Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 april 2011, 10:55 uur | Bericht #223516
Zeldzaam bliksem verschijnsel vastgelegd op camera

Een Poolse fotograaf, genaamd Przemyslaw Wielicki heeft wel een hele zeldzame bliksem op de foto weten te zetten. Wat u op de foto hieronder ziet is een band of lint lijkende bliksem. Het verschijnsel wordt veroorzaakt doordat het kanaal waardoor de ontlading plaatsvindt zich, waarschijnlijk onder invloed van de wind, horizontaal verplaatst. De deelontladingen gaan alle door hetzelfde kanaal. Duurt het nu maar lang genoeg voordat de gehele ontlading is voltooid, dan kan op een foto zo´n bliksem als een lint of band te zien zijn. Er is een groot aantal ontladingen nodig om een bandbliksem te laten ontstaan. Men heeft ooit een bandbliksem waargenomen die 20 seconden duurde.

Ribbon_lightning_strikes__001.jpg
Klik op afbeelding voor vergroting

Toen de Poolse fotograaf deze foto op zijn computer beter bestudeerde, zag hij dat hij een zeldzame bliksem op de gevoelige plaat heeft weten vast te leggen. Deze foto is genomen vanaf een kleine heuvel, waar hij bezig was de onweersbui te fotograferen.

©onweer-online/foto Przemyslaw Wielicki
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 april 2011, 10:57 uur | Bericht #223517
Wow! De langste bandbliksem maar liefst 20 seconden?! Dat is bijna absurd lang!

Deze foto is echt machtig mooi
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 11:03 uur | Bericht #223518
Gruwelijke foto gwoon... maar 20 sec
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
14 april 2011, 11:24 uur | Bericht #223521
Hele mooie foto! als je die gemaakt heb sta zeker nog 2 dagen met een glimlach op je gezicht
Even ge-googled naar bandbliksem en er heerst zeker consensus over dat de oorzaak de wind moet zijn. Dit vind ik vreemd want hoe kan de wind nou effect uitoefenen op een stroomlading?
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
14 april 2011, 11:43 uur | Bericht #223523
Citaat van Shadow112, donderdag 14 april 2011, 11:24 uur Hele mooie foto! als je die gemaakt heb sta zeker nog 2 dagen met een glimlach op je gezicht
Even ge-googled naar bandbliksem en er heerst zeker consensus over dat de oorzaak de wind moet zijn. Dit vind ik vreemd want hoe kan de wind nou effect uitoefenen op een stroomlading?


Waarom googlen als het antwoord van het ontstaan daarvan al in de tekst staat
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
14 april 2011, 11:57 uur | Bericht #223524
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, donderdag 14 april 2011, 11:43 uur Waarom googlen als het antwoord van het ontstaan daarvan al in de tekst staat
Ja dat weet ik, maar kan mij moeilijk voorstellen dat de wind effect kan uitoefenen op de bliksem.
Waarom weet ik niet. Het zal wel zo zijn, maar kan mij het moeilijk voorstellen.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
14 april 2011, 12:24 uur | Bericht #223525
mooie foto
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
14 april 2011, 14:34 uur | Bericht #223539
Licht is net als geluid een golf-verschijnsel. Geluid gaat van A naar B via geluidsgolven. Licht doet dat ook.
Zoals je weet kan geluid worden omgebogen door de wind. Probeer maar eens tegen die wind in te schreeuwen, of weet je die ene spoorlijn een paar kilometer verderop, die je alleen hoort als de wind goed staat?

Wellicht dat als de wind geluid kan "verschuiven", dat de wind dan ook licht kan "verschuiven".
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 15:04 uur | Bericht #223543
cool! 20 seconden das lang!
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 15:09 uur | Bericht #223544
Citaat van Amras, donderdag 14 april 2011, 14:34 uur Licht is net als geluid een golf-verschijnsel. Geluid gaat van A naar B via geluidsgolven. Licht doet dat ook.
Zoals je weet kan geluid worden omgebogen door de wind. Probeer maar eens tegen die wind in te schreeuwen, of weet je die ene spoorlijn een paar kilometer verderop, die je alleen hoort als de wind goed staat?

Wellicht dat als de wind geluid kan "verschuiven", dat de wind dan ook licht kan "verschuiven".


Leuk en duidelijk uitgelegd
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
14 april 2011, 15:39 uur | Bericht #223555
Citaat van Amras, donderdag 14 april 2011, 14:34 uur Licht is net als geluid een golf-verschijnsel. Geluid gaat van A naar B via geluidsgolven. Licht doet dat ook.
Zoals je weet kan geluid worden omgebogen door de wind. Probeer maar eens tegen die wind in te schreeuwen, of weet je die ene spoorlijn een paar kilometer verderop, die je alleen hoort als de wind goed staat?

Wellicht dat als de wind geluid kan "verschuiven", dat de wind dan ook licht kan "verschuiven".


Hmm denk niet dat je verhaal opgaat. Immers is de snelheid van het geluid niet te vergelijken met de lichtsnelheid. Respectievelijk 350 km per sec tegen 300.000 km per seconde. Het effect wat jij naar voren brengt komt doordat de windsnelheid geluidsgolven meebrengt of "tegenwerkt/compenseerd" Daarom lijkt het mij niet waarschijnlijk dat deze vergelijking opgaat. (tenzij de wind een snelheid heeft van duizenden km per uur )

Edit: en dan hebben we het nog niet eens over het verschil van de frequentie van beide golven... | Gewijzigd: 14 april 2011, 15:41 uur, door Shadow112
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
14 april 2011, 15:50 uur | Bericht #223557
er is eerder een nederlandse fotograaf die dit zelde fenomeen op de gevoelige plaat vast heeft gelegt, ik ga even spitten in de mailbox

maar wel een sublieme foto
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 18:31 uur | Bericht #223592
De bliksem volgt een weg die eerder al is vrijgemaakt door een leader. Daarbij wordt eerst de lucht geioniseerd zodat er een kanaal ontstaat en vervolgens (als dat kanaal compleet is) volgt de ontlading door dat kanaal.
Geioniseerde lucht is prima in staat om weggeblazen te worden. Aangezien dat het kanaal is, gaan de volgende ontladingen mee. Da's makkelijker en logischer dan een heel nieuw kanaal te vormen.

Tenminste da's mijn gok...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
14 april 2011, 19:15 uur | Bericht #223601
Citaat van Eilander, donderdag 14 april 2011, 18:31 uur De bliksem volgt een weg die eerder al is vrijgemaakt door een leader. Daarbij wordt eerst de lucht geioniseerd zodat er een kanaal ontstaat en vervolgens (als dat kanaal compleet is) volgt de ontlading door dat kanaal.
Geioniseerde lucht is prima in staat om weggeblazen te worden. Aangezien dat het kanaal is, gaan de volgende ontladingen mee. Da's makkelijker en logischer dan een heel nieuw kanaal te vormen.

Tenminste da's mijn gok...


Zeer plausibel maar dat gaat natuurlijk heel snel. Misschien met een lange sluitertijd eerder op de gevoelige plaat vast te leggen, dan met het blote oog te zien? m.u.v van één van 20 seconden
;) | Gewijzigd: 14 april 2011, 19:17 uur, door Shadow112
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 april 2011, 23:10 uur | Bericht #223616
Erg mooi, vooral dat arme boompje onderaan !!!!
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 april 2011, 00:06 uur | Bericht #223630
Citaat van Shadow112, donderdag 14 april 2011, 19:15 uur Zeer plausibel maar dat gaat natuurlijk heel snel. Misschien met een lange sluitertijd eerder op de gevoelige plaat vast te leggen, dan met het blote oog te zien? m.u.v van één van 20 seconden
;)


Het is mij ook nog nooit gelukt om een bliksem met een korte sluitertijd op de foto te zetten (heb het ook niet eens geprobeerd, met 30 sec is vaak al lastig genoeg), maar zo'n foto in zo'n boom moet wel met lange sluitertijd geweest zijn. Anders zou je ook niet de verplaatsing zien denk ik.
Ander optie zou nog zijn dat de camera is bewogen. De boom is nog scherp aan de onderkant maar als je met een lange sluitertijd de boom al scherp hebt en dan vervolgens tijdens de flits er even tegenaan stoot (of een windvlaagje ofzo) dan krijg je ook zo'n effect.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het een bepaald soort bliksem kan zijn.

Maar jeetje hee, een inslag van 20 sec. lijkt me wel heeel veeel
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
15 april 2011, 14:18 uur | Bericht #223687
Citaat van Eilander, donderdag 14 april 2011, 23:06 uur Het is mij ook nog nooit gelukt om een bliksem met een korte sluitertijd op de foto te zetten (heb het ook niet eens geprobeerd, met 30 sec is vaak al lastig genoeg), maar zo'n foto in zo'n boom moet wel met lange sluitertijd geweest zijn. Anders zou je ook niet de verplaatsing zien denk ik.
Ander optie zou nog zijn dat de camera is bewogen. De boom is nog scherp aan de onderkant maar als je met een lange sluitertijd de boom al scherp hebt en dan vervolgens tijdens de flits er even tegenaan stoot (of een windvlaagje ofzo) dan krijg je ook zo'n effect.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat het een bepaald soort bliksem kan zijn.

Maar jeetje hee, een inslag van 20 sec. lijkt me wel heeel veeel


Leuke theorie over de beweging maar zou dan de andere adertjes ook niet meer beweging moeten laten zien? Die lijken mij zo vrij strak ten opzichte van de grote bliksem.
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 april 2011, 14:49 uur | Bericht #223688
Super gaaf en toch ziek tegelijk :O
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 april 2011, 18:43 uur | Bericht #223712
Citaat van Imrich, vrijdag 15 april 2011, 14:18 uur Leuke theorie over de beweging maar zou dan de andere adertjes ook niet meer beweging moeten laten zien? Die lijken mij zo vrij strak ten opzichte van de grote bliksem.

Dat komt omdat de adertjes er maar even zijn. Dat zijn de leaders die een weg naar beneden zoeken, zodra contact met de grond wordt gemaakt (of beter gezegd: contact met de wolk) en de bliksem daadwerkelijk een van die kanalen gaat gebruiken verdwijnen de leaders. Omdat de camera een opname van een paar seconde maakt 'brandt' eerst het licht van de leaders in op de sensor. Die verdwijnen weer zodra de bliksem werkelijk op gang komt, maar omdat het nog wel dezelfde foto is, blijven ze toch een soort van ingebrand op de sensor, dus verschijnen ze toch op de foto samen met de bliksem.
Voor beweging op de foto bestaan ze echter te kort.
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 april 2011, 00:34 uur | Bericht #223750
Citaat van Amras, donderdag 14 april 2011, 14:34 uur Licht is net als geluid een golf-verschijnsel. Geluid gaat van A naar B via geluidsgolven. Licht doet dat ook.
Zoals je weet kan geluid worden omgebogen door de wind. Probeer maar eens tegen die wind in te schreeuwen, of weet je die ene spoorlijn een paar kilometer verderop, die je alleen hoort als de wind goed staat?

Wellicht dat als de wind geluid kan "verschuiven", dat de wind dan ook licht kan "verschuiven".


Dit verhaal gaat helaas niet op. Licht (fotonen) vertonen een dualistisch karakter van zowel een golf als deeltje. De verklaring van Eilander lijkt mij wel logisch .
Marching ever onward to tomorrow!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 155 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 155, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden