Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Comanche, OK; Cotton, OK; Tillman, OK; Archer, TX; Clay, TX; Wichita, TX.

26 Apr 2024 10:04:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, OK; Oklahoma, OK.

26 Apr 2024 09:31:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:28:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 09:16:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baylor, TX; Foard, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

26 Apr 2024 09:01:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 08:58:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 08:58:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Foard, TX; Knox, TX.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE.

26 Apr 2024 08:22:46

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dodge, NE; Saunders, NE.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; King, TX.

26 Apr 2024 07:57:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX.

26 Apr 2024 07:54:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cottle, TX; Dickens, TX; Kent, TX; King, TX; Stonewall, TX.

26 Apr 2024 07:48:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Miami, KS.

26 Apr 2024 07:48:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Kent, TX.

26 Apr 2024 07:40:30
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
24 januari 2011, 14:01 uur | Bericht #208204
Kooldioxide redt aarde

Er ontstaan op dit moment steeds meer zorgen over het steeds toenemende CO2 gehalte in de atmosfeer. In feite is het lange-termijn probleem van de aarde heel anders: het steeds lagere CO2-gehalte in de lucht bedreigt over enkele honderden miljoenen jaren de biosfeer. Wat is er aan de hand?

Meer kooldioxide is meer regenwoud
Toen de aarde pas was ontstaan bevatte de atmosfeer van de aarde veel meer kooldioxide dan nu. Met het ontstaan van fotosynthese werd dit kooldioxide opgenomen, wat (denkt men) de eerste grote globale ijstijden veroorzaakte. Deze waren veel erger dan die van twintigduizend jaar geleden: bijna de hele aarde, van pool tot evenaar, was overdekt met honderden meters dikke gletsjers. Ook gedurende latere episodes betekende het dalen van het CO2 gehalte slecht nieuws voor het leven, terwijl een hoog CO2-gehalte in de atmosfeer leidde tot een explosie van groen.

Mossen en libelles bereikten in het Carboon enorme groottes.
Zo was tijdens het vochtige en hete Carboon de aarde van de pool tot de evenaar overdekt met dichte wouden en konden er door het hoge zuurstofgehalte meterslange reuzenpissenbedden en libelles groter dan een duif rondscharrelen. Direct na het verdwijnen van de dino’s kende de aarde de heetste periode in haar geschiedenis: het Paleoceen-Eoceen thermale maximum met oerwouden tot aan de poolcirkel. Er kwamen subtropische en tropische boomsoorten tot in Alaska en Groenland voor. De woestijnen waren veel kleiner dan nu; overvloedige regenbuien lieten het land druipen van het vocht. U moet de klimaatjokkebrokken die beweren dat hogere temperaturen leiden tot verwoestijning dus niet geloven. In al deze periodes zat er veel meer kooldioxide en vermoedelijk ook methaan in de atmosfeer dan nu. Wel stond de zeespiegel veel hoger dan nu: honderd tot honderdvijftig meter. Van Nederland zou alleen Zuid-Limburg en misschien wat eilandjes in Twente en op de Veluwe overblijven. Vervelend voor ons (behalve voor de Zuid-Limburgers die geen leegstand meer hebben), maar het verdwijnen van de woestijnen weegt voor de biosfeer ruim op tegen de paar laagvlaktes die onderlopen. Ook zijn de ondiepe zeeën die dan ontstaan zeer vruchtbaar.

Voortdurende CO2-daling laat planten stikken
Wat dat betreft ziet het er in de veel verdere toekomst (we praten dan over honderden miljoenen jaren) somberder uit. Al honderden miljoenen jaren is het kooldioxidegehalte aan het dalen. De temperatuurdaling woordt gecompenseerd doordat de zon steeds feller is gaan schijnen. De reden voor de CO2-daling: eroderende silicaatgesteenten absorberen steeds meer kooldioxide, waardoor er een CO2-tekort ontstaat voor planten. Nu al bestaat de helft van alle eiwitten in C3 planten (planten die CO2 rechtstreeks binden, de meeste plantensoorten, in plaats van in twee stappen zoals C4 planten als mais doen) uit het enzym rubisco dat maar één taak heeft: kooldioxide vangen. Je kan de rol van rubisco vergelijken met die van hemoglobine in gewervelde dieren. Met andere woorden: onze planten stikken op dit moment haast in onze veel te CO2-arme atmosfeer en moeten biochemisch gesproken alle zeilen bijzetten om het laatste restje CO2 te kunnen oogsten. Het opstoken van de steenkool van het Carboon en de olievoorraden is waarschijnlijk het beste dat we ooit voor de biosfeer hebben gedaan. Dus wees de volgende keer een beetje vriendelijker tegen die voorbijscheurende patsers in hun dikke SUV. Niet alleen spekken ze de staatskas flink met hun benzineslurpende sleeën, ze redden ook de wereld.

Bron visionair
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 januari 2011, 14:04 uur | Bericht #208205
Nieuwsberichten worden enkel door nieuwsposters geplaatst om verwarring te vermijden. Gelieve dit in de toekomst dus niet meer te doen
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Waarom deze advertentie?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
24 januari 2011, 14:08 uur | Bericht #208207
Citaat van debbieke, maandag 24 januari 2011, 14:04 uur Nieuwsberichten worden enkel door nieuwsposters geplaatst om verwarring te vermijden. Gelieve dit in de toekomst dus niet meer te doen
Oeps
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 januari 2011, 14:15 uur | Bericht #208209
helemaal goed
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 januari 2011, 15:55 uur | Bericht #208435
Citaat van Shadow112, maandag 24 januari 2011, 14:08 uur Oeps

Ook een manier op snel nieuwsposter te worden....
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 januari 2011, 16:28 uur | Bericht #208437
Citaat van Shadow112, maandag 24 januari 2011, 14:08 uur Oeps
Lol, kan gebeuren toch! Interessant artikel en leuk dat je nieuwsposter bent geworden. Waar zo'n nieuwsberichtje plaatsen allemaal niet toe kan leiden he! Succes ermee!
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
25 januari 2011, 16:45 uur | Bericht #208439
Dank!

Ga mijn best doen!
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Aern
Lid
Woonplaats: Axel, Oirschot of Eindhoven
Berichten: 339
Lid sinds: 30 jan. 2010
25 januari 2011, 17:03 uur | Bericht #208443
Eindelijk eens een nuttig stuk over het klimaat. Zonder al te grote leugens en overschatting van onze invloed op het klimaat.

Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
25 januari 2011, 17:13 uur | Bericht #208446
Kijk eens aan. Overtuigend! Zo hebben ik het in ieder geval nog nooit bekeken. | Gewijzigd: 25 januari 2011, 17:13 uur, door Wolkje7
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2011, 17:47 uur | Bericht #208453
Bied inderdaad een hele andere kijk op de zaak,
maar ik heb er wel een beetje mijn twijfels over.... Ik heb het idee dat de Co2 concentraties de laatste 50 jaar toch echt drastisch zijn toegenomen eveneens de gemiddelde temperatuur op aarde (of je dat moet linken dat is inderdaad de vraag maar het kan opzich wel toch?)
volgens mij klopt het ook niet echt dat nu de Co2 concentraties drastisch omlaag gaan omdat er ''opeens'' planten zijn die alle Co2 binden en opnemen en dat dan opeens verdwijnt (onzin want het is een cyclus en het komt daarna weer gewoon vrij in de atmosfeer toch?)
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2011, 17:56 uur | Bericht #208461
Mooi stukje
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
25 januari 2011, 18:33 uur | Bericht #208464
Citaat van weerfreakje, dinsdag 25 januari 2011, 17:47 uur volgens mij klopt het ook niet echt dat nu de Co2 concentraties drastisch omlaag gaan omdat er ''opeens'' planten zijn die alle Co2 binden en opnemen en dat dan opeens verdwijnt (onzin want het is een cyclus en het komt daarna weer gewoon vrij in de atmosfeer toch?)

Volgens het artikel wordt de co2 gebonden/omgezet in glucose.

Fotosynthese is een proces waarin lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. Het proces komt voor in planten en sommige bacteriën. Op sommige bacteriën na, gebruiken alle fotosynthetiserende organismen naast koolstofdioxide ook water om deze suikers te maken. Fotosynthetiserende organismen worden ook wel autotrofen of fotoautotroof genoemd. Autotrofe organismen zijn in staat om zichzelf van energie te voorzien en kunnen zichzelf synthetiseren uit de abiotische componenten: anorganische stof (w.o. water en koolstofdioxide) en licht. Hierdoor zijn ze onafhankelijk van andere organismen voor hun bestaan.

Bron Wiki.

In hoeverre deze omzetting weer geneutraliseerd wordt is mij ook onduidelijk.

Maar er wordt nu vanuit gegaan dat deze omzetting (semi) permanent is.

Uiteindelijk zal de omzetting dus leiden tot een constante vermindering co2 volgens dit artikel .

Edit: Er worden natuurlijk ook gigantische hoeveelheden opgeslagen in de zee en aardbodem. Dat deze geaclumiseerde hoeveelheid uit de atmosfeer is gehaald lijkt me evident. Dat deze weer terug de atmosfeer wordt ingepompt is dus misschien wel eens niet een heel slechte zaak volgens dit artikel.

| Gewijzigd: 25 januari 2011, 18:41 uur, door Shadow112
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 januari 2011, 19:03 uur | Bericht #208468
Citaat van Shadow112, dinsdag 25 januari 2011, 18:33 uur Volgens het artikel wordt de co2 gebonden/omgezet in glucose.

Fotosynthese is een proces waarin lichtenergie wordt gebruikt om koolstofdioxide om te zetten in koolhydraten, zoals glucose. Het proces komt voor in planten en sommige bacteriën. Op sommige bacteriën na, gebruiken alle fotosynthetiserende organismen naast koolstofdioxide ook water om deze suikers te maken. Fotosynthetiserende organismen worden ook wel autotrofen of fotoautotroof genoemd. Autotrofe organismen zijn in staat om zichzelf van energie te voorzien en kunnen zichzelf synthetiseren uit de abiotische componenten: anorganische stof (w.o. water en koolstofdioxide) en licht. Hierdoor zijn ze onafhankelijk van andere organismen voor hun bestaan.

Bron Wiki.

In hoeverre deze omzetting weer geneutraliseerd wordt is mij ook onduidelijk.

Maar er wordt nu vanuit gegaan dat deze omzetting (semi) permanent is.

Uiteindelijk zal de omzetting dus leiden tot een constante vermindering co2 volgens dit artikel .

Edit: Er worden natuurlijk ook gigantische hoeveelheden opgeslagen in de zee en aardbodem. Dat deze geaclumiseerde hoeveelheid uit de atmosfeer is gehaald lijkt me evident. Dat deze weer terug de atmosfeer wordt ingepompt is dus misschien wel eens niet een heel slechte zaak volgens dit artikel.


Ah oke, dus die koolstofdioxide komt dus deels niet meer echt terug in het milleu doordat planten het dus deels compleet verbruiken?.
(eveneens doen planten aan verbranding snachts en de fotosynthese vind dan overdag weer plaats.)
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats:
Berichten: 2713
Lid sinds: 11 mrt. 2010
25 januari 2011, 19:09 uur | Bericht #208469
interessant stukje!

PS: Veel succes als optie 'nieuwsposters'!!!
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
25 januari 2011, 21:09 uur | Bericht #208506
Citaat van gerard1995, dinsdag 25 januari 2011, 19:09 uur interessant stukje!

PS: Veel succes als optie 'nieuwsposters'!!!


Dank je wel. Ik probeer ook zoveel mogelijk aan achtergrond informatie te krijgen, zodat alles wat duidelijker is.
:)
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
25 januari 2011, 21:46 uur | Bericht #208513
Leuk artikel zit volgens mij wel een waarheid in en ik ben ervan overtuigd dat opwarming van de Aarde een probleem is voor bepaalde soorten maar het klimaat is al zo vaak verandert en toch wandelen hier mensen rond net als een hoop dieren daarbij is de CO² concentratie vroeger nog vele malen groter geweest en toch loopt de wereld nu vol met levend wezen dus volgens mij is opwarming van de aarde een probleem voor de mens en niet voor de natuur!

We moeten gewoon minder bomen kappen zodat alles in evenwicht is, meer bomen en onze uitstoot is helemaal geen ramp ow ja als we binnen 30jaar onze uitstoot zouden halveren vraag ik me af wat er zou gebeuren ... dan beginnen de concentratie CO² gewoon weer te dalen omdat de bomen, planten en plankton gewoon weer meer voedsel hebben Dus de dag dat we stoppen met CO² uitstoten gaan we richting global cooling
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 januari 2011, 16:29 uur | Bericht #208650
Citaat van Love Snow, dinsdag 25 januari 2011, 21:46 uur Leuk artikel zit volgens mij wel een waarheid in en ik ben ervan overtuigd dat opwarming van de Aarde een probleem is voor bepaalde soorten maar het klimaat is al zo vaak verandert en toch wandelen hier mensen rond net als een hoop dieren daarbij is de CO² concentratie vroeger nog vele malen groter geweest en toch loopt de wereld nu vol met levend wezen dus volgens mij is opwarming van de aarde een probleem voor de mens en niet voor de natuur!

We moeten gewoon minder bomen kappen zodat alles in evenwicht is, meer bomen en onze uitstoot is helemaal geen ramp ow ja als we binnen 30jaar onze uitstoot zouden halveren vraag ik me af wat er zou gebeuren ... dan beginnen de concentratie CO² gewoon weer te dalen omdat de bomen, planten en plankton gewoon weer meer voedsel hebben Dus de dag dat we stoppen met CO² uitstoten gaan we richting global cooling


Volgens mij heeft het proces dat (al die Fossiele brandstoffen die in de grond zitten) jaren geduurd, dat verstoken we nu allemaal en dat geeft veel Co2 in de lucht (wij doen er pakweg 70 jaar over om een groot deel te gebruiken, terwijl het miljoenen jaren duurde dat die brandstof ontstond). Dat word niet zomaar gecompenseerd door planten die veel Co2 opnemen (misschien wel een groter deel maar lang niet alles) Maarja dat veronderstel ik dan. Met dit soort dingen is het enorm lastig, want 1 kleine afwijking en je kan je hele theorie weggooien. Klimaat enzo is erg complex.
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
11 maart 2011, 14:52 uur | Bericht #218409
Wat is veel CO2? Helaas ben ik door en virus en deel van de websites die ik had kwijt geraakt (vergeten te backuppen) dus kan je de link niet laten zien maar om en indruk te krijgen. PPM of wel parts per miljoen daar praten we over. Neem voor de lol 1 miljoen rijst korrels, 380 daar van zijn CO2 dat is 380 PPM. Slechts 15 korreltjes worden door de mens geproduceerd. Dus slechts 15 PPM CO2 komt van de mens dat is overigens 4%. Had ik pinda's in het voorbeeld gebruikt zou je peanuts kunnen noemen.

Overigens schijnt het zo te zijn dat planten sterven als er minder dan 150 PPM in de atmosfeer zit en dat we ooit met 180 PPM daar niet ver af zaten.
Leuk is ook om te vermeldden dat hoge concentraties CO2 in combinatie met hogere temperaturen de leefbaarheid op aarde alleen maar vergroot.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 259 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 259, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden