Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS; Stanton, KS.

26 Apr 2024 00:36:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:36:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haakon, SD; Jackson, SD; Pennington, SD.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, CO; Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wichita, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oglala Lakota, SD.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
24 juni 2010, 19:40 uur | Bericht #128418
Om de een of andere reden is dit olielek een beetje uit de aandacht van de media geraakt.. dat is iig mijn impressie. Desondanks dreigt het een van de grootste rampen uit de recente geschiedenis te worden. De eerste olie is reeds aangetroffen aan de kust van Florida, en ondanks pogingen van BP om het lek (of lekken) te dichten, mislukt dit keer op keer.

De olievlek word nu al geschat op 10 x zo groot als de ergste olieramp die Amerika tot nu toe gekend heeft: de Exxon Valdez.. en hij blijft groeien, zonder dat er uitzicht is op een concrete mogelijkheid tot het dichten van de lekken, en zonder te weten hoeveel olie er eigenlijk in de bron zit.

Hier kun je op een kaart zien hoe de olievlek groeit:

http://www.nytimes.com/interactive/2010/05...ll-tracker.html

En op deze site is de omvang van de ramp in plaatjes gevangen:

http://www.boston.com/bigpicture/2010/05/d...wly_in_the.html


Hier wat youtube clipjes die de omvang van de ramp eenbeetje schetsen:



Hier de vrouw van een visser die wat inzicht verschaft over wat er allemaal gebeurt achter de schermen:



BP dreigt journalisten te arresteren als ze beelden maken van de olievlek:



Bioloog vliegt over de olievlek en ground zero:



Uitleg van hoe de lekken zijn ontstaan:



Verspreiding van de olie:



Intussen klooit BP maar door. Waarom worden er geen grootscheepsere acties ondernomen? waarom word het aan de veroorzaker van de problemen over gelaten om de rotzooi ook weer op te ruimen? Moet FEMA niet iets gaan ondernemen? Waarom word er over de eigenlijk ernst van de ramp gezwegen in de media? Als ik op nu.nl kijk zie ik er bijvoorbeeld niets over, en op cnn is de top-story dat Italie uit de worldcup ligt.. er is niets te vinden over de olievlek op de hoofdpagina.

Intussen is het orkaanseizoen begonnen. Elk jaar doen zich een aantal orkanen voor in het golfgebied, en deskundigen hebben voorspeld dat het dit jaar wel eens een druk jaar kon gaan worden qua orkanen. Kan je je voorstellen wat voor orkaan dat wordt met al die olie in zee? Als zo'n orkaan aan land komt, dan is het leed niet te overzien.

En zo kan ik nog wel ff door gaan..

Ik vind dit hele verhaal een nogal verontrustend karakter hebben..

Slaap lekker | Gewijzigd: 24 juni 2010, 19:43 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
24 juni 2010, 20:01 uur | Bericht #128423
het word nog wat als het orkaanseizoen aktief word,dan regent het daar olie en dan is het weer topnieuws
Waarom deze advertentie?
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 juni 2010, 21:24 uur | Bericht #128432
Ik blijf het zeggen: Wereldwijd BP boycotten! Zonder klanten zijn ze niets.... Maarja men blijft daar maar tanken.
Ala ver van mijn bed show.....
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
24 juni 2010, 23:36 uur | Bericht #128449
wat een kt onderwerp dit....word er gewoon bang en naar van....heeft iemand ook nog GOED nieuws? hoe klein ook....want ik ben nog jong en ik wil graag mijn kinderen een goede toekomst bieden !

nogmaals...iemand goed nieuws?
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
jvh
Lid
Woonplaats:
Berichten: 34
Lid sinds: 27 nov. 2009
24 juni 2010, 23:47 uur | Bericht #128452
Ik denk dat de olie net zo lang blijf stromen, totdat de bron ''leeggebloed'' is. Mijn inziens reageert Obama zeer ondermaats, hij geeft er wat aandacht aan, maar heb het gevoel alsof hij denkt iets in de trand van wat kan mij het nou schelen?

Dit wordt de grootste ramp die de aarde ooit heeft gekent, er zullen vele zeedieren uitsterven, of ernstig met uitsterven bedreigt worden. Ook de landbouw gaat er mijn inziens zeer ernstige gevolgen aan ondervinden, wat denken we wat er gaat gebeuren als er een orkaan over het gebied heen komt? Het gaat dan gewoon olie regenen

Het enige wat dit kan stoppen, is een kernbom bij het lek laten ontploffen! Ik heb al eerder in een topic gelezen, dat een of andere organisatie dat had gezegt! Door de extreme druk zal het lek dan stoppen.
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 juni 2010, 00:00 uur | Bericht #128454
Citaat van jvh, donderdag 24 juni 2010, 23:47 uur wat denken we wat er gaat gebeuren als er een orkaan over het gebied heen komt? Het gaat dan gewoon olie regenen

Orkanen zuigen geen olie op zoals tornado's. Wat er zal gebeuren is dat er olie aan/in land wordt gebracht door (vloed)golven. Ook is het de vraag of een orkaan lang in kracht kan blijven omdat de olie een isolerende laag vormt tussen de orkaan en zijn voeding, warm water.
Marching ever onward to tomorrow!
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
25 juni 2010, 01:43 uur | Bericht #114566
Nog wat meer nieuws dan:

Man vind olie in zijn oesters:

http://www.wbtv.com/Global/story.asp?S=12680124

Lege stranden langs Amerikaanse Golfkust

Hoeveelheid benzeen in de lucht verontrustend:



Visser pleegt zelfmoord als gevolg van olievlek

Iemand vroeg of er ook nog goed nieuws was.. Hier komt het: Nederland wint van Kameroen en mag door naar de volgende ronde. Yay!
DrizzleChaser Extraordinaire
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
25 juni 2010, 02:03 uur | Bericht #128462
Citaat van jvh, donderdag 24 juni 2010, 23:47 uur Ik denk dat de olie net zo lang blijf stromen, totdat de bron ''leeggebloed'' is. Mijn inziens reageert Obama zeer ondermaats, hij geeft er wat aandacht aan, maar heb het gevoel alsof hij denkt iets in de trand van wat kan mij het nou schelen?

Dit wordt de grootste ramp die de aarde ooit heeft gekent, er zullen vele zeedieren uitsterven, of ernstig met uitsterven bedreigt worden. Ook de landbouw gaat er mijn inziens zeer ernstige gevolgen aan ondervinden, wat denken we wat er gaat gebeuren als er een orkaan over het gebied heen komt? Het gaat dan gewoon olie regenen

Het enige wat dit kan stoppen, is een kernbom bij het lek laten ontploffen! Ik heb al eerder in een topic gelezen, dat een of andere organisatie dat had gezegt! Door de extreme druk zal het lek dan stoppen.


Als ik het me goed herinner waren het de Russen die dat idee opperden. Ze schijnen zelf die techniek vier keer hebben toegepast om op hol geslagen olie en gasbronnen te stoppen. Het probleem is dat het ook het omgekeerde effect kan hebben: waar alles nu nog uit een relatief klein gat komt gelopen, kan je met een nuke de boel zodanig opblazen dat enige hoop het ooit nog te stoppen dan verkeken is. Als het goed afloopt, dan verglaast de bodem, en blokkeert de toestroom van de olie. Het is dus een nogal riskante gok.

Het valt te hopen dat de bron niet al te groot is en vanzelf ophoudt met leeglopen. Maar dan moet de huidige theorie die stelt dat olie een organische oorsprong heeft wel juist zijn. Er is echter een andere theorie die stel dat olie abiotisch (dus niet fossiel van aard) is..

Let's hope for the best
DrizzleChaser Extraordinaire
Richardus
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1294
Lid sinds: 27 jun. 2009
25 juni 2010, 07:11 uur | Bericht #128464
dat van "10x zo groot als Exxon" was 2 of 3 week geleden...

het schijnt dat dit een 'migration channel' van olie betreft. Net zo'n type reservoir is in 't Midden-Oosten en zorgt al 7 jaar voor een constante stroom olie...

CDC (Centre for Disease Control) heeft aangegeven dat het onwenselijk is de lucht aan de kust in te ademen... er zijn de meest giftige stoffen in de lucht gemeten...

Bubbelend zeewater aan de kust, alsof er zuur in zit. De witste stranden van Florida die nu pikzwart zijn...

Een zeevloer die aan het scheuren is en, naar nu duidelijk wordt, dat al deed voor deze Deepwater Horizon boring. Díe was al een 'relief well' voor eerdere boringen waarbij 'buitengaatse' lekken onder de sedimenteuze zeevloer werden ontdekt... Het is niet één lek onder dat gezonken platform, het zijn er meerdere, en er lekt olie ín de zachte bovenlaag van de zeevloer die weer naar boven bubbelt.

Geen van de opruimploeg van de Exxon Valdez destijds zijn nog in leven... Er zijn afgelopen dagen al 2 van de cleanup crew in Florida overleden...

Ja, dit is een gruwelijke nachtmerrie, en er lijkt geen houden an te zijn. Hoe dicht je een over grote afstand lekkende en scheurende zeevloer...?

Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 747
Lid sinds: 7 aug. 2006
25 juni 2010, 10:49 uur | Bericht #128504
Citaat van MarkNL, donderdag 24 juni 2010, 22:00 uur Orkanen zuigen geen olie op zoals tornado's. Wat er zal gebeuren is dat er olie aan/in land wordt gebracht door (vloed)golven. Ook is het de vraag of een orkaan lang in kracht kan blijven omdat de olie een isolerende laag vormt tussen de orkaan en zijn voeding, warm water.

hier zat ik juist aan te denken maar olie is over het algemeen zwart en drijft op water en warmt volgens mij snel op omdat het dondkerder is? dus qua warmte wel meer "voeding" voor een orkaan maar idd geen water wat "opgezogen" word
of sla ik hier de plank finaal mis.
het blijft voorlopig nog wel een zootje daar .. dat lijkt mij al zeker.
Firstwing
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
25 juni 2010, 13:15 uur | Bericht #128539
Citaat van FirstwingBreda, vrijdag 25 juni 2010, 10:49 uur hier zat ik juist aan te denken maar olie is over het algemeen zwart en drijft op water en warmt volgens mij snel op omdat het dondkerder is? dus qua warmte wel meer "voeding" voor een orkaan maar idd geen water wat "opgezogen" word
of sla ik hier de plank finaal mis.
het blijft voorlopig nog wel een zootje daar .. dat lijkt mij al zeker.


Nee, zo werkt dat niet. NHC heeft er een artikeltje over geschreven (hier) waarin ze betogen dat olie eventueel de vorming van orkanen tegen zou kunnen gaan doordat er minder verdamping op kan treden. In de praktijk is dit nogal een marginaal probleem, omdat de olie sterk verspreid wordt door de golven in de buurt van een orkaan, zodat zich geen significante afdekking kan vormen. Samenvattend: Nee, de olievlek heeft geen invloed op de vorming van orkanen. Dat neemt niet weg dat orkanen de olie wel erg goed kunnen verspreiden.


Verder ben ik het niet met de topic-starter eens dat het wordt doodgezwegen in de media. Ik heb er bijna dagelijks een of meerdere artikelen over gezien sinds twee maanden geleden. Maar zoals ook bij aardbevingen, oorlogen etc.: het publiek wordt het zat, dus na verloop van tijd raakt het 'nieuws' op de achtergrond omdat het nieuws geen nieuws meer is. Toch las ik laatst nog dat Hayward vervangen is of gaat worden, en ook dat de hoeveelheid lekkende olie wederom opgeschaald was. Ik moet dan ook zeggen dat ik niet vind dat de media het nieuws 'doodzwijgen'. Het is meer dat het de mensen niet meer interesseert - de meesten weten het inmiddels wel.

Verder wil ik je graag waarschuwen tegen samenzweringstheorieen, zoals bijvoorbeeld de 'theorie' dat de olie abiotisch is (ik heb even naar je linkje gekeken). Daarbij moet ik opmerken dat (a) olie gewoon koolwaterstof is, een doodgewone scheikundige verbinding, dus wat de olie vroeger was doet niet terzake, en (8) er is geen enkel, ik herhaal, geen enkel wetenschappelijk bewijs voor zo'n belachelijk grote oceaan van olie onder de aardkorst.

Laat je alsjeblieft niet bangmaken. Het is waar dat de hoeveelheid olie die ontsnapt is (en nog steeds ontsnapt) ongeevenaard is. Het is waar dat dit erg schadelijk kan zijn voor de natuur in de omgeving. Echter, de hoeveelheid olie die per dag weg lekt is zeer klein vergeleken met de hoeveelheid olie die dagelijks door auto's wordt verbrand, om maar iets te noemen.

Om te roepen om een boycot van BP is al helemaal belachelijk, ten eerste hebben zij het eiland geleased van Transocean (inclusief personeel) dus als iemand al iets te verwijten valt, is het het personeel van Transocean dat te onzorgvuldig (en te haastig) is geweest. Ten tweede heeft BP inmiddels al meer geld geinvesteerd in een hulpfonds dan ze ooit aan de bron gaan verdienen, dus een gebrek aan behulpzaamheid kun je hen ook al niet kwalijk nemen. En ten derde, dit is toevallig BP maar het had elke oliemaatschappij kunnen treffen, dus als je al gaat boycotten maak je je schuldig aan pure willekeur.

Waar dingen zoals dit gebeuren, barst al gauw een propagandaoorlog los. De veroorzakers roepen dat het allemaal best meevalt en de complottheorieen schieten als paddestoelen uit de grond. Ga nou niet kiezen voor een van beide kampen. Lees gewoon wat voor feiten beide partijen op tafel leggen, en bovenal: gebruik je gezonde verstand.
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
25 juni 2010, 13:17 uur | Bericht #128540
Citaat van Richardus, vrijdag 25 juni 2010, 7:11 uur dat van "10x zo groot als Exxon" was 2 of 3 week geleden...

het schijnt dat dit een 'migration channel' van olie betreft. Net zo'n type reservoir is in 't Midden-Oosten en zorgt al 7 jaar voor een constante stroom olie...

CDC (Centre for Disease Control) heeft aangegeven dat het onwenselijk is de lucht aan de kust in te ademen... er zijn de meest giftige stoffen in de lucht gemeten...

Bubbelend zeewater aan de kust, alsof er zuur in zit. De witste stranden van Florida die nu pikzwart zijn...

Een zeevloer die aan het scheuren is en, naar nu duidelijk wordt, dat al deed voor deze Deepwater Horizon boring. Díe was al een 'relief well' voor eerdere boringen waarbij 'buitengaatse' lekken onder de sedimenteuze zeevloer werden ontdekt... Het is niet één lek onder dat gezonken platform, het zijn er meerdere, en er lekt olie ín de zachte bovenlaag van de zeevloer die weer naar boven bubbelt.

Geen van de opruimploeg van de Exxon Valdez destijds zijn nog in leven... Er zijn afgelopen dagen al 2 van de cleanup crew in Florida overleden...

Ja, dit is een gruwelijke nachtmerrie, en er lijkt geen houden an te zijn. Hoe dicht je een over grote afstand lekkende en scheurende zeevloer...?


Wat betreft die giftige stoffen.. er zijn nu al mensen die merken dat de lucht aan de kustgebieden niet goed meer is. Mensen worden ziek, krijgen ademhalingsmoeilijkheden en andere verschijnselen.

De toelaatbare hoeveelheid benzeen en methyleen chloride is bepaald op zo'n 5 tot 10 PPB (Parts Per Billion). De hoeveelheid benzeen die nu al op bepaalde plaatsen gemeten word is 3400 PPB, en die van Methyleen Chloride is 1200 PPB. Niet gek dat mensen dus ziek worden vcan deze 'Death Clouds'.
DrizzleChaser Extraordinaire
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
25 juni 2010, 13:30 uur | Bericht #128546
Citaat van Richardus, vrijdag 25 juni 2010, 7:11 uur dat van "10x zo groot als Exxon" was 2 of 3 week geleden...
Een zeevloer die aan het scheuren is en, naar nu duidelijk wordt, dat al deed voor deze Deepwater Horizon boring. Díe was al een 'relief well' voor eerdere boringen waarbij 'buitengaatse' lekken onder de sedimenteuze zeevloer werden ontdekt... Het is niet één lek onder dat gezonken platform, het zijn er meerdere, en er lekt olie ín de zachte bovenlaag van de zeevloer die weer naar boven bubbelt.

Geen van de opruimploeg van de Exxon Valdez destijds zijn nog in leven... Er zijn afgelopen dagen al 2 van de cleanup crew in Florida overleden...

Ja, dit is een gruwelijke nachtmerrie, en er lijkt geen houden an te zijn. Hoe dicht je een over grote afstand lekkende en scheurende zeevloer...?


Even nog een paar gedachten:
1) Als de zeevloer toch al scheurde, was het sowieso een kwestie van tijd geweest voordat dit gebeurde.
2) De Deepwater Horizon boring liep mis doordat de blowout preventer faalde. Dit staat los van of het wel of niet een relief well was.
3) Voor Deepwater Horizon lekte er geen noemenswaardige olie in de Golf van Mexico.
4) Waar haal je dat vandaan, dat de opruimploeg van Exxon Valdez allemaal dood zijn? Dat is volgens mij een broodje aap. Er hebben wel 11,000 mensen meegewerkt, en er is (voor zover ik kan vinden) niemand die een rechtszaak heeft aangespannen. Ik ben benieuwd hoe je daar bij komt.
5) Er werken tienduizenden mensen mee aan de opruiming, als er dan een of twee dood gaan in een week tijd, lijkt me dat geen reden tot zorg.

Ik wil niet de indruk wekken dat ik het niet erg vind wat er gebeurd is, ik vind het wel degelijk een ramp van ongekende omvang. Maar blijf alsjeblieft wel nadenken.

Payt69: zou je een bron kunnen geven voor de gifstoffen in de lucht? Ik zou daar graag meer over weten maar bij het CDC (hier, bijvoorbeeld) kan ik er niet echt iets over vinden.

Edit-update: het CDC ziet geen acute problemen, als je niets ruikt is het ongevaarlijk en als je wel iets ruikt doe je er verstandig aan om binnen te blijven. De problemen zouden beperkt moeten blijven tot de kust, in het binnenland zijn er geen problemen. Drinkwater blijft schoon, maar het is wel verstandig om niet te gaan zwemmen in sterk vervuild water. | Gewijzigd: 25 juni 2010, 13:35 uur, door Takenu
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
25 juni 2010, 13:40 uur | Bericht #128547
Nog meer update: ook in Louisiana en Florida, bijvoorbeeld, wordt gekeken naar eventuele gevolgen voor de gezondheid. Er zijn een aantal opruimingswerkers in Louisiana die lichte symptomen gehad hebben, echter, niets ernstigs. In Florida is al helemaal geen verschil te zien met de normale hoeveelheid ziektegevallen. Analyses wijzen uit dat in Louisiana geen toename is in de hoeveelheid klachten met betrekking tot astma of een moeilijke ademhaling.
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
25 juni 2010, 13:43 uur | Bericht #128548
Overigens is de olieramp vooralsnog niet uitgegroeid tot de grootste in de geschiedenis: http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_spill#Largest_oil_spills.
Daarbij moet wel vermeld worden dat de precieze hoeveelheid nog altijd erg onzeker is. | Gewijzigd: 25 juni 2010, 13:44 uur, door Takenu
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 juni 2010, 13:49 uur | Bericht #128550
Ik heb vanmorgen voor mijn werk nog een artikel geschreven en daarin zei het NHC dat er wel gevaar was voor de olie
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
25 juni 2010, 13:52 uur | Bericht #128551
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, vrijdag 25 juni 2010, 13:49 uur Ik heb vanmorgen voor mijn werk nog een artikel geschreven en daarin zei het NHC dat er wel gevaar was voor de olie

Maar het voornaamste gevaar is toch dat een storm surge de olie diep het land in zou kunnen drijven? Het is niet zo dat de stormen aan kracht zouden winnen.
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
25 juni 2010, 14:05 uur | Bericht #128553
Citaat van Takenu, vrijdag 25 juni 2010, 13:15 uur Verder ben ik het niet met de topic-starter eens dat het wordt doodgezwegen in de media. Ik heb er bijna dagelijks een of meerdere artikelen over gezien sinds twee maanden geleden. Maar zoals ook bij aardbevingen, oorlogen etc.: het publiek wordt het zat, dus na verloop van tijd raakt het 'nieuws' op de achtergrond omdat het nieuws geen nieuws meer is. Toch las ik laatst nog dat Hayward vervangen is of gaat worden, en ook dat de hoeveelheid lekkende olie wederom opgeschaald was. Ik moet dan ook zeggen dat ik niet vind dat de media het nieuws 'doodzwijgen'. Het is meer dat het de mensen niet meer interesseert - de meesten weten het inmiddels wel.

Natuurlijk word er wel wat aandacht aan besteed hier en daar, maar het gaat er om dat de ernst van de ramp en de omvang er van onder de tafel word geschoven. Ik vind dat raar.. dit is iets van een schaal die nog moeilijk is om in te schatten, vele malen erger dan bijvoorbeeld 9/11, maar er lijkt systematisch over te worden gezwegen, vooral als je kijkt naar hoe men geen genoeg kon krijgen van 9/11. Vertegenwoordigers van BP zeggen dat er niks aan de hand is, dat er nog geen grote vissen sterven als gevolg van de olie, dat het allemaal wel mee valt, en Obama belooft zelfs dat het na de opruimingsacties er beter voor zal staan met de getroffen gebieden dan ervoor.

Je hoeft geen rocket scientist te zijn om te beseffen dat dit je reinste lulkoek is allemaal. BP probeert zijn hachje te redden, en lijkt weinig waarde te hechten aan het belang van het publiek en de natuur. Ze sproeien chemicalien (Corexit) wat er allen voor zorgt dat de olie niet direct aan het wateroppervlak zichtbaar is doordat het zinkt. Intussen proberen ze de gemoederen te sussen met zogenaamde 'open houses' waarin BP en de kustwacht de locale bevolking toespreekt en probeert de bevolking gerust te stellen met mooie verhalen, en jaagt hiermee de bevolking tegen zich in het harnas.(Link)

QUOTE
Verder wil ik je graag waarschuwen tegen samenzweringstheorieen, zoals bijvoorbeeld de 'theorie' dat de olie abiotisch is (ik heb even naar je linkje gekeken). Daarbij moet ik opmerken dat (a) olie gewoon koolwaterstof is, een doodgewone scheikundige verbinding, dus wat de olie vroeger was doet niet terzake, en (8) er is geen enkel, ik herhaal, geen enkel wetenschappelijk bewijs voor zo'n belachelijk grote oceaan van olie onder de aardkorst.


Is een alternatieve theorie voor het ontstaan van olie een samenzweringstheorie? Wat natuurlijk wel zo is, is dat de olie maatschappijen al zo lang als ik me kan herinneren roepen dat de olie bijna op is, en dat op die manier de prijzen steeds verder omhoog gaan. Intussen is de olie nog steeds niet op. En gezien de hoeveelheden olie die overal worden gevonden, en ook de dieptes waarop men die vindt, zijn er flink wat dinosaurussen etc voor nodig geweest om als bron te dienen voor de 'fossiele' brandstof genaamd olie.

Maar ok, hoe olie onstaat is eigenlijk helemaal het punt van de thread niet. Ik wilde eerder aangeven dat het einde van het lek voorlopig nog niet in zicht is.

QUOTE
Laat je alsjeblieft niet bangmaken. Het is waar dat de hoeveelheid olie die ontsnapt is (en nog steeds ontsnapt) ongeevenaard is. Het is waar dat dit erg schadelijk kan zijn voor de natuur in de omgeving. Echter, de hoeveelheid olie die per dag weg lekt is zeer klein vergeleken met de hoeveelheid olie die dagelijks door auto's wordt verbrand, om maar iets te noemen.


Wat een complete onzin vergelijking. Die auto's verbranden de olie, en dan ook nog met katalysators om de meeste schadelijke gassen er uit te filteren. Dat is toch net ff wat anders dan ruwe olie en methaan en benzeen die met grote hoeveelheden zo de oceaan in stromen. De beangtigende factor is dat men er niet in slaagt het lek te dichten, en dat er ongekend veel olie etc de zee in stroomt. De hoeveelheden heeft men al een paar keer moeten bijstellen, en iedere keer was het meer dan men dacht. Ik weet niet hoe jij hier een positieve draai aan wil geven, maar ik zie het niet zo rooskleurig in.

QUOTE
Om te roepen om een boycot van BP is al helemaal belachelijk, ten eerste hebben zij het eiland geleased van Transocean (inclusief personeel) dus als iemand al iets te verwijten valt, is het het personeel van Transocean dat te onzorgvuldig (en te haastig) is geweest. Ten tweede heeft BP inmiddels al meer geld geinvesteerd in een hulpfonds dan ze ooit aan de bron gaan verdienen, dus een gebrek aan behulpzaamheid kun je hen ook al niet kwalijk nemen. En ten derde, dit is toevallig BP maar het had elke oliemaatschappij kunnen treffen, dus als je al gaat boycotten maak je je schuldig aan pure willekeur.



BP had wel de touwtjes in handen, en hebben de hele situatie verkeerd aangepakt. Ze hebben bespaard op maatregelen die het boren veiliger hadden kunnen maken, en zijn gaan boren op een diepte waar ze nooit hadden mogen komen, zeker niet als ze die bron vanuit zee moeten benaderen. Ze wisten van te voren al dat de druk van de olie erg groot was, maar zijn in hun hebberigheid toch gaan boren.

En nu maken ze een puinhoop van het dichten van het lek. Ze liegen over de ware omvang van de ramp, verbieden de pers om beelden te maken (zie youtube clip), en zijn vooral bezig met hun ass te coveren. De situatie zoals hij nu is, is te wijten aan BP en hun mismanagement. Ik denk dat hen dat zeker te verwijten valt.

QUOTE
Waar dingen zoals dit gebeuren, barst al gauw een propagandaoorlog los. De veroorzakers roepen dat het allemaal best meevalt en de complottheorieen schieten als paddestoelen uit de grond. Ga nou niet kiezen voor een van beide kampen. Lees gewoon wat voor feiten beide partijen op tafel leggen, en bovenal: gebruik je gezonde verstand.


Goed idee | Gewijzigd: 25 juni 2010, 14:35 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Takenu
Lid
Woonplaats: Leuven, Belgie
Berichten: 617
Lid sinds: 28 jan. 2010
25 juni 2010, 14:28 uur | Bericht #128557
Citaat van Payt69, vrijdag 25 juni 2010, 14:05 uur Natuurlijk word er wel wat aandacht aan besteed hier en daar, maar het agat er om dat de ernst van de ramp en de omvang er van onder de tafel word geschoven. Ik vind dat raar.. dit is iets van een schaal die nog moeilijk is om in te schatten, vele malen erger dan bijvoorbeeld 9/11, maar er lijkt systematisch over te worden gezwegen. Vertegenwoordigers van BP zeggen dat er niks aan de hand is, dat er nog geen grote vissen sterven als gevolg van de olie, dat het allemaal wel mee valt, en Obama belooft zelfs dat het na de opruimingsacties er beter voor zal staan met de getroffen gebieden dan ervoor.

Tja, ik weet het niet. Mijn indruk was dat het nogal een schandaal van wereldomvang is. De aandelen van BP zijn zowat gehalveerd in waarde in de laatste twee maanden - op zich al een teken dat beleggers de ramp nogal ernstig vinden.

Voorlopig is echter het menselijk leed vrijwel afwezig, terwijl Katrina en 9/11 beiden duizenden doden eisten, miljarden dollars kostten en (misschien nog wel belangrijker) zware klappen waren voor het moreel van het Amerikaanse volk. Dat dergelijke dingen in hun land mogelijk waren, beseften ze niet. Ik denk dat dit de aanleiding is. Uiteindelijk berichten de media vooral datgene wat de mensen willen horen. Wat 'van belang' is, hangt niet af van ethiek maar van kijkcijfers of oplage-aantallen.

QUOTE
Je hoeft geen rocket scientist te zijn om te beseffen dat dit je reinste lulkoek is allemaal. BP probeert zijn hachje te redden, en lijkt weinig waarde te hechten aan het belang van het publiek en de natuur. Ze sproeien chemicalien (Corexit) wat er allen voor zorgt dat de olie niet direct aan het wateroppervlak zichtbaar is doordat het zinkt. Intussen proberen ze de gemoederen te sussen met zogenaamde 'open houses' waarin BP en de kustwacht de locale bevolking toespreekt en probeert de bevolking gerust te stellen met mooie verhalen. (Link)


Ik vind het ook dom wat BP doet. Ze zouden de indruk moeten wekken de ernst van de ramp niet te willen onderschatten. Nu ze alles relativeren, gelooft niemand ze nog - ook bedrijven en beleggers - en ze beschadigen vooral zichzelf.

Het gebruik van Corexit is overgens (hoewel controversieel) waarschijnlijk vrij onschadelijk. De olie is de voornaamste ongezonde substantie, Corexit is niet in zulke concentraties aanwezig dat het tot gezondheidsproblemen zou moeten leiden, behalve misschien vlakbij de plaats waar het wordt verspreid. Het CDC zegt hierover:

Dispersants:
Oil spill dispersants break an oil slick into small drops. For most people, brief contact with a small amount of oil spill dispersants will do no harm. However, longer contact can cause a rash and dry skin. Dispersants can also irritate your eyes. Breathing or swallowing dispersants can also cause health effects.


QUOTE
Is een alternatieve theorie voor het ontstaan van olie een samenzweringstheorie? Wat natuurlijk wel zo is, is dat de olie maatschappijen al zo lang als ik me kan herinneren roepen dat de olie bijna op is, en dat op die manier de prijzen steeds verder omhoog gaan. Intussen is de olie nog steeds niet op. En gezien de hoeveelheden olie die overal worden gevonden, en ook de dieptes waarop men die vindt, zijn er flink wat dinosaurussen etc voor nodig geweest om als bron te dienen voor de 'fossiele' brandstof genaamd olie.

Maar ok, hoe olie onstaat is eigenlijk helemaal het punt van de thread niet. Ik wilde eerder aangeven dat het einde van het lek voorlopig nog niet in zicht is.

Die olie is het gevolg van vele miljoenen jaren van plankton dat naar de bodem van de oceaan zakt en door sediment bedekt wordt. In principe wordt de herkomst van de olie behoorlijk goed begrepen. Overigens geloof ik ook niet dat de olie snel op gaat raken: er is ontzettend veel olie, alleen de meeste olie is niet of nauwelijks bij te komen. Als de olieprijs stijgt, komt er vanzelf 'meer' olie doordat er meer bronnen komen waar winst op gemaakt kan worden.

QUOTE
Wat een complete onzin vergelijking. Die auto's verbranden de olie, en dan ook nog met katalysators om de meeste schadelijke gassen er uit te filteren. Dat is toch net ff wat anders dan ruwe olie en methaan en benzeen die met grote hoeveelheden zo de oceaan in stromen. De beangtigende factor is dat men er niet in slaagt het lek te dichten, en dat er ongekend veel olie etc de zee in stroomt. De hoeveelheden heeft men al een paar keer moeten bijstellen, en iedere keer was het meer dan men dacht. Ik weet niet hoe jij hier een positieve draai aan wil geven, maar ik zie het niet zo rooskleurig in.


Ja, je hebt gelijk, dat is een belachelijke vergelijking. Misschien had ik de Lakeview Gusher moeten nemen, die begin 20e eeuw meer olie uitbraakte (op het land, nota bene) dan de huidige maximale schatting voor dit olielek. Ik vind het nogal amateuristisch dat ze zoveel moeite hebben het lek te dichten, ze hebben gewoon teveel bespaard op de veiligheid. Die blowout preventers zijn er met een doel, dus dan moet je er wel voor zorgen dat ze goed functioneren.

QUOTE
BP had wel de touwtjes in handen, en hebben de hele situatie verkeerd aangepakt. Ze hebben bespaard op maatregelen die het boren veiliger hadden kunnen maken, en zijn gaan boren op een diepte waar ze nooit hadden mogen komen, zeker niet als ze die bron vanuit zee moeten benaderen. Ze wisten van te voren al dat de druk van de olie erg groot was, maar zijn in hun hebberigheid toch gaan boren.

En nu maken ze een puinhoop van het dichten van het lek. Ze liegen over de ware omvang van de ramp, verbieden de pers om beelden te maken (zie youtube clip), en zijn vooral bezig met hun ass te coveren. De situatie zoals hij nu is, is te wijten aan BP en hun mismanagement. Ik denk dat hen dat zeker te verwijten valt.


Mee eens, ze zijn te haastig geweest en te onzorgvuldig. Ze hebben grote risico's genomen en betalen daarvoor nu de prijs. Echter, ik zie geen maatregelen die hebberigheid bij bedrijven gaat voorkomen, anders dan het door BP laten vergoeden van alle schade. Tenslotte gaan ze die tientallen miljarden niet gemakkelijk terugverdienen (deze bron zal waarschijnlijk geen winst gaan maken). Alle oliebedrijven ter wereld zien nu dat extra veiligheidsmaatregelen veel goedkoper zijn dan het risico dat er zo'n enorme ramp ontstaat. Ik denk dat de gevolgen van deze ramp (ook de financiele) voldoende afstraffing zijn, en voldoende garantie dat men zich in de toekomst veel voorzichtiger zal opstellen.
PaytDelft
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 578
Lid sinds: 28 jul. 2008
25 juni 2010, 15:04 uur | Bericht #128566
Citaat van Takenu, vrijdag 25 juni 2010, 14:28 uur Tja, ik weet het niet. Mijn indruk was dat het nogal een schandaal van wereldomvang is. De aandelen van BP zijn zowat gehalveerd in waarde in de laatste twee maanden - op zich al een teken dat beleggers de ramp nogal ernstig vinden.

Voorlopig is echter het menselijk leed vrijwel afwezig, terwijl Katrina en 9/11 beiden duizenden doden eisten, miljarden dollars kostten en (misschien nog wel belangrijker) zware klappen waren voor het moreel van het Amerikaanse volk. Dat dergelijke dingen in hun land mogelijk waren, beseften ze niet. Ik denk dat dit de aanleiding is. Uiteindelijk berichten de media vooral datgene wat de mensen willen horen. Wat 'van belang' is, hangt niet af van ethiek maar van kijkcijfers of oplage-aantallen.


Het is waar dat concreet menselijk leed nog nmiet echt zichtbaar is. Wel klagen er al mensen over irritatieverschijnselen, en natuurlijk is er het biologisch leed. Vogels vol olie, stervende vissen, schildpadden, dolfijnen, de koraalriffen in de Golf worden bedreigd, het toerisme lijdt er onder (en dat gaat nog veel erger worden, want wie wil er naar een met olie besmeurd strand op vakantie?), etc.


QUOTE
Het gebruik van Corexit is overgens (hoewel controversieel) waarschijnlijk vrij onschadelijk. De olie is de voornaamste ongezonde substantie, Corexit is niet in zulke concentraties aanwezig dat het tot gezondheidsproblemen zou moeten leiden, behalve misschien vlakbij de plaats waar het wordt verspreid. Het CDC zegt hierover:

Dispersants:
Oil spill dispersants break an oil slick into small drops. For most people, brief contact with a small amount of oil spill dispersants will do no harm. However, longer contact can cause a rash and dry skin. Dispersants can also irritate your eyes. Breathing or swallowing dispersants can also cause health effects.


De vraag is dan: waarom gebruiken ze het? Het zorgt er alleen voor dat de olie onder de oppervlakte zinkt, en zich dus verspreid (dispersant). Wat voor doel dient dat?

Wat betreft de onschadelijkheid van die dispersants, lees dit artikel maar eens.

Een quote:

'In the southern marshes and swamplands of Louisiana, local fishermen refer to BP as “Bayou Polluter”—and that was before the April 20 blowout of the Deepwater Horizon oil rig operated by the oil giant. Fishermen say BP spills oil every year and they point out marshes still dead from dispersants that were sprayed there.'

Dat is dus de praktijk.


QUOTE
Ja, je hebt gelijk, dat is een belachelijke vergelijking. Misschien had ik de Lakeview Gusher moeten nemen, die begin 20e eeuw meer olie uitbraakte (op het land, nota bene) dan de huidige maximale schatting voor dit olielek. Ik vind het nogal amateuristisch dat ze zoveel moeite hebben het lek te dichten, ze hebben gewoon teveel bespaard op de veiligheid. Die blowout preventers zijn er met een doel, dus dan moet je er wel voor zorgen dat ze goed functioneren.


Tja.. ze mochten willen dat het een lek op het land was.. daar is denk ik een stuk makkelijker mee om te gaan dan een lek op grote diepte in de golf, met als gevaar dat het via de stromingen zich verspreid.


QUOTE
Mee eens, ze zijn te haastig geweest en te onzorgvuldig. Ze hebben grote risico's genomen en betalen daarvoor nu de prijs. Echter, ik zie geen maatregelen die hebberigheid bij bedrijven gaat voorkomen, anders dan het door BP laten vergoeden van alle schade. Tenslotte gaan ze die tientallen miljarden niet gemakkelijk terugverdienen (deze bron zal waarschijnlijk geen winst gaan maken). Alle oliebedrijven ter wereld zien nu dat extra veiligheidsmaatregelen veel goedkoper zijn dan het risico dat er zo'n enorme ramp ontstaat. Ik denk dat de gevolgen van deze ramp (ook de financiele) voldoende afstraffing zijn, en voldoende garantie dat men zich in de toekomst veel voorzichtiger zal opstellen.


ja het valt iig te hopen dat ze dat hebben geleerd. Wat betreft het aanpakken van het probleem lijkt BP iig nogal eigenwijs te zijn. Van mij mogen ze dat hele BP laten opzouten daar, en een onafhankelijke operatie op touw zetten die de boel met de beste geleerden en wetenschappers en experts concreet gaat aanpakken.. wel allemaal betaald door BP natuurlijk. Dat lijkt me een stuk efficienter dan dat de verkrachter het slachtoffer gaat behandelen. | Gewijzigd: 25 juni 2010, 15:13 uur, door PaytDelft
DrizzleChaser Extraordinaire
Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 368 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 368, lezen 3 mensen het topic "Waarnemingentopic Zomer 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden