Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 180
Lid sinds: 25 jun. 2008
22 juli 2010, 12:21 uur | Bericht #142398
Blaat | Gewijzigd: 9 februari 2014, 18:32 uur, door miekemeike17
Als er nooit meer een morgen zou zijn!
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
22 juli 2010, 12:39 uur | Bericht #142403
nee, maar dat heeft de simpele rede dat ik 2 jaar was
maar volgens me moeder heeft het hele huis hier toen blank gestaan en enorme schade door hagel etc.
Waarom deze advertentie?
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 juli 2010, 13:33 uur | Bericht #142411
Ik kan het me niet herrineren maar mijn vader zegt dat er toen een windhoos langs is getrokken hiero, komt vast omdat ik toen 4 was
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
Michel
Lid
Woonplaats: Zwijndrecht
Berichten: 126
Lid sinds: 26 jul. 2006
22 juli 2010, 13:48 uur | Bericht #142414
12 jaar terug, toen zat ik geloof ik op me scooter toen de lucht helemaal groen zag.
Eerst begon het met hele dikke druppen te regenen.
Ben toen onder een viaduct gestopt, terwijl ik 300 meter verder op de eindbestemming zou zijn geweest, maar het ging me toch iets te hard.
Ik stond daar nog geen 5 seconden of daar kwamen de hagelstenen, en die werden al maar groter, tot zeker pingpongbal formaat aan toe.
Ik had vrij zicht op een vijver met 3 enorme bomen erlangs; de vijver leek wel een beetje op dat filmpje elders op het forum van dat golfslagbad door hagel, en ik heb nog nooit bomen zo snel kaal zien worden

Ik zal die dag niet gauw vergeten.
De dagen erna liep het storm bij de schadeherstelbedrijven wegens auto's die waren veranderd in rijdende poffertjespannen
swissy
Lid
Woonplaats: etten-leur
Berichten: 8
Lid sinds: 26 jul. 2006
22 juli 2010, 14:00 uur | Bericht #142417
hoi
ja inderdaad ik kan me dat zeker wel herinneren
ik woonde toen in helmond en via de politiescanner
hoorden we al dat de politie belgie waarschuwingen uitgaf
aan de politie nederland om alle losstaande dingen te
verankeren.
wij hebben dat toen ook gedaan en ik werd gebeld door mijn
moeder uit bergen op zoom dat het heel snel ging en heel
heftig was.
op dat moment zagen we een donkere lucht aankomen die heel
snel zeer donker en groen werd en dan ook echt heel groen ik ben de buren gaan waarschuwen
die zaten lekker met visite te bbq.
en toen ik daar 2 minuten later buitenstapte om weer naar huis te lopen
barstte het in alle hevigheid los.
ik ben niet bang en durf best wel wat maar dit was heel angstaanjagend
ik heb dit daarna ook nooit meer meegemaakt zo heftig.
heel veel ontladingen hele harde wind zware dreunen en circulerende wolken
en heel veel regen en hagel.
toen ging ik nog af van het kleine beetje informatie wat je kon vinden
op de knmi pagina van teletekst nu is het inmiddels wel anders (gelukkig)
het noodweer van de laatste keer deed me daar ook echt wel aan denken alhoewel
het in etten leur best meeviel (hier woon ik tegenwoordig)
maar toch als je die weeralarmen hoort en leest denk ik altijd van hoe heftig word het nu
het is mooi en fascinerend maar als er slachtoffers vallen wat gepaard gaat met veel
schade besef je toch wel weer hoe gevaarlijk het prachtige natuurfenomeen is.

hoop dat je wat hebt aan dit verhaal
het heeft echt indruk gemaakt
als het goed is moet ik ergens nog wel een foto van de hagelstenen liggen
maar dan moet ik wel ff heel goed zoeken en daarbij is het dan wel een
gewone foto geen digitale maar dat komt wel goed als ik hem gevonden heb
zal ik kijken of ik hem kan uploaden

vriendelijke groet swissy
marsel
Lid
Woonplaats: Woensdrecht
Berichten: 642
Lid sinds: 28 jul. 2006
22 juli 2010, 15:07 uur | Bericht #142427
Citaat van miekemeike17, donderdag 22 juli 2010, 11:21 uur Ik vroeg me vandaag af hoelang het geleden was dat er over elburg een verwoestende hagelbui ging!

6 juni jl was dat dus 12 jaar geleden!

Ik kan me nog heel goed herrinderen die dag, ik was toen 7 jaar , mijn vader en broer en wat ooms en tantes waren makreel gaan vissen op de noordzee, en aan het einde van de middag zat ik op de schommel toen ik opeens een rare zwart/groene bui op ons af zag komen. Men oma riep ons meteen dat we haar planten moesten redden, voor het geval als het hard ging regenen of onweren.. Maar we wisten natuurlijk niet dat het "hagel onheil" op ons af kwam!

En toen begon het hoor, ik heb nog nooit zo hard gejankt.. Bij ons hebben wij 2 hele grote ramen aan de voorzijde van ons huis (bestaat uit 5 ramen), alle 5 de ramen lagen er binnen 2 minutjes uit! Wij zijn toen naar mijn oma's huiskamer gevlucht omdat daar minder kans was dat de ramen ingekeilderd zouden worden.. We hadden toen hele mooie pluimen opgelopen op onze rieten dak, laminaat was helemaal krom getrokken.

Na de hagelbui waren we helemaal vergeten dat mijn vader en broer waarschijnlijk in de auto richting huis zaten. En op dat moment hadden nog geen mobiele telefoon, en wisten dus ook niet hoe het met hen ging! Nadat ze terug waren bleek het dus dat zij de hele auto in puin hadden en ergens in een wegrestaurant hadden gescholen!

Wederom dit zal ik echt nooit meer mijn hele leven vergeten! We hadden echt heel veel schade die dag opgelopen (volgens mijn moeder was het toen 9000 gulden aan schade, ruiten, dak, intrieur en auto)
En vind het echt super jammer dat wij hier geen foto's meer van hebben!


Hier nog een linkje van iemand die krantenknipsels heeft bewaard van alle schade in en rondom Elburg
http://nlweer.com/pbnoodweer6jun1998.htm

Kan iemand die dag zich ook nog herrinderen?


Een dag om nooit meer te vergeten inderdaad Mieke! Ondanks dat ik toen nog een klein jochie was ben ik door deze gebeurtenis met het 'weervirus' besmet geraakt. Ik was zó onder de indruk dat ik 'álles' wilde weten en heb sindsdien een enorme hoeveelheid weerliteratuur versleten. Deze 'op hol geslagen' interesse heeft me uiteindelijk mijn huidige baan opgeleverd.
Ik verbleef op de bewuste dag in Alblasserdam. Het was een plakkerig warme dag waarna er in de 1e helft van de middag zeer zware onweersbuien ontstonden. Ik heb sindsdien nooit meer zulke indrukwekkende wolkenluchten, windstoten en hagelstenen gezien. Het was werkelijk even de hel op aarde met een ongekend lawaai door de neerkletterende hagelstenen. Na afloop was de schade bijzonder groot. Vooral veel schade aan flora en fauna, huizen, ruiten en auto's. Ook persoonlijk letsel heb ik mogen aanschouwen. Enkele personen waren overvallen door het geweld terwijl ze de hond uitlieten. Sommigen zijn ter bescherming van hun hond over het dier heen gaan hangen en hebben zichzelf daarmee behoorlijk aan rug, nek en hoofd verwond.
Nadat het ergste voorbij was was het meteen hagelstenen rapen natuurlijk! Als klein jochie had ik even geen oog de 'grote mensen' die soms met natte ogen de schade aan hun huis en auto opnamen. Nee, ik had het ontzettend naar mn zin met die grote ijsballen uit de ruimte ! De grootste hadden doorsnedes van 6-8cm. Achteraf schijnen lokaal nog grotere stenen gevallen te zijn (tot 10cm!). Deze 6e dag van juni in het jaar 1998 leverde dan ook de grootste stenen op die tot nu toe officieel in Nederland zijn gemeten!
Als ik nu terugkijk zou ik dit nog wel eens mee willen maken met de kennis en beleving die ik momenteel van het weer heb. Dat moet ongekende spanning en adrenaline kicks met zich meebrengen.
De schade is dan weer de keerzijde van de medaille, daar zou ik voor geen goud nog een keer voor tekenen.
Leuk dat je dit even naar boven bracht. Een klein stukje jeugdsentiment zeg maar .
Groetjes, Marsel | Gewijzigd: 22 juli 2010, 15:27 uur, door marsel
Woonplaats:
Berichten: 180
Lid sinds: 25 jun. 2008
22 juli 2010, 17:17 uur | Bericht #142439
.. | Gewijzigd: 9 februari 2014, 18:32 uur, door miekemeike17
Als er nooit meer een morgen zou zijn!
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
22 juli 2010, 17:29 uur | Bericht #142444
ben wel benieuwd naar dat beeldmateriaal,

off- zijn dat zwart-wit of kleurenfoto's? | Gewijzigd: 22 juli 2010, 17:29 uur, door gerard van den brink
Woonplaats:
Berichten: 180
Lid sinds: 25 jun. 2008
22 juli 2010, 17:31 uur | Bericht #142445
geen idee, ze zijn van mijn tante.. Ik denk dat het gewoon vervaagde kleurfoto's zijn!
Als er nooit meer een morgen zou zijn!
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
22 juli 2010, 18:23 uur | Bericht #142453
kan me wel herinneren dat er op een dag enorme grote hagel gemeld was, maar dat was geloof ik al na 2000. Kan ook zijn dat het deze dag was hoor, weet het niet zo goed meer. Maar 1 ding weet ik wel: In de jaren '90 hebben we heel erg veel zware onweersbuien gekend, want ik was er toen ook al helemaal gek van. Wat waren dat (de meesten dan) ook enorme mooie warme zomers (A) en anders hadden we in plaats van een warme zomer, een fantastisch warm voorjaar (denk bijvoorbeeld 1993).

Sja, vroeger... | Gewijzigd: 22 juli 2010, 18:23 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Frenk78
Lid
Woonplaats: Vlaardingen
Berichten: 1148
Lid sinds: 3 aug. 2008
22 juli 2010, 18:31 uur | Bericht #142456
Kan ik mij goed herinneren ja, was op een zaterdag. Ik werkte bij de groenteboer en ik moest als de wiedeweerga alle spullen binnenhalen.
Ik kan me een gitzwarte shelf/rolwolk herinneren, was er zeer indrukwekkend. Hagel heb ik niet gezien maar het kan best zijn dat de bui zich doorontwikkelde naarmate hij verder het land op ging. (woon nogal redelijk dicht bij de kust...)
Twaalf jaar terug alweer; echte een beetje vroegah....
Vroegah..... toen was de lucht nog schoon en sex nog vies....
Vroegah..... toen schreef je poep met een lange oe....
Vroegah..... toen het Paard van Troje nog een veulen was ...



Leuk naslagwerk overigens Miekemeike! | Gewijzigd: 22 juli 2010, 18:37 uur, door Frenk78
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
22 juli 2010, 18:45 uur | Bericht #142461
Citaat van miekemeike17, donderdag 22 juli 2010, 16:31 uur geen idee, ze zijn van mijn tante.. Ik denk dat het gewoon vervaagde kleurfoto's zijn!


thanx,
Woonplaats: Betuwe
Berichten: 107
Lid sinds: 14 jul. 2009
22 juli 2010, 22:20 uur | Bericht #142512
Die Storm met hagelstenen zijn van Zeewolde tot en met Elburg gevallen die bui heeft het officiele record in
nederland qua grote van Hagelstenen.
Echter ben ik er van overtuigd dat in 2008 in Oosterbeek en 2009 in Amsterdam zeker ook stenen van 8-10cm
uit de lucht komen vallen.
Er zijn nog veel meer plaatsen die grote stenen hebben gehad de laatste 12 jaar.
Elk jaar komen er gemiddeld op 5 plaatsen grote hagelstenen naar beneden in de ZOMER.
Gezien de strenge en lange winter is het goed mogelijk dat we nog een tijd kunnen genieten van warm weer
en dat wij op O-O nog veel gesprekstof en schouwspelen kunnen en mogen meemaken dit jaar.
Woonplaats: Tilburg, Noord-Brabant
Berichten: 58
Lid sinds: 30 mrt. 2010
22 juli 2010, 23:53 uur | Bericht #142525
Citaat van Frenky, donderdag 22 juli 2010, 18:31 uur Twaalf jaar terug alweer; echte een beetje vroegah....
Vroegah..... toen was de lucht nog schoon en sex nog vies....
Vroegah..... toen schreef je poep met een lange oe....
Vroegah..... toen het Paard van Troje nog een veulen was ...


Je vergeet nog de wielen die toen nog van hout waren

maar on topic: ik weet er echt helemaal niets van dus sorry voor mijn reactie die echt helemaal niets toevoegt...
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 230 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 230, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen algemeen 2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden