Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Angelina, TX.

10 May 2024 03:33:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Natchitoches, LA; Red River, LA.

10 May 2024 03:33:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grimes, TX; Houston, TX; Madison, TX; Walker, TX.

10 May 2024 03:33:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX.

10 May 2024 03:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Bossier, LA; Webster, LA.

10 May 2024 03:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leon, TX.

10 May 2024 03:33:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, MS.

10 May 2024 03:33:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, LA; Morehouse, LA; Richland, LA; West Carroll, LA.

10 May 2024 03:33:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ouachita, LA.

10 May 2024 03:33:22

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Caldwell, TX; Guadalupe, TX; Hays, TX.

10 May 2024 03:33:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AL; St. Clair, AL.

10 May 2024 03:33:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, TX; San Jacinto, TX; Trinity, TX.

10 May 2024 03:33:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bibb, AL; Chilton, AL; Hale, AL; Jefferson, AL; Shelby, AL; Tuscaloosa, AL.

10 May 2024 03:33:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Natchitoches, LA; Red River, LA; Winn, LA.

10 May 2024 03:33:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Preston, WV.

10 May 2024 03:33:15
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Brisk
Lid
Woonplaats: Arnhem (zuid) - Gelderland
Berichten: 1237
Lid sinds: 22 dec. 2009
3 januari 2010, 21:46 uur | Bericht #71631
Voor de liefhebbers, een buienrader op grote kaart incl. links naar heel veel plaatselijke weerstations.

http://members.home.nl/tianwa/noni/journaa...al-firefox.html
Tyshane's: O-O's (What the f*ck is?) winterwoordenboek!
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
3 januari 2010, 21:46 uur | Bericht #71632
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 3 januari 2010, 21:44 uur Dat is nog niets vergeleken met wat GFS voor volgende week berekend

Waarom angry face ?
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Z.O. Drenthe
Berichten: 37
Lid sinds: 6 aug. 2009
3 januari 2010, 21:47 uur | Bericht #71633
Citaat van PolderPS, zondag 3 januari 2010, 21:33 uur Het is de meter van mijn ouders, maar idd ik schat hem >60 te hoog in.. hhaah Polar High... in Fryslan

En zet de tijd ook effe goed voor die mensen joh..

Z.O Drenthe nu -9.2 na een uurtje geleden -10 te hebben gehad.
Z.O. Drenthe
Woonplaats: Midden Nederland, Linschoten 20 km west van Utrecht
Berichten: 109
Lid sinds: 20 jul. 2009
3 januari 2010, 21:47 uur | Bericht #71634
Citaat van Weatherman, zondag 3 januari 2010, 20:32 uur Oh ja waar komt die vandaan en gaat het heen

uit de lucht, naar de grond
Weerstation WS4000 met Cumulus software, http://www.bunkhouse.nl
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
3 januari 2010, 21:49 uur | Bericht #71636
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 3 januari 2010, 21:44 uur Dat is nog niets vergeleken met wat GFS voor volgende week berekend
Jan, niet zo boos kijken he, krijg je rimpels van

Da's trouwens wel heftig , maar inderdaad veel te ver weg, morgen is alles weer anders | Gewijzigd: 3 januari 2010, 21:51 uur, door stratocumulus
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
3 januari 2010, 21:49 uur | Bericht #71637
Citaat van Erik de Ruijter, zondag 3 januari 2010, 21:47 uur uit de lucht, naar de grond

Duh
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 januari 2010, 21:53 uur | Bericht #71638
Citaat van Weatherman, zondag 3 januari 2010, 21:46 uur Waarom angry face ?

Sneeuw gooit roet in het eten voor de 11 stedentocht. Sneeuw is best als er maar een ijslaag ligt van minimaal 10cm in geheel Friesland
ErwinB
Lid
Woonplaats: Papendrecht
Berichten: 99
Lid sinds: 2 jan. 2007
3 januari 2010, 21:54 uur | Bericht #71639
Citaat van Brisk, zondag 3 januari 2010, 21:46 uur Voor de liefhebbers, een buienrader op grote kaart incl. links naar heel veel plaatselijke weerstations.

http://members.home.nl/tianwa/noni/journaa...al-firefox.html


Ziet er leuk uit! Heb hem gelijk bij mn favorieten gezet.
Thanks,
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
3 januari 2010, 21:58 uur | Bericht #71640
Citaat van ErwinB, zondag 3 januari 2010, 21:54 uur Ziet er leuk uit! Heb hem gelijk bij mn favorieten gezet.
Thanks,


Beetje onduidelijk en veel gescroll. Mijn wielletje is al versleten
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
3 januari 2010, 22:01 uur | Bericht #71642
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 3 januari 2010, 21:04 uur Diepwinters en geen dooi in zicht

De aanstaande vorstperiode lijkt de langste sinds 1997 te gaan worden. Momenteel gaan alle modellen voor winterweer "open end", een dooiaanval zit er zelfs in de langste berekeningen niet in. Een Groenlandblokkade wordt vanaf midden volgende week door een blokkerend hogedrukgebied boven Scandinavië versterkt, uiteraard met verbinding tot een sterk Russisch hogedrukgebied. Lagedrukgebieden trekken over de Alpen en de Middelandse Zee naar het oosten. Hierdoor ontstaat een langgerekte oostelijke stroming die echte transportkou aan gaat voeren, in feite dus een totale omkeer van het normale stromingspatroon. Uitgaande van de actuele modelberekeningen gaan wij van een vorstperiode tot minstens 15 januari uit, dus 15 dagen met middagtemperaturen onder het vriespunt en matige tot strenge, boven een sneeuwdek mogelijk zelfs zeer strenge vorst in de nachten.

IJsaangroei moeilijk in te schatten
Af en toe kan er door langstrekkende storingen een sneeuwgebiedje mee komen drijven, onder andere midden volgende week, dan komt een kleine storing uit het noorden afzakken. Door de op de meeste plaatsen aanwezige sneeuw is de ijsaangroei op vaarten, meren en plassen zeer moeilijk in te schatten, vooral daar waar veel sneeuw op het ijs ligt kan het ondanks de kou wel eens flink tegenvallen, nu nog open wateren kunnen door de strenge vorst en het flink afgekoelde water binnen enkele dagen dichtvriezen. Vanaf volgend weekend kan er met enige zekerheid op veel ondiepe sloten en plassen volop geschaatst worden, misschien worden hier en daar ook al de eerste tourtochten op natuurijs georganizeerd. Of deze vorstperiode uiteindelijk op een Elfstedentocht uit gaat draaien? Wij weten het niet, maar wij kunnen wel zeggen dat deze winter aan "iets" groots" bezig is en hard op weg is de koudste winter sinds 1997 te gaan worden.

©Weerdirect


Dit is een oud berichtje Jan...die volgens mij alweer flink is bijgesteld.. die transportkpu zit er deze week tenminste niet meer in, de lage temperaturen moeten we hebben van uitstraling boven een sneeuwdek bij weinig wind.

Lots
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
3 januari 2010, 22:03 uur | Bericht #71643
8|
Nu kunnen we eens echt een keer zeggen dat we een goede winter in nederland hebben
Woonplaats: Oldambt(Oost Grunn)
Berichten: 1851
Lid sinds: 3 sep. 2008
3 januari 2010, 22:03 uur | Bericht #71644
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 3 januari 2010, 21:44 uur Dat is nog niets vergeleken met wat GFS voor volgende week berekend

Hoef geen sneeuw meer normalieter als ik hier wel eens metselzand voor het huis heb staan halen ze kruiwagens vol weg.
Nu gooien ze hier kruiwagens vol sneeuw op de inrit. geen mens die dat wil hebben.


Maar wat mij zorgen maakt is oplopende temp. nu --8,2 heb al --13,7gr gemeten.


Mistig!!!!
Hou feller mug en horzel steken, Houveul te eerder de dunder lös zal breken
PolderPS
Lid
Woonplaats: Emmeloord
Berichten: 872
Lid sinds: 8 jul. 2009
3 januari 2010, 22:05 uur | Bericht #71645
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zondag 3 januari 2010, 21:44 uur Dat is nog niets vergeleken met wat GFS voor volgende week berekend
Bedoel je hier die pak'm beet 9cm van dinsdag mee, of heb je nog meer in de aanbieding, begint echt zorgelijke sneeuw winter te worden....
Volg me ook op Twitter, want er is meer dan alleen onweer.
Woonplaats: Voorhout (Z-H)
Berichten: 1407
Lid sinds: 31 mei. 2008
3 januari 2010, 22:06 uur | Bericht #71646
Volgens mij activeert de boel boven de Noordzee, bewolking neemt zeker toe, dat betekend convectie.
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 januari 2010, 22:06 uur | Bericht #71647
Citaat van bassmachine, zondag 3 januari 2010, 22:03 uur *pic*

Volgens het knmi heeft brabant nu de koudste plek met -13.5
Nu kunnen we eens echt een keer zeggen dat we een goede winter in nederland hebben

Is Gilze-Rijen, maar dat is vaker, omdat het noorden meer effect heeft van de noordzee. Vorig jaar was het Ell, da's ook maar net in Limburg | Gewijzigd: 3 januari 2010, 22:41 uur, door talkyr86
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
maarten89
Lid
Woonplaats: arnhem
Berichten: 605
Lid sinds: 27 apr. 2008
3 januari 2010, 22:11 uur | Bericht #71649
Actualisatie alle termijnen

Omdat ik van mening ben en blijf dat het werkelijke winterweer, zoals we dat nu onder meer beleven, slechts tot hooguit 2/3 dagen vooruit enigszins in detail te duiden is. Treedt ik vanaf vandaag weer terug in het "ritme" waarin ik zal pogen tot 2 dagen vooruit iets concreets neer te zetten, en de overige termijn zal beperken tot een globale trend. Want de weersituatie zoals we die de laatste 24 uur beleefden, zegt mi genoeg over de indrukwekkende regionale verschillen, die dus een landelijke verwachting eigenlijk al ondoenlijk maken, zelfs op de "ingekorte" 2/3 dagen termijn.

Zo lagen de minima afgelopen nacht tussen de minus 1.5 C en bijna minus 15 graden. En vandaag waren de verschillen in temperatuur ook verbazingwekkend. Zo bleef het algemeem enkele graden tot iets onder nul, maar begreep ik zojuist uit de KNMI korte termijn Guidance dat er vandaag gebieden waren (onder meer bij het Ijsselmeer, en Groningen) waar de maximumtemperatuur minus 12 graden was!

En ook eigen locatie Spijkenisse kan als voorbeeld dienen. Met een sneewdekje van 2/3 cm, vriest het actueel met tuineffect bij mezelf bijna 7 graden. Buiten in de polders kwam ik zojuist al op strenge vorst, en je ziet dat die wat extra met mist- en nevelgebieden rond circuleert. Kortom, micro klimaat pur sang. En wat zal in dit gebied het effect zijn van de aanlandige aanvoer die morgen tot en met woensdag wordt verwacht als gevolg van lagedruk dat vanuit het noorden traag, en meest via de kustlijn, over ons gebied zuidwaarts zal afzakken. Gisteren kwam het hier met 2 graden boven nul overdag nog tot natte sneeuw, maar zal dat morgen/dinsdag met een versterkte koudelaag weer zo zijn. Kortom, nowcasten.

In algemene zin kan gesteld worden dat onder invloed van de eerder beschreven afzakkende lagedruk, de kans op (natte) sneeuwbuien, vanaf morgen in vooral de kustgebieden gaat toenemen. Landinwaarts zal door de koude laag aan de bodem waarschijnlijk de onstabiliteit van de lucht snel afnemen, waardoor het daar meest droog zal blijven. In de kustgebieden een Z/W wind, 2-4 Bft, elders weinig wind, en mede hierdoor ook grote mist/stratus kansen.

Actueel zijn de temperatuur verschillen ook al weer bijzonder groot. Op veel plaatsen meest matige vorst, maar regionaal wordt al bijna zeer strenge vorst gemeld. Daarom Tmin gemiddeld de komende nacht -12/-5 C, maar regionaal in het bereik -20/-15 C.

Overdag in een kuststrook, en dat zou zomaar het gebied kunnen zijn waar actueel nog geen sneeuwdek aanwezig is (gedeelten Zuid-Holland/Utrecht), wellicht maxima iets boven het vriespunt, elders meest lichte vorst, met ook weer regionale uitschieters naar beneden mogelijk.

Bovenstaand weerbeeld en temperauurverloop is waarschijnlijk ook op dinsdag en woensdag van toepassing.

In de periode is een en ander het gevolg van sterke hogedruk boven Groenland, en op hoogte op de oceaan, en lagedruk boven Scaninavie. In de noordelijke aanvoer die hiervan het gevolg is, wordt ons weer zoals beschreven tot en met midden komende week bepaald.

Daarna zakt het laag verder zuidwaarts, mede door drukstijgingen ten noorden en noordoosten. Voorzien wordt dat zo rond volgend weekend de luchtdruk boven Scandinavie tot boven de 1035 Hpa zal opgelopen zijn. Samen met lagedrukactiviteit die gaat toenemen boven ZO Europa, met tegen volgend weekend zelfs een verplaatsing richting Baltische Staten, en daarna wellicht zelfs retrgraad richting West Europa. Levert dit vanaf midden volgende week een soort kanteling naar een meer noordoostelijke aanvoer. In deze aanvoer dalen de bovenluchttemperaturen zelfs nog wat, en zal door de landelijke continentale aanvoer in ieder geval geen sprake meer zijn van een zogenaamd kusteffect.

Daarom donderdag/vrijdag meest droog, en aanhoudend bijzonder koud.

Het eerder beschreven lagedruksysteem ten zuidoosten/noordoosten kan tegen volgend weekend wel weer zorgen voor aanzienlijke sneeuwhoeveelheden. Door meer bewolking en een naar verwachting tegen die tijd zeer doorstaande noord/oosten wind, zal de nachtelijke vorst wel enigszins temperen, daarentegen zal de gevoelskou nadrukkelijk gaan toenemen.

En ook na volgend weekend is er geen enkele aanwijzing dat op verdrijving van de bittere winterse kou wijst. In essentie blijft de luchtdruk boven gebieden ten NW-NO hoog en boven gebieden ten zuiden laag, waarbij de straalstroom onophoudelijk zeer zuidelijk is. Daarom gaat deze koude periode het nog wel even uithouden, en wellicht uitgroeien tot iets werkelijk legendarisch.

Mvg, Ronald.


Auteur: Ronald de Wildt | Opgesteld 2010-01-03 20:56:00
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
3 januari 2010, 22:12 uur | Bericht #71651
Citaat van Olaf, zondag 3 januari 2010, 22:06 uur Volgens mij activeert de boel boven de Noordzee, bewolking neemt zeker toe, dat betekend convectie.

Volgens mij lost alles op voor het aan land komt, of vlak daarna.. tenminste, in de buurt van de Randstad lijkt dat zo te zijn.
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
3 januari 2010, 22:12 uur | Bericht #71652
Citaat van Olaf, zondag 3 januari 2010, 22:06 uur Volgens mij activeert de boel boven de Noordzee, bewolking neemt zeker toe, dat betekend convectie.


het word steeds later voordat ze hier zijn die buien.
Boxer
Lid
Woonplaats: Breukelen (ut)
Berichten: 950
Lid sinds: 14 aug. 2006
3 januari 2010, 22:18 uur | Bericht #71650
Denk dat dit het plaatje is waar Jan niet vrolijk van wordt

prognose.GIF
Als je niet meer durft te zeggen wat je meent, zal je al snel niet meer menen wat je zegt!
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
3 januari 2010, 22:20 uur | Bericht #71653
mooi stukje van ronald met aanzienelijke sneeuwhoeveelheden
en legendarische winter
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Terug naar boven
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 74 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 74, lezen 1 mensen het topic "Het is lente!".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden