Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

29 Apr 2024 15:39:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

29 Apr 2024 14:28:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

29 Apr 2024 14:22:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 13:08:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brazoria, TX; Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, TX.

29 Apr 2024 12:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

29 Apr 2024 11:55:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 11:51:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Liberty, TX.

29 Apr 2024 11:42:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Harris, TX.

29 Apr 2024 11:37:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:26:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:20:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Newton, TX; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:16:50
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
10 november 2010, 21:51 uur | Bericht #160759
Poolse wetenschappers zinspelen op de mogelijkheid van een zeer koude winter: “this winter (2010-2011) could be the coldest Europe has seen in the last 1000 years”. Volgens een zekere meneer Mojib Latif, die een jaar geleden ‘voorspelde’ dat de aarde de komende 20 tot 30 jaar zou afkoelen, moeten we de oorzaak zoeken in veranderende oceaanstromingen en temperaturen in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Deze zouden effect hebben op de NAO, zijnde de Noord Atlantische Oscillatie. En passant wordt ook gemeld dat de warme Golfstroom tijdens de afgelopen jaren sterk in verval is geraakt.
De grote vraag is wat moeten wij met dit soort berichten die opvallend veel op sites worden geplaatst waar klimaatsceptici de scepter zwaaien. Mijn mening is gewoon ‘ter kennisneming’ aannemen. Zo lang gerenommeerde kennisinstituten zoals ons aller KNMI geen alarmerende berichten afgeeft is er (voor wat betreft de Golfstroom) weinig aan de hand.

@jan visser
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
10 november 2010, 21:54 uur | Bericht #160760
calliep,


ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar ik zie t nog niet zo somber in.
medio december??jij durft maar goed ff een pluimpje erbij

Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 november 2010, 21:55 uur | Bericht #160761
Citaat van Wintergek, woensdag 10 november 2010, 21:51 uur @jan visser

Loopt de afgelopen dagen aardig te ziften die Jan Visser, zit hij ergens mee of heeft hij ruzie met zijn vrouw?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 november 2010, 21:56 uur | Bericht #160762
Citaat van Wintergek, woensdag 10 november 2010, 21:54 uur maar goed ff een pluimpje erbij

Lol oude pluim, nieuwe komt er zo aan
jones
Lid
Woonplaats: Baal (Tremelo, Belgie)
Berichten: 1864
Lid sinds: 26 jul. 2008
10 november 2010, 21:56 uur | Bericht #160763
nieuwe ECMWF is anders ook niet mis
Onweersdagen 2012 : 2 Onweersdagen in het geheugen: 2 juni 2008, 26 mei 2009, 7 oktober 2009, 10 en 14 juli 2010, 28 juni 2011, 23 augustus 2011
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 november 2010, 21:57 uur | Bericht #160764
Citaat van jones, woensdag 10 november 2010, 21:56 uur nieuwe ECMWF is anders ook niet mis


Dat zullen we dadelijk in de pluim gaan terug zien, hier alvast de KNMI pluim

Woonplaats: Alkmaar, N-H
Berichten: 169
Lid sinds: 5 okt. 2010
10 november 2010, 22:01 uur | Bericht #160765
Ik ging net trainen (voetbal) en ik fietste door een enorme hagelbui zeg.... jeetje!
Was helemaal wit! voor een korte tijd, maar ik heb weer ff gezien hoe het eruit ziet:P
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 november 2010, 22:13 uur | Bericht #160767
Citaat van Wintergek, woensdag 10 november 2010, 21:54 uur calliep,


ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar ik zie t nog niet zo somber in.
medio december??jij durft maar goed ff een pluimpje erbij


Van de kaarten van de wetterzentrale.. die laten een hogedrukgebied zien dat zicht steeds meer gaat opbouwen en een lagedrukgebied boven Groot Brittannie wat samen met dit hogedruk gebied zorgt voor een (zuid)westelijke stroming.
En hoe verder je met de kaarten gaat hoe sterker dat hogedrukgebied wordt. totdat het uiteindelijk op zo een dusdanige positie ligt dat de stroming (zuid)westelijk blijft. Het wordt dan heel erg rustig weer (weinig wind en droog) en gewoon fris maar niet koud.

En december.. ja natuurlijk is dat een mega wilde gok.. maar ik zie dat hogedrukgebied niet zomaar verdwijnen...

Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 november 2010, 22:17 uur | Bericht #160768
w1.png
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 november 2010, 22:20 uur | Bericht #160770
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 10 november 2010, 22:17 uur

Jan wat ik van deze pluim niet begrijp is dat de lijn onder nul duikt.. maar 90 % van de berekeningen ruim van de lijn verwijderd zijn.. is de lijn hier uit het lood ?? ( overigens heerlijk dat we weer wat kunnen boomen over het verloop) | Gewijzigd: 10 november 2010, 22:21 uur, door Callie-P
Woonplaats: Hoorn
Berichten: 962
Lid sinds: 6 dec. 2009
10 november 2010, 22:21 uur | Bericht #160771
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, woensdag 10 november 2010, 22:17 uur


Ziet er nog beter uit...morgen krijg je die foto' s van thomas die je nog tegoed hebt
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 november 2010, 22:31 uur | Bericht #160772
vond dit net op de site waar de pluim vandaan komt.. ( weerplaza.nl)

"Aan de achterzijde van het lagedrukgebied waait de wind uit het noorden tot noordoosten zodat zich koude lucht over Noord- en Midden-Europa uitbreidt. Vooral in Scandinavië wordt het winters met zelfs overdag op veel plaatsen lichte vorst. In Midden-Europa gaat het op uitgebreide schaal 's nachts vriezen. Overdag komt het kwik uit tussen de 3 en 7 graden. Nederland loopt deze kleine kou-uitval overigens grotendeels mis.

Lang houdt de kou geen stand, want op de oceaan vormt zich in de tweede helft van de week een nieuwe extreme stormdepressie. Als de weermodellen gelijk krijgen kan de wind op zee gaan toenemen tot orkaankracht, 12 Bft! Deze depressie trekt noordelijker en blaast vrijdag of zaterdag minder koude lucht richting Scandinavië."

(overigens gaat dit over volgende week niet deze week) | Gewijzigd: 10 november 2010, 22:32 uur, door Callie-P
Woonplaats: Someren
Berichten: 205
Lid sinds: 6 feb. 2010
10 november 2010, 23:23 uur | Bericht #160780
Citaat van Calliep, woensdag 10 november 2010, 22:31 uur vond dit net op de site waar de pluim vandaan komt.. ( weerplaza.nl)

"Aan de achterzijde van het lagedrukgebied waait de wind uit het noorden tot noordoosten zodat zich koude lucht over Noord- en Midden-Europa uitbreidt. Vooral in Scandinavië wordt het winters met zelfs overdag op veel plaatsen lichte vorst. In Midden-Europa gaat het op uitgebreide schaal 's nachts vriezen. Overdag komt het kwik uit tussen de 3 en 7 graden. Nederland loopt deze kleine kou-uitval overigens grotendeels mis.

Lang houdt de kou geen stand, want op de oceaan vormt zich in de tweede helft van de week een nieuwe extreme stormdepressie. Als de weermodellen gelijk krijgen kan de wind op zee gaan toenemen tot orkaankracht, 12 Bft! Deze depressie trekt noordelijker en blaast vrijdag of zaterdag minder koude lucht richting Scandinavië."

(overigens gaat dit over volgende week niet deze week)


Pfffffffffff jij negatieveling, hou eens op met onrust stoken, daar houden we helemaal niet van. En het is maar een lange termijn, en jij houdt steeds maar op korte termijn pfffffffff.
Laat ons genieten van de pluimen en strooi er niet met je korte termijnen kaarten mee!. en ik let alleen op Jan van Ooijen wat velen ook doet!, die zorgt zelf voor updates enzovoort. en kraak dan hem niet af! want hij heeft vaak bij rechtse eind wat vorige winter ook al zo was;)
En het is inderdaad goed te merken, veel planten/bomen bereiden zich voor koude winter. anders waren ze niet eerder blad gevallen. | Gewijzigd: 10 november 2010, 23:25 uur, door weerextrem
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 november 2010, 23:28 uur | Bericht #160782
Citaat van weerextrem, woensdag 10 november 2010, 23:23 uur Pfffffffffff jij negatieveling, hou eens op met onrust stoken, daar houden we helemaal niet van. En het is maar een lange termijn, en jij houdt steeds maar op korte termijn pfffffffff.
Laat ons genieten van de pluimen en strooi er niet met je korte termijnen kaarten mee!. en ik let alleen op Jan van Ooijen wat velen ook doet!, die zorgt zelf voor updates enzovoort. en kraak dan hem niet af! want hij heeft vaak bij rechtse eind wat vorige winter ook al zo was;)
En het is inderdaad goed te merken, veel planten/bomen bereiden zich voor koude winter. anders waren ze niet eerder blad gevallen.


ah je bent dus negatief als je naar de korte termijn kaarten kijkt (die realistisch zijn)..( en overigens kraak ik jan NERGENS af) daarnaast is dit een discussie forum waar we praten over diverse scenario's. als je alleen maar het weerbericht wilt lezen lees dan geen DISCUSSIE forum.
ik zal geen oordeel over jou geven.. maar waarderen doe ik je reactie niet. | Gewijzigd: 10 november 2010, 23:32 uur, door Callie-P
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
10 november 2010, 23:53 uur | Bericht #160787
Citaat van weerextrem, woensdag 10 november 2010, 23:23 uur Pfffffffffff jij negatieveling

Laat iedereen even in hun waarde, als hij met een korte termijn komt is dat prima. Ook zijn stukken zijn goed onderbouwd en geven voldoende info, ik ben blij dat mensen hun eigen initiatief pakken om wat kaarten uit te leggen aan de bezoekers zodat niet alles van mijn hand af hoeft te komen. Iedereen kan en mag gewoon zijn zegje doen, of het nu negatief is of positief. Maar iemand afkraken omdat hij het niet zo ziet zitten (op korte termijn ook nog eens) vind ik niet kunnen

Maar goed, ontopic nu
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
11 november 2010, 01:55 uur | Bericht #160797
Ik lees dat het blad voreg gevallen is. Echter vind ik juist het tegendeel meer in de buurt komen. Naar mijn idee waren de bomen juist erg laat dit jaar met bladval. | Gewijzigd: 11 november 2010, 01:56 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
11 november 2010, 09:26 uur | Bericht #160845
Horrorwinter?

Sensatie troef in de pers vandaag. "Weer horror-winter op komst?", kopt onder meer De Standaard en zusterkrant Het Nieuwsblad. Waar die "weer" op slaat, dat is mij al een raadsel. De vorige winter valt te klasseren in de categorie "normaal", we kunnen hem hooguit iets kouder dan gewoonlijk noemen. Vraag het maar aan de schaatsers: zo veel natuurijs hebben we niet gehad hier in Vlaanderen. Het aantal sneeuwdagen lag wel vrij hoog, maar op de meeste plaatsen leverde dat al bij al toch maar een bescheiden sneeuwdek op.

Een aantal privé-weerbedrijven doen hun uiterste best om in de aandacht te komen, en dat lukt natuurlijk het best met een specatulaire "verwachting". Met de mededeling "het wordt een normale winter" haal je de krantenkoppen niet. Ik heb het hier al eerder geschreven: seizoensverwachtingen voor onze omgeving blijven een uiterste delicate, om niet te zeggen onmogelijke zaak.

Een aantal gerenommeerde weerinstituten, zoals het Amerikaanse NCEP en het Europese ECMWF wagen zich aan globale seizoensverwachtingen en nemen bijgevolg ook de regio Europa mee in hun berekeningen. Daarvoor wordt een soort van ensembletechniek gebruikt, vergelijkbaar met het EPS van de tiendaagse verwachting. Een aantal berekeningen worden verschillende keren opnieuw gedaan met licht gewijzigde beginsituaties. Op basis van die verschillende uitkomsten kan dan een uitspraak worden gedaan in kans-percentages. De jongste seizoensverwachting van het ECMWF voorziet voor onze omgeving dat de gemiddelde 2m-temperatuur voor de maanden december tot en met februari 40 tot 50 procent kans maakt om in het laagste tertiel uit te komen, vergeleken met de winters van de voorbije eeuw (een tertiel is 33,33...% van het totaal). De kans op een te koude winter is dus volgens deze seizoensverwachting iets groter dan normaal. Dat betekent dat er nog altijd 50 tot 60 procent kans is dat de winter uiteindelijk in de tertielen "normaal" of "te zacht" zal terecht komen.

Daarbij: het globale stromingspatroon berekenen is één zaak. We leven nu eenmaal op de grens van een koud continent met een warme Oceaan. Uiteindelijk hangt het toch allemaal af van kleine details. Zelfs bij een aanhoudende noordoostelijke stroming kunnen kleinschalige Noordzee-depressies de Lage Landen in de relatief zachte lucht houden, terwijl het een paar honderd kilometer verder bij onze Duitse buren de stenen uit de grond vriest. Blijven die kleinschalige fenomenen achterwege, dan wordt het met diezelfde stroming ook bij ons ijskoud. Geen enkele seizoensmodel kan daar nu al een uitspraak over doen. Daarvoor draaien deze modelen op een veel te grove schaal.

Bron: ijsverwachting voor Vlaanderen door Gert Coone
BartS
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
11 november 2010, 10:17 uur | Bericht #160865
Citaat van keunmaster, donderdag 11 november 2010, 9:26 uur Horrorwinter?


Daarbij: het globale stromingspatroon berekenen is één zaak. We leven nu eenmaal op de grens van een koud continent met een warme Oceaan. Uiteindelijk hangt het toch allemaal af van kleine details. Zelfs bij een aanhoudende noordoostelijke stroming kunnen kleinschalige Noordzee-depressies de Lage Landen in de relatief zachte lucht houden, terwijl het een paar honderd kilometer verder bij onze Duitse buren de stenen uit de grond vriest. Blijven die kleinschalige fenomenen achterwege, dan wordt het met diezelfde stroming ook bij ons ijskoud. Geen enkele seizoensmodel kan daar nu al een uitspraak over doen. Daarvoor draaien deze modelen op een veel te grove schaal.

Bron: ijsverwachting voor Vlaanderen door Gert Coone


Heel leuk stukje.. Toevallig zat ik vannacht ongeveer hetzelfde te denken. Een hogedruk gebied boven Scandinavië/Rusland kan voor ons ijskoud weer brengen maar als hij te groot is of net een meter te veel naar links rechts of naar beneden ligt hebben wij pech en kan Duitsland een extreem koude winter hebben maar hebben wij een kwakkelwinter...

Ons landje is wat dat betreft zo een vlekje op de meteorologische kaart...

Hmm misschien moeten we de Noordzee maar eens inpolderen. | Gewijzigd: 11 november 2010, 10:18 uur, door Callie-P
Woonplaats: Zederik
Berichten: 477
Lid sinds: 11 nov. 2010
11 november 2010, 10:45 uur | Bericht #160889
Citaat van Calliep, donderdag 11 november 2010, 10:17 uur Heel leuk stukje.. Toevallig zat ik vannacht ongeveer hetzelfde te denken. Een hogedruk gebied boven Scandinavië/Rusland kan voor ons ijskoud weer brengen maar als hij te groot is of net een meter te veel naar links rechts of naar beneden ligt hebben wij pech en kan Duitsland een extreem koude winter hebben maar hebben wij een kwakkelwinter...

Ons landje is wat dat betreft zo een vlekje op de meteorologische kaart...

Hmm misschien moeten we de Noordzee maar eens inpolderen.

Het is gewoon een kwestie van geluk
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
11 november 2010, 10:49 uur | Bericht #160892
In het kader "meten is weten" heb ik de afgelopen dagen de gegevens van 34 KNMI meetstations over een periode van 10 dagen verwerkt in wat diagrammen. Mijn doel was om te kijken hoe de gemiddelde temperaturen in Nederland in november verliepen en hoe dit overeenkomt met het langjarig gemiddelde van het KNMI. Tot mijn grote verbazing zag ik dat dat langjarig gemiddelde slechts gebaseerd is op de metingen van 5 weerstations. En natuurlijk een ander detail (?) dat dit gemiddelde stopt bij 2000.( maar goed daar zal het KNMI wel haar redenen voor hebben)

Dus de grafieken bestaan elk uit gemiddelden van 340 metingen.

Daarnaast wilde ik ook het gevoel wegnemen dat ik of een ander kan hebben over de maand november tot nu toe, waarbij de 1 zal zeggen koud en de ander veel te warm door de werkelijkheid weer te geven met onderstaande grafieken.

Zoals je kan zien verliep November de eerste 6 dagen veel te warm wat een stempel drukt op de uitkomst van het gemiddelde. Het mooie is wel dat je kan zien dat we de laatste 4 dagen (ruim) onder het gemiddelde komen.
Met de verwachte temperatuur stijging voor komende week (tussen de 10 en 14 graden) ben ik zeer benieuwd waar November gaat eindigen met haar gemiddelden want dat kan zo echt alle kanten op... veel te koud en veel te warm. | Gewijzigd: 11 november 2010, 10:50 uur, door Callie-P
Terug naar boven
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 129 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 129, lezen 4 mensen het topic "Winter 2010/2011 discussietopic deel 25".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden