Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
28 oktober 2010, 09:55 uur | Bericht #158780
Nieuwe meteorenregen te zien in november?

Op 16 oktober verschenen, kort na elkaar, in Canada en het zuiden van de VS twee vuurbollen aan de hemel. Uit analyse van de sporen die deze opvallend heldere meteoren langs de hemel trokken, bleek dat ze zijn veroorzaakt door twee kleine deeltjes uit de ruimte die dezelfde oorsprong lijken te hebben. En dat niet alleen: de baan die zij door de ruimte volgden, vertoont overeenkomsten met die van de komeet Hartley 2, die momenteel aan de nachthemel te zien is.

Volgens NASA-wetenschappers zou dat gewoon een kwestie van toeval kunnen zijn. Maar volgens hen bestaat er een kleine kans dat de vuurbollen een vooraankondiging zijn van een op handen zijnde meteorenregen. Deze zou dan worden veroorzaakt door de deeltjes die de komeet de afgelopen duizenden jaren in de ruimte heeft achtergelaten. Als het inderdaad zo ver komt - met de nadruk op 'als' - zou de meteorenzwerm begin november in de uren voor zonsopkomst te zien moeten zijn. De 'vallende sterren' komen in dat geval uit de richting van het sterrenbeeld Zwaan.

Bron Astronieuws
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 oktober 2010, 10:48 uur | Bericht #158785
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zag ik maandag om kwart over acht ook eentje. Er was een steeds helder wordende punt aan de hemel in het westen en die verdween opeens. Je ziet hier op Terschelling heel veel vallende sterren (geen lichtvervuiling) dus herken ik ze wel. Dit leek er erg veel op. Mooi!
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Waarom deze advertentie?
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
28 oktober 2010, 11:01 uur | Bericht #158786
Leuk nieuws, hopen dat het doorgaat. Even in de gaten houden dus!
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 oktober 2010, 11:20 uur | Bericht #158791
Citaat van Eilander, donderdag 28 oktober 2010, 9:48 uur Ik kan me vergissen, maar volgens mij zag ik maandag om kwart over acht ook eentje. Er was een steeds helder wordende punt aan de hemel in het westen en die verdween opeens. Je ziet hier op Terschelling heel veel vallende sterren (geen lichtvervuiling) dus herken ik ze wel. Dit leek er erg veel op. Mooi!
jaloers! daar zal ik alleen al voor naar de eilanden verhuizen! haha
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 oktober 2010, 12:03 uur | Bericht #158794
Citaat van Fanatic (Arnhem), donderdag 28 oktober 2010, 11:20 uur jaloers! daar zal ik alleen al voor naar de eilanden verhuizen! haha

Een aantal jaren geleden bijna van mijn fietsje gevallen door een vallende ster. Was midden in de nacht op weg van mijn werk naar huis (hou er rekening mee dat je in de horeca werkt als je hier komt wonen... ) en zag van precies boven mij een heldere streep licht naar het noorden gaan die boven de noordelijke horizon met een flinke flits uit elkaar spatte.
En toen lag ik bijna in de sloot...
En nee... ik drink niet als ik werk...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
28 oktober 2010, 21:21 uur | Bericht #158830
Heb ook geregeld mooie meteoren gezien. Ik kan me herinneren, en toen woonde ik al in deze flat, dat ik een zeer heldere felle blauwwitte streep zag met een zeer helder fonkelend object ervoor dat verbrandde. Die zag ik eerst vanuit m'n ooghoeken, en het was de helderste die ik tot nu toe heb gezien. Ik had op tijd mijn hoofd kunnen draaien om hem echt te zien, want deze duurde wel een aantal seconden meer dan normaal.
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Rutte31
Lid
Woonplaats: Gouda
Berichten: 2421
Lid sinds: 26 jul. 2008
28 oktober 2010, 22:07 uur | Bericht #158841
Hopen dan maar dat we helder weer gaan hebben. Zoiets is en blijft schitterend. | Gewijzigd: 28 oktober 2010, 22:07 uur, door Rutte31
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
4 november 2010, 10:00 uur | Bericht #159655
Komeet veroorzaakt korte meteorenregen

Hoewel komeet Hartley 2 zelf geen bijzonder indrukwekkend hemelverschijnsel is, weet hij wel de aandacht te trekken. In de eerste plaats omdat hij de bestemming is van ruimtesonde Deep Impact natuurlijk. Maar ook lijkt het er sterk op dat er opnieuw twee kleine brokstukjes van de komeet in de aardatmosfeer zijn verbrand.

Afgelopen nacht is zowel in Californië als in Boston een heldere vuurbol gesignaleerd. Waarschijnlijk zijn de beide heldere meteoren veroorzaakt door twee van de ontelbare gruisdeeltjes die komeet Hartley 2 bij elke nadering van de zon verliest. In dat opzicht onderscheidt hij zich niet van andere kometen zoals Swift-Tuttle en Halley, die ook lange sporen van deeltjes achterlaten en meteorenregens veroorzaken. Astronomen houden er rekening mee dat Hartleys stofspoor ook de komende nachten nog meteoren kan produceren.

Bron Astronieuws
Woonplaats:
Berichten: 29
Lid sinds: 8 nov. 2010
15 november 2010, 01:26 uur | Bericht #162166
Er is Ook nog wat anders te zien in November.
Sorry dat ik het even hier neergooi maar kon geen topic maken hierover.

Over ongeveer 3 dagen maken we weer het maximum mee van de jaarlijkse terugkerende meteorenzwerm de Leoniden. We hebben het dan over de nacht van woensdag 17 op donderdag 18 november 2010. Met name in de jaren 1999, 2001 en 2002 waren er echte meteorenstormen te zien, met op het hoogtepunt duizenden meteoren per uur. De vraag is natuurlijk wat de verwachtingen voor dit jaar zijn? Welnu, om maar gelijk met het slechte nieuws in huis te vallen: dat zal een schamele 5 tot 10 meteoren per uur zijn. Tenminste, da’s de verwachting van de Sterrengids 2010. Op Space.com schatten ze het iets hoger in, zo’n 15 á 20 per uur1. De site Waarnemen.com is nóg optimischer en denkt dat er wel 30 Leoniden te zien zullen zijn. Há, dat gaat de goede kant op. Grote verstoorder van het Leoniden-gala is de maan, welke die nacht voor 80% verlicht is. Tot 03:21 uur stoort ‘ie verschrikkelijk, daarna gaat de maan onder en heb je daar geen last meer van. Cruciaal bij de vraag hoeveel Leoniden we tijdens het maximum zullen zien is ook de vraag hoe laat de Leoniden precies ‘pieken’, want rond die piek zijn er extra veel te zien. Er zijn verschillende schattingen daarvoor. De Russische meteorenexpert Mikhail Maslov denkt dat de piek 17 november om 16:11 uur Nederlandse tijd valt. De International Meteor Organization (IMO) voorspelt een piektijd van 22:15 uur en in het 2010 Observer’s Handbook van de Royal Astronomical Society of Canada valt die piek drie kwartier later, om 23:00 uur om precies te zijn. In àlle gevallen is de piek niet in Nederland te zien, maar in centraal en oost Azië. Zucht…

Bron: Astroblogs


Bron: Kennislink


Ik heb ze vorig jaar ook kunnen aanschouwen, net als de perseiden.
Toen had ik er ongeveer 1 per minuut ofzoiets.
Kwa tijd worden er op verschilldende sites gespeculeerd.
De een zegt smiddags ( dan heb je er dus niets aan ) en de ander zegt in de ochtenduren.
Dat is dus even uitpluizen.
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
15 november 2010, 03:00 uur | Bericht #162168
vorig jaar echt super veel gezien bijna constant slierten aan de horizon
en een die in 2 stukken brak
2 dagen later zag men moeder een grote in kleine stukjes brokkelen.
dus ik ben de komende nachten lekker aan het rond wandelen .
Woonplaats:
Berichten: 29
Lid sinds: 8 nov. 2010
15 november 2010, 16:17 uur | Bericht #162265
Ja klopt maar het is deze keer stukken minder, en de maan is ook niet echt gewenst.
Het is inderdaad erg mooi als ze met duizenden aan eeen naar beneden komen.
Maar het zijn er deze keer een 30 per uur tops.
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
15 november 2010, 22:15 uur | Bericht #162356
mja vorig jaar zou het hier ook meevallen toen was azie de (gelukkige) zij het niet dat het toen erg bewolkt was in grote delen van azie.
Dacht ook dat ik niet veel zou gaan zien, heb toen toch 2 weken lang iedere avond als ik keek in 20 min ongv zeker 5 duidelijke gezien en paar minder goed zichtbaar.
ben toen ook meer en meer geintresseerd geraakt in meteorietenzwermen.
Laten we hopen dat als de maan onder is we nog een mooi schouwspel te zien krijgen.
Woonplaats:
Berichten: 29
Lid sinds: 8 nov. 2010
15 november 2010, 23:57 uur | Bericht #162379
Dan heb ik in ieder geval wat moois, want ik was gewoon een paar simpele testfotos aan het maken tot ik dit tegen kwam.

Heb 2 fotos waarop 1 geen leoniden te zien zijn en op de andere wel.

Eerder op de avond was het wel gelukt!
Test_Leoniden_2010.jpg

En hier heb je een "lege" plaat
Test_2_Leoniden_2010.jpg
Woonplaats: Heerlen
Berichten: 410
Lid sinds: 4 nov. 2009
16 november 2010, 02:08 uur | Bericht #162383
Die eerste is echt mooi 2 dicht naast elkaar dat geluk moet je maar net hebben
zou ook wel foto,s willen maken maar men goeie camera is gejat op vakantie .
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 november 2010, 12:28 uur | Bericht #162440
Gisteren wederom een erg mooie vallende ster en afgelopen weekend 2! Gaat goed dit jaar!
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
17 november 2010, 10:49 uur | Bericht #162658
Nog even geduld voor een hemels vuurwerk

Een keer in de 33 jaar bezorgt de Leonidenzwerm ons een hemels vuurwerk. "In 1999 was het de laatste keer. Toen was de nacht ook helder. Dan zie je een storm aan vallende sterren, zoals we de zandkorreltjes van restjes kometen in de volksmond noemen", zegt Rijk Jan Koppejan, voorzitter van Sterrenwacht Philippus Lansbergen uit Middelburg.

"Helaas moeten we voor deze hemelse meteorenregen nog heel wat jaartjes wachten." Die novembernacht in 1999 staat Rijk Jan nog helder voor de geest. Hij genoot van het lichtspektakel. "We zagen rond de 1000 'vallende sterren' per uur." Rijk Jan Koppejan beschrijft de 'vallende sterren' als vuile sneeuwballen van onder andere stof, gruis, ijs en gas. Het ijs smelt, de stofdeeltjes en het gruis verbranden en daardoor onstaat een lichtspoor.



Het voorspellen van een meteorenregen wordt 'economisch gezien steeds belangrijker'. "Satellieten zijn voorzien van stevige zonnepanelen. Als je weet wanneer een forse meteorenregen aanstaande is, dan kunnen de satellieten gekanteld worden. Daardoor wordt de kans dat een satelliet door een meteoor geraakt wordt, aanzienlijk kleiner." De maan moet meewerken aan de gratis lichtshow. Het is alweer bijna volle maan en dan verstoort de maan het licht van de 'vallende sterren'. "Eigenlijk worden wij bij de Sterrenwacht pas weer wakker als het nieuwe maan is."

De Komeet Tempel-Tuttle die de Leonidenzwerm oplevert, houdt zich dit keer rustig. "Maar het is altijd mogelijk dat er toch nog iets moois te zien is. Elke heldere nacht kun je vallende sterren zien. Een tip is dat je naar het oosten moet kijken. Want ten opzichte van de aarde zit de zwerm aan die kant. En natuurlijk moet je een mooie donkere plek opzoeken." De meeste kans om iets te zien is rond zes uur.

Bron PZC
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 november 2010, 16:01 uur | Bericht #162703
Citaat van Om nom champignon, maandag 15 november 2010, 23:57 uur

Ik wil niet lullig doen, maar die bolletjes met streepjes bedoel je toch niet? want dat zijn geen leoniden. Dat zijn sterren. die streepjes worden veroorzaakt door je camera. Je hebt andere instellingen gebruikt voor de andere foto, waardoor je ze daarop niet ziet.

Leoniden worden op foto's waargenomen als strepen. Niet als bolletjes met strepen.
Verder heb je de sterren wel knap op de foto gezet!
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Harmos
Lid
Woonplaats: Elspeet
Berichten: 473
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 november 2010, 16:34 uur | Bericht #162704
Ik sluit me aan bij Pgs, vallende sterren of leoniden zie je als een streep op de foto. Ik dacht eerst dat het geshopped was, maar Pgs heeft meer verstand van instellingen dus daar zal het aan liggen...
Whatever weather you may encounter, enjoy.
Woonplaats:
Berichten: 29
Lid sinds: 8 nov. 2010
17 november 2010, 17:46 uur | Bericht #162729
Klopt ook ik zag het later pas, omdat dit het compleet verkeerd sterrenbeeld was.
Ik moest namelijk de leeuw in de gaten houden en niet wat je ziet op de andere 2
Ben gisteren nog wezen proberen maar die F*cked up bewolking gooide roet in het eten, heb er 2 gezien die echt mooi fel waren maar toen kwam ik net aan op de fotoplek.
Je kon het pas zien vanaf 4 uur snachts vandaar, dus ik baalde nogal.
Zal de fotos eens doorspieken, miss heb ik nog geluk gehad.

In december weer kansen want dan vliegen ook de Geminids weer eens voorbij
Vorig jaar bevroor me de lens bijna.

Hier nog een foto gemaakt om 4 uur vanmorgen
DSC_1043.jpg | Gewijzigd: 17 november 2010, 22:21 uur, door OmNomChampignon
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 november 2010, 15:33 uur | Bericht #163144
nice pic!!

wanneer komen de Geminids voorbij in december?
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 175 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 175, lezen 4 mensen het topic "Marc Putto spreekt (wederom) denigrerend over onweerliefhebbers!".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden