Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Castro, TX; Parmer, TX.

30 Sep 2026 00:51:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Armstrong, TX; Carson, TX; Donley, TX; Gray, TX.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM; Roosevelt, NM.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hodgeman, KS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chaves, NM.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Randall, TX.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eddy, NM.

30 Sep 2026 00:50:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Castro, TX; Parmer, TX.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Hodgeman, KS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Curry, NM; Roosevelt, NM.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Armstrong, TX; Carson, TX; Donley, TX; Gray, TX.

Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
29 december 2009, 09:20 uur | Bericht #68447
Opnieuw chaos op spoor verwacht

Spoornetbeheerder ProRail waarschuwt nu al dat reizigers begin januari rekening moeten houden met problemen. Het bedrijf laat weten haar uiterste best te doen om chaos te voorkomen, maar kan niets garanderen. Volgens ProRail-woordvoerder Rob Hageman zullen vooral wissels weer het struikelblok zijn, zo meldt de ochtendkrant Sp!ts.

Europese weerinstituten voorspellen de komende tijd een extreem koude periode met wel vijftien graden vorst. In Nederland wordt de sneeuwkans vanaf woensdag op 80 procent geschat.

©AD
29 december 2009, 10:16 uur | Bericht #68461
Ongelukken door gladde wegen in Gelderland

Door gladheid zijn dinsdagochtend in Gelderland twee grote ongelukken gebeurd. Op de A1 bij afslag Twello richting Apeldoorn botsten een vrachtwagen, vier auto's en een busje op elkaar. Op de N335 botsten ook meerdere voertuigen op elkaar. Volgens de VerkeersInformatieDienst is een kraanwagen daardoor gekanteld.

Op de A1 is een slachtoffer bekneld geraakt. Het ongeluk daar gebeurde even na 08.45 uur. De rijbaan was even helemaal afgesloten, maar binnen een half uur kon het verkeer weer over de vluchtstrook. De N355 is bij het gedeelte Beekseweg in beide richtingen afgesloten. De VID verwacht dat het nog een tijd gaat duren voordat de weg weer opengaat.

©Nieuws.nl
29 december 2009, 12:52 uur | Bericht #68538
Kou, regen en wind verwacht tijdens jaarwisseling

Het wordt een koude en gure jaarwisseling. Er staat een stevige wind en er is kans op neerslag. De kans op mist is echter klein, dus de vuurpijlen zullen wel goed zichtbaar zijn, verwacht het KNMI. De temperatuur ligt donderdagnacht naar verwachting rond het vriespunt, maar door de wind kan het kouder aanvoelen. In het zuiden en het oosten van het land is het kouder dan in het westen en het noorden.

Met kou, wind en neerslag zal het rond middernacht buiten onaangenaam champagne drinken zijn. "Maar het is natuurlijk ook gewoon winter", aldus een woordvoerder van het KNMI.

©Nieuws.nl
29 december 2009, 15:00 uur | Bericht #68637
Sneeuwballen gooier krijgt klappen

Maandagavond heeft de politie een 64-jarige man uit Eelde aangehouden. De man had aan de Wolfhorn in Eelde een 13-jarige jongen uit Eelde mishandeld. De jongen had samen met een aantal andere jongeren sneeuw- en ijsballen tegen de ramen gegooid. De man werd zo kwaad dat hij achter de jongeren aan ging en er eentje te pakken kreeg. De jongen kreeg klappen en liep daarbij een hoofdwond op. De man is aangehouden en ingesloten. Hij zal dinsdag verhoord worden en er wordt proces-verbaal opgemaakt.

©BoN
29 december 2009, 15:01 uur | Bericht #68638
Verschillende ongevallen door ijzel in Limburg

Er zijn vanochtend verschillende verkeersongevallen gebeurd door de rijm- en ijzelplekken in Limburg. Op de Bilzersteenweg (N745) in Grote-Spouwen (Bilzen) ging rond 9 uur een auto door gladheid van de baan. De auto kwam in een gracht terecht. De brandweer moest de man in het voertuig bevrijden. In Peer op de Panhovenstraat slipte een jonge vrouw met haar wagen tegen een boom, maar de verwondingen vielen mee.

Op de Breekiezel (N730) in Meeuwen-Gruitrode belandde een voertuig na een uitwijkmanoeuvre en slippartij in een voortuin van een woning. Drie personen raakten gewond. In Neerpelt op de Broesveldstraat aan het kanaal ging een auto van de baan. De strooidiensten in Limburg zijn volop in de weer om de ijzelproblemen op te lossen.

©Hln
30 december 2009, 05:12 uur | Bericht #69100
Winterweer doet wegen weer barsten

Na de eerste winterprik rijden we weer met zijn allen over eengescheurd en gebarsten wegdek. Reden? 'Eenstructurele onderhoudsachterstand die door het vriezen geactiveerd wordt', zegt verkeersdeskundige Willy Miermans. ElineBergmans
Het is een jaarlijks terugkerend zeer. Vriestemperaturen en de daaropvolgende dooi veranderen onze wegen in een maanlandschap met putten en barsten. Tussen kerst en nieuwjaar brachten de problemen met het wegdek opnieuw veel verkeersellende mee.

Het Vlaams Verkeerscentrum signaleerde op veel plaatsen zogenaamde potholes, grote gaten in het wegdek. Ons wegdek wordt natuurlijk heel veel gebruikt, maar de belangrijkste oorzaak daarvan is volgens Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB een tekort aan herstellingswerken. 'Als je jaren bespaart op onderhoud, krijg je uiteindelijk het deksel op de neus. De gewestwegen kunnen het insijpelende vocht niet meer aan.'

Meer onderhoud
'Er is een aantal jaren lang alleen maar geïnvesteerd in nieuwe wegen, niet in onderhoud', bevestigt Willy Miermans, docent van de afdeling Verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt. 'Daardoor liep het onderhoud van het wegennet een serieuze achterstand op. Bovendien stijgen de problemen exponentieel door het winterweer. Er zijn heel veel wegenwerken nodig als we die schade willen inhalen en daar is geen maatschappelijk draagvlak voor. Ook de kostprijs is natuurlijk een argument.'

Net gisteren werden de cijfers bekendgemaakt van de zomerschade aan de gewestwegen. De totaalkost voor de herstelling van de hitteschade bedraagt 389.968 euro. Dat antwoordde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) op een parlementaire vraag. De kosten van de winterschade zijn volgens Maarten Matienko van VAB nog veel en veel hoger. 'De onderhoudsachterstand is een probleem waar aan gewerkt wordt. De investering voor structureel onderhoud werd opgetrokken van 30 miljoen naar 90 miljoen. Volgend jaar zullen we zelfs 100 miljoen euro investeren', aldus de woordvoerder van Crevits.

Eerst sneeuw ruimen
Naast het slechte wegonderhoud is België ook geen winterland. Daardoor worden we ieder jaar opnieuw verrast door de winterprik. 'Landen zoals Oostenrijk, Duitsland of Noorwegen hebben ervaring met winter- en vriesweer', zegt Willy Miermans. 'Daardoor zijn de wegfunderingen anders, maar er zijn ook kleine praktische aanpassingen. Zo gebruikt bij ons bijna niemand winterbanden. In andere landen zijn die vaak zelfs verplicht, zodat er minder gestrooid moet worden. Dat is goed, want zout is -door smeltwater dat insijpelt- zeer schadelijk voor het wegdek.'

In ons land wordt er bij vriesweer doorgaans meteen gestrooid en niet eerst sneeuw geruimd, wat in andere landen wel de gewoonte is. 'Omdat België geen winterland is, worden we keer op keer verrast door het effect van vriesweer op de weg. Het is belangrijk dat daar meer rekening mee gehouden wordt. Een land met het dichtste verkeersnet ter wereld zou zich niet ieder jaar mogen laten verrassen door een beetje winterweer', vindt Miermans.

De ellende dreigt de komende week in elk geval nog groter te worden. Het KMI voorspelt een nieuw koudefront bij het begin van het nieuwe jaar.

©Nieuwsblad
30 december 2009, 06:55 uur | Bericht #69123
Alleen in noorden last van ijzel en sneeuw

Alleen in het noorden heeft het verkeer woensdag veel last van sneeuw en ijzel. Dat meldt de VerkeersInformatieDienst. Ten noorden van de lijn Alkmaar en Emmen is sneeuw gevallen. In het gebied daar onder, tot de lijn Amsterdam-Enschede, is de temperatuur onder het vriespunt gezakt waardoor het daar ijzelt.

In Amsterdam zelf ligt ook sneeuw, meer naar het oosten en naar het zuiden ligt praktisch geen sneeuw en zijn de wegen goed begaanbaar.

©Nieuws.nl
30 december 2009, 07:24 uur | Bericht #69128
Mogelijk te koud voor nieuwsjaarsduik

Als er op 1 januari een gevoelstemperatuur van -10 graden is, dan gaat de traditionele nieuwjaardsuik in Scheveningen niet door, meldt het AD. Volgens de krant kan de verwachte vrieskou roet in het eten gooien van alle nieuwjaarsduiken in het land. Als het buiten -2 graden is met windkracht 5, dan is de gevoelstemperatuur -11 graden, aldus een Unox-woordvoerster van het Scheveningse evenement.

Mocht het in de kustplaats niet doorgaan, dan krijgen ook de organisatoren van 67 andere geregistreerde duiken het advies om de duik af te blazen.

© NU.nl
30 december 2009, 10:00 uur | Bericht #69160
Pubers gooien ruit bus in met ijsballen

Acht pubers hebben in het Friese dorp Arum een bus zo hard met ijsballen bekogeld dat een raam sprong en een passagier snijwondjes opliep. De buschauffeuse heeft de politie gewaarschuwd.

De jongeren, 13 tot en met 16 jaar, overvielen de bus op de Schoolstraat. Ze zijn opgepakt en hebben volgens de politie bekend. De vrouw die gewond raakte, hoefde niet naar het ziekenhuis. Wel is de politie nog op zoek naar haar zodat ze aangifte kan doen.

©De Pers
30 december 2009, 11:45 uur | Bericht #69207
Sneeuwspoor leidt naar inbrekers in Hoogezand

In een kelder van een woning aan de Goudsbloemstraat in Hoogezand zijn dinsdagnacht vier mannen aangehouden op verdenking van het plegen van een inbraak. De politie kwam in actie na een melding van een inbraak in een apotheek in de Hoofdstraat. De inbrekers waren er vandoor gegaan in een personenauto. De wagen werd korte tijd later aangetroffen in de Dirk Bakkerstraat in Sappemeer. De agenten zagen dat in de vers gevallen sneeuw voetsporen zichtbaar waren. Zij volgden de voetsporen, die eindigden bij een woning in de Goudsbloemstraat in Sappemeer.

Op aanbellen deden de bewoners niet open. Met een machtiging van justitie konden agenten toch naar binnen. In de kelder troffen zij een 19-jarige man uit Rotterdam, een 21-jarige man uit Hoogezand, een 20-jarige man uit Hoogezand en de 24-jarige bewoner aan. De vier mannen werden ingerekend en ingesloten in het cellencomplex. In dezelfde nacht werden nog twee mannen, een 19-jarige Stadjer en een 37-jarige Hoogezandster, aangehouden wegens betrokkenheid bij de inbraak. De politie nam diverse schoenen in de woning aan de Goudsbloemstraat, een rugzak met inbrekersgereedschap en de betreffende auto in beslag. Het is nog niet duidelijk of er goederen zijn weggenomen uit de apotheek.

©DvhN
30 december 2009, 13:43 uur | Bericht #69250
Een leuk praktijkvoorbeeld

Al eerder deze week schreven wij in deze rubriek over een storing die een paar dagen boven het land zou blijven hangen en voor grote verschillen zou zorgen. Achter die storing, aan de zuidzijde, bevind zich de warmere lucht en de koude lucht zit aan de voorzijde, ofwel ten noorden van de storing. Op de grens van de beide luchtsoorten valt van tijd tot tijd neerslag, maar met in het zuiden dus hogere temperaturen door die warmere lucht valt het daar vooral als regen. In het noorden is het een stuk kouder met temperaturen rond het vriespunt en de neerslag valt daar dan ook meestentijds als sneeuw of motsneeuw. De zone die tussen deze beide gebieden in ligt, precies op de begrenzing, is lastiger in een hokje te plaatsen. Daar bleken de verschillen vanochtend regionaal erg groot. In een straal van nog geen 20 kilometer kon het landschap veranderen van een miezerige, druilerige boel naar een volledig wit en winters landschap.

In deze tijd van het jaar is het voor ons gladheidbestrijdingsteam erg druk. Met een continue blik op de weersituatie per regio wordt de betreffende gladheidcoördinator uit zijn of haar bed gebeld met de mededeling dat het slim is om te gaan strooien. Dat het verschil per regio vannacht zeer groot was, wordt in het volgende voorbeeld mooi duidelijk. De gladheidcoördinator van de gemeente Oegstgeest vertelt:

Op het sneeuwdekkaartje van het KNMI is heel duidelijk de scherpe lijn van sneeuw en regen te zien. Onze verteller woont zelf in het zuidelijke deel van Noord-Holland en werkt een tiental kilometers zuidelijk in Oegstgeest, Zuid-Holland. Daar zie je dan ook geen sneeuw.

“Gisteren kans op sneeuw, eerst in de middag, wat steeds opschuift naar de avond. Eten klaar gezet in de koelkast, regelmatig even de kinderen van de pc weggestuurd om een blik te werpen op www.gladheid.nl, telefoons gecontroleerd op voldoende spanning, het kan wel eens een kort nachtje worden.

Rond 20.30 uur ligt er een dun laagje sneeuw op de auto's in de straat (Overveen, ter hoogte van Haarlem). Tegen mijn vrouw zeg ik: "Meteo Consult zal zo wel bellen, ik zal de film wel niet meer uit kunnen zien". Ik bel een medewerker van me op die in Oegstgeest werkt; hij kijkt zijn raam uit en geruststellend ......."Nee, hier is nog niets aan de hand, beetje regen". Film toch uitgezien en ga om 22.30 uur weer even op. Ga weer even op gladheid.nl kijken: van de neerslagbeelden wordt ik niet veel wijzer, is het nu regen, ijzel of sneeuw? Buiten zie ik op de auto's en het wegdek een witte laag liggen. Hoe zal het zijn in Oegstgeest waar ik verantwoordelijk ben voor de gladheidbestrijding? Het zoutgehalte daalt bij mijn gladheidsmeldsysteem (GMS) in Oegstgeest. Ik krijg toch de kriebels: heb ik mijn telefoon wel gehoord, zijn ze die kleine gemeente waar ik werk vergeten? Ik bel een meteoroloog. Ze zullen het wel druk hebben, maar er wordt direct opgenomen. Hij bekijkt ook even het GMS in Oegstgeest; "niets aan de hand en ook voor de nacht regen, gaat er iets veranderen dan bellen we".

Ook in Drenthe viel er weer een mooie laag sneeuw. Een enkele fietser heeft de sneeuw aangedurfd, gelet op het verse, maar nogal slingerende spoor. Foto: Karin Broekhuijsen.

Ik ga dus maar naar bed, telefoons mee en kijk nog even naar buiten: nog steeds een beetje wit. Ik zet toch, voor alle zekerheid, de wekker op 04.00 uur. Ik word liever wakker van de wekker dan van een telefoontje van meteo!

Om 04.00 uur kijk ik naar buiten; sodeju, alles is wit en de takken van de coniferen hangen zelfs diep door. Ik kijk op gladheid.nl en zie dat ik geen zout meer op mijn wegdek heb liggen. Waarom ben ik niet gebeld? Als hier zoveel sneeuw ligt dan moet er in Oegstgeest ook genoeg liggen om uit te rukken! Hemelsbreed is Overveen - Oegstgeest 22 km. Ik moet naar Oegstgeest.

Buiten maak ik de auto schoon, de sneeuw zit niet vast maar er ligt wel 8 cm sneeuw op. De straat uit met 4 wielen aangedreven, het is glad. Een stukje verderop begint een doorgaande weg, de gemeente Bloemendaal is wel uitgerukt en er is zelfs met een sneeuwploeg geschoven. Er ligt een 30 cm hoge rug sneeuw. Ik druk de auto erdoor, o jee, als dit ook zo in Oegstgeest is. De weg is een puinhoop, eerst een stukje Haarlem, dan Heemstede die hebben zelfs de fietspaden schoon geschoven.

Ook Peter de Jager legde een sneeuwlaag van 5 tot 10 centimeter in het Twentse Nijverdal vast.

Bij Vogelenzang ook nog sneeuw, dan de N-206 op, ook wit maar iets minder sneeuw. Zal het dan toch meevallen in Oegstgeest? Bij Noordwijkerhout wordt de sneeuw minder maar genoeg om er op uit te gaan, Bij Noordwijk is alles… schoon, geen krummel sneeuw. Ik kom Oegstgeest binnen rijden, nergens een sneeuwvlok te bekennen, mijn auto ziet er hier vreemd uit met z'n witte laag sneeuw nog op het dak. En Meteo Consult heeft het weer gewoon ontzettend goed gedaan, ik ben er weer heerlijk ingetuind!”

Bron: Meteo Consult, de gladheidcoördinator van de gemeente Oegstgeest
30 december 2009, 15:56 uur | Bericht #69312
December 2009: koud en veel sneeuw

December zit er bijna op, tijd voor een terugblik op een bijzondere maand. We gingen van zacht naar koud en kregen ook nog eens veel sneeuw te verwerken.

Te koud
December gaat als te koud in de klimaatboeken. De gemiddelde temperatuur is in De Bilt op 2,2 graden uitgekomen terwijl 4 graden normaal is. Met deze 2,2 graden is december 2009 de koudste decembermaand sinds 1996 geworden. De koudste december sinds de start van de metingen beleefden we in 1933. Toen lag de gemiddelde temperatuur rond -2,1 graden. Opvallend aan december 2009 was de grote omslag. Na een zeer zachte novembermaand ging ook december zacht van start. Op 6 en 10 december kwam de temperatuur in De Bilt zelfs boven de 10 graden uit en in het zuiden werd het plaatselijk 13 graden. Sinds 1901 waren er slechts 13 decembermaanden die een zachtere start kenden.

Op 12 december begon de wind te draaien naar het oosten tot noordoosten en stroomde koudere lucht naar Nederland. Twee dagen later kwam het kwik al niet meer boven het vriespunt uit en kon de eerste ijsdag genoteerd worden. Uiteindelijk bleef de temperatuur deze maand op vijf dagen de hele dag onder nul.

Veel sneeuw
Het winterse weer liet zich niet gemakkelijk verjagen. Op 17 december leverde een dooiaanval zelfs een dik pak sneeuw op. Vooral in de provincies in het noordoosten bleef het langdurig sneeuwen, hier en daar zelfs 12 tot 18 uur achter elkaar. Uiteindelijk lag er 20 tot 50 cm sneeuw en kwam elke vorm van verkeer zo goed als tot stilstand. Die ochtend stond er 671 km file. Op de 18e zorgden nieuwe sneeuwbuien ervoor dat ook elders in het land 10 tot 20 cm viel. Alleen in het uiterste oosten en in Limburg viel nauwelijks sneeuw.

Vanwege de sneeuwval vervloog elke hoop op schaatsen op natuurijs. In veel provincies groeide de ijsdikte aan tot ongeveer 6 cm en dat is te dun om te schaatsen. De sneeuwlaag op het ijs zorgde ervoor dat de kou niet meer tot het water kon doordringen en dus werd het ijs niet meer dikker. Koud werd het wel. Boven het sneeuwdek daalde de temperatuur op vliegbasis Deelen (bij Arnhem) op 19 december tot -18,4 graden.

Na deze ijskoude nacht begon de winter zijn kracht te verliezen. Er vielen nog enkele sneeuwbuitjes, maar langzaam maar zeker ging de temperatuur weer omhoog. Precies tijdens Kerst zette de dooi in en begon het sneeuwdek snel te slinken. Uiteindelijk kon het nog net een officiële witte Kerst worden doordat er 's ochtends op tweede kerstdag in De Bilt nog 4 cm sneeuw over was.

Na enkele dagen met stevige dooi keerde op 29 december in het noorden de winter weer terug. De temperatuur daalde tot onder nul en 's avonds en 's nachts viel er sneeuw en lichte ijzel. Ook in het midden van het land werd het kouder. Het zuiden bevond zich echter in zachte lucht. Daar liep de temperatuur zelfs op naar 9 graden. Grote verschillen dus. Op de 31e kon de koude lucht ook het zuiden van Nederland veroveren en eindigde het jaar overal met lichte vorst.

December 2009 was behalve koud ook iets natter en zonniger dan normaal. In een gemiddelde decembermaand valt in De Bilt 77 mm. Nu werd er ongeveer 85 mm opgevangen (en gesmolten). De zon scheen bijna 60 uur terwijl ze normaal slechts 44 uur zichtbaar is. Daarmee was de donkerste maand van het jaar iets minder donker dan normaal.

©Weerplaza
30 december 2009, 15:59 uur | Bericht #69313
Sneeuw zorgt voor wateroverlast in Ter Borch

De tuinen in de Waterwijk, een deel van de nieuwbouwwijk Ter Borch bij Eelderwolde, staan onder water. Oorzaak is de smeltende sneeuw, die de grond niet in kan omdat deze nog bevroren is.

"Heel vervelend voor de bewoners", zegt Nico Jan ten Hemel van de gemeente Tynaarlo. "Sommigen hebben net hun tuin aangelegd. Helaas is er niet veel aan te doen. Er is nu door alle sneeuw gewoon teveel water." In januari worden er in Ter Borch watergangen uitgegraven, waardoor het water beter weg kan.

©DvhN
30 december 2009, 21:18 uur | Bericht #69436
Vrieskou en winterse buien luiden het nieuwe jaar in

Na de eerste forse winterprik van enkele weken geleden zal ook het nieuwe jaar in winterse omstandigheden beginnen. Het gaat vanaf de nacht van oud naar nieuw opnieuw stevig vriezen met in het hele land kans op sneeuw. Ook in de rest van West-Europa zet men zich schrap voor het winterweer.

Nieuwjaar
Ook op de eerste dag van het jaar zullen er buien in de vorm van sneeuw vallen. In de loop van het weekend wordt het droger, maar het blijft nog zeker tot begin volgende week heel koud.

©Hln
31 december 2009, 07:26 uur | Bericht #69555
Oudejaarsnacht wordt spekglad

Al wie op pad gaat met oudjaar, doet er goed aan voorzichtig te zijn. Na een witte kerst gaat nu ook het nieuwe jaar van start onder een dunne sneeuwlaag. In de loop van de nacht gaat het weer sneeuwen. Veel is het niet, wellicht minder dan 1 centimeter, maar dat volstaat om de wegen overal in Vlaanderen glad en mogelijk zelfs gevaarlijk glad te maken. De sneeuw zal even blijven liggen. De hele eerste week van januari blijft het koud, maar het zal een droge vrieskou zijn.

©GVA
31 december 2009, 10:13 uur | Bericht #69609
Winterweer ontregelt treinverkeer Brabant

Het treinverkeer in Noord-Brabant is donderdagochtend ontregeld door de winterse weersomstandigheden. Er rijden geen treinen tussen Den Bosch en Tilburg. Ook tussen Dordrecht Dordrecht en Lage Zwaluwe ligt het treinverkeer stil. Daar rijden stop- en snelbussen. Dat meldde de NS op zijn website.

©AD
31 december 2009, 11:05 uur | Bericht #69639
Man overlijdt na val van gladde woonboot

Een 42-jarige man uit Groningen is donderdagochtend overleden, nadat hij vermoedelijk is uitgegleden op het dek van zijn woonboot en in het water terecht is gekomen. Dat meldt een politiewoordvoerder. Een misdrijf wordt uitgesloten. Het incident vond tussen 05.00 en 06.00 uur plaats bij een woonboot aan de Hofstede de Groothkade. De man kwam rond die tijd aan bij zijn woonboot, waarvan het dek glad was.

De man kon niet zwemmen en raakte onderkoeld. De brandweer heeft hem nog wel uit het water gehaald en gereanimeerd, maar de Groninger is uiteindelijk toch overleden. Hoe lang de man in het water heeft gelegen, weet de politiewoordvoerder niet.

©Nieuws.nl
31 december 2009, 11:07 uur | Bericht #69640
Voetsporen in sneeuw nekken Winschoter dief

Een 17-jarige Winschoter is woensdagnacht in zijn woonplaats door de politie aangehouden voor diefstal uit een auto. De eigenaar van de wagen zag de jongeman in zijn auto, die geparkeerd stond aan de Tromplaan, zitten. De dief ging er te voet vandoor. Hij liet echter sporen achter in de sneeuw.

De gewaarschuwde politieagenten maakten foto's van de voetsporen. Op basis van deze sporen werd de verblijfplaats van de dief getraceerd. Vergelijking met de foto's maakte duidelijk dat de Winschoter verdachte was van de autokraak, aldus een politiewoordvoerder.

©DvhN
MarkNL
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 december 2009, 20:24 uur | Bericht #69837
Vrees voor gladde wegen tijdens oudejaarsnacht

Wie zich tijdens oudejaarsnacht op de weg waagt, zal moeten uitkijken voor mogelijk spekgladde wegen. De combinatie van vrieskou en regen of smeltende sneeuw kan de nacht voor velen vergallen. Sinds vanmiddag is het hier en daar al glad op Belgische wegen. Omdat het vannavond en vannacht lichtjes zal vriezen in ons land, en omdat er regen, smeltende sneeuw of sneeuw kan vallen, zal de toestand er niet op verbeteren.

De strooidiensten hebben voor de jaarwisseling 320 chauffeurs klaarstaan, maar moesten door de regen lang wachten om er preventief op uit te trekken. Inmiddels is het al enkele uren droog en is er onder meer zout gestrooid op de Brusselse Ring.

© De Standaard.be
MarkNL
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 december 2009, 20:26 uur | Bericht #69838
Koude jaarwisseling

Vanavond is het bewolkt en vooral in het oosten valt er (mot)sneeuw. Komende nacht gaan we koud het nieuwe jaar in. Er staat een gure noordoostenwind en het vriest licht. De dagen daarna zet de winter door. Vanavond is het zwaar tot geheel bewolkt in het land. Vooral in het oosten valt af en toe (mot)sneeuw, terwijl het westen het overwegend droog houdt. Tijdens de jaarwisseling verandert er maar weinig in het weerbeeld. De temperatuur ligt dan op de meeste plaatsen rond of net onder het vriespunt. De matige tot vrij krachtige noordooster maakt het voor het gevoel ‘waterkoud’. Gaandeweg de nacht neemt de wind iets in kracht af. De minimumtemperatuur ligt rond -2 graden.

Nieuwjaarsdag gaat met veel bewolking van start. In het oosten valt zo nu en dan nog wat lichte sneeuw, terwijl het in het westen al droog is. In de loop van de dag wordt het vrijwel overal droog en op veel plaatsen komt de zon er zelfs bij. Het waait overdag nauwelijks en de middagtemperatuur ligt tussen 0 en 2 graden. ’s Avonds en ’s nachts is er in de kustgebieden kans op enkele winterse buien. De nacht verloopt in het binnenland vrij helder, waardoor het matig gaat vriezen. De minima liggen dan tussen -4 en -7 graden.

Het weekeinde ziet er winters uit. Stapelwolken en zon wisselen elkaar af en daarbij is er kans op enkele sneeuwbuien. De middagtemperatuur komt alleen in de kustgebieden nog boven het vriespunt uit, elders blijft het licht vriezen. Na het weekeinde wordt het kouder en neemt de kans op neerslag af.

© WeerOnline
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.952 topics, welke bij elkaar 448.758 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.643 leden.
Het nieuwste lid is testuser3.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 247 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 247, lezen 6 mensen het topic "Nieuwe eigenaar Onweer-Online + updates".
-->

Sponsors en partners

© 2003 - 2026 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden