Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, AL; Hale, AL; Tuscaloosa, AL.

10 May 2024 02:23:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fayette, AL.

10 May 2024 02:23:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lamar, AL.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coryell, TX; McLennan, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McLennan, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, OH; Pleasants, WV; Wood, WV.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX; Navarro, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kemper, MS; Noxubee, MS.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Limestone, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pickens, AL.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Holmes, MS; Madison, MS; Yazoo, MS.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX; McLennan, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blanco, TX; Burnet, TX; Gillespie, TX; Llano, TX.

10 May 2024 02:00:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, AL; Pickens, AL; Sumter, AL.

10 May 2024 02:00:28
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
24 juli 2009, 09:51 uur | Bericht #42742
Noodweer in Polen en Tsjechië eist levens

Zeker acht mensen zijn om het leven gekomen door een zwaar onweer dat donderdagavond en in de nacht van donderdag op vrijdag over Midden- en Oost-Europa trok. In Polen vielen zeven doden. In Tsjechië eiste het noodweer een leven. In Polen werden vooral de zuidwestelijke regio Neder-Silezië en het midden van het land getroffen. Volgens Poolse media vielen zeven doden. De meeste slachtoffers werden door ontwortelde bomen geraakt. Zo viel bij Lodz een boom op een auto. De 24-jarige zwangere automobiliste kwam om het leven. Twee kinderen overleefden het ongeval. In Kunice verdronk een man in een meer, nadat hij door een zware windstoot van een boot was gevallen. Ongeveer vijftig mensen raakten gewond. Zeventien personen werden geëlektrocuteerd toen een hoogspanningskabel knapte.



Tsjechië
In Tsjechië ontstonden vooral in het noorden en westen van het land problemen. Een 75-jarige vrouw vond de dood toen ze door een vallende tak werd geraakt. Het treinverkeer raakte ontregeld doordat tal van omgevallen bomen op de rails terechtkwamen.

Duitsland
Ook in delen van Duitsland ging het onweer niet onopgemerkt voorbij. In deelstaten als Beieren en Noord-Rijnland-Westfalen ontstonden verkeersproblemen door omgevallen bomen. De brandweer moest een groot aantal keren uitrukken om ondergelopen kelders leeg te pompen.

kijk hier voor meer videobeelden...

©NU.nl
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
24 juli 2009, 10:24 uur | Bericht #42750
Oh my God! Lijkt wel het einde van de wereld...
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 juli 2009, 10:47 uur | Bericht #42762
Polen start opruimwerken na zwaar onweer met zeven doden

Na zware onweders in Polen met minstens zeven dodelijke slachtoffers en ongeveer 50 gewonden zijn vandaag in Polen de opruimwerkzaamheden begonnen. De brandweer moest tot nog toe 4.000 keer uitrukken. Dat zei woordvoerder Pavel Fratczak op de Poolse radio. De storm ging het ergst tekeer in Neder-Silezië in het zuidwesten van het land, waar minstens drie mensen om het leven kwamen.

Volgens de brandweer zijn door de stormwind honderden elektriciteitskabels afgeknapt en honderden bomen ontworteld. Het verkeer verliep moeizaam. De daken van vele huizen werden afgerukt. De inwoners van Legnica, Lodz en verschillende andere plaatsen zitten zonder stroom.

In de nacht van donderdag op vrijdag regende het ook fel in Warschau. Wind en regen veroorzaakten heel wat schade, maar in de hoofdstad vielen geen gewonden.

©Hln
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 juli 2009, 13:08 uur | Bericht #42811
Hier een aantal foto's uit Oostenrijk





















©diepresse | Gewijzigd: 10 februari 2017, 11:38 uur, door Joyce.s
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 juli 2009, 13:09 uur | Bericht #42812
Citaat van wetboy, vrijdag 24 juli 2009, 13:04 uur Ja, das risico, moet je maar niet op vakantie gaan naar buitenland .. en helemaal niet in een tentje...mij niet gezien op een camping

Grote onzin kraam je daar uit Wetboy. Kan hier in Nederland ook gebeuren
Woonplaats: heerlen
Berichten: 162
Lid sinds: 7 jun. 2007
24 juli 2009, 13:37 uur | Bericht #42806
ohh die hebben het zwaar te voorduren gehad wat erg zeg
Woonplaats: Uster, Zwitserland
Berichten: 700
Lid sinds: 10 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 juli 2009, 13:55 uur | Bericht #42741
Uit de Oostenrijkse media geplukt.

Mijn vertaling:

'Hevige onweersbuien hebben gisterenavond in grote delen van Oostenrijk een spoor van vernielingen achtergelaten. Alleen een paar duizend (!) brandweermensen werden tussen Salzburg en Wenen ingezet om kelders leeg te pompen en straten weer begaanbaar te maken. Tennisbal grote hagelstenen gingen moeiteloos door daken en ramen. Een aantal mensen zijn gewond geraakt. In Wenen liep een passagiersschip ( de MS Admiral Tegethoff) aan de grond mede door het heftige weer, alle 250 mensen konden op tijd geëvacueerd worden. Het centrum van de onweersbuien was in Salzburg, volgens de informatie van de brandweer, het noordelijk gelegen Flachgau, maar ook in Pongau en Pinzgau waren veel schademeldingen waaronder ook daken die van huizen gerukt waren. Meer dan 1000 brandweermensen werkten zich door 202 alarmmeldingen heen. In Pinzgau werd door de bliksem zelfs nog een bosbrand veroorzaakt, welke na 4 uur weer onder controle was.



Nog heftiger getroffen was het 'Bundesland Oberösterreich'. De regio Braunau werd door zeer zware hagel getroffen. Op een oppervlakte van 70km2 werden hier daken beschadigt, vaak doorzeeft, en vele ruiten stukgeslagen. In totaal waren in 'Oberösterreich' 4000 (!) brandweermensen, van 250 korpsen, bij 800 alarmmeldingen betrokken. In Wenen werd een 32-jarige man op een terras zwaar gewond nadat een zware tak op zijn hoofd viel. Een hersenbloeding, meerdere gebroken ruggenwervels, gebroken gezichtsschedel en een mogelijk blijvende verlamming waren het tragische gevolg.



Vele Boeren en tuinders zijn zwaar getroffen door de hagelschade. Met name in Wenen, Oberoostenrijk, Tirol, Salzburg en Niederoostenrijk zijn akkerculturen, landerijen, Wijn- en fruitplantages betroffen. De verzekering maakt als eerste balans op dat een oppervlakte van 50.000 hectare als schadeomvang gerekend moet worden. De chef van de Oostenrijkse hagelverzekeringsmaatschappij zegt in zijn 60 jarige loopbaan nog nooit zoiets meegemaakt te hebben. De totaalschade enkel door hagelschade in dit jaar bedraagd tot nu toe reeds 65 miljoen Euro. '

©onweer-online

Dit beeld komt uit Tsjechië....





©Zahranicni | Gewijzigd: 10 februari 2017, 11:39 uur, door Joyce.s
https://twitter.com/#!/mherp
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
24 juli 2009, 14:17 uur | Bericht #42824
Ja onweer is leuk, maar als het zo gek wordt wordt het toch wel een stuk minder!
Dit is voor niemand leuk, je zal maar een dier zijn en in een kale wei staan zonder schuilplek! (Sorry, maar daar denk ik dan weer aan)
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
24 juli 2009, 15:26 uur | Bericht #42791
Gewoon vreselijk, heb er geen woorden voor
En zoals Jan al aangaf, het kan ook hier gebeuren, hoef je niet voor naar het buitenland. Alleen hoop ik zoiets nooit te hoeven meemaken.
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
24 juli 2009, 22:52 uur | Bericht #42923
Hier zijn nog meer foto's uit Tirol te vinden http://www.tt.com/tt/tirol/story.csp?cid=1...d=56&fid=21

Ik heb de hevige buien gelukkig ruimschoots ten noorden aan me voorbij zien trekken...

Citaat van wetboy, vrijdag 24 juli 2009, 13:04 uur Ja, das risico, moet je maar niet op vakantie gaan naar buitenland .. en helemaal niet in een tentje...mij niet gezien op een camping,

Wetboy, ik vind je reactie bijzonder misplaatst en ondoordacht... Ik wil je er graag aan herinneren dat er in deze landen niet alleen toeristen aanwezig zijn. De lokale bevolking is 'enorm' hard getroffen door dit noodweer. Toeristen vertrekken na een week weer terug naar huis, gooien hun tent weg en kopen weer een nieuwe... Dat kan de lokale bevolking niet. Landbouwgebieden zijn volledig verwoest, huizen zwaar beschadigd en de inkomsten weg. | Gewijzigd: 24 juli 2009, 23:05 uur, door Narmolanya
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
talkyr86
Lid
Woonplaats: Apeldoorn
Berichten: 4311
Lid sinds: 7 aug. 2008
25 juli 2009, 02:02 uur | Bericht #42947
Meer slachtoffers door noodweer Europa

Het aantal mensen dat is omgekomen door noodweer in Centraal-Europa is vrijdag gestegen tot tien. Polen werd het zwaarst getroffen. Ten minste acht mensen zijn omgekomen en zeker 82 mensen raakten gewond. De meesten kwamen om door omvallende bomen. Een man verdronk, toen zijn boot omsloeg. Harde wind beschadigde volgens de brandweer tientallen stroomleidingen. Winden met snelheden van 130 kilometer per uur rukten veel daken van huizen.

In buurland Tsjechië vielen twee doden. Het noodweer ging er tekeer in het noorden en westen van het land. Zeker drie Nederlanders raakten gewond door het noodweer. Er is veel schade aan gebouwen. Door harde wind, slagregens en hagelbuien raakten in het midden en oosten van Oostenrijk tientallen mensen gewond en werd voor 20 miljoen euro schade gemeld. In Zuid-Duitsland vielen enkele gewonden door het slechte weer.

Meteorologen voorspellen voor de komende dagen nog steeds stormachtig weer voor delen van Polen. Het zal echter minder heftig zijn dan het weer van donderdag en vrijdag.

©ED
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
25 juli 2009, 10:26 uur | Bericht #42988
'Vier Nederlanders gewond door noodweer Europa'

Vier Nederlandse vakantiegangers zijn deze week gewond geraakt in Tsjechië. Een van hen brak twee rugwervels.
Twee Nederlanders werden donderdagavond op hun camping overvallen door plotseling noodweer, meldt het AD. De 25-jarige Martijn Cochenbach kreeg twee bomen op zich toen hij in zijn tent aan het opruimen was. Hij brak twee rugwervels.

Kinderen
Zijn vriendin Marianne Niehof (42) kwam er beter vanaf met een hersenschudding en een beurse schouder. Het stel was met vier kinderen op vakantie, de meisjes van tussen de 9 en 18 waren op het moment niet in de tent en hebben geen verwondingen. Het gezin was op vakantie op de Nederlandse Vodatent-camping Lisci Farma in de buurt van het stadje Vrchlabí in het noorden van Tsjechië.

Gegild
“We waren de tent aan het opruimen”, vertelt Cochenbach. “Mijn vriendin keek naar buiten en zag een boom omvallen. Zij kon nog wegrennen, maar ik was te laat. Voor ik het wist voelde ik een harde klap op mijn rug. Ik heb alles bij elkaar gegild.”

Het stel is naar het ziekenhuis gebracht waar Cochenbach nu nog ligt. Zijn vriendin vertelt: “Bomen waren als lucifers doormidden gebroken.”

Andere gewonden
Bovendien laat ze weten dat er in het gebied nog meer Nederlanders waren. “Veel van hen hebben kleine verwondingen opgelopen zoals kneuzingen, bulten en sijwonden.” Waar de andere twee gewonden zich precies bevinden is nog niet bekend.

©NU.nl
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 86
Lid sinds: 10 jun. 2009
25 juli 2009, 10:58 uur | Bericht #42996
Heftig! Aan de schade te zien zou dat best wel eens een tornado geweest kunnen zijn!
Woonplaats: Alblasserwaard
Berichten: 867
Lid sinds: 8 mei. 2009
25 juli 2009, 12:04 uur | Bericht #43010
Citaat van Nick (Amersfoort), zaterdag 25 juli 2009, 10:58 uur Heftig! Aan de schade te zien zou dat best wel eens een tornado geweest kunnen zijn!

In Tirol en Niederösterreich was het ongeluk dat het zware onweer samenviel met een sterke föhnstorm. Er zijn plaatselijk windstoten van 136 km/u gemeten (rond Wenen).

De windsnelheden van de betreffende nacht zijn hier te bekijken:

Windkaart Oostenrijk
©ZAMG | Gewijzigd: 25 juli 2009, 12:05 uur, door Narmolanya
"Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up and snow is exhilarating. There is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather."-John Ruskin
Woonplaats: Panningen
Berichten: 133
Lid sinds: 2 jun. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 juli 2009, 19:08 uur | Bericht #43054
Hier een link met nog meer foto's naar de getroffen camping in Tjechie.

http://www.tyden.cz/fotogalerie/po-tropick...y-nicive-boure/
jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 juli 2009, 23:43 uur | Bericht #43096
hee allemaal,

Ik ben vorige week toevallig net op vakantie geweest in tsjechie (ben net terug gekomen). Wij waren in het reuzengebergte (noord tsjechie). Donderdag avond rond half 7 wilden we net uit eten gaan. Toen we naar buiten gingen en in auto stapten zag ik al super donkere wolken aan komen, en in de verte een super (mooie) grote rolwolk. Ik hoorde het ook heel veel rommelen en echt niet zomaar gerommel maar echt achter mekaar door en steeds harder!! Normaal hou ik wel van onweer maar ik d8 meteen van: dit gaat niet goed komen dit word NOODweer!! mja iedereen had honger dus wij gingen snel de auto in en reden richting een stadje (vrchlabi). We waren nog geen 2 km van ons huisje vandaan en het begon al hard te waaien. Ineens zag ik allemaal takken en rotzooi door de lucht heen vliegen. Dus wij nog harder rijden!! Toen kwamen we in een bos uit en reden we achter een bus. Overal vielen takken naar beneden en midden in het bos stopte die bus ineens. We konden niet verder rijden want er lag ineens een grote boom over de weg. het werd erger en erger en overal vielen bomen en grote takken om ons heen naar beneden. Uiteindelijk konden we gelukkig omkeren en zijn we naar een beetje open plek gereden waar geen grote bomen stonden. Daar hebben we de storm afgewacht.

Ik heb heel veel foto's gemaakt van wat er was gebeurt. Ik zet ze binnenkort ofzo wel op de site.

mvg jewaitit
Woonplaats:
Berichten: 2279
Lid sinds: 28 mei. 2009
26 juli 2009, 00:07 uur | Bericht #43099
wat een akelige ervaring! Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen. Een vakantie om nooit meer te vergeten. Ik kijk al uit naar je foto's.

jewaitit
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 422
Lid sinds: 25 mei. 2009
26 juli 2009, 16:07 uur | Bericht #43138
de foto's uploaden lukt niet helemaal... als ik het upload dan duurt t een tijdje en dan is ie eindelijk klaar met laden en dan zie ik dat er geen bestanden zijn. Weet iemand hoe dit komt??

mvg jewaitit

Edit Jan: je hebt een persoonlijk bericht
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 108 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 108, lezen 2 mensen het topic "Onweerkansen 3 en 4 April 2010".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden