug. 2008
20 juli 2009, 09:03 uur | Bericht #41102
Ben benieuwd wat Estofex weer voor ons in petto heeft | Gewijzigd: 20 juli 2009, 09:39 uur, door talkyr86
Woonplaats: West Brabant
Berichten: 92
Lid sinds: 16 jul. 2009
20 juli 2009, 09:17 uur | Bericht #41107
Ziet er weer veelbelovend uit! We zijn allemaal wel toe aan een flinke onweersbui na vrijdag! Ik blijf het weer volgen, vooral dindsdag avond!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2009, 10:20 uur | Bericht #41116










Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2009, 10:31 uur | Bericht #41121






Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
20 juli 2009, 10:51 uur | Bericht #41119
Nou zeg, ik lijk volgens de kaarten telkens weer verkeerd te zitten, maar met onweer weet je het nooit
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2009, 11:00 uur | Bericht #41120
Citaat van chiel, maandag 20 juli 2009, 10:51 uur Nou zeg, ik lijk volgens de kaarten telkens weer verkeerd te zitten, maar met onweer weet je het nooit

Goed lezen he wat Knightdoppler heeft neergezet. De buien trekken vanuit het zuidwesten naar het noordoosten van het land.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
20 juli 2009, 11:03 uur | Bericht #41122
Forecast of 20/07/09 09.00 UTC



Een uitgestrekte Noordatlantische hoogtetrog domineert nog steeds de weerkaarten. Voorlopig zorgt deze in onze regio voor een goed doorstroomde atmosfeer met aanvoer van vrij frisse zeelucht. Een tweede segment van de langgolvige trog, verder op de oceaan komt echter snel onze kant uit en verscherpt. Dit zorgt reeds vandaag voor het krimpen van de hoogtestroming over W-EUR. Wanneer deze trog dinsdagmiddag met de as over de Golf van Biskaje ligt is de stroming goed SW. Hierdoor wordt een configuratie gecreëerd dewelke gerust mogen aan duiden als Spanish Plume. Deze pluim is goed te herkennen in de 2000-4000m lapse rate van de temperatuur die morgen over het zuiden van ons land oploopt tot ca. +8°C. Niet vreemd natuurlijk gezien het sterk opgewarmd Spaanse plateau. Het is namelijk deze lucht die met de aantrekkende SW stroming op middelhoog niveau naar ons wordt geadvecteerd en zal zorgen voor een zogenaamde Elevated Mixed Layer (EML).

Aan de grond wordt alles gekenmerkt door een oprukkend WF naar onze streken en dit front bereikt vannacht onze regio met wat regen. Nabij en achter het front is de WAA nadrukkelijk aanwezig en gezien de verwachtte opklaringen in de namiddag kan het kwik oplopen tot zo’n 27°. Wel vrees ik voor nogal wat hoge en middelhoge bewolking, gekoppeld aan het WF en de WAA waardoor eventueel de temperatuur niet volluit kan gaan. Verderop naar FR toe (dieper in de warme sector) mag dit geen probleem zijn.

Door de opwarming achter het WF en voor het KF (om 18z morgen nog over Bretagne) kan de atmosfeer nog flink destabiliseren. We zien vooral in de diepere gebieden van de warme sector (Ardennen, LUX en NE van FR) CAPE-waarden rond 2000 J/kg (ML-CAPE rond 1200 J/kg) en de KO loopt op tot zo’n –15°. De luchtmassa is verder vrij vochtig wat resulteert in hoge TE850 waarden tot 60°, wat veel is. Het lijkt er m.a.w op dat er aan voorwaardelijke onstabiliteit geen gebrek zal zijn (al blijft deze alsnog binnen aanvaardbare grenzen). Maar deze waarden zeggen niet alles, er zit immers een serieuze python onder het gras! Immers, de WAA (vooral op 850 hPa) dewelke garant staat voor de plotse opwarming zorgt er tegelijk voor dat zich een knappe inversie opbouwt rond hetzelfde niveau. M.a.w, spontane convectie lijkt niet aan de orde te zijn. In dergelijke situaties is het uitkijken naar dynamische triggers die deze inversie moeten eroderen. Het is wijs in zo’n situaties ook met bijzondere aandacht te kijken naar wat de modellen denken over deze triggering.

Vergelijken we deze situatie met die van afgelopen vrijdag dan moeten we beslist concluderen dat de dynamische triggering een pak zwakker uitvalt en tevens is er niet echt sprake van een uitdiepend lagedrukgebied over FR. We moeten het deze keer doen met een eerder zeer bescheiden trog (meer een rimpel) dewelke in de , verder vrij strakke, SW-hoogtestroming zit vervat en vooral over het westen va de regio lijkt te trekken. Geen sterke PVA dus. Aan de grond geen gesloten lagedrukgebied (toch niet in de huidige modeluitvoer) maar wel een duidelijke thermische prefrontale vore, te koppelen aan de TE850-tong (Spanish plume).

Wat de windshear betreft is deze wel in voldoende mate aanwezig in het gebied met WAA (per definitie een gebied met shear). De hoogste shear vinden we net na het WF maar daar is de onstabiliteit uiteraard beperkt. Wat verder naar het zuiden toe (richting Ardennen) neemt de shear (en storm-relatieve (SR) shear/helicity) af maar de onstabiliteit toe. Ergens daar tussenin bevindt zich een overlappingsgebied met SB-EHI waarden rond 2. Ook indexen zoals STP en SCP slaan hoog uit maar dit mijns inziens vooral door het hoge aandeel van de SRH, en minder door de onstabiliteit. We moeten dus voorzichtig zijn bij de interpretatie van deze kaarten.

Samenvattend kunnen we stellen dat we morgen wakker worden in een warme sector en hoe meer naar het zuidoostelijke deel van het verwachtingsgebied, hoe dieper in de warme en onstabiele lucht. De vraag zal zijn in welke mate de inversie (CAP) zal worden opgeruimd want zoniet blijft convectie beslist uit. Voorlopig overdrijven de modellen niet echt met de triggering van complexen op de CONV.LINE maar dat kan de volgende runs veranderen. Zoals hierboven vermeld is de afwezigheid van een duidelijke trigger in de hoogte (scherpe trog,…) een nadeel. Anderzijds komt de CONV.LINE in de namiddag binnen, in een thermisch zeer gunstige periode. Wanneer convectie ontstaat is de kans relatief groot dat deze doorgroeit tot clusters en waarschijnlijk zelfs MCSs. De beperkte directionele windshear doet vermoeden dat de kans op supercells beperkter is dan bijv. afgelopen vrijdag (toen een meso-low zorgde voor de nodige sterke windkrimping in de PBL) maar de relatief unidirectionele shear is wel van die mate dat lineaire convectie (squall line, bow echo) waarschijnlijk is. Verder is de luchtmassa diep onstabiel waardoor ook aan hagel van betekenis moet worden gedacht, zonder extreme toestanden te verwachten (deze zijn eerder te koppelen aan supercells).

De nacht van dinsdag op woensdag trekt het KF dan door het land maar blijft wat haperen ten oosten van onze regio waardoor ook daarna de onweerskans niet ver weg is.

Door de huidige verwachtte verdeling van onstabiliteit geven we een MDT RISK in de zuidoostelijke gebieden van het verwachtingsgebied. In de andere gebieden volstaat het een SLGT RISK te geven.

Samenvatting:
Dinsdag in de loop van de late namiddag en avond toenemende onweerkans, vooral in de zuidoostelijke gebieden met dan kans op dynamisch stevige exemplaren.

Donderkopsite
Woonplaats: leeuwarden
Berichten: 518
Lid sinds: 9 jun. 2009
20 juli 2009, 11:24 uur | Bericht #41123
met de supercell kaarten zit ik goed en tornado meter ook:)
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
20 juli 2009, 11:33 uur | Bericht #41124
Hallo, onweerfans.
Dus als ik het goed begrijp krijgen wij in winkel ook onweer.
Normaal zitten wij erg naast namelijk.

groeten mariek
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
20 juli 2009, 11:52 uur | Bericht #41126
Citaat van sanwa78, maandag 20 juli 2009, 11:33 uur Hallo, onweerfans.
Dus als ik het goed begrijp krijgen wij in winkel ook onweer.
Normaal zitten wij erg naast namelijk.

groeten mariek


Ik denk niet dat je dat goed hebt begrepen. Het gaat over onweerkansen, dus er is geen zekerheid aan te verbinden. De kans is er, maar of het ook zal ontstaan is altijd maar de vraag! Kortom als je er graag onweer wilt, verheug je er op maar ga er niet vanuit dat het komt. Kan het ook niet tegenvallen!
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 248 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 248, lezen 3 mensen het topic "Het geluid van de donder..".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden