Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Exuimtum
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 7 mrt. 2010
7 maart 2010, 15:25 uur | Bericht #105481
Een goedemiddag allemaal.

============================INTRO=============================
Ik ben nieuw hier en jaja, aangemeld terwijl het zonnetje schijnt
Ik ben doctoraal biochemicus en wat doet een biochemicus hier??!
Maar ik heb een maat en die heet Mats en dat is een meteoroloog. Heel veel van hem geleerd.
Verder geef ik veel om het milieu en daarom rij ik al 4 jaar elektrisch! Nu op een elektrische
bromscooter en deze wordt geladen met groene stroom. Ik heb geen auto omwille van*
Ik begon met een goedkoop Chinees model op 3 loodaccu's van 8 Ah en die heb je na 3500
kilometer leeg en een lege loodaccu is heel slecht. Het hoe en waarom kun lezen onder mijn
zelfde nickname als hier op Elektrisch Vervoer Nederland forum. Geen reclame, dus zelf de
link kopiëren a.u.b..
Zelf heb ik een accugroothandel want de chemische wereld is mij te hard. Ik licht bedrijven
in hoe ze het maximale uit een accu kunnen halen en indirect zo niet direct help je hier het
milieu mee want minder recycling is minder vervuiling is stabieler weer.
============================INTRO=============================

Oorzaak 150 kilometer verderop verklaart strenge Winter 2010.
Ik ben geen paranormaal begaafde en ik relativeer vanuit gezond verstand.
De zon vertoont helemaal geen vlekken en de zon is in grote rust. Dit betekend op ons gebied
meer extremen en dat verklaard de vele extremen afgelopen jaren. Om de 16 jaar keert de zon
terug in rust en dit zou te maken hebben met de straalstroom in de zon die ze nu aan het
onderzoeken zijn.
Wij merken dit door extremen. Hoe lang is het geleden dat we een witte kerst hadden en waarom
valt er de laatste 3 jaar weer sneeuw in de winter? In 2003 in oktober al!
Nu is deze winter streng omdat we veel sneeuw dagen hadden en de SP is nu een inventaris aan
het maken van de vele beschadigingen in de weg. Er zijn al stuurinrichtingen die langs de weg
liggen en 100 meter verderop een grote SUV zonder voorwielen en stuurinrichting. Oorzaak
beschadiging in de weg! Dat is niet eerder waargenomen in deze mate.
*Ik leen altijd de auto van mijn moeder, Audi Q7 en betaal zelf de brandstof. 5000 km per jaar.
Ik zag het voor mijn neus gebeuren en gelukkig hield ik genoeg afstand op deze voorligger
want anders zou ik het gat niet ontweken kunnen hebben en er alsnog naast hebben gestaan.
Je schrikt je een ongeluk bij 120 km/h (33 meter per seconde).

Dan is deze winter wel bijzonder en ook de komende dagen blijven we nachtvorst houden hier
in Oss. Nu is dit normaal voor de eerste decade van maart, maar 3 graden kouder als normaal
en 4 graden lokaal noem ik niet normaal en ik ben bezig proberen te snappen wat de zon hier
voor invloed op heeft. Als Antarctica kleiner wordt en een deel ter grote als Luxemburg mist
klopt er iets niet en ik heb er geen goed gevoel over.
Er is iets op handen, maar ik weet niet wat en koffiedik kijken heeft geen zin, maar 'ik denk'
dat dit te maken kan hebben met de zonnecyclus. Mats denkt dit ook en onderzoekt het ook.
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 maart 2010, 19:06 uur | Bericht #105497
Hmm ja die zonne cyclus is inmiddels wel bekend en men is volop bezig te onderzoeken hoe het ruimteweer het oppervlakte weer hier op aarde stuurt.
Daarom is het zo raar dat mensen nog steeds massaal in de CO2 hoax trappen.
Bij de weg,ik breng mijn oude lood accu's naar de schroot boer die geeft daar geld voor omdat loodaccu's prima omgesmolten kunnen worden om daar weer nieuwe accu's van te maken.
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Waarom deze advertentie?
Exuimtum
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 7 mrt. 2010
8 maart 2010, 12:35 uur | Bericht #105610
Citaat van Picobyte, zondag 7 maart 2010, 19:06 uur Hmm ja die zonne cyclus is inmiddels wel bekend en men is volop bezig te onderzoeken hoe het ruimteweer het oppervlakte weer hier op aarde stuurt.
Daarom is het zo raar dat mensen nog steeds massaal in de CO2 hoax trappen.
Bij de weg,ik breng mijn oude lood accu's naar de schroot boer die geeft daar geld voor omdat loodaccu's prima omgesmolten kunnen worden om daar weer nieuwe accu's van te maken.


Leuke avatar Schitterend zo'n mast van Tennet bij zonsondergang. 380 kV mast?

Inderdaad, ik wil ook zeggen dat kooldioxide een hoax is want een boom geeft bij daglicht zuurstof af en bij nacht nemen ze die weer op. Als een boom sterft zal er veel koolstofdioxide vrijkomen bij het ontbinden. De boom maakt wel zuurstof, maar waar laat je die overbodige koolstofatoom? Juist, dat is hout, rijk aan koolstof.
Eerder het plankton in zee is een zeer belangrijke leverancier van zuurstof.

Waarom niet dode bomen verzamelen en onder hoge druk laten kristalliseren want met dat kristal zijn er tig andere nuttige toepassingen. Hoge druk kost energie nietwaar?
Dus verzwaar 500 ton aan dode bomen met stenen en laat ze afgesloten van water een paar jaar liggen op de marianentrog. 1100 bar wil wel helpen

Dus niet als kool gaan verbranden want dan maak je de dienst die de boom heeft gedaan al die jaren compleet onklaar.
Daarom ook groene energie en soms klapt er een vogel tegen de wieken van een windmolen, maar die voelt daar niets van want dat gaat zo snel dat de vogel opslag dood is en geen pijn zal lijden zoals 1000+ koeien op een stal.
Neem een Kangaroe! En eet kangaroevlees!
Een Kangeroe stoot veel minder methaan uit dan onze koeien en varkens.

Wij moeten Al Gore maar geloven en de economie verdiend hier veel geld mee. Ik betaal evenveel als bruine stroom, maar minder energiebelasting want dat gun ik de staat niet

Er was ingebroken in de klimatologische data van het Pentagon en wat bleek; er was mee geknoeid en hoe bedoel je geknoeid? In danige mate aangepast dat het de staat geld gaat opleveren door de burger de verkeerde weg te wijzen.

Alleen ben ik niet dom en dat is hun probleem want empathie en gezond verstands wint het van dwaasheid, bureaucratie en tegen bedriegers.

Heb zelf een oordeel en daarom is dit zo'n mooi forum. Is het niet zo dat wij hier even door die ballon heenprikken?

Mensen, wordt eens wakker en doe iets constructiefs voor het milieu! Maar daar heb je dan wel de kennis voor nodig want toen een dealer van elektrische scooters mij vertelde hoe leuk die actie van hem verliep "adopteer een boom" lachte ik hem uit en hield ik mijn mond maar. "de dwaas".
Walvisjacht zo slecht?
Ja in de ogen van Greenpeace zeker, maar kijk weer eens verder dan die neus lang is en kijk hoeveel plankton walvissen lusten. Is het dan nog steeds zo slecht?

Moeten we niet eens denken aan concessies doen en resoluut zijn om het stoïcisme is dogma te doorbreken!

Alles ten bate voor groen! Aanhanger van Theo van Duren; cabaretier die ik ken
ttp://www.brabantsdagblad.nl/regios/oss/5924028/Theo-van-Duren-met-WNBFbus-naar-klimaattop-in-Kopenhagen.ece

Met zijn slogan, eerst de walvissen uit zee prikt hij exact door het probleem heen. Al is het een apart figuur
Ik heb 10 jaar naast hem gewoont.

En ja, er ligt hier nu sneeuw. Echt niet te geloven. | Gewijzigd: 8 maart 2010, 12:51 uur, door Exuimtum
jean 56
Lid
Woonplaats: Bretagne, Frankrijk
Berichten: 539
Lid sinds: 27 mei. 2009
8 maart 2010, 18:19 uur | Bericht #105686
@Exuimtum

Ik zal niet ingaan op de rest van je geblaat, maar denk je niet dat de, gedurende tienduizenden jaren niet-bejaagde blauwe vinvis, de enige plankton etende walvis, géén plankton at?
Ik zal verder niet op deze posting ingaan, maar ik raad je wel aan nog een aantal jaren verder te studeren, en je oren niet alleen naar vage cabaretiers te laten hangen, ook al heb je 10 jaar naast hem gewoonT (een sterke aanbeveling, mensen).

Veel succes met de rest van je leven...

Groet, G. | Gewijzigd: 8 maart 2010, 20:21 uur, door talkyr86
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 maart 2010, 18:31 uur | Bericht #105694
Citaat van guillaume, maandag 8 maart 2010, 18:19 uur Ik zal niet ingaan op de rest van je geblaat...
Ik zal verder niet op deze posting ingaan...
Veel succes met de rest van je leven...

Groet, G.

Beetje een onaardige reactie...

---
Verder een beetje een onduidelijk verhaal van TS, beetje onsamenhangend. Ik mis 'een kop en een staart'.
chrismir
Lid
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 133
Lid sinds: 4 jun. 2008
8 maart 2010, 18:33 uur | Bericht #105696
Citaat van Twister, maandag 8 maart 2010, 18:31 uur Beetje een onaardige reactie...

---
Verder een beetje een onduidelijk verhaal van TS, beetje onsamenhangend. Ik mis 'een kop en een staart'.


Is wat ongenuanceerd, maar ik kan hem geen ongelijk geven. Wat een onsamenhangend, wazig verhaal van de topic starter, zeg
Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2010, 18:38 uur | Bericht #105697
Nou dat met die walvissen ben ik met hem oneens: als je kijkt hoeveel plankton er is. Er is ook niemand die er iets om geeft als ik een grassprietje pluk. Maar de rest van zijn verhaal, vooral de eerste post was toch wel interessant om te lezen
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
8 maart 2010, 18:43 uur | Bericht #105699
ik begrijp er geen barst van.
volgens mij geven jullie de zonnecyclus de ''schuld'' van de strenge winter.

maar dan begrijp ik er dus egt helemaal niks van aangezien de zon al een tijdje inactiever is. ( en 2008/2009 was niet egt een strenge winter , en 2007/2008 ook niet , hier aan de kust dan )
en als amateur astronoom is het me heus wel opgevallen dat vanaf begin december 2009 een ''stijging'' is in de activiteit van de zon.

bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
8 maart 2010, 18:50 uur | Bericht #105701
volgens mij onder het motto, ik ben de beste en de rest zuigt.....

wazig ,

SC
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 maart 2010, 18:50 uur | Bericht #105702
Volgens mij zijn dat geen zonnevlekken op die foto, maar de Kerstman, zijn arreslee en de rendieren! | Gewijzigd: 8 maart 2010, 20:21 uur, door talkyr86
Exuimtum
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 7 mrt. 2010
8 maart 2010, 18:51 uur | Bericht #105703
Citaat van guillaume, maandag 8 maart 2010, 18:19 uur spelfout: gewoonT (een sterke aanbeveling, mensen), is met een d....

Veel succes met de rest van je leven...

Groet, G.

Veel succes met de rest van je leven...

Welk leven? Ik doe mijn werk en wat jij daar van vindt interesseert me niet zoveel.
Niet welkom hier, jammer dan.

Guillaume of Guillotine of allebei.
En leer jij maar eerst Nederlands schrijven.
Exuimtum
Lid
Woonplaats:
Berichten: 5
Lid sinds: 7 mrt. 2010
8 maart 2010, 18:52 uur | Bericht #105705
Citaat van Twister, maandag 8 maart 2010, 18:50 uur Volgens mij zijn dat geen zonnevlekken op die foto maar de Kerstman, zijn arreslee en de rendieren!


Ook fout.
renew40
Lid
Woonplaats: Lelystad
Berichten: 22
Lid sinds: 18 feb. 2010
8 maart 2010, 18:52 uur | Bericht #105706
Citaat van Exuimtum, zondag 7 maart 2010, 15:25 uur Een goedemiddag allemaal.

KNIP KNIP---->
Nu is deze winter streng omdat we veel sneeuw dagen hadden en de SP is nu een inventaris aan
het maken van de vele beschadigingen in de weg. Er zijn al stuurinrichtingen die langs de weg
liggen en 100 meter verderop een grote SUV zonder voorwielen en stuurinrichting. Oorzaak
beschadiging in de weg! Dat is niet eerder waargenomen in deze mate.

*Ik leen altijd de auto van mijn moeder, Audi Q7 en betaal zelf de brandstof. 5000 km per jaar.
Ik zag het voor mijn neus gebeuren en gelukkig hield ik genoeg afstand op deze voorligger
want anders zou ik het gat niet ontweken kunnen hebben en er alsnog naast hebben gestaan.
Je schrikt je een ongeluk bij 120 km/h (33 meter per seconde).

<-----KNIP KNIP

Agnes van de SP staat aan de Kant van de weg en vangt je stuurstang op en legt hem bij de rest van het vuil.

Waar gaat het verhaal van de topic starter in hemelsnaam over,
lekker onsamenhangend geheel.
Buffell
Lid
Woonplaats: Gendringen (za-zo) Nijmegen (zo.avond - vrijdag)
Berichten: 1325
Lid sinds: 25 mei. 2009
8 maart 2010, 18:56 uur | Bericht #105708
Citaat van guillaume, maandag 8 maart 2010, 18:19 uur Ik zal niet ingaan op de rest van je geblaat, maar denk je niet dat de, gedurende tienduizenden jaren niet-bejaagde blauwe vinvis, de enige plankton etende walvis, géén plankton at?
Ik zal verder niet op deze posting ingaan, maar ik raad je wel aan nog een aantal jaren verder te studeren, en je oren niet alleen naar vage cabaretiers te laten hangen, ook al heb je 10 jaar naast hem gewoonT (een sterke aanbeveling, mensen).

Veel succes met de rest van je leven...

Groet, G.


Zeg hou het even aardig hier.
Ga iemand niet afbranden om zijn mening, hoe onvolwassen ben je.
Als je het oneens bent, dan zeg je dat en geef je een tegenmening. Ga niet die persoon afbranden alsof hij een debiel is. Nergens voor nodig.
thijmco
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1802
Lid sinds: 28 jul. 2008
8 maart 2010, 18:57 uur | Bericht #105709
Citaat van Exuimtum, maandag 8 maart 2010, 18:51 uur Veel succes met de rest van je leven...

Welk leven? Ik doe mijn werk en wat jij daar van vindt interesseert me niet zoveel.
Niet welkom hier, jammer dan.

Guillaume of Guillotine of allebei.
En leer jij maar eerst Nederlands schrijven.

zijn nederlands is toch niets op aan te merken ? die spelvaut was van jou.......
kunnen we nu weer verder? ... thx
Bronk
Lid
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 4104
Lid sinds: 27 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2010, 18:58 uur | Bericht #105710
MODBREAK:


Gaarne iedereen in hun waarde laten, anders sluit ik het hele topic. | Gewijzigd: 8 maart 2010, 19:01 uur, door Bronk
Martian
Lid
Woonplaats: Gaasterland, Friesland
Berichten: 194
Lid sinds: 4 jan. 2010
8 maart 2010, 18:58 uur | Bericht #105711
Citaat van Exuimtum, zondag 7 maart 2010, 15:25 uur Oorzaak 150 kilometer verderop verklaart strenge Winter 2010.

Je bedoelt 150 miljoen kilometer.


QUOTE
De zon vertoont helemaal geen vlekken en de zon is in grote rust. Dit betekend op ons gebied
meer extremen en dat verklaard de vele extremen afgelopen jaren.


Je brengt het als een feit, maar vermeldt niet hoe je er bij komt. Vandaar mijn vragen: hoe ligt het verband tussen de activiteit van de zon en meer extremen in het weer en hoe is dat aangetoond?


QUOTE
Om de 16 jaar keert de zon terug in rust en dit zou te maken hebben met de straalstroom in de zon die ze nu aan het onderzoeken zijn.


Bedoel je hier een andere cyclus dan die gemiddeld 11-jarige cyclus?


QUOTE
Wij merken dit door extremen. Hoe lang is het geleden dat we een witte kerst hadden en waarom
valt er de laatste 3 jaar weer sneeuw in de winter? In 2003 in oktober al!


Het is normaal dat het weer variabel is, en ook het klimaat is variabel.


QUOTE
Dan is deze winter wel bijzonder en ook de komende dagen blijven we nachtvorst houden hier
in Oss. Nu is dit normaal voor de eerste decade van maart, maar 3 graden kouder als normaal
en 4 graden lokaal noem ik niet normaal


Het is m.i. eerder niet normaal dat dit de laatste 20 jaar zo weinig voorkwam.
Mijn website: http://www.wintergek.nl/
dv_chaser
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 1345
Lid sinds: 30 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2010, 19:48 uur | Bericht #105732
Citaat van Twister, maandag 8 maart 2010, 18:50 uur Volgens mij zijn dat geen zonnevlekken op die foto, maar de Kerstman, zijn arreslee en de rendieren!

de zon raakt uitgebrand oja, welkom Exuimtum | Gewijzigd: 8 maart 2010, 19:48 uur, door dv_chaser
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 maart 2010, 20:06 uur | Bericht #105736
Volgens mij is dit topic het deleten wel waard.
Maar om even op de zon en het weer terug te komen,statistiek liegt niet dus houdt de tabellen in de gaten misschien is er een gegeven dat we nog missen in de statistieken!
Sterker nog dat weet ik wel zeker,de meest interessante energie (straling)kunnen onze instrumenten niet eens waarnemen.
Als een mens dat de infrarood van de TV afstandsbediening niet ziet.

Ennuh Yep,tis een 380KV TENNET mast en eindje verderop hier,bij ons lokaal hangt de correct me if i'm wrong 150KV binnenring er ook nog onder. | Gewijzigd: 8 maart 2010, 20:11 uur, door Picobyte
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
8 maart 2010, 20:13 uur | Bericht #105741
De zon heeft en 11 jarige cyclus en geen 16 jaar ook foutje.
Waarom de winter zo streng is heeft meer dan 3 redenen en het is daarom lastig om eenduidig en schuldige aan te wijzen.
Als je naar de zonne cyslus kijkt is deze winter wel te verklaren want was de laatste elfstedentocht niet in 1997? 1997 plus 11 is 2008 dus de strenge winter cyclus is in feite 2 jaar vertraagt als je even de winter van 2008 2009 buiten beschouwing laat.

Ook merk je dat de straalstroom sterk naar het zuiden is afgezakt wat bij ons meer ruimte geeft aan druk gebieden uit het koude noorden. Waarom de straalstroom naar het zuiden weg zakt? Ik zou het zo even niet weten. En ander punt is dat de aardas iets is gekanteld waar door het magnetische noorden iets is op geschoven. Dit kan ook invloed hebben op het weer.

Ook de oceaan stromingen spelen en rol, door het smelten van de poolkappen komt er veel zoet water in de oceaan waar door de stroming vertraagt waar door bij ons het water minder opwarmt en dus eerder af kan koelen.

Als je naar de luchtdruk verdelingen kijkt zie je dat de meeste winter aanvallen dit seizoen werden veroorzaakt door en diep lage drukgebied welke van af de Atlantische oceaan Europa bereikte.

Kortom er is genoeg materiaal, een ding is en feit het klimaat laat zich niet regelen en de mens is niet verantwoordelijk voor wat er met het klimaat gebeurt.
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 162 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 162, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden