Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 juli 2010, 10:28 uur | Bericht #142781
Interessant stukje tekst over de toch wel bekende groene buien. Toch jammer dat het niet lukt om een wetenschappelijke conclusie te kunnen verbinden aan het ontstaan van de groene kleur. Hoe dan ook, prachtig en lekker dreigend!
Woonplaats:
Berichten: 105
Lid sinds: 8 jan. 2010
24 juli 2010, 11:42 uur | Bericht #142787
Prachtig en zeer indrukwekkend filmpje en bui !!!!
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
24 juli 2010, 11:54 uur | Bericht #142788
Blijft een indrukwekkend verschijnsel. Heb eigenlijk altijd al aangenomen dat er dan hagel in de lucht zat, inderdaad door reflectie of iets dergelijks. Maar dat hoeft het dus niet eens te zijn..

Lekker filmpje ook trouwens
mroffica
Lid
Woonplaats: ommen/almelo
Berichten: 41
Lid sinds: 6 aug. 2008
24 juli 2010, 11:58 uur | Bericht #142790
leuk filmpje en interessant stukje. zo groen heb ik ze nog nooit gezien wel heel geel hoe kan dat dan?
als het regent in september valt de kerst in december
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 juli 2010, 13:47 uur | Bericht #142804
Het was 1997, rond deze datum ( 23/24-07), heb ik een bizar groene lucht op zien komen vanuit het westen.
We waren op een verjaardagsfeest op het platteland en daardoor hadden we een schitterend uitzicht o.a. op het westen.
Er werd die avond zwaar onweer verwacht, nou dat hebben we gekregen, vanuit het westen werd de lucht steeds dreigender, de kleuren licht grijs gingen over naar zeer donker grijs/staalblauw, de wolken leken wel te kolken, terwijl de onweers aktiviteiten van uit het westen steeds meer toe namen kregen de wolken een steeds dreigender groenere kleur, onwerkelijk beangstigend en mooi tegelijk, iedereen keek verontrust naar het spectakel wat zich boven ons hoofd afspeelde, ik kneep hem als een oude dief want ik had de avond ervoor thuis de video Twister gekeken.
Het duurde niet lang of de eerste mega druppen vielen uit de wolken, gevolgd door een helse stortbui met veel bliksem en gedonder, het zicht was nog geen 10 mtr. èèn groot water gordijn smakte uit de hemel.
Het stotregenen duurde een minuut of 5 en ging toen over op normaal regen wat na een 15 min. ophield.
De bui trok verder naar het oosten, de lucht klaarde op en na een kwartier verscheen de eerste hemels blauwe plekken alweer aan de lucht.
Iedereen was opgelucht, en we hebben verder een plezierige verjaardag kunnen vieren.
Maar zo'n beleving vergeet je nooit meer.
Woonplaats: Heeten
Berichten: 296
Lid sinds: 29 aug. 2009
24 juli 2010, 14:13 uur | Bericht #142807
het blijft een raar verhaal, groene wolken. ik neem aan dat het ook iets met de reflectie van de regen te maken heeft, aangezien ik nog nooit groene wolken heb gezien waar geen regen uit kwam.
ik baal (helemaal nu ik de timelapse heb gezien) dat ik niet in het oosten was die dag..
Toch een interresant stukje, thanks jan
T-inus
Lid
Woonplaats: Budel (tussen Eindhoven en Weert)
Berichten: 329
Lid sinds: 21 aug. 2009
24 juli 2010, 15:53 uur | Bericht #142820
Mooi dreigend zo'n groene lucht, dat was hier 14 Juli ook goed te zien!
www.martijnvantongeren.nl
bees
Lid
Woonplaats:
Berichten: 50
Lid sinds: 24 feb. 2010
24 juli 2010, 22:13 uur | Bericht #142878
Heel toevallig vroeg ik mij gister nog af hoe die verkleuring ontstond. Ik zat wat omhoog te loeren naar wat prachtige wolken en moest er ineens aan denken.

Zelf had ik al een theorie ontwikkeld maar die blijkt dus niet juist.
Ik dacht dat het te maken had met de brekingsindex van licht in lucht bij verschillende temperaturen en of vochtigheidsgraden.
Woonplaats: gaanderen [achterhoek]
Berichten: 347
Lid sinds: 26 jul. 2006
25 juli 2010, 00:12 uur | Bericht #142888
wat een pracht filmpje.
1ste mooie onweersdag zondag 20 mei
2de mooie onweersdag woensdag 23 mei.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
25 juli 2010, 09:09 uur | Bericht #142917
Hier nog een stuk over groene lucht, verklaard vanuit een andere invals hoek,
die ook andere kleuren verklaard:
http://members.chello.nl/j.baartse/wolkena.../woorden_g.html
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
25 juli 2010, 10:56 uur | Bericht #142933
Citaat van Svenn, zondag 25 juli 2010, 10:46 uur hagel hagel, nu een weekje of meer, na die leuke buien met groene lucht, kom je erachter dat het niks met hagel te maken heeft..

Er is niets uitgewezen en het zijn theorieën, dus om nu vol op te roepen dat er niets mee te maken heeft is een beetje onzin
anirnith
Lid
Woonplaats:
Berichten: 817
Lid sinds: 9 jun. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 juli 2010, 11:32 uur | Bericht #142937
ik heb een paar jaar geleden ook eens van die groene wolken gezien...olijfgroen waren ze en het zag er heel erg dreigend uit... ik was stomverbaasd want als er onweer in de lucht zit vind ik de kleuren van de natuur er altijd "groener" uitzien maar een echt groene lucht had ik nog nooit echt gezien...
er kwam me ook een storm uit voort... niet te zuinig!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
25 juli 2010, 12:29 uur | Bericht #142946
Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de hoek waarin het zonlicht de wolk binnen treed. Zeg maar het zelfde als en wolk die door de zon beschenen wit is en als je tegen de zon in kijkt zwart lijkt.
Woonplaats: Ieper, be
Berichten: 67
Lid sinds: 30 jun. 2011
21 augustus 2011, 02:04 uur | Bericht #271892
ik heb dit fenomeen zelf al een paar keer waargenomen en het enige dat ik zeker wist is dat ik geen 10 minuten meer had om een veilig toekomen te vinden.

ik zou wel graag eens weten wat er dan precies gaande is en dit is een fenomeen die ik maar al te graag nog eens op een foto zou willen te pakken krijgen, zij het dan op zijn minst vlakbij een veilig onderkomen.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
24 augustus 2011, 00:54 uur | Bericht #276960
Voor de mensen die het nog steeds vreemd vinden of niet alles hier gelezen hebben: LEES eens de link in mijn vorige post. De uitleg daarin is plausibeler dan de genoemde theoriën.
En om even een beetje te hakken:
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, zaterdag 24 juli 2010, 9:22 uur Bohren�s theorie gaat er vanuit dat gebroken rood (avond)zonlicht in combinatie met de filtering ervan door de van nature blauw gekleurde waterdeeltjes in buienwolken het groene schijnsel veroorzaakt.
Een eigenschap van water is dat het kleurloos is. Dus in mijn ogen is voornoemde theorie gestoeld op onwaarheid.

QUOTE(Imrich @ Jul 25 2010, 11:29) <{POST_SNAPBACK}>
Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de hoek waarin het zonlicht de wolk binnen treed. Zeg maar het zelfde als en wolk die door de zon beschenen wit is en als je tegen de zon in kijkt zwart lijkt.

Dat een wolk wit of zwart is heeft daar niets te maken.
Lees even dit stukkie voor wat meer diepgang: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rayleighverstrooiing

Ook is alleen de lucht groen, niet de wolk. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 01:06 uur, door Arends
kiwitwins
Lid
Woonplaats: Hoensbroek, Heerlen (Z.Limburg)
Berichten: 298
Lid sinds: 15 dec. 2010
24 augustus 2011, 09:38 uur | Bericht #277042
Dat van dat avondrood slaat nergens op volgens mij want we zien de groene luchten tijdens oneer meestal midden op de dag. Dan is er toch geen avondrood of ben ik nou dom aan het kletsen? En blauw water? Nooit gezien dat mijn water blauw uit de kraan komt!
Twitter... @calaprese Enjoy nature, it's the biggest gift of all....
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 09:49 uur | Bericht #277045
Naast groen heb ik ook weleens paarsige luchten gezien voorafgaand aan noodweer.
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Ruurd
Lid
Woonplaats: Almelo Overijssel
Berichten: 155
Lid sinds: 29 jul. 2006
24 augustus 2011, 10:11 uur | Bericht #277054
Ik heb geen idee of het een broodje aap verhaal was, maar mij is vroeger gezegt door een oude palingvisser dat het met een hoge concentratie zwavel te maken zou hebben. Met zeer zwaar onweer kleurde de lucht groen/geel. (Zwavel is geel en ruikt muf). Als er een inslag dicht in de buurt was stonk het muffig...naar zwavel. (hij ging ook iedere keer die inslag buisjes zoeken en uit de grond halen, en ook dat stonk naar zwavel). Iedereen weet als je geel door een blauwe kleur mengt, dan krijg je groen. Ik heb me er voor de rest nooit zo in verdiept, maar het klonk mij wel plausibel genoeg.
19RFDX179
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 11:00 uur | Bericht #277068
^^ Maar de atmosfeer bevat lang niet genoeg zwavel om dat voor elkaar te krijgen (anders zouden we hier niet rondlopen ). Ook het idee van kleuren mengen is niet zo simpel als men denkt. Een toestandsvorm van zwavel die geel is is de vaste stof S8 en dat zal je over het algemeen niet vinden in de atmosfeer . De geur die je kan ruiken na een felle blikseminslag is de geur van ozon (O3). Door de enorme hitte/energie van de bliksem kan een zuurstofmolecuul, O2, geoxideerd worden tot ozon. Ozon is een instabiel molecuul en dat vervalt op gegeven moment in een serie van reacties tot een normaal zuurstofmolecuul. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 11:01 uur, door MarkNL
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: krommenie
Berichten: 8
Lid sinds: 3 aug. 2006
24 augustus 2011, 11:02 uur | Bericht #277069
Mijn ervaring is over het algemeen : groene luchten veel regen -gele luchten hagel . zal wel iets te maken hebben met licht inval oid?
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 299 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 299, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden