Puur kwakkelen dus, al is de pluim voor het oosten wel wat mooier op de lange termijn.
Wat ook opvalt is dat de verwachting t/m maandag heel erg zeker lijkt. Daarna neemt de onzekerheid snel toe en zou het zo maar kunnen dat we weer de kou ingaan.
ja weer zo'n typische belgië/nederland splitsing als wel vaker gezien deze winters
als ik die pluim bekijk dan zie ik op langere temijn dat ongeveer de helft voor lichte tot matige vorst gaat en de andere helft voor temperturen boven nul. Er wordt dan snel geconcludeerd dat het gaat kwakkelen, immers dat is het gemiddelde van alle waarnemingen. Klopt deze beredenering wel? Logischer zou toch zijn, 50% kans op kouder weer met temperaturen onder nul en 50% kans op warmer weer met temperaturen boven nul?
Komaan zeg 's nachts lichte vorst overdag licht in de plus ... zo saai weer jong! Lang geleden dat we nog zoiets hebben meegemaakt ofwel dik winter ofwel het vaker voorkomende lente weer tijdens de winter
Nou de pluim van KMI/één is anders wel niet slecht
Misschien moeten we belgie dan toch splitsen en jullie bij nederland aantrekken...
Hier in het oosten -1 en volgens mij is het glad voor de deur.
als ik die pluim bekijk dan zie ik op langere temijn dat ongeveer de helft voor lichte tot matige vorst gaat en de andere helft voor temperturen boven nul. Er wordt dan snel geconcludeerd dat het gaat kwakkelen, immers dat is het gemiddelde van alle waarnemingen. Klopt deze beredenering wel? Logischer zou toch zijn, 50% kans op kouder weer met temperaturen onder nul en 50% kans op warmer weer met temperaturen boven nul?
De helft van -50><+50=0.
Kan vriezen of dooien.
Zo zie ik dat dan weer.
Daar heb je volledig gelijk in! Daarbij is die pluim lang niet slecht! Ik heb er op lange termijn niet veel koudere gezien ... de control is wel een droom scenario
Hier in het oosten -1 en volgens mij is het glad voor de deur.
Nou eerder Vlaanderen met een sleepboot naar de Oostzee slepen
I
Vraag 1:
(misschien wel een domme vraag maar stel hem toch )
Heeft het weerssysteem wat nu in Canada is, invloed op wat er hier de komende weken aan winterweer zal voorkomen?
Vraag 2:
Zie:
http://www.ctv.ca/weather/
Onder System:
De lichtblauwe lijn is dat de golfstroom?
Zie verder ook:
Precipitation
Alvast bedankt.
Zandduin
De kou in het noordwest en centraal Amerika /Canada wordt veroorzaakt door een hogedrukgebied met kern in de omgeving van Montana en het grensgebied van Canada en een lagedrukgebied ten oosten daarvan in de omgeving van Minnesota en Michigan. Met een noord tot noordoostelijke stroming wordt koude arctische lucht naar het zuiden getransporteerd. Op zich niets bijzonders aan deze situatie en ook de temperaturen niet echt extreem voor die contreien.
In het verdere verloop zien we het hoog naar het zuidwesten trekken en gelijktijdig trekt een laag gevuld met zeer koude lucht op hoogte naar de noordoostkust van de Verenigde Staten. Dit zou op termijn wel gevolgen kunnen hebben voor het weer bij ons (toenemende depressieactiviteit (high-index) op de Atlantische Oceaan). Deze ontwikkeling is echter nog onzeker en evengoed kan er een nieuwe blokkade opgeworpen worden.
Om terug te komen op je vraag;
In dit geval zal de kou op de Amerikaanse plains geen directe gevolgen voor het weer bij ons hebben. Wel is het vaak zo dat winterse taferelen in de USA en dan met name aan de oostkust een week of 2 later ook bij ons tot winterse taferelen lijden. Dit hoeft echter niet.
Belangrijk is om het verloop van de zgn. planetaire golven op het noordelijk halfrond te volgen. (Rossby golven). Bij een zwakke of negatieve NAO willen deze nog wel eens gaan slingeren (meanderen) met als gevolg hoogteruggen en troggen met in het extreme geval blokkade vorming en retrograde verplaatsing (oost circulatie). Zit je aan de goede (koude) kant dan heb je met winterse omstandigheden te maken (Winnipeg), zit je aan de warme kant dan is het duidelijk zachter en anti-winters
Een ander mechanisme wat hierop een sterke invloed heeft is de stratosferische polar-vortex (een groot lagedrukgebied boven de noordpool op circa 30 km hoogte). Is deze in de winter goed ontwikkeld dan zien we vaak een neiging tot zonale stromingspatronen of ook wel high-index genoemd (west). Is, of wordt deze zwak, dan zien we wederom dat de zonale stromingspatronen afnemen en er een meer meridionaal patroon ontstaat met opnieuw neiging tot blokkades of de zgn low-index. (noord). Daarom is het ook goed om deze ontwikkelingen in de gaten te houden.
Wat ook nog meespeelt is dat de planetaire golven zich niet alleen horizontaal verplaatsen maar ook hun invloed op de hogere troposfeer en stratosfeer uitoefenen. Zo kunnen ze er bv. voor zorgen dat warme lucht uit de tropen de stratosfeer binnendringt en de polar-vortex zal doen verzwakken. Dit fenomeen (major warming) treedt op het noordelijk halfrond vaak op in de tweede helft van de winter. Dit heeft met enige vertraging wederom gevolgen voor het weer bij ons. (koudegolven)
Voorlopig houdt ik het erop dat we ook de komende weken met een meest meridionaal stromingspatroon te maken krijgen op het noordelijk halfrond met in onze gebieden een vrij zuidelijk verlopende straalstroom. Ook de stratosferische hoogtestroming laat een soortgelijk beeld zien.
Tav je tweede vraag.
Je bedoelt wrs of dat de jetstream is ? (de golfstroom verloopt nl. ergens anders in de Oceanen)
De lijn die je op de kaart ziet is de zgn. sub-tropische jetstream, deze verloopt zuidelijker dan de polar-jetstream.
Ciao Johann
mooi bewijs dat mist waterdruppeltjes zijn | Gewijzigd: 31 december 2010, 00:26 uur, door jones
| Gewijzigd: 31 december 2010, 00:59 uur, door zwoof
Dank voor je mooie omschrijving voor wat betreft een slapstick-film. Doet me denken aan een oud-op-nieuw-viering ergens eerste helft jaren 90. Eerst thuis bij pa en ma op bezoek en daarna met vrienden op stap. Toen ik naar huis wilde, waren alle straten opeens veranderd in ijsbanen. Ik heb nog nooit zoveel fietsers onderuit zien gaan en ik ben zelf ook nog nooit zo vaak onderuit gegaan (lopend; ik logeerde toen bij m'n ouders) als toen. Wat was het toen glad. Je kon letterlijk schaatsen op straat. | Gewijzigd: 31 december 2010, 04:01 uur, door JanRB
Fijne oudejaarsdag verder, dat het weer vandaag niet te veel spelbreker is en dat het droog mag blijven/worden!
[url="http://www3.buienradar.nl/images.aspx?jaar=-7&soort=temperatuur&tijd=1&tijdid=20101231723"]Temps NL[/url | Gewijzigd: 31 december 2010, 07:35 uur, door JPP