Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Macoupin, IL.

19 Apr 2024 01:04:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Monroe, IL; St. Clair, IL.

19 Apr 2024 01:04:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Christian, IL.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Macoupin, IL; Montgomery, IL.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, IL.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Monroe, IL; St. Clair, IL; St. Louis City, MO.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lampasas, TX; Mills, TX.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Macoupin, IL; Madison, IL.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Massac, IL.

19 Apr 2024 00:59:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, MS; Yazoo, MS.

19 Apr 2024 00:59:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Madison, IL; Monroe, IL; St. Clair, IL; Jefferson, MO; St. Charles, MO; St. Louis, MO; St. Louis City, MO.

19 Apr 2024 00:40:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Monroe, IL; Crawford, MO; Franklin, MO; Iron, MO; Jefferson, MO; St. Francois, MO; Washington, MO.

19 Apr 2024 00:39:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dent, MO.

19 Apr 2024 00:36:52

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, MO; St. Louis, MO.

19 Apr 2024 00:35:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Massac, IL; Pulaski, IL; Ballard, KY; McCracken, KY.

19 Apr 2024 00:35:06
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5
reymar
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 63
Lid sinds: 25 mei. 2009
3 augustus 2011, 21:17 uur | Bericht #265725
mijn mening is, op korte termijn voedsel, op lange termijn waterputten plaatsen.
ik heb wat oud ijzer uit de schuur gehaald [radiator en dergelijke] dit bracht € 24.00 op dit bedrag heb ik verdubbeld en gestort op 555.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
3 augustus 2011, 21:50 uur | Bericht #265734
Buittie lees de eerst bericht maar eens.

Ik geloof dat jou idee wel wat moeilijk is want jij ziet kennelijk in uitroeien de oplossing. Dat is mij wat te.

Waarom zou verbouwen niet werken? Men heeft voedsel nodig wat ze nu zonder moeite krijgen. Er is dus geen stimulans om iets te ondernemen want het eten komt toch wel. Door ze zelf te laten verbouwen krijgen ze misschien weer wat eigen waarde en werken ze en leren ze werken voor eten. Als de basis dan goed is kan er eventueel ook nog aan verdient worden.

Water bronnen zijn dan zeker ook zeer welkom. Maar de nadruk zou moeten liggen bij het verbouwen van voedsel alleen zo los je en aantal problemen op.
Waarom deze advertentie?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
4 augustus 2011, 00:48 uur | Bericht #265777
Ik wil geen mensen uitroeien. Ik wil alleen maar dat men op de wereld eindelijk eens gepaste actie onderneemt.
Er wonen nu mensen- en er staat veel onroerend goed op plaatsen waar dat niet verstandig is.
De natuurrampen zijn geen rampen als er geen mensen zijn op de rampenplaatsen.
Dat is toch kinderlijk simpel?

Wat ik bedoel is dus dat mensen op plekken moeten gaan wonen waar natuurrampen geen- of nauwelijks invloed hebben.
En dat men het leven zo inricht dat tegenslagen opgevangen kunnen worden. Kijk, als een groep dieren het loodje legt door een ramp is te begrijpen; zij weten niet beter, maar wij mensen kunnen toch vooruitkijken en anticiperen?

En voorts: ik lees vrijwel alles voordat ik wat post. Sinds de eerste berichtgeving ging het om miljoenen mensen, en dan kom jij nu met een getal van 2000?? En wat versta jij onder miljonair? (van 16 miljoen kunnen 16 mensen mijlonair zijn). Verder vraag je waarom voedsel verbouwen niet zou werken, nou het antwoord is te lezen in mijn vorige post. En hoe zie jij de wereld dan over honderd jaar en een populatie van zegmaar 50 miljard mensen? Denk jij dat die allemaal nog wat te eten hebben van het voedsel wat ze verbouwd hebben?
Volgens mij begrijp je totaal niet wat ik bedoel, of je moet beter lezen.

On topic:
Waar ik niet tegen kan is al die flauwekul eromheen. Waarom is er geen mondiaal noodfonds voor zulke situaties/rampen? Waarom moet het weer breed uitgemeten in de media met allerlei acties (lees: dat kost veel geld), Wat zijn de kosten voor de salariëring van het kader van giro 555? Waarom moeten wij burgers weer via de media aangespoord worden om geld te doneren, terwijl de nederlandse overheid per jaar circa 250 miljard euro aan belastingen int? (doneer een groter deel belasting, of verhoog de belasting, dat is een stuk efficiënter). Waarom hebben ze het in de media bijna niet over de burgeroorlog in somalië?
Waarom, waarom? Omdat we niet samenwerken als mens. | Gewijzigd: 4 augustus 2011, 00:53 uur, door Arends
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
4 augustus 2011, 14:02 uur | Bericht #265856
VN wil actie terwijl hongersnood in Somalië uitbreidt



De VN heeft donderdag de landen in de Hoorn van Afrika aangespoord om verdere stappen te ondernemen met betrekking tot het stockeren van voedselvoorraden als vangnet. Verder waarschuwt de organisatie dat de situatie in het door droogte geteisterde Somalië mogelijk erger wordt. Afrikaanse overheden worden opgeroepen werk te maken van strategieën om natuurrampen zoals extreme droogte het hoofd te bieden. Degelijk waterbeheer is in deze strategieën primordiaal. Men schat dat bijna 12 miljoen mensen nood hebben aan humanitaire hulp. Zo een 3,7 miljoen van hen bevinden zich in Somalië.

Gisteren werd in nog eens drie Somalische gebieden de hongersnood uitgeroepen. Nu zijn er vijf regio’s in het Afrikaanse land waar honger heerst. "We vrezen dat de hongersnood verder zal uitbreiden in Somalië", aldus een verantwoordelijke van het VN-voedselprogramma in Ethiopië. "In Ethiopië zijn er altijd voedselreserves geweest, maar die zijn momenteel bijna helemaal op", zo luidt het verder. De Afrikaanse Unie liet gisteren weten dat een conferentie omtrent het verhogen van de hulpfondsen voor de getroffen landen werd uitgesteld tot 25 augustus. Normaal had deze 9 augustus moeten plaatsvinden.

Bron: Het Nieuwsblad | Gewijzigd: 27 februari 2017, 09:55 uur, door Joyce.s
BartS
edje
Lid
Woonplaats: Den Haag Ypenburg.
Berichten: 164
Lid sinds: 26 jul. 2006
4 augustus 2011, 21:52 uur | Bericht #265981
Citaat van stef-c, woensdag 3 augustus 2011, 9:53 uur Dikke onzin.
Je vergeet 1 ding:
Afrika is een werelddeel, geen apart land.
In Afrika zijn er zeker 55 landen, zo niet meer. Die kan je niet onder 1 noemer plaatsen.
Je kan landen als Somalië en Ethiopië niet vergelijken met bijvoorbeeld Egypte, Equatoriaal-Guinea, Kameroen, Marokko, en de landen waar ik zo gauw niet op kan komen.

In relatieve zin is het gebied waar hongersnood heerst maar een klein stuk van het continent Afrika. Hoe lullig het ook klinkt.

En wat noem jij een concurrent? Waarom zou een land een concurrent zijn van een ander land?
Zijn wij in oorlog met een ander land? Dacht t niet.

Ik probeer Afrika af te zetten tegenover Europa. Dus derde wereld t.o.v. westerse wereld. Uit dat oogpunt gezien heeft Europa niks aan een welvarend(=machtig) Afrika. Europa heeft er dan een keiharde concurrent bij. Het hongersnood gebied is weliswaar relatief klein maar eigenlijk is heel Afrika gewoon een derde wereld continent waar meer dan 75% van de Afrikaanse bevolking onder de armoede grens leeft. Aangezien de bevolkingsgroei daar de komende jaren nog zal exploderen, heeft het sturen van geld voor de hongerende bevolking nu geen enkele zin. Hard gesteld, de mensen die je nu helpt overleven, zullen vervolgens een hongersnood in het kwadraat veroorzaken omdat deze mensen gaan zorgen voor een overvloed aan nageslacht. Wil je Afrika helpen moet de bevolkingsgroei nog liever vandaag als morgen een halt toegeroepen worden. En dan nog is het zo dat in al die 55 landen waar jij het over hebt, er corrupte, zich zelf verrijkende machthebbers(of stammen) zitten die geen zin hebben hun macht en welvaart op te geven. Als de bevolking in het, relatief, welvarende Noord-Afrika, al aan het knokken is voor vrijheid/gelijkheid en een eerlijke verdeling van welvaart, wat moet het dan wel niet in het straatarme deel. Een oplossing ligt gewoon niet in het verschiet. En al zou Afrika er bovenop komen, wat dacht je van sommige Aziatische landen en een land als bijv. India, die ook al richting de 1 miljard inwoners gaat. Dit is eigenlijk nog maar het begin van alle ellende. Ik heb in mijn vorige stuk al neergezet dat de "derde wereldbevolking" onze rijkdommen gaat komen ophalen. De vraag is alleen wanneer zij er capabel genoeg voor zijn. En dan bedoel ik of ze het op een "democratische manier" lukt. En anders wordt dat onze derde wereldoorlog!
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
5 augustus 2011, 09:10 uur | Bericht #266044
Extreme droogte in Hoorn van Afrika gelinkt aan El Niño

De extreme droogte die Oost-Afrika momenteel teistert, houdt verband met de koude fase van El Niño die tot mei van dit jaar in de Stille Oceaan heerste. Het verband is niet ongewoon en bestond zo'n 20.000 jaar geleden al, maar de regio kent de laatste 3.000 jaar een minder stabiel klimaat, zo blijkt uit onderzoek waaraan onder meer UGent-professor Dirk Verschuren meewerkte. De bevindingen bevestigen de groeiende consensus dat verdere opwarming van de aarde de bestaande neerslagpatronen zal beïnvloeden, meldt de Gentse universiteit. Onderzoekers uit België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en de VS onderzochten de modder op de bodem van Lake Challa, een kratermeer aan de voet van de Kilimanjaro in Tanzania. "De bodem vertoont er sedimentlagen die per jaar variëren in kleur en dikte. Door de dikte van de lagen te vergelijken met de temperatuur van de Stille Oceaan over de voorbije 150 jaar, bleek het verband tussen de catastrofale droogte die momenteel grote gebieden van Kenia, Ethiopië, Djibouti en Somalië treft, en de koude (La Niña) fases van het El Niño - Southern Oscillation (ENSO) effect", zegt de Gentse universiteit in een persbericht.

La Niña
De huidige droogte in de Hoorn van Afrika houdt volgens de onderzoekers verband met de La Niña-fase die zich tussen juni 2010 en mei 2011 in de Stille Oceaan voordeed. "Tijdens een La Niña-fase valt er weinig regen en waait het fel over Lake Challa. Tijdens El Niño daarentegen regent het er vaak en waait de wind zwak, wat in dunne lagen lichtgekleurd sediment resulteert. Op basis van deze gegevens konden de wetenschappers variaties in de hoeveelheid neerslag in Oost-Afrika reconstrueren tot in de Laatste IJstijd ongeveer 20.000 jaar geleden."

Vaker voorkomen
De nieuwe resultaten tonen aan dat ook op de korte tijdschalen van het El Niño fenomeen, het huidig Oost-Afrikaans klimaat een grotere variatie vertoont van neerslag en droogte. "De onderzoeksresultaten sluiten ook aan bij computermodellen die het klimaat in Oost-Afrika simuleren in functie van het broeikaseffect. Wanneer het klimaat opwarmt houdt de atmosfeer meer vocht vast. Er zal in de regio dus wellicht meer regen vallen dan nu het geval is, maar de regenval zal vaker afgewisseld worden met periodes van extreme droogte zoals die zich nu voordoen", aldus de onderzoekers. De studie wordt op 5 augustus in het tijdschrift Science gepubliceerd.

Bron: HLN
Every cloud has a silver lining
Romani
Lid
Woonplaats: Den Haag (Wateringseveld)
Berichten: 1328
Lid sinds: 26 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 augustus 2011, 13:07 uur | Bericht #266061
Tja, gisteren schrijnende reportage op de EO zitten kijken.
Het geen wat in de macht van de bevolking ligt, daar doen ze ook niks mee.
Ze maken liever bier, dan dat ze de waterputten gebruiken waar ze voor zijn.
Naar eigen kinderen kijken ze niet om.
Ze komen laveloos thuis, en gaan slapen, kinderen aan d'r lot overlatend.
Like a drifter twister i was born to walk alone2e plaats fotowedstrijd week 31
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 augustus 2011, 13:12 uur | Bericht #266062
Ethiopië opent nieuw vluchtelingenkamp

Ethiopië opent een vierde kamp om vijftienduizend vluchtelingen uit het door hongersnood getroffen Somalië op te vangen. Dat heeft een woordvoerder van de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties vrijdag gezegd. Momenteel zitten de Somaliërs in een overbevolkt doorgangscentrum in Dollo Ado, een gebied in het oosten van Ethiopië. Hier heeft een uitbraak van de mazelen plaatsgevonden, die inmiddels meer dan tien levens heeft geëist, zeiden gezondheidswerkers. De stroom vluchtelingen uit Somalië neemt nog altijd toe. Dagelijks arriveren in Kenia vijftienhonderd hongerige vluchtelingen. De afgelopen maanden heeft de hongersnood in Somalië al aan tienduizenden mensen het leven gekost.

Bron: Nieuws.nl
Marching ever onward to tomorrow!
Woonplaats: ijmuiden, noord holland
Berichten: 1257
Lid sinds: 30 jan. 2008
5 augustus 2011, 14:25 uur | Bericht #266071
afgelopen nacht een docu gezien over deze droogte.
tsja, wat moet je ervan zeggen.
enige wat ik zeg is dat als al die vergaderingen en ander burocratische meuk niet gehouden worden van al die landen heb je al een miljoenen spaarpot.

al je problemen over in een paar weken tijd, dus maak me er weinig zorgen om, want het geld zit bovenin.
bekijk mijn website, klikje hier... Canon eos: Canon EF:1DmkIIN - 17-40 f4 L1DmkIII - 24-105 f4 L IS5DmkII - 100mm f2.8 L IS40D - 70-200 f2.8 L ISCanon 580 EX II x3 Cactuc v4
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
9 augustus 2011, 11:03 uur | Bericht #267707
VS maken 105 miljoen dollar extra vrij voor noodhulp Afrika

De Verenigde Staten hebben maandag aangekondigd 105 miljoen dollar extra uit te trekken voor noodhulp aan slachtoffers van de droogte in Somalië en de rest van de Hoorn van Afrika. De aankondiging valt samen met het bezoek dat de echtgenote van vice-president Joe Biden - Jill Biden - brengt aan de getroffen regio. Het Witte Huis kondigde de maatregel maandag in een persmededeling aan. 'De VS zullen de dringende nood aan voedsel, water, huisvesting en medische en sanitaire bijstand blijven financieren', luidde het. De droogte in de Hoorn van Afrika treft in totaal 12,4 miljoen mensen. Duizenden Somaliërs zijn hun land ontvlucht en zoeken meer geluk in Kenia en Ethiopië.

Bron: Het Nieuwsblad
BartS
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 augustus 2011, 16:20 uur | Bericht #267974
Voedselprijzen Hoorn van Afrika verder omhoog

De voedselprijzen in de Hoorn van Afrika zijn de afgelopen maanden verder gestegen. Dat heeft de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, woensdag bekendgemaakt. Volgens de organisatie zijn de hoge voedselprijzen het gevolg van de aanhoudende droogte, de stijgende brandstof- en transportkosten, de hoge internationale prijzen voor geïmporteerde tarwe en de onzekerheid.

Bron: DVHN
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2011, 12:25 uur | Bericht #283397
VN: Snelle dood voor 750.000 uitgehongerde Somaliërs

De hongersnood in het zuiden van Somalië heeft zich tot nog een regio uitgebreid. Vier van de acht zuidelijke regio's kampen nu met een zo desastreus voedseltekort dat 750.000 mensen er binnen vier maanden de hongerdood dreigen te sterven, als niet dringend actie wordt ondernomen. Dit zeggen de Verenigde Naties vandaag. Het door een verwoestende droogte getroffen Oost-Afrika kampt met grote voedseltekorten. Meer dan twaalf miljoen mensen hebben voedselhulp nodig. Rond de vier miljoen inwoners van Somalië verkeren in een crisissituatie, zeiden de VN.



Van twee naar vier regio's
In juli verklaarden de VN twee regio's in Zuid-Somalië tot gebieden waar hongersnood heerst. Later kwamen daar drie regio's bij, waaronder de hoofdstad Mogadishu en het grootste opvangkamp voor ontheemden in het land.

Volgens OCHA komen binnenkort nieuwe cijfers over de hongersnood vrij. Een hongersnood houdt volgens de definitie die de volkerenorganisatie hanteert, in dat zeker 20 procent van de huishoudens een extreem tekort aan voedsel heeft en dat meer dan 30 procent van de mensen een acuut tekort aan voedsel heeft. Bovendien sterven er dan elke dag twee op de 10.000 mensen aan ondervoeding.

Bron: AD.nl | Gewijzigd: 27 februari 2017, 09:55 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2011, 15:45 uur | Bericht #283468
Dat geld naar Afrika is eigenlijk weggegooid geld (wat ik hier eerder ook al heb gelezen), door de mensen nu te voorzien van voedsel en medische hulp zal er in de toekomst steeds vaker geld en hulp heen moeten.
Ik bedoel je krijgt in India nu een auto en een tv als je je laat steriliseren! Fantastische oplossing, al zullen de mensen in Afrika iets anders willen dan een auto en tv

Ik weet dat deze mensen hier zelf niet voor gekozen hebben, maar door hun nu de helpende hand te bieden slaan we ons zelf voor het hoofd.

Leer de mensen vissen in plaats van een vis te geven. Zorg dat de mensen minder kinderen krijgen. 'stuur' ze weg uit het gebied, het word zo vaak geteisterd door droogte. Ik noem maar even een paar voorbeelden.
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2011, 14:54 uur | Bericht #284230
Regen voorspeld voor zuiden Somalië

Mogelijk gaat het regenen in het door hongersnood getroffen zuiden van Somalië. Dat heeft het meteorologisch instituut van de Verenigde Naties (WMO) voorspeld. Dat betekent volgens de WMO echter niet per definitie dat de droogte die het gebied teistert zal worden verdreven, omdat de regenval van dit seizoen slechts een klein deel uitmaakt van het jaarlijkse totaal. De WMO stelt dat het noorden van Somalië en een aangrenzende regio mogelijk tot het einde van het jaar te maken zullen blijven houden met verminderde regenval.

Bron: Nieuws.nl
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 september 2011, 15:12 uur | Bericht #284232
Extreme hongersnood Somalië: Desnoods voedseldroppigs

Hulporganisaties moeten desnoods voedsel uit vliegtuigen droppen als de radicaalislamitische beweging al-Shabaab de voedselhulp voor de hongerige bevolking in Somalië blijft tegenhouden. Dat zegt ambassadeur Peter Bakker van het VN-wereldvoedselprogramma WFP. In Somalië is de hongersnood op dit moment zo nijpend dat volgens de VN de komende maanden 750.000 mensen zullen omkomen, als er niet snel iets wordt gedaan. Al-Shabaab weert veel westerse hulpverleners, ondanks dat de droogte heeft geleid tot hongersnood voor ruim 1 miljoen mensen. De Verenigde Naties vrezen in Somalië voor een acute hongerdood van circa 750.000 mensen de komende weken.



Peter Bakker, oud-topman van postbedrijf TNT, voegt eraan toe dat de VN nog geen standpunt hebben over het voedseldroppen. De oplossing is nu om sommige islamitische organisaties voedselhulp te laten verstrekken, zoals de Rode Halve Maan. De radicaalislamitische al-Shabaab laat hen nu wel toe, terwijl ze westerse organisaties wegjaagt. 'Dan moet het maar zo. Al-Shabaab heeft de geweren, zij bepalen het.'

Oproep: Extra donaties
Bakker roept op om nog honderden miljoenen euro's te doneren voor de miljoenen voedselvluchtelingen in de Hoorn van Afrika. 'Voor de Griekse schuldencrisis is volgens sommigen 150 miljard euro vrijgemaakt. Als je het zo bekijkt, kan het niet waar zijn dat we dan de komende weken bijna een miljoen mensen laten verhongeren.' De hongersnood in Somalië is de ergste in tientallen jaren en duurt nog minstens enkele maanden. 'In oktober kan de eerste regen vallen. Dan duurt het tot januari voor de oogst begint. Tot die tijd moeten de vluchtelingen leven van de voedselhulp.'

Staatssecretaris Ben Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) zei vandaag tegen het ANP dat er inderdaad nog veel geld nodig is, maar 'het goede nieuws is dat er veel meer gemobiliseerd wordt dan we hadden gedacht'. Knapen wijst erop dat ook landen in het Midden-Oosten en de Golfstaten doneren. 'Zelfs de landen van de Afrikaanse Unie hebben een kleine 300 miljoen dollar toegezegd. Dat is voor die regio uniek, want daar zijn ontwikkelingslanden bij.'

'Logistiek goed regelen'
Knapen zegt dat de uitdaging nu is om alle toezeggingen logistiek goed te coördineren. 'Je kunt niet alle hulp in een vliegtuig stoppen, verdwijnen en maar hopen dat het ergens terechtkomt'. Knapen bracht vorige week nog een bezoek aan Somalië.

Bron: AD.nl | Gewijzigd: 27 februari 2017, 09:55 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
kiwitwins
Lid
Woonplaats: Hoensbroek, Heerlen (Z.Limburg)
Berichten: 298
Lid sinds: 15 dec. 2010
7 september 2011, 16:31 uur | Bericht #284244
Door de jaren heen merkte ik dat ik soms niet meer humaan reageerde op beelden van uitgemergelde kinderen. Het deed me niets meer. Nu ikzelf kinderen heb is dat wel omgedraaid. Mijn maag gaat draaien als ik het zie. En mijn ogen blijven er niet droog bij. Na de ramp in haïtie heb ik er eens blog aan gewijd. Niet dat dat wat uitmaakt natuurlijk.
Geld geven dat doe ik niet meer. Want ook ik heb zo mijn nuchterheid en mijn kennis om te weten dat er van mijn euro uiteindelijk 10 cent bij de mensen komt. En ik ga dus niet andermans salaris betalen.

Maar ergens las ik dat we Afrika arm willen houden. Ergens ben ik het daar wel mee eens. Afrika heeft ontiegelijk veel schulden aan de rijkere landen en kan dus al het verdiende geld weer direct stoppen in rente en aflossing Maar van de andere kant denk ik ook dat een gedeelte van Afrika zichzelf arm houdt.
Toen ik klein was en dat is pakweg 30 jaar geleden toen gaven we op school al voedselpaketten aan Ethiopië. Door de jaren heen zie je geen enkele verbetering. Er is nog steeds geen irrigatiesysteem en ze zijn compleet afhankelijk van regen.
Als die uitblijft gaan er zomaar 12 miljoen mensen dood als andere landen niet komen helpen. Dat weten ze in Afrika ook hoor. Dat er hulp komt als de regen uitblijft. Ieder jaar is het wel weer een ander land in het hele continent.

Ik denk dat we de Afrikanen wel moeten leren dat het op een gegeven moment ook ophoudt. (tuurlijk laat je ze niet verhongeren) anders zijn we over 50 jaar nog voedselpaketten aan het sturen.

De hoorn van Afrika is nou eenmaal een droogtegebied. Dus eigenlijk moet je daar helemaal niet wonen. Want joepi dadelijk valt er weer regen. Juich juich en dan kunnen we er 2 jaar tegen aan. Kunnen we ons weer vol eten om daarna weer te verhongeren als de regen uitblijft. Maar dan komt de VN toch wel weer opdraven met hun zakken rijst en meel. Hopen alleen dat ze dan op tijd komen. Want dit jaar duurde het wel wat lang.

Misschien een beetje hard gezegd, maar laten we eerlijk zijn. Het houd niet op. Hoeveel geld dat daar al heen gegaan is. Aan dingen die niet veranderen, vaccinaties, AIDS, honger, oorlogen.

Maar wij (VS en Europa) hebben ook heus schuld aan dit alles. Zoals ik ergens las hebben de Afrikanen weinig afzetmarkt voor hun eigen verbouwde voedsel omdat de rijkere importvoedsel eten. Zo verdienen ze dus ook geen geld en kunnen ze geen buffer opbouwen voor als het slecht gaat.

Hoe het ook zit. Het is gewoon niet goed dat er mensen sterven van de honger. Bah

Twitter... @calaprese Enjoy nature, it's the biggest gift of all....
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
7 september 2011, 17:51 uur | Bericht #284257
Ik snap mensen hier niet. Net wat Edje zegt. Als je ze nu helpt met eten geven, dan vermenigvuldingen ze zich ontiegelijk hard. Wat dat betreft fokken ze behoorlijk aan. Geen voorbehoedsmiddelen etc. Daar komt nog bij, aan de ene kant slopen ze de bossen, terwijl dat juist voor regen zorgt en vervolgens hebben ze geen eten dankzij de droogte. Simpel gezegd. Het is hun eigen schuld. Ik geef ook nooit éne rooie cent aan iets dat mensen helpt. Misschien vervelend dat ik dat zeg. Maar er zijn veels te veel mensen. De natuur regelt zichzelf en dit is gewoon een waarschuwing van de natuur. Ik zeg hierbij niet dat we ze massaal uit moeten moorden of iets dergelijks, maar schenk er gewoon geen aandacht aan, dan heb je ook geen schuldgevoel Ik vind het erg lullig voor ze dat dat gebeurd, maar er is simpelweg niks aan te doen. Daar komt nog bij dat die mensen soms met 12 kinderen per gezin leven en het blijft maar aanfokken, ze schenken er geen aandacht aan, en blijkbaar zitten ze er niet mee als 1 van hun kinderen het loodje legt. Als ik die filmpjes zo bekijk hebben ze ook helemaal geen medeleven als ze hun kinderen wegdragen. Nee, wij als mens slopen de natuur en vinden dit erg? Puur eigen schuld, en tja, de natuur is keihard !;)
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 september 2011, 18:14 uur | Bericht #284264
Citaat van Ricootje, woensdag 7 september 2011, 17:51 uur Ik snap mensen hier niet. Net wat Edje zegt. Als je ze nu helpt met eten geven, dan vermenigvuldingen ze zich ontiegelijk hard. Wat dat betreft fokken ze behoorlijk aan. Geen voorbehoedsmiddelen etc. Daar komt nog bij, aan de ene kant slopen ze de bossen, terwijl dat juist voor regen zorgt en vervolgens hebben ze geen eten dankzij de droogte. Simpel gezegd. Het is hun eigen schuld. Ik geef ook nooit éne rooie cent aan iets dat mensen helpt. Misschien vervelend dat ik dat zeg. Maar er zijn veels te veel mensen. De natuur regelt zichzelf en dit is gewoon een waarschuwing van de natuur. Ik zeg hierbij niet dat we ze massaal uit moeten moorden of iets dergelijks, maar schenk er gewoon geen aandacht aan, dan heb je ook geen schuldgevoel Ik vind het erg lullig voor ze dat dat gebeurd, maar er is simpelweg niks aan te doen. Daar komt nog bij dat die mensen soms met 12 kinderen per gezin leven en het blijft maar aanfokken, ze schenken er geen aandacht aan, en blijkbaar zitten ze er niet mee als 1 van hun kinderen het loodje legt. Als ik die filmpjes zo bekijk hebben ze ook helemaal geen medeleven als ze hun kinderen wegdragen. Nee, wij als mens slopen de natuur en vinden dit erg? Puur eigen schuld, en tja, de natuur is keihard !;)
Ik vind het wel een ongenuanceerde reactie van jou; en best wel hard. Je reactie staat bol van de aannames en stigma's. Eigen schuld? Geen aandacht geven, dus geen schuldgevoel? Er is niets aan te doen? En dan je knipoogje op het laatst, volgens mij geniet je nog van je eigen reactie ook. Maar goed, duidelijk hoe jij er in staat, laten we maar hopen dat jij nooit in nood komt en mensen tegenkomt met hetzelfde inlevingsvermogen als jij.
kiwitwins
Lid
Woonplaats: Hoensbroek, Heerlen (Z.Limburg)
Berichten: 298
Lid sinds: 15 dec. 2010
7 september 2011, 18:26 uur | Bericht #284273
Citaat van Ricootje, woensdag 7 september 2011, 17:51 uur Ik snap mensen hier niet. Net wat Edje zegt. Als je ze nu helpt met eten geven, dan vermenigvuldingen ze zich ontiegelijk hard. Wat dat betreft fokken ze behoorlijk aan. Geen voorbehoedsmiddelen etc. Daar komt nog bij, aan de ene kant slopen ze de bossen, terwijl dat juist voor regen zorgt en vervolgens hebben ze geen eten dankzij de droogte. Simpel gezegd. Het is hun eigen schuld. Ik geef ook nooit éne rooie cent aan iets dat mensen helpt. Misschien vervelend dat ik dat zeg. Maar er zijn veels te veel mensen. De natuur regelt zichzelf en dit is gewoon een waarschuwing van de natuur. Ik zeg hierbij niet dat we ze massaal uit moeten moorden of iets dergelijks, maar schenk er gewoon geen aandacht aan, dan heb je ook geen schuldgevoel Ik vind het erg lullig voor ze dat dat gebeurd, maar er is simpelweg niks aan te doen. Daar komt nog bij dat die mensen soms met 12 kinderen per gezin leven en het blijft maar aanfokken, ze schenken er geen aandacht aan, en blijkbaar zitten ze er niet mee als 1 van hun kinderen het loodje legt. Als ik die filmpjes zo bekijk hebben ze ook helemaal geen medeleven als ze hun kinderen wegdragen. Nee, wij als mens slopen de natuur en vinden dit erg? Puur eigen schuld, en tja, de natuur is keihard !;)

Volgens mij weet je niet precies wat je zegt. Bomen kappen in Afrika? Dat gebeurt in zuid amerika. En dat gebeurt door ons. Voor onze meubels, voor ons papier. Daar zitten die mensen daar echt niet op te wachten..
Door er geen aandacht aan te besteden kun jij misschien je schuldgevoel wegdrukken. De natuur regelt dat zelf allemaal wel is een beetje over the top. Je hebt het wel over 12 miljoen mensen die weinig weet hebben van alles dat wij weten. In mijn reactie was ik misschien ook cru, maar erken daar wel bij dat wij westerlingen er ook een stuk schuld aan hebben dat er daar honger is.

Denk wel als jij ooit ligt te creperen dat de natuur het dan ook allemaal vanzelf aan het oplossen is schijnbaar...
Twitter... @calaprese Enjoy nature, it's the biggest gift of all....
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
7 september 2011, 19:27 uur | Bericht #284277
Citaat van kiwitwins, woensdag 7 september 2011, 18:26 uur Volgens mij weet je niet precies wat je zegt. Bomen kappen in Afrika? Dat gebeurt in zuid amerika. En dat gebeurt door ons. Voor onze meubels, voor ons papier. Daar zitten die mensen daar echt niet op te wachten..
Door er geen aandacht aan te besteden kun jij misschien je schuldgevoel wegdrukken. De natuur regelt dat zelf allemaal wel is een beetje over the top. Je hebt het wel over 12 miljoen mensen die weinig weet hebben van alles dat wij weten. In mijn reactie was ik misschien ook cru, maar erken daar wel bij dat wij westerlingen er ook een stuk schuld aan hebben dat er daar honger is.

Denk wel als jij ooit ligt te creperen dat de natuur het dan ook allemaal vanzelf aan het oplossen is schijnbaar...


Bomen kappen gebeurd ook op grote schaal in Afrika, daardoor rukt de woestijn steeds maar weer verder op naar het zuiden (Zie WNF.nl).

Nouja, ik weet dat ik nogal rigulreus ben in dit soort dingen. Maar waarom zou ik me er druk om maken? Kijk ik beleef geen plezier aan die filmpjes en ik vind het ook echt niet leuk voor ze. Maar mensen die hier alleen maar geld geven zijn gewoonweg niet realistisch, het geld wordt verspild. Als je absoluut wilt helpen en het echt vreselijk vindt, dan moet je alles opzeggen hier en daar heen gaan en helpen totdat het voorbij is. Mensen van het Rode Kruis heb ik wel bewondering voor. Die geven het hier op en gaan werkelijk helpen daar en niet met geld. En ook zijn een hoop mensen erg hypocriet, ze vinden het verschrikkelijk als mensen geen eten hebben maar elke avond flikkeren ze een halve pan eten de vuilnisbak in en als de houdbaarheidsdatum is verstreken gooien ze het zonder pardon weg terwijl die datum puur ter indicatie dient en het nog lang niet weg hoeft. Echt voedsel verspilling dus! En je bent toch met me eens dat als je ze maar alles geeft dat ze nooit voor zichzelf gaan zorgen? Leer ze is wat en niet alleen maar geven. Daar komt nog bij, hoe hard het ook klinkt, dat het slechts 1% van de totale bevolking betreft. En tuurlijk als wij een ramp hebben is het ook bijzonder onprettig, maar denk maar niet dat zij gaan helpen. Ook wordt de schijn van partijdigheid gewekt omdat ze voor bijvoorbeeld slachtoffers van de bosbranden en tornado's in de VS de 555 lijn niet openen, belachelijk! ondanks dat de VS een 'rijk' land is. Dat stoort me ook heel erg.
Terug naar boven
1 2 3 4 5
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 727 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 727, lezen 16 mensen het topic "Krachtige aardbeving in Haïti".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden