Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX.

27 Apr 2024 19:00:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, OK; Dewey, OK; Ellis, OK; Major, OK; Roger Mills, OK; Woodward, OK.

27 Apr 2024 19:00:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alfalfa, OK; Major, OK; Woods, OK.

27 Apr 2024 18:55:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cowley, KS; Sumner, KS.

27 Apr 2024 18:48:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alfalfa, OK; Dewey, OK; Major, OK; Woods, OK.

27 Apr 2024 18:43:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, OK; Kay, OK.

27 Apr 2024 18:43:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blaine, OK; Dewey, OK; Major, OK; Woods, OK.

27 Apr 2024 18:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, OK; Dewey, OK; Ellis, OK; Roger Mills, OK.

27 Apr 2024 18:30:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Grant, OK.

27 Apr 2024 18:30:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, OK.

27 Apr 2024 18:19:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beckham, OK; Custer, OK; Dewey, OK; Ellis, OK; Roger Mills, OK.

27 Apr 2024 18:19:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, OK; Grant, OK.

27 Apr 2024 18:12:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Blaine, OK; Dewey, OK; Major, OK; Woods, OK; Woodward, OK.

27 Apr 2024 18:05:20

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Garfield, OK.

27 Apr 2024 18:03:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Major, OK.

27 Apr 2024 17:57:03
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 24
Lid sinds: 24 mei. 2009
20 augustus 2009, 00:38 uur | Bericht #47303
Algemene update 19/08 om 2030 uur, volgende 21/08

Synoptische analyse en evolutie: op 50 hPa een relaxerende trog, initieel ten westen van Ierland, nadert vanuit het westen. De as hiervan trekt tussen vrijdag en zaterdag doorheen ons land. Gelieerd koufront trekt tussen donderdagavond en vrijdagochtend doorheen onze regio. Prefrontaal een Spaanse pluim waarbij Tw850 hPa even topt tot een graad of 20°C en deze warme lucht bereikt ons land tijdens de nacht van woensdag op donderdag, zal later op donderdag worden geëvacueerd naar Duitsland. In deze luchtmassa een vore, activeert in loop van donderdagnamiddag. Vanaf het weekend, opnieuw de invloed van een mobiele rug, de as hiervan passeert tussen zaterdag en zondag met daarna opnieuw WAA. Dit alles aan voorzijde van een langgolvige trog over de Atlantische Oceaan waarvan de as vermoedelijk midden volgende week doorheen ons land trekt.

Temperatuur op 850 hPa: donderdag 21°C, vrijdag 6°C, zaterdag 5°C, zondag 10°C, maandag 14°C, dinsdag 7°C, woensdag 8°C. Dit seizoen mogen we afhankelijk van de bewolking gewoonlijk 12 tot 15 graden bijtellen (Kempen kan dat nog 2 tot 5 graden hoger uitvallen) om de Tmax aan de grond te bepalen. De normaal schommelt rond 21°C: donderdag ruim te warm, vrijdag & zaterdag rond het gemiddelde, daarna opnieuw er boven.

Waarschuwingen:

Onweer

Wat eerder van de partij voor de potentieel interessante situatie van donderdag, met name het centrum, maar vooral voor het oosten en noordoosten van België maakt kans op zwaar onweer. Of het daadwerkelijk ook zo uitdraait is onzeker want sommige modellen (zoals UKMO) laat nauwelijks een neerslagspoor zien op de thermische vore, het systeem waar we het in princiep toch van zullen moeten hebben. Het koufront zelf berekent bij diezelfde modellen dan weer wel een redelijk neerslagsignaal, de grootste labiliteit is dan echter wel alweer verdwenen. Maar als er zich rond de vore wat buien ontwikkelen zijn het meteen kleppers om U tegen te zeggen.

Snel wat parameters voor zwaar onweer aflopen:

schering in snelheid grond-6km of de zogenaamde diepe schering zou maximaal op een 30-35 kt uitkomen, net marginaal voor een supercell. Heliciteit 0-3km gemiddeld rond de 100 m²/s², in buurt van vore toch mogelijk even tot voorbij de 200 m²/s². CAPE 1000-2000 J/kg, over het noordoosten wellicht >2000 J/kg. MLCAPE scoort ook erg hoog met waarden die >1000 J/kg uitkomen. Combi MLCAPE en heliciteit, de zogenaamde EHI, komt afhankelijk van heliciteit van 100 of 200 uit op 0,9 of 1,8, supercell lijkt met zulke waarden vrij waarschijnlijk. Schering in snelheid grond-3 km maximaal rond de 35 kt, altijd opletten voor een eventuele bowecho met windschade. In de schemerzone tussen vore en koufront is de wind in de hoogte vrij uniform qua richting wat de mogelijkheid dat er prefrontaal een buienlijn (squall ?) ontwikkeld wat verhoogd.

Ivens methode voor convectieve rukwinden komt uit rond de 45-50 kt, over het noordoosten zelfs rond de 55 kt.

Fawbush-Miller methode voor hagel berekent ze met een diameter die de 2 cm ruim kan overschrijden.

Hoogtepatroon werd hierboven al kort geschetst, we liggen donderdagnamiddag zowat aan de RI van een jet, toch wel bevorderlijk voor ontwikkeling van buien.

Conclusie: tussen donderdagnamiddag en avond bij passage vore een gunstige situatie voor ontwikkeling van enkele supercellen met grote hagel (allicht zonder hoos want de heliciteit is niet echt hoog te noemen). Volgens sommige modellen duikt er prefrontaal een buienlijn op, ligt vervat in wat minder labiele lucht, maar mogelijk nog net voldoende voor een squall-line met dan kans op zware rukwinden. Kwa timing zullen we tot een stuk in namiddag moeten wachten eer er iets gebeurd, allicht pas na 1500 uur ofzo. Locatie, de drie oostelijk provincies maken een behoorlijke kans op zwaar onweer, waarbij Limburg de koploper is. Voor Henegouwen, Brabant en Antwerpen lijkt de kans eerder fifty-fifty, Oost-Vlaanderen hooguit een kleine kans en voor West-Vlaanderen gebeurd er waarschijnlijk niets speciaals.

Bron: http://blog.skystef.be

Het ziet er goed uit. De laatste keer dat het hier onweerde in de provincie Antwerpen hadden we een supercell met een waarschuwing van Level 1 op Estofex. Nu de Rode zone pal op België en Nederland ligt, kan het zeker niet fout lopen... | Gewijzigd: 20 augustus 2009, 00:40 uur, door Fre_Hove(Antw.)
Woonplaats: Nieuw Vennep
Berichten: 13
Lid sinds: 27 jul. 2006
20 augustus 2009, 00:53 uur | Bericht #47304
Hmmm... toch eens wat leeswerk doen: supercells, MCS, MCC, bow-echo's, downbursts, microbursts??

Of heeft er iemand zin/tijd (nachtdienst?) om die begrippen even te verduidelijken? Hoeft geen uitgebreid technisch verhaal te worden hoor, als het maar duidelijk is waar de desbetreffende begrippen uiterlijk aan te herkennen zijn.
Zodat ik morgen (neeee, vandáág al!!) kan zeggen: 'héé, kijk nou eens, daar gaat een supercell!'

Mijn dank zal aan het schier oneindige grenzen!
Ik vermoed trouwens dat ik niet de enige ben die niet weet wat de betekenissen zijn...
Locatie Nieuw-Vennep
Waarom deze advertentie?
Exile
Lid
Woonplaats: Oss, Brabant
Berichten: 26
Lid sinds: 19 aug. 2009
20 augustus 2009, 01:14 uur | Bericht #47305
Citaat van roadcritter, woensdag 19 augustus 2009, 22:53 uur Hmmm... toch eens wat leeswerk doen: supercells, MCS, MCC, bow-echo's, downbursts, microbursts??

Of heeft er iemand zin/tijd (nachtdienst?) om die begrippen even te verduidelijken? Hoeft geen uitgebreid technisch verhaal te worden hoor, als het maar duidelijk is waar de desbetreffende begrippen uiterlijk aan te herkennen zijn.
Zodat ik morgen (neeee, vandáág al!!) kan zeggen: 'héé, kijk nou eens, daar gaat een supercell!'

Mijn dank zal aan het schier oneindige grenzen!
Ik vermoed trouwens dat ik niet de enige ben die niet weet wat de betekenissen zijn...


nop, ik weet het ook niet en ben er wel nieuwsgierig naar.
Marsyas
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 41
Lid sinds: 30 jul. 2009
20 augustus 2009, 01:19 uur | Bericht #47306
Eventjes ge-"wiki"-ed (nieuw woord misschien? Is met googlen ook gelukt).

Supercell: Onweersbui met een roterende updraft.
MCS (Mesoscale Convective System): Complex van georganiseerde onweersbuien.
MCC (Mesoscale Convective Complex): Mijn snelle intepretatie, hele grote onweersbui (onstaan 's avonds/ 's nachts volgens wikipedia).
Bow-Echo: neerslag patroon in vorm van een boog, vaak vergezeld met hevige wind.
Downburst: Neerslag gekoelde lucht die naar beneden "valt" en zich daar in alle richtingen verspreidt.
Microburst: Een hele lokale downburst.

Voor de uitgebreidere uitleg:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell
http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoscale_convective_system
http://en.wikipedia.org/wiki/Mesoscale_Convective_Complex
http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_echo
http://en.wikipedia.org/wiki/Downburst
http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_burst

buldog
Lid
Woonplaats: schoten
Berichten: 346
Lid sinds: 26 mei. 2009
20 augustus 2009, 01:29 uur | Bericht #47307
dit zijn de laatste up dates van estofex en wetterzentrale da ziet er nog eens lekker uit ik zit recht in het lvl 2 en in donkerrood let ther be lingthing
Website KMI NATURE IS UNPREDICTABLE/LIGHTING AND THUNDER IS ON HIS WAY :)
g3hans
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 20
Lid sinds: 26 jul. 2006
20 augustus 2009, 01:32 uur | Bericht #47308
In oude "onweerskansen" topics (25 mei o.a.) stond zo her en der een duidelijke uitleg over diverse begrippen.. ff doorheen bladeren als de nachtdienst te saai is.

Ben benieuwd naar morgen, zeker nu ik net Jan's bericht over Lowlands las. Ben daar beroepshalve en onze werkplek staat pal tussen twee telecom-zendmasten die zo ongeveer het hoogste punt zijn op het festivalterrein. Grootste zorg is echter de kans op zware windstoten..
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
20 augustus 2009, 06:35 uur | Bericht #47311
Stuiterstuiter bouncebounce, het is DONDERdag!!! Leuk, die niveau 2 van Estofex! Nog even zwetend werken en dan als ik om 15u thuisben snél de radars en verhalen checken! Party!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
20 augustus 2009, 06:41 uur | Bericht #47312
Zat net even naar het weer van rtl4 te kijken he en ik word moedenloos van die Dennis die het weer doet, wat een is dat met z'n het zal wel mee vallen, op rtl4 zelf staat het vol met NOODWEER, maar goed, mijn raam staat open en ga zo slapen (lekker in de hitte) en ik word vanzelf wel wakker als mijn raam eruit vliegt door het NOODWEER wat iedereen Aankondigd behalve weerman van RTL4 die niet.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 15 mei. 2008
20 augustus 2009, 06:46 uur | Bericht #47313
okay er komt echt noodweer, ook hier in het westen (Rotterdam) want als ik zo naar buiten kijk dan zie ik onweerswolken, die verdwijnen natuurlijk wel weer straks, maar meestal kun je vroeg in de ochtend al zien of er wat komt, en ik heb het net gezien, hoge wolken wat al genoeg zegt voor straks in de na middag en avond
Woonplaats: West Brabant
Berichten: 92
Lid sinds: 16 jul. 2009
20 augustus 2009, 06:47 uur | Bericht #47314
Knmi:
Donderdag trekken er in de loop van de middag vanuit het zuidwesten onweersbuien het land binnen waarbij er 65% kans is op een weeralarmsituatie.


Knmi heeft er 5% bovenop gedaan, gisteren was het nog 60%
astritos
Lid
Woonplaats: koudekerke (walcheren)
Berichten: 1397
Lid sinds: 1 jul. 2008
20 augustus 2009, 07:00 uur | Bericht #47315
hoop dat dat level 2 nog iets naar links opschuift, nu valt walcheren zoals zo vaak net weer buiten de boot........
Maar we gaan het afwachten, hebben hier net om half 7 een buitje van 5 seconden gehad. Alleen regen even vrij hard.
Zie wat bloemkoolwolken boven de duinen, verder trekt de bewolking die er net nog hing helemaal open.
We blijven hopen op ook een level 2 (of 3) voor walcheren, duimen jullie voor ons???
2012: 0 noemenswaardige onweersdagen
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
20 augustus 2009, 07:12 uur | Bericht #47317
En we hebben vandaag Code Orange voor hitte, Code yellow voor Wind, nu nog een mooie code voor Onweer. Het wordt een mooie DONDERdag.
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
20 augustus 2009, 07:25 uur | Bericht #47318
en 't is nog nieuwe maan ook
Woonplaats: Midden-NL
Berichten: 315
Lid sinds: 1 jun. 2009
20 augustus 2009, 07:39 uur | Bericht #47320
Dit ziet er allemaal goed uit zeg! Ben echt heel benieuwd. Als het dan toch los gaat barsten, laat het dan goed heftig zijn Camera is in ieder geval op zak!
Bekijk mijn weblog: christopherserna.wordpress.com
Woonplaats: West Brabant
Berichten: 92
Lid sinds: 16 jul. 2009
20 augustus 2009, 07:43 uur | Bericht #47321
Goeiemorgen!

Eerste wolkjes na een heldere lucht, net gemaakt, (helaas met telefoon)
IMAGE_285.jpg

IMAGE_286.jpg

Bloemkooltjes in de verte:
IMAGE_287.jpg

Als het gaat losbarsten dan heb ik mn camera bij de hand (niet de telefoon maar de filmcam.)


Edit:Om 8:10 geen zon wel donkere lucht, ik verwacht strax al een buitje.
IMAGE_293.jpg
| Gewijzigd: 20 augustus 2009, 08:20 uur, door hagelsteen
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 augustus 2009, 08:14 uur | Bericht #47365
Het zeikregent hier al, dus die 35 gr gaan we niet meer halen!
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Woonplaats: West Brabant
Berichten: 92
Lid sinds: 16 jul. 2009
20 augustus 2009, 08:22 uur | Bericht #47366
Citaat van Romani, donderdag 20 augustus 2009, 8:14 uur Het zeikregent hier al, dus die 35 gr gaan we niet meer halen!
Hier nu hetzelfde..
hakkenbar
Lid
Woonplaats: Amsterdam-Zuid oost
Berichten: 34
Lid sinds: 25 mei. 2009
20 augustus 2009, 08:23 uur | Bericht #47367
HV-791 Boeing 737-800 Seat: 19F PH-HSC AMS - PVK
: HV-792 Boeing 737-800 Seat: 25F PH-HSW PVK - AMS <-- Newest airplane of Transavia.com


Ha ook een ATCbox member op O+O
johan74
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 97
Lid sinds: 17 jan. 2007
20 augustus 2009, 08:23 uur | Bericht #47368
hier wat druppeltjes, mag geen naam hebben, wel flink wat werking in de lucht, alles ligt klaar voor vanmiddag,

T. 23.5
Rh 61%

Laat maar komen
Skroei
Lid
Woonplaats: Jelsum / THV vliegbasis LWD
Berichten: 561
Lid sinds: 31 mei. 2008
20 augustus 2009, 08:42 uur | Bericht #47369
KNMI :
NEERSLAG:
De Uitvoer schuift nog steeds wat vwb de positie van de buienlijnen. We zien in het algemeen meerdere lijnen. Een substantieel deel van de buiigheid in het westen treedt nu op na passage van de vore. Dit is wel realistisch gezien de progtemps en het mechanisme van optilling door het instromen van de koude lucht. De mogelijkheid van meerdere lijnen is realistisch.
Timing is conform de EC18 Uitvoer. In de thermische vore (theta-w 850 hPa 18-19 C) zien we een zeer grote onstabiliteit. Max. CAPE ligt in de EC Uitvoer tussen 1000 en 2000 J/Kg. In Hir00 ligt CAPE (zonder entrainment) rond 15 UTC lokaal boven de 2000 J/kg, de meer gebruikelijke CAPE-waarden (onderste niveau en menglaag 50 of 100 hPa) tussen 200 en 700 J/kg. Progtemps zeggen overigens voldoende. De grote onstabiliteit is een indicatie dat het onweer fors uit kan pakken. Onweers MOS laat in het oosten een 55% absolute kans zien op meer dan 200 ontl-min. Lokaal kunnen de buien gepaard gaan met grote hagel (droge lucht) en veel neerslag, orde 30-50 mm. Het signaal in de Uitvoer is hier slechts indicatief voor wat betreft de hoeveelheden. Opvallend is dat de hoeveelheden in de EC18 en Hir00 Uitvoer duidelijk zijn toegenomen t.o.v. de vorige Uitvoer.
De buiigheid op vrijdag is in de Hir Uitvoer nogal zwaar in vergelijking met de overige Uitvoer. We gaan uit van een enkele bui, vooral in het noorden.
Thunder & Lightning... irresistible.
Terug naar boven
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 136 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 136, lezen 4 mensen het topic "Schade en gewonden door aardbeving M=4.8 in Bogor, Java, Indonesië".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden