Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
18 januari 2011, 19:14 uur | Bericht #206788
Ik was een beetje aan het surfen en kwam dit artikel tegen, tis in Engels, maar wel zeker interressant. We hebben het allemaal meegemaakt die bewuste 25 mei 2009, ben er snachts nog mijn bed voor uit gekomen, niet dat ik bang was om door te slapen, werd gewoon mijn bed uit gedreund door dat schitterende onweer...

10 juli 2010 hebben we weer zo'n mooie uitvoering gehad, zou mij benieuwen wanneer in 2011 we weer een spetterende vuurwerkshow gaan krijgen

Hier onder het stukkie:

Severe storms over Western and Central Europe (25-26 May 2009)
by Peter Hartmann (DWD), Jakub Walawender (IMGW) and Jochen Kerkmann (EUMETSAT)

Jump to images
The first major outbreak of thunderstorms in Central Europe in 2009 occurred from the 24th to the 26th of May. The first convective cells during this period developed in Spain in the evening of the 24th. During the two following days large parts of western and central Europe (France, Belgium, The Netherlands, Luxembourg, Germany, Switzerland, Northern Italy, Austria, the Czech Republic, Hungary, Slovenia and North-Western Poland) were affected by some very severe convective events (isolated multicells, supercells, and mesoscale convective systems). The thunderstorms were accompanied by heavy rainfall locally exceeding 60 mm within a few hours, hailstones up to 10 cm in diameter and wind gusts of more than 120 km/h. A lot of damage was reported from many regions and to the knowledge of the authors at least two people were killed (in Switzerland and Germany).

From the 24th to the 26th of May an upper level rigde moved over central Europe. The following trough reached the Bay of Biscay on the 24th and within the resulting southerly flow a very hot airmass originating from Northern Africa reached France and central Europe. At 850 hPa untypical high temperatures were recorded for the time of the year, i.e. over large parts of France and Germany more than 15 °C, while the 20 °C-isotherm reached the southern Alps. Radiosoundings measured up to 17 °C over Paris, 19 °C in Nancy and 21 °C over Milan. Ground temperatures exceeded 30 °C and locally reached - especially around the Alps - even 35 °C. Some temperature records for the third May decade were broken, e.g. in Freiburg, Germany with 33.0 °C. Ahead of the approaching trough the pressure fell and some wind convergence developed over northern France, even a small depression could be analysed (see surface analysis below). In this area unusual moist air accumulated with dewpoints up to 20 °C. The overheated moist air, the small depression evolving ahead of the eastwards moving trough as well as strong wind shear were perfect ingredients for this thunderstorm outbreak.

The following charts show the synoptic situation on the 25th of May, for which the following can be noted: the 69 h forecast of the GFS model (right image, source: Wetterzentrale) shows low values of the lifted index and extraordinary high CAPE values over Belgium and the Netherlands. So the area of the strongtest convection was already indicated a few days earlier. Consequently, the German (DWD), Dutch (KNMI) and Belgium (RMI) Weather Services closely monitored the long-lived system coming from France, and DWD issued a storm warning active for the western part of Germany, for the area around Aachen (second highest warning level). Also ESTOFEX (European Storm Forecast Experiment) issued an excellent forecast of the event in the evening before (see 12:00 UTC airmass RGB image with Estofex warning overlay and SatRep analysis, PNG, 1137 KB, source: SatRep Online). On the Estofex homepage, under "news", one can also find a report of this event.





Already in the early morning of 25 May, Meteosat-8/-9 observed an interesting convective system over Northern France, with strong overshooting tops, a high-level plume and radial Cirrus clouds. The Meteosat-8 rapid scan loop (HRV channel, AVI, 7805 KB) from 6:00 to 7:00 UTC shows the high-level plume very nicely. Gordon Bridge, who was flying through the area of radial Cirrus clouds from London over Belgium to Frankfurt noted some moderate turbulence at around 35.000 ft in the area of Brussels, which interrupted the serving of refreshments for a short while. This moderate turbulence could well have been so-called "convectively induced turbulence", as described in a presentation from Wayne Feltz (2007, Powerpoint, 6825 KB). A cross-section (GIF, 6 KB) of the Meteosat-9 IR10.8 image (6:45 UTC, PNG, 230 KB) does indeed show some wave structures, but MSG SEVIRI has a too coarse resolution to detect the fine waves (only 5 km wavelength) that are visible in MODIS images.

The Meteosat-9 images below from 25 May at 11:45 UTC show a huge convective cell covering almost the entire area of Belgium. The enhanced IR image (left) shows that the cell has the shape of a so-called "cold-ring", a cloud top feature known for its strong correlation to severe weather (especially true for long-lived cold-ring shaped storms). Looking at the Severe Convection RGB (right) one can see many yellow pixels, which is a sign for cold convective cells consisting of small ice particles usually associated with severe updrafts and hazardous weather





Voor meer info, links en plaatjes klik hier

en voor meer mooie extreem weer in europe en daar buiten Klik hier!




Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
18 januari 2011, 20:20 uur | Bericht #206808
ja dat was me een nachtje wel zeg...moet nog bijkommen ervan...

heb ook leuke plaatjes ervan:

Totale_neerslag_25_26_mei_2009.gif
[attachment=53261:Extreme_...ting_map.bmp]
Onweer_met_waarnemingen_8.gif
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
18 januari 2011, 20:49 uur | Bericht #206821
Citaat van Serge, dinsdag 18 januari 2011, 19:14 uur So the area of the strongtest convection was already indicated a few days earlier. Consequently, the German (DWD), Dutch (KNMI) and Belgium (RMI) Weather Services closely monitored the long-lived system coming from France, and DWD issued a storm warning active for the western part of Germany

Even in het Nederlands en een toevoeging erop....

Het gebied met de sterke convectie was al een paar dagen eerder aangegeven op het Amerikaans model GFS. Als gevolg daarvan kon de Duitse (DWD), Nederlands (KNMI) en België (KMI) weerdiensten nauw toezicht houden op het systeem afkomstig uit Frankrijk. DWD had een stormwaarschuwing uitgegeven voor het westelijke deel van Duitsland.


Mijn antwoord daarop: Het KNMI???? Ik kan mij herinneren dat de enigste weerdienst in Nederland, genaamd onweer-online het bij het juiste eind had, het KNMI sprak alleen over enkele onweersbuitjes. Ben die bewuste dag en nacht opgebleven, maar na 23.5 uur vielen mijn ogen dicht. Dit was een van de dagen op onweer-online die in de top 5 allertijden staat. Hier de link naar discussietopic: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=11801

Hier nog een stukje van GeenStijl:
Vrouwen en kinderen eerst! Het gaat weer stormen. Op het forum van Onweer Online loopt al twee dagen een alarmerend draadje. "De cape waarden komen boven de 3000 uit en de LI duikt soms onder de -10." Brrrr, dan weet je het wel. Vanochtend bevond de supercel zich boven Bretagne, en de Dot Watten des Doods komt onze kant op. Check die verschrikkelijke parameters eens zwaar in het rood staan. Voor geheel West Europa is inmiddels Alarmfase 2 afgekondigd, met Nederland pontificaal in het rampgebied. Hou rekening met hagelstenen zo groot als hagelstenen, killer bolbliksems, donderslagen met een verwoestend decibellage en lokale zuigtornados. Neem vrij, ga naar huis. Duw de desing buitenkeuken, de pitrieten loungehoekbank en de parasol van 6 meter doorsnee de garage weer in. Seal uw huis. Iedereen de kelders in! Sterkte allemaal!
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
18 januari 2011, 21:40 uur | Bericht #206840
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 18 januari 2011, 20:49 uur Hier nog een stukje van GeenStijl:
Vrouwen en kinderen eerst! Het gaat weer stormen. Op het forum van Onweer Online loopt al twee dagen een alarmerend draadje. "De cape waarden komen boven de 3000 uit en de LI duikt soms onder de -10." Brrrr, dan weet je het wel. Vanochtend bevond de supercel zich boven Bretagne, en de Dot Watten des Doods komt onze kant op. Check die verschrikkelijke parameters eens zwaar in het rood staan. Voor geheel West Europa is inmiddels Alarmfase 2 afgekondigd, met Nederland pontificaal in het rampgebied. Hou rekening met hagelstenen zo groot als hagelstenen, killer bolbliksems, donderslagen met een verwoestend decibellage en lokale zuigtornados. Neem vrij, ga naar huis. Duw de desing buitenkeuken, de pitrieten loungehoekbank en de parasol van 6 meter doorsnee de garage weer in. Seal uw huis. Iedereen de kelders in! Sterkte allemaal!



waahhaha, das nog eens een mooi stukkie, en wat betreft het KNMI Jan, Je zal gelijk hebben, ik was hier toen nog niet, maar met 2010 nog vers in het geheugen lijkt het mij dat het net zo is gegaan hier op de site.

Maar evengoed het blijft een interressant stukkie
Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
18 januari 2011, 22:28 uur | Bericht #206854
Ook deze nacht wakker gebleven En zelfs die dag (25 mei) nog gewerkt.
Na de 2e bui ben ik ff weg gedommeld. En werd van de eerste rommel van de supercell van 03.00 wakker.
Zoiets hoop ik nog veel mee te maken Weet dat die dag hier op O.o ook druk bezogt werd. Want je kon blijven lezen in het speciaal geopende topic.

Hier nog wat filmpjes van de buien van 25 & 26 mei 2009

23.30u


04.00u




De Shelfcloud

Woonplaats: haarlem
Berichten: 1310
Lid sinds: 23 jun. 2009
18 januari 2011, 22:42 uur | Bericht #206856
oh ik krijg heimwee....ik wil onweer....

zalig die flitsen en donders...man man weg die winter en sneeuw bende!

ik wil onweer onweer onweer !!!!!
Life without freedom is no life at all.

weather without storms is no weather at all.
Woonplaats: Breda
Berichten: 608
Lid sinds: 31 mrt. 2010
18 januari 2011, 23:07 uur | Bericht #206864
Zoals op het 2 filmpje zo herinner ik me die nacht.

Alleen dan nog met hagelstenen van 5a6 cm, onze auto zat vol deuken. Woonde toen nog in Hoogerheide (nabij bergen op zoom)
hagelstenen.jpg

Let op ben zonder bescherming naar buiten gerend om hagelstenen te pakken, Dont try that at home (ik doe het ook nooit meer zonder bescherming) | Gewijzigd: 18 januari 2011, 23:10 uur, door SchumiM1986
Bekijk ook eens mijn website
ysberg
Lid
Woonplaats: Deventer
Berichten: 14
Lid sinds: 20 dec. 2009
18 januari 2011, 23:40 uur | Bericht #206872
Ik zat toen in een hotel in Vlissingen op de bovenste verdieping, mooi zicht op de naderende buien.
Had helaas geen goede camera bij me.

25052009312.jpg

Helaas werd ik 40 minuten later van het balkon geblazen moest ik vluchten naar binnen, kon nog net een foto maken en toen moest de deur echt dicht.

25052009314.jpg

Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 januari 2011, 02:42 uur | Bericht #206879
Volgens mij was dat de dag dat O-O zowat de meeste leden erbij kreeg (incl. myself)
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 januari 2011, 08:43 uur | Bericht #206889
Voor mij ook nog steeds even bijkomen... was echt verschrikkelijk mooie bui! Voor mij nog steeds in mijn top 3: 1. 14 juli 2010 - 2. 25/26 mei 2009 - 3. 21 juli 2009

Maar inderdaad, zoals wel vaker had alleen O-o het bij het rechte eind, was toen helaas nog geen lid, maar volgde de verwachtingen wel
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
19 januari 2011, 09:21 uur | Bericht #206892
Dat is een nacht om nooit te vergeten | Gewijzigd: 19 januari 2011, 09:22 uur, door RayZor
Reofreak
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 5
Lid sinds: 2 jun. 2019
25 mei 2021, 21:08 uur | Bericht #496627
Om niet te vergeten, 12 jaar geleden en kan het me nog goed herinneren als de dag van gisteren. Heb er nog opnames van, wat een inslagen.
Rvedder
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 88 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 88, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen Pinksterweekend".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden