Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Columbia, FL; Gilchrist, FL; Hamilton, FL; Suwannee, FL; Clinch, GA; Echols, GA; Ware, GA.

10 May 2024 13:54:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Appling, GA; Atkinson, GA; Bacon, GA; Brantley, GA; Charlton, GA; Clinch, GA; Coffee, GA; Pierce, GA; Ware, GA; Wayne, GA.

10 May 2024 13:46:28

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafayette, FL; Madison, FL; Taylor, FL.

10 May 2024 13:46:27

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Brooks, GA; Cook, GA; Lanier, GA; Lowndes, GA.

10 May 2024 13:42:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafayette, FL; Taylor, FL.

10 May 2024 13:42:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Lafayette, FL; Taylor, FL.

10 May 2024 13:34:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Brooks, GA; Colquitt, GA; Cook, GA; Lanier, GA; Lowndes, GA; Thomas, GA; Tift, GA.

10 May 2024 13:26:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Berrien, GA; Brooks, GA; Colquitt, GA; Cook, GA; Lanier, GA; Lowndes, GA; Thomas, GA.

10 May 2024 13:26:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Lafayette, FL; Madison, FL; Taylor, FL.

10 May 2024 13:17:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conecuh, AL; Covington, AL; Escambia, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 13:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dale, AL; Geneva, AL; Henry, AL; Houston, AL; Calhoun, GA; Clay, GA; Early, GA; Miller, GA; Quitman, GA; Randolph, GA; Seminole, GA.

10 May 2024 13:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Stewart, GA; Webster, GA.

10 May 2024 13:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 13:05:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Houston, AL; Early, GA; Seminole, GA.

10 May 2024 13:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Covington, AL; Escambia, AL; Escambia, FL; Okaloosa, FL; Santa Rosa, FL.

10 May 2024 13:05:02
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 december 2009, 18:16 uur | Bericht #68244
Weet je nog wat meneer Hiemstra op kerstavond zei? Er kon volgens hem "lokaal wat neerslag vallen"

EDIT: Mooie GFS run trouwens, die -24 in Duitsland mag ook wel hierheen komen | Gewijzigd: 28 december 2009, 18:18 uur, door Maxim1110
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Anne.
Lid
Woonplaats: Zoetermeer
Berichten: 224
Lid sinds: 6 dec. 2009
28 december 2009, 18:17 uur | Bericht #68245
Ik sla de sneeuw over dit keer, okee?
Waarom deze advertentie?
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
28 december 2009, 18:17 uur | Bericht #68246
bij editie nl, komt zo een praatje met als titel Winter komt terug, ben benieuwd.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
28 december 2009, 18:18 uur | Bericht #68247
Krijg ik morgen nu sneeuw of regen ???
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
28 december 2009, 18:22 uur | Bericht #68249
Momenteel zijn de natte wegen spiegelglad aan het worden vooral klinkerwegen met veel smeltwater zijn net ijsbanen.

Dus zullen er wel weer wat ongelukken op stapel staan.


Helder weer en --1,6gr.


Greetz/..
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 december 2009, 18:23 uur | Bericht #68250
Citaat van Weatherman, maandag 28 december 2009, 18:18 uur Krijg ik morgen nu sneeuw of regen ???
Het is allemaal nog onduidelijk maar als ik buienradar mag geloven krijgt Eindhoven in ieder geval sneeuw, Tilburg zal dan ook wel zoiets zijn want dat ligt er niet heel ver vanaf.
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
28 december 2009, 18:25 uur | Bericht #68251
Citaat van Maxim1110, maandag 28 december 2009, 18:23 uur Het is allemaal nog onduidelijk maar als ik buienradar mag geloven krijgt Eindhoven in ieder geval sneeuw, Tilburg zal dan ook wel zoiets zijn want dat ligt er niet heel ver vanaf.

Oke dat zou mooi zijn
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
28 december 2009, 18:29 uur | Bericht #68252
Op het onderstaande filmpje is te zien dat het noorden met sneeuw krijgt te maken.

http://www.wetterspiegel.de/de/europa/deutschland/90.html
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
28 december 2009, 18:36 uur | Bericht #68253
weerpraatje rtl was ook positief voor na nieuwjaar, met temperaturen onder de -10 en elfstedentocht als dat doorzet..
leest zeker ook o-o
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam
Berichten: 154
Lid sinds: 30 jul. 2006
28 december 2009, 18:38 uur | Bericht #68254
Citaat van richard, maandag 28 december 2009, 18:36 uur weerpraatje rtl was ook positief voor na nieuwjaar, met temperaturen onder de -10 en elfstedentocht als dat doorzet..
leest zeker ook o-o

Dat is wel een heeeeeeeel ander weerbericht als wat ik net op de NOS zag bij gerrit hiemstra zeg
Loeck
Lid
Woonplaats: Brielle
Berichten: 39
Lid sinds: 10 dec. 2009
28 december 2009, 18:40 uur | Bericht #68255
50% kans op een elfstedentocht!
(Volgends RTL)
Muzefee
Lid
Woonplaats: Wolvega (zuid-Friesland)
Berichten: 254
Lid sinds: 18 dec. 2009
28 december 2009, 18:46 uur | Bericht #68256
Citaat van pompbediende, maandag 28 december 2009, 18:38 uur Dat is wel een heeeeeeeel ander weerbericht als wat ik net op de NOS zag bij gerrit hiemstra zeg

Nou inderdaad. Hiemstra legde de nadruk nogal op 'misschien'. Wat hebben we daar nu aan?
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
28 december 2009, 18:57 uur | Bericht #68258
Nou, laat ik het zo zeggen.... Misschien is lekker veilig, natuurlijk, meer dan 5 dagen vooruit is erg onzeker, en de details kunnen nu heeeele grote veranderingen meebrengen en dat maakt het allemaal onzeker, maar misschien.. kan je net zo goed niks zeggen

Misschien wordt het morgen wel 20 graden met veel zon, zit je ernaast dan zeg je gewoon, daarom zei ik misschien, zie je wel ik had gelijk om te twijfelen, en wordt het 20 graden dan zeg je ook, zie je wel, ik had gelijk....


@knmi voor morgen :

VOORUITZICHTEN VOOR MORGEN: DE OCHTEND BEGINT MET NEVEL EN LOKAAL
ST-BEWOLKING. EEN FRONTAAL NEERSLAGGEBIED, MET (NATTE) SNEEUW,
BEREIKT DE Z-GRENS ROND HET MIDDAGUUR EN BREIDT ZICH LANGZAAM
N-WAARTS UIT. DE O-LIJKE WIND WAAIT STEVIG DOOR.


;)


... en even later:

De neerslag kan eerst even in de vorm van regen vallen, maar gaat dan vrij snel over in sneeuw. Dat kan uiteindelijk eind van de dag plaatselijk weer een sneeuwdek van enkele centimeters opleveren. Later gaat in het zuiden de neerslag weer over in regen

... dus MISSCHIEN sneeuw

-zucht- keken ze maar vaker hier | Gewijzigd: 28 december 2009, 19:00 uur, door stratocumulus
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
28 december 2009, 18:58 uur | Bericht #68259
Citaat van pompbediende, maandag 28 december 2009, 18:38 uur Dat is wel een heeeeeeeel ander weerbericht als wat ik net op de NOS zag bij gerrit hiemstra zeg
dat is dus inderdaad die hiemstra weer, die kan beter werk gaan zoeken als putjesvhepper op de noordzee, als je die mag geloven krijgen we nooit weer winter en zet in de zomer ineens de vrieskou op

groet,

SC
Muzefee
Lid
Woonplaats: Wolvega (zuid-Friesland)
Berichten: 254
Lid sinds: 18 dec. 2009
28 december 2009, 18:59 uur | Bericht #68260
Citaat van Olaf, maandag 28 december 2009, 18:57 uur Nou, laat ik het zo zeggen.... Misschien is lekker veilig, natuurlijk, meer dan 5 dagen vooruit is erg onzeker, en de details kunnen nu heeeele grote veranderingen meebrengen en dat maakt het allemaal onzeker, maar misschien.. kan je net zo goed niks zeggen

Misschien wordt het morgen wel 20 graden met veel zon, zit je ernaast dan zeg je gewoon, daarom zei ik misschien, zie je wel ik had gelijk om te twijfelen, en wordt het 20 graden dan zeg je ook, zie je wel, ik had gelijk....


Kan ook, maar dan kan je beter helemaal geen weer meer voorspellen.
i.a.quist
Lid
Woonplaats: Yerseke
Berichten: 11
Lid sinds: 18 dec. 2009
28 december 2009, 19:13 uur | Bericht #68262
Dit ziet er ook heel interressant uit. En sneeuw voor het hele land:

Bron: Severe Weather Outlook.
servere_weather_outlook.png
maandag 28 december 2009
Op dinsdag kan een gevaarlijke situatie ontstaan. Een warmfront(occlusie) trekt vanuit FR naar het noorden en bereikt BE morgenochtend. Prefrontaal gaat het op de meeste plaatsen echter nog vriezen waardoor tegen de ochtend een koude PBL aanwezig is. In de hoogte echter vindt WAA plaats en wanneer de bijhorende neerslag de grens met FR bereikt is de kans op gladheid reëel. De neerslagvorm is opnieuw lastig in te schatten doch waarschijnlijk is dit eerst wat sneeuw. De T zit zo rond het vriespunt op het ogenblik dat de neerslag begint te vallen maar de lucht onder het front is eerst nog relatief droog met negatieve Tw, vandaar mogelijks een tijdlang sneeuw. Hoe dan ook zou die neerslag snel vloeibaar moeten worden en ook dit kan tijdelijk aanvriezend zijn. Echter verwacht ik vrij snel een normaliserende situatie in BE want de koude laag waar de neerslag doorvalt is dun en niet echt koud.

In het noorden van BE kan de neerslag wat langer onder vaste vorm vallen.

Een heel ander verhaal geldt voor NL. Daar is de kans groter dat het front wat trager binnenkomt en bovendien is de koude laag een stuk dieper en ook wat kouder. Daar blijven, zeker in de noordelijke landshelft, de T2m rond of zelfs onder 0° schommelen en ook de WAA in de hoogte is minder nadrukkelijker. Maw, sneeuw lijkt daar een factor van belang te zijn en gezien de neerslaghoeveelheid kan dat toch snel gaan om 10 cm regionaal of zelfs iets meer (veel hangt af van positie en snelheid front). Het is de verwachting dat de wind in de N helft van NL tot dinsdag nacht oostelijk blijft. Ook de warme lucht zou pas laat binnenkomen in de hoogte zodat m'n vermoeden blijft dat het daar normaal om sneeuw zal moeten gaan. In de zuidelijke gebieden van NL waarschijnlijk eerst sneeuw, later regen voorafgegaan mogelijk door korte tijd aanvriezende regen.

In de hogere gebieden van de Ardennen valt eerst sneeuw maar zeker in de namiddag warmen de bovenluchter sterk af en kan er ijzel voorkomen.

Voor het N van BE, voor NL en de hoge regio's geef ik een MDT RISK, voor de noordelijke gebieden van NL geef ik HIGH RISK al wordt in het uiterste noorden de neerslag pas laat verwacht.

Voor DI-nacht stabiliseert de situatie zich in BE en ontstaat er een zeer groot T-contrast tussen N en Z met in BE regionaal +10 en in N-NL rond 0°! In het N van NL blijft het lange tijd gevaarlijk en ook WO kan dat nog deels het geval zijn want de modellen geven het frontaal systeem (welke zou kunnen reactiveren door de sterke barocliniteit tgv sterke thermische gradiënt) steeds in de buurt. Later op de week keert dit front waarschijnlijk als KF terug zuidwaarts en zo begint alles een beetje sterk te neigen naar het legendarische van 1978...
erik
Lid
Woonplaats: Purmerend
Berichten: 1055
Lid sinds: 26 jul. 2006
28 december 2009, 19:14 uur | Bericht #68263
Uit de KNMI guidance van 18.20u (die ook Gerrit Hiemstra zal gebruiken verwacht ik):

MODELBEOORDELING:
HIRLAM12 komt qua positie en timing van de neerslagpatronen vrij goed overeen met ECHR06 met in de loop van de ochtend de eerste (lichte) neerslag in het zuiden. Meeste neerslag wordt in de middag en avond verwacht als de occlusie vanuit het zuiden langzaam verder opdringt. Onzekerheid zit vooral in de snelheid van noordwaarts trekken van de occlusie. ECMWF en Hirlam houden deze tot eind van de dag ten zuiden van ons land, UKOM laat hem iets sneller noordwaarts trekken maar al minder snel dan de vorige run. Positie van de occlusie is uitermate belangrijk omdat de occlusie de overgang kenmerkt tussen de zachte lucht ten zuiden ervan waarin het makkelijk een graad of 8 kan worden en de koudere lucht noord ervan waar de temperatuur dichtbij het vriespunt ligt en bovendien de neerslagvorm ook winters zal zijn.
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1726
Lid sinds: 8 nov. 2009
28 december 2009, 19:18 uur | Bericht #68265
Regen, ijzel, sneeuw en vorst

De winter lijkt de vuile toer op te gaan met geleidelijk meer kou. Het begint morgenmiddag met vanuit het zuiden regen, ijzel en sneeuw. Het wordt dus een zware avondspits. Met name in het zuiden en midden valt regen met kans op ijzel. Misschien eerst ook sneeuw. In de avond in het noordelijke deel van ons land lichte tot matige sneeuwval (ongeveer boven de lijn Amsterdam – Enschede).

Oud en Nieuw: Oudejaarsdag af en toe sneeuw, in het zuiden en midden soms met een mix van regen. Oudejaarsnacht op de meeste plaatsen lichte sneeuw met een matige tot krachtige koude oost tot noordoostenwind. In de nacht ongeveer -4 graden.

Lange termijn: weekend in de nacht al meest matige vorst, plaatselijk mogelijk strenge vorst. Ook van zondag op maandag matige vorst en mogelijk strenge vorst. Maar tijdens het weekend valt er nog geregeld sneeuw. De sneeuw kan het mogelijk schaatsen op natuurijs wel eens negatief beïnvloeden. Ik denk op zondag of begin volgende week aan een schaatskans op ijsbanen. Morgen kom ik met een bijstelling!

© Piet Paulusma
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
28 december 2009, 19:18 uur | Bericht #68267
Citaat van i.a.quist, maandag 28 december 2009, 19:13 uur Dit ziet er ook heel interressant uit. En sneeuw voor het hele land:

Maar toch staat er wat anders in het verhaal bij
Welke regio's is er dan regen??
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
i.a.quist
Lid
Woonplaats: Yerseke
Berichten: 11
Lid sinds: 18 dec. 2009
28 december 2009, 19:26 uur | Bericht #68268
QUOTE(i.a.quist @ Dec 28 2009, 19:13)
Dit ziet er ook heel interressant uit. En sneeuw voor het hele land:

Maar toch staat er wat anders in het verhaal bij
Welke regio's is er dan regen??


Er staat voor het zuiden van Nederland dat er eerst sneeuw gaat vallen overgaand in neerslag in vloeibare vorm.
Dus het is inderdaad wat misleidend van mij om te zeggen dat er in heel het land sneeuw gaat vallen. Volgens deze bron gebeurd dat ook maar gaat het over in regen.

Maar dat het Noorden van Nederland er weer lekker van langs gaat krijgen staat wel vast.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 74 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 74, lezen 3 mensen het topic "Handige websites".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden