De Duitse weerdienst DWD heeft naar eigen zeggen bewezen dat er vulkaanas boven Zuid-Duitsland aanwezig is. De wolk zou op drieduizend tot zevenduizend meter hoogte zweven. Metingen met laserapparatuur op de Hohenpeißenberg nabij München hebben uitgewezen dat er zich as bevindt tussen 3.000 en 7.000 meter, zei een meteoroloog van DWD zondag in Offenbach nabij Frankfurt. Dit kon aan de hand van een duidelijk gedaalde waarde aan ozon gemeten worden, dat met stoffen uit de aswolk reageerde.
Tevoren hadden meerdere luchtvaartmaatschappijen de grondslag voor de beperkingen op het vliegverkeer bekritiseerd, met als argument dat die beperkingen op computermodellen waren gebaseerd en niet op effectieve metingen.
Bron: De Standaard
heb je een link naar dat verhaal?
Grafiekje..

Grafiek wat groter | Gewijzigd: 18 april 2010, 12:30 uur, door Baszert
Het luchtruim is nu wel lang zat gesloten.
Straks moet ik me nog zorgen gaan maken over mijn zomer vakantie
op vakantie in eigen land is ook prima hoor
Het luchtruim is nu wel lang zat gesloten.
Straks moet ik me nog zorgen gaan maken over mijn zomer vakantie
luchtruim mag van mij nog wel VEEEEL langer dicht ... heerlijk rustig zo in de lucht .... nu hoor je de vogels ook nog 's
tip: anders boek je toch een Fiets vakantie
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) wil dat de vliegdienstregeling wordt hervat. Zij laten dat weten naar aanleiding van testvluchten door Lufthansa en KLM. Volgens VNV-voorzitter Evert van Zwol hebben de testen aangetoond dat er geen direct gevaar dreigt voor vliegtuigen. 'De hoeveelheid of concentratie van de asdeeltjes in de atmosfeer is naar alle waarschijnlijkheid dusdanig gering is dat er geen gevaar voor het luchtverkeer van uit gaat,’ aldus Van Zwol.
Gesloten
De KLM maakte zondagmorgen bekend tot middernacht niet binnen Europa te vliegen. Intercontinentale vluchten hebben niet plaats tot in ieder geval 20.00 uur. De VNV roept de overheden op om niet zonder meer vast te houden aan de gedachte dat vulkaanas in welke concentratie dan ook gevaarlijk is voor de luchtvaart. Maatschappijen en vliegtuigfabrikanten moeten volgens de vereniging procedures vaststellen waaronder veilig gevlogen kan worden.
Alleen bij daglicht
Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aangepaste vlieghoogtes en routes, of het uitsluitend vliegen bij daglicht. 'Samen met enkele Europese zusterorganisaties ziet de VNV mogelijkheden om bij de huidige weersomstandigheden en onder voorwaarden vluchten weer veilig uit te kunnen voeren,’ aldus de VNV.
Bron: Elsevier | Gewijzigd: 18 april 2010, 21:41 uur, door MarkNL
En lekker rustig al dagen genieten van een vliegtuigvrije lucht.
Ben benieuwd wat de vulkaan gaat doen in Ijsland. Dit is wel een kleinbeetje het Yellowstone (Supervolcano)
Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Komt dit omdat er geen vliegtuigen vliegen, of is dit toeval mede door de noord-westelijke stroming die sowiezo "schone" lucht aanvoerd...?
Begrijp dat vulkaan-as ook vervuilend is, maar zo schoon als de lucht op het oog lijkt is hij weinig.
vaak drijven de vliegtuigstrepen samen tot een soort sluierbewolking rond de middag. | Gewijzigd: 18 april 2010, 15:52 uur, door Romani
In Ijsland zijn ze bang dat dit zeker gebeurd, alleen horen wij niemand hierover iets zeggen in eigen land.
Toch raar aan het begin van het jaar waren alle ogen gericht op Yellowstone en dan gebeurt het gewoon om de hoek.
Yellowstone mag van mij toch nog een tijdje wachten, zo'n supervulkaan overleeft de mensheid niet.
Berichtgeving over de vulkaan/aswolk in IJsland