Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
4 mei 2011, 17:43 uur | Bericht #229684
Ik persoonlijk snap deze onderzoeken niet. Heb jaren lang een 500 liter rif-zeewater-aquarium gehad, en die piekte ook wel eens met de temp, denk aan warme zomers e.d Nooit geen dood koraal gehad. Maximale temperatuur dat het spul kan verdragen is 26-28 graden. Bij mij piekte die wel eens op dagen boven de 30 graden uit zonder problemen met mijn koraal!
Hieronder een passage van het zeewaterforum.nl

Verwarming en koeling
26 C Is de optimale temperatuur voor een tropisch zeeaquarium. Temperaturen boven de 29C kunnen leiden tot zuurstofgebrek en het uitstoten van de zoexanthellen (algen die het koraal levend houden) door de lagere dieren.

Ga dus eens even achter de temperaturen aan waar bovenstaand stuk niets over zegt. | Gewijzigd: 4 mei 2011, 21:20 uur, door Shadow112
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
bkriesels
Lid
Woonplaats: Hellevoetsluis
Berichten: 34
Lid sinds: 10 dec. 2009
4 mei 2011, 17:54 uur | Bericht #229685
Ik neem toch aan dat de mensen van Wageningen Universiteit daar wel rekening mee hebben gehouden hoor
Waarom deze advertentie?
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
4 mei 2011, 17:59 uur | Bericht #229686
Citaat van bkriesels, woensdag 4 mei 2011, 17:54 uur Ik neem toch aan dat de mensen van Wageningen Universiteit daar wel rekening mee hebben gehouden hoor
Heb de heer Meesters via de mail aangeschreven, dus even afwachten.
Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
4 mei 2011, 18:17 uur | Bericht #229692
Citaat van Shadow112, woensdag 4 mei 2011, 17:59 uur Heb de heer Meesters via de mail aangeschreven, dus even afwachten.
Interessant artikel heb je weer geplaatst, maar het temperatuur-verhaal roept idd vragen op. Cool dat je er even achteraan mailt!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
4 mei 2011, 18:38 uur | Bericht #229701
Citaat van Tyshane, woensdag 4 mei 2011, 18:17 uur Interessant artikel heb je weer geplaatst, maar het temperatuur-verhaal roept idd vragen op. Cool dat je er even achteraan mailt!
Zeker, vind ik ook!
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 mei 2011, 10:18 uur | Bericht #229788
Hoor op NOS nieuws dat de temperatuur van het zeewater daar 2 a 3 graden boven de normale waarde zou liggen. 'Vermoedelijk door opwarming aarde'. Wat is de normale waarde, over welke periode gemeten en of dat constant bijgehouden is, wordt niet vermeld.

In het artikel staat dat dat er geen ziektes zijn geconstateerd. Slechtere omstandigheden leiden meestal tot ziektes. Waarom is het het dan toch aangetast? Terwijl volgens het artikel eerder internationaal onderzoek heeft aangetoond dat het gebied extreem rijk is aan soorten. Hebben ander soorten nergens last van?

Vragen, vragen, vragen. Ik meen dat onderzoekingen vragen moeten beantwoorden i.p.v. alleen maar oproepen.
Of is dat teveel gevraagd?
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Shadow112
Lid
Woonplaats: Hasselt (ov)
Berichten: 1660
Lid sinds: 22 nov. 2010
5 mei 2011, 10:44 uur | Bericht #229790
Nou Ben, u wordt op uw wenken bedient. Zoals gisteren gemeld heb ik de onderzoeker in kwestie aangeschreven en heb vrij snel een net en duidelijk antwoord terug gekregen. Hier onder de mail wisseling.

QUOTE
Beste Shadow112
In principe ligt de watertemperatuur rond de 29 graden celcius in de tropen en schommelt het normaal 1 graad. Echter de laatste jaren zien we steeds vaker perioden waarin de watertemperatuur langdurig boven de 31graden komt. NOAA heeft een aparte website waar men dan ook een ‘bleaching’ alert uitgeven (vergelijkbaar met onze uv-waarschuwing).
Indien de SST (sea surface temperature) te lang zo’n hoge waarde heeft, raken allerlei processen verstoord, o.a. koralen verbleken en kunnen na enkele dagen beginnen af te sterven. Er zijn modelstudies die aangeven dat de meeste riffen bij het ongunstigste scenario binnen 60 jaar verdwenen zullen zijn.

Mvg,
Erik Meesters


Ik heb redelijk veel ervaring met koralen i.v.m met een tropisch zeewater aquarium en dit antwoord klopt. Langdurige blootstelling aan temperaturen boven de 29 graden zorgt dat koraal hun zogenoemde zoexanthellen, dat zijn algen die het koraal levend houden via symbiose, afsterven waardoor het koraal doodgaat, het zogenaamde verbleken. Het koraal wordt bleek omdat alleen het skelet over blijft die uit kalk bestaat.

Bijgaande kreeg ik een pdf, (via p.b bij mij op te vragen) die de temperatuur verhoging onderbouwd. Hier ben ik nog niet helemaal mee klaar want het onderzoek in het pdf betrof een periode tot 2005. Lijkt mij niet handig een rapport in 2011 te baseren op een watertemperatuur rapport uit 2005. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk het geval is. Mogelijk kan ik daar nog wat info over krijgen.

Mijn Twitter Ipsa scientia potestas est
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 mei 2011, 10:58 uur | Bericht #229793
Citaat van Shadow112, donderdag 5 mei 2011, 10:44 uur Bijgaande kreeg ik een pdf, (via p.b bij mij op te vragen) die de temperatuur verhoging onderbouwd. Hier ben ik nog niet helemaal mee klaar want het onderzoek in het pdf betrof een periode tot 2005. Lijkt mij niet handig een rapport in 2011 te baseren op een watertemperatuur rapport uit 2005. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk het geval is. Mogelijk kan ik daar nog wat info over krijgen.
Shadow, mooie & duidelijke uiteenzetting verder en leuk dat dhr. Meesters snel reageerde. Ik ben ook wel benieuwd naar het vervolg want ik ben het met je eens dat data tot en met 2011 een meer logische keuze is. Wordt vervolgd...
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 mei 2011, 11:49 uur | Bericht #229804
Citaat van Tyshane, donderdag 5 mei 2011, 10:58 uur Shadow, mooie & duidelijke uiteenzetting verder en leuk dat dhr. Meesters snel reageerde. Ik ben ook wel benieuwd naar het vervolg want ik ben het met je eens dat data tot en met 2011 een meer logische keuze is. Wordt vervolgd...
Sluit ik me bij aan.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
5 mei 2011, 12:58 uur | Bericht #229811
Citaat van Shadow112, woensdag 4 mei 2011, 17:43 uur Ik persoonlijk snap deze onderzoeken niet. Heb jaren lang een 500 liter rif-zeewater-aquarium gehad, en die piekte ook wel eens met de temp, denk aan warme zomers e.d Nooit geen dood koraal gehad. Maximale temperatuur dat het spul kan verdragen is 26-28 graden. Bij mij piekte die wel eens op dagen boven de 30 graden uit zonder problemen met mijn koraal!
Hieronder een passage van het zeewaterforum.nl

Verwarming en koeling
26 C Is de optimale temperatuur voor een tropisch zeeaquarium. Temperaturen boven de 29C kunnen leiden tot zuurstofgebrek en het uitstoten van de zoexanthellen (algen die het koraal levend houden) door de lagere dieren.

Ga dus eens even achter de temperaturen aan waar bovenstaand stuk niets over zegt.



Dat bewijst al dat global warming 1 grote leugen is.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 387 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 387, lezen 2 mensen het topic "Wat was je heftigste onweer?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden