Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 08:52 uur | Bericht #277021
Onweerskansen van 25 en 26 augustus

Na al het geweld van de afgelopen dagen, is het nog steeds niet afgelopen. De verwachting, die door ons is opgesteld bleek de juiste te zijn. Een kleine afwijking vond plaats in de avond, dat viel minder uit dan er in de openingspost werd omschreven. Het had nog goed kunnen komen, het was al wel gezegd door Johann en mij dat er in de avond niets of nauwelijks iets ging vallen. Iedereen die mij enigszins kent, weet dat ik nooit stukjes achteraf zal aanpassen. Gisteren heb ik van veel mensen complimenten gehad voor mijn verwachting, mijn dank is zeer groot daarvoor. Ik zal mijn best blijven doen om de verwachting zo nauwkeurig mogelijk samen te stellen, welke ik baseer op vele databronnen. Het topic "onweerskansen 23 augustus" staat in de top 3 van de meest gelezen onweerstopics.

Kijken we naar vandaag en morgen dan is er weer een kans op onweer en dan met name het oostelijk deel van het land. Dit wil niet zeggen dat het midden en het westen helemaal niets krijgen. Het zal een gevecht worden tussen de warme vochtige lucht en de koelere lucht. Dit speelt zich met name in het midden van Nederland af. Ik focus mij voorlopig meer op de morgen dan op vandaag, omdat morgen het interessantst zal zijn wat betreft de dynamiek. Als we naar de onstabiliteit kijken dan zien we aanstaande vrijdag, op de 12UTC kaart (14.00 uur Nederlandse tijd) de meeste onstabiliteit. Het meeste wordt berekend voor het noordoostelijk deel van het land, namelijk 1500+ J/KG bij een lifted van -5. Elders beduidend minder, zie afbeelding hieronder.



Als we de windschering 0-1 en de 0-6 erbij pakken, dan zien we interessante waardes voor het noordoosten. De 0-1 kilometer windschering komt uit op zo'n 10m/s bij een STP waarde van 2, in Friesland zelfs even 3. 0-6 kilometer windschering is 23 m/s. De SRH heeft een waarde van 200-225 m2/s2 bij een SCP (KLIK) van 2. Dit zijn toch waardes om de situatie in het noordoosten in de gaten te houden. Mogelijk vorming tot supercel en eventuele hoosverschijnselen (mijn term tornado) is niet uit te sluiten. Hieronder ziet u de afbeelding van de 0-1 kilometer en de 0-6 kilometer windschering.



Korte samenvatting: Vrijdag kans op lokaal zwaar onweer. In het noordoostelijk deel van het land hebben de onweersbuien een dynamisch karakter. Kans op een eventuele supercel is niet uitgesloten, eveneens hoosvorming. Lokaal kan er zeer veel neerslag gaan vallen.


Nog even het volgende, de laatste tijd verschijnt er steeds meer de meldingen van "we krijgen niet" enz enz. Deze nutteloze postingen worden in het vervolg de prullenbak ingegooid, mits ze goed onderbouwd zijn. Ook het gezeur van "westen krijgt weer niet" enz enz zullen de prullenbak in worden gegooid, mits goed onderbouwd! | Gewijzigd: 25 augustus 2011, 11:13 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 11:52 uur | Bericht #277094
Severe Weather Outlook Benelux

De grens tussen de warme en koelere luchtmassa bevindt zich nog steeds in onze onmiddellijke omgeving en aan de warme kant ontwikkelen zich reeds dagen onweercomplexen met hoge toppen. Een uitgesproken hoogtetrog bevindt zich nabij Ierland en belangrijk is dat deze trog de komende 45 uur sterk uitbreidt naar het zuiden richting Iberisch Schiereiland. Een jetstreak ontwikkelt zich tevens in de opgaande tak van de trog. De trog trekt tegelijk traag maar zeker oostwaarts en begint wat te kantelen om tegen vrijdag licht negatief gekanteld te zijn.

Dit alles samen zorgt voor de advectie van warme lucht richting noorden maar de warme lucht bereikt de meeste gebieden niet van onze regio. Er ontwikkelt zich aan de voorzijde van de trog en in de RI van de jetstreak een low boven Spanje en dit low trekt via FR onze kant op om tegen vrijdag over NL aan te komen. Deze ontwikkeling slaat in de barokliene zone net oost van ons voor een onstabiele golf welke samen met het low bij ons aankomt vrijdagvoormiddag. Deze wave wordt tevens gekenmerkt door hoge TE850 waarden en bijgevolg piekt vrijdag overdag in deze golf de latente onstabiliteit met voor de CAPE bv waarden richting 1500-2000 J/kg. Ergens over onze omgeving komt de trog volledig in interactie met de golf en is er mogelijks sprake van een instant occlusie proces...altijd een recept voor potentieel gevaarlijk weer.



Evenwel is het vooral de interactie met de synoptische setting + hoogtedynamiek welke de situatie gevaarlijk maakt. Het doortrekkend low zorgt in de TE850 tong immers voor sterk gekrompen windprofielen waardoor de SRH hoog is. Daarbij zorgt de nadering van de hoogtetrog voor mogelijks makkelijke triggering. Dit alles samen kan zorgen voor de ontwikkeling van een MCS in de wave. Gezien de shear, de dynamiek en de onstabiliteit kan het MCS de eigenschappen vertonen van een krachtige squall line met bijhorend gevaar voor wind-hagel en waterschade. Deze kansen geef ik enkel voor de oostelijke regio's.

Naast het convectieve deel in de oostelijke regio's berekenen de modellen ook nog een actief KF (golftop/zgn. trippelpunt/instant occlusie) met mogelijk veel regen over het westen en deels centrale deel van de regio. Vooral in het westen kan er meer dan 30 mm regen vallen in zo'n 6 uur tijd. Een embedded onweer is op dit frontaal systeem mogelijk maar dynamisch zou dit niet van aard zijn.

Later wordt deze evolutie waarschijnlijk nog bijgesteld aangezien één en ander gevoelig is voor de timing van de trog/low/koufront. Voorlopig geef ik enkel een MDT risk gezien de onzekerheid. Mogelijks volgt morgen een HIGH risk als de zekerheid in positieve zin toeneemt. Morgen donderdag is er voor het zuiden van BE nog kans op onweer omdat even de warme onstabiele luchtmassa nog over deze regio komt. Echt uitgesproken en verspreid onweer verwacht ik er echter niet maar uitsluiten van een dynamische cel doe ik zeker niet gezien het barokliene karakter van deze omgeving.

Severe Weather Outlook Benelux | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 22:21 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 11:52 uur | Bericht #277102
Update kaarten GFS 12Z





| Gewijzigd: 24 augustus 2011, 22:59 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Glennb
Lid
Woonplaats: Almere
Berichten: 32
Lid sinds: 3 nov. 2010
24 augustus 2011, 12:04 uur | Bericht #277107
Mooie post Jan. Ben benieuwd! Ga vooral zo door!

Groet,Glenn
vlerk00
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 261
Lid sinds: 6 jul. 2009
24 augustus 2011, 12:09 uur | Bericht #277112
Bedankt voor wederom een "kansen" topic Jan, ik heb er zin in, laatste week zijn we enorm verwend in omgeving Eindhoven.
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 832
Lid sinds: 18 dec. 2009
24 augustus 2011, 12:09 uur | Bericht #277113
Mooi, ben benieuwd of alles nog wat gaat verschuiven !


vingerverf...
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 augustus 2011, 12:10 uur | Bericht #277114
Ziet er weer prima uit, ja anders was er ook geen topic uiteraard. De laatste onweerskansen hebben jullie beide zeker goed voorzien en is absoluut een compliment waard, zeker wat die twee betreft die ver vooruit al door jullie werden voorzien. Verder weet ik dat je je verwachtingen niet aanpast Jan, maar op zich is het toch geen zonde als je dat wel doet als uit nieuwe informatie blijkt dat de uitkomsten wat anders kunnen zijn?

De situatie nu lijkt zeker voor vrijdag wat interessanter, maar zoals we de laatste tijd wel weer zien blijkt het grofweg wel te verwachten maar lokaal kunnen er nog grote verschillen zijn. Daardoor blijft het spannend en is het nu zowel voor de donderdag alswel voor de vrijdag weer een spannende tijd om de boel te volgen.

Verder hoop ik dat er minder gezeur is op het forum en dat we met zijn allen op een leuke manier met elkaar de hobby delen!
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 12:11 uur | Bericht #277116
Hmmm, wel een hele interessante situatie voor a.s. vrijdag. Hoop dak dan nog vrij ben, ik ben wel in voor een portie onweer e.d.
Hoop dat het nu wel een keer goed komt voor het NO..... Gister was het weer helaas niks, nakkes, nada (op een beetje gerommel na).
Woonplaats: nijverdal overijssel
Berichten: 783
Lid sinds: 2 apr. 2010
24 augustus 2011, 12:15 uur | Bericht #277117
ziet er weer leuk uit voor het oosten:D
ben benieuwd
Woonplaats: Holwerd (FRL)
Berichten: 31
Lid sinds: 4 mei. 2011
24 augustus 2011, 12:17 uur | Bericht #277119
Het zal me benieuwen Zit met smart te wachten
martYn
Lid
Woonplaats: Woerden
Berichten: 294
Lid sinds: 26 jul. 2006
24 augustus 2011, 12:20 uur | Bericht #277121
Ziet er weer uit als een leuk kansje. Maar zeg verder niets, ik wacht nu weer rustig af. Kan het alleen maar meevallen!
nicos
Lid
Woonplaats: borculo ( achterhoek)
Berichten: 45
Lid sinds: 18 dec. 2010
24 augustus 2011, 12:23 uur | Bericht #277122
Iedereen bedankt voor de input van afgelopen dagen, erg leerzaam en ook een veel gedetailleerde voorspelling dan de ,,algemene" voorspellingen van de landelijke media. Op naar de volgende kansen:)
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 12:25 uur | Bericht #277124
Citaat van Tyshane, woensdag 24 augustus 2011, 12:10 uur Ziet er weer prima uit, ja anders was er ook geen topic uiteraard. De laatste onweerskansen hebben jullie beide zeker goed voorzien en is absoluut een compliment waard, zeker wat die twee betreft die ver vooruit al door jullie werden voorzien. Verder weet ik dat je je verwachtingen niet aanpast Jan, maar op zich is het toch geen zonde als je dat wel doet als uit nieuwe informatie blijkt dat de uitkomsten wat anders kunnen zijn?

Aanpassen van het verhaal doe ik iig niet, zoals eergisteren melden dat ik het anders zie dan bijvoorbeeld KNMI dat doe ik wel. Johann en ik hadden al mijn twijfels, die hebben we ook geuit, maar bleef me toch vast houden aan mijn verwachting. Achteraf helaas, maar goed dat is achteraf. Tot gisteren liep Meteoconsult nog te zeggen dat er in de avond zwaardere buien voor zouden gaan komen, ook hun gingen blindelings voor Hirlam denk ik
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
24 augustus 2011, 12:25 uur | Bericht #277126
@ Jan, ik wilde alweer bijna olie op het vuur gooien ,... maar je heb gelijk het is super irritant om als je het forum gaat lezen door posten als "ik krijg niets", hoe laat komt het " en alweer het westen -noordem-zuiden-oosten en midden, word overgeslagen" te moeten lezen,

en het zijn altijd dezelfde personen,...

Dus laten we het is voor 1 keer niet doen


Verder Jan, het ziet er weer spannend uit,...we gaan het voigen







Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Woonplaats: Middelburg
Berichten: 832
Lid sinds: 18 dec. 2009
24 augustus 2011, 12:28 uur | Bericht #277130
Enne, Tja, als het westen niks krijgt betekend het dat de mensen uit het Oosten te weinig foto's gepost hebben op het forum


Iedereen weet dat er in een halve dag veel kan gebeuren, dus daar hopen we dan maar op !
Tatanka
Lid
Woonplaats: bovensmilde,drenthe
Berichten: 380
Lid sinds: 27 jun. 2011
24 augustus 2011, 12:31 uur | Bericht #277132
Wat ik nog steeds leer te begrijpen ...zoals ik het in mijn beleving zie is dat als het uit komt....dat hier bij ons omdat de waardes cape,lifted hoger ligt ...een supercel onstaat.....of dat hij hier de kracht zal krijgen van een reeks of single onweersbuien tot een supercel ...ik ga uit van het laatste..ik hoor het wel | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 12:39 uur, door Tatanka
VATOS LOCOS FR1908 VAK X
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 augustus 2011, 12:32 uur | Bericht #277134
Citaat van Jan van Ooijen, woensdag 24 augustus 2011, 12:25 uur Aanpassen van het verhaal doe ik iig niet, zoals eergisteren melden dat ik het anders zie dan bijvoorbeeld KNMI dat doe ik wel. Johann en ik hadden al mijn twijfels, die hebben we ook geuit, maar bleef me toch vast houden aan mijn verwachting. Achteraf helaas, maar goed dat is achteraf. Tot gisteren liep Meteoconsult nog te zeggen dat er in de avond zwaardere buien voor zouden gaan komen, ook hun gingen blindelings voor Hirlam denk ik
Ja ik begrijp nu wat je bedoelt, ook ivm dat berichtje gisteren, duidelijk!


QUOTE(meteoroloog25 @ Aug 24 2011, 12:30) <{POST_SNAPBACK}>
Mensen in het Westen die namelijk geen geluk hebben dit jaar irriteren zich hier namelijk ook terrecht blauw aan.

Daar begint het weer... Misschien als discussie per PB voortzetten met iemand die daar over gaat? Thanx!

| Gewijzigd: 24 augustus 2011, 12:34 uur, door Tyshane
Jens
Lid
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 743
Lid sinds: 22 aug. 2011
24 augustus 2011, 12:40 uur | Bericht #277145
iedereen praat over vrijdag maar wat is de kans voor morgen
Janet1814
Lid
Woonplaats: Zeist (UT)
Berichten: 605
Lid sinds: 15 apr. 2009
24 augustus 2011, 12:41 uur | Bericht #277146
Goed stukje weer Zelfs IK heb genoten gisteren ondanks mijn angst. De spanning, het lezen hier, het heeft toch ook wel iets! Dank daarvoor
Woonplaats: Tilburg
Berichten: 267
Lid sinds: 14 jul. 2010
24 augustus 2011, 12:44 uur | Bericht #277147
Mooi stukje Jan.
Van mij ook een groot compliment voor je topics. Als weer-leek leer ik hier elke keer weer bij.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 126 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 126, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen algemeen 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden