Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 augustus 2011, 08:32 uur | Bericht #268272
Bolbliksem treft toeristenbus in Rusland

Een bolbliksem heeft een Duitse toeristenbus geraakt. Het voorval gebeurde in de Russische regio Kaliningrad. Geen van de 19 passagiers raakte gewond. De blikseminslag, welke maandag plaatsvond, werd gisteren gemeld door RIA Novosti. De bliksem werd omschreven alsof er een bliksemafleider werd geraakt. Vervolgens verspreidde de bliksem zich over de gehele bus. Klaarblijkelijk heeft de bliksem de accu van de bus geraakt, die na de inslag explodeerde. Drie banden zijn van de bus afgerukt. De gloednieuwe bus werd total loss verklaard. Een bolbliksem is een zeldzaam natuurfenomeen, waar weinig over bekend is.

©onweer-online
Bron: Accuweather


Every cloud has a silver lining
Reutel
Lid
Woonplaats: Tilburg centrum
Berichten: 1167
Lid sinds: 30 nov. 2010
12 augustus 2011, 08:39 uur | Bericht #268275
Gelukkig niemand gewond geraakt (kooi van Faraday)! Het is natuurlijk de natte droom van iedere stormchaser om dit een keer mee te maken...
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Waarom deze advertentie?
SniperEye
Lid
Woonplaats: NL Midden Limburg
Berichten: 1292
Lid sinds: 25 mei. 2009
12 augustus 2011, 09:22 uur | Bericht #268284
Citaat van Reutel, vrijdag 12 augustus 2011, 8:39 uur Gelukkig niemand gewond geraakt (kooi van Faraday)! Het is natuurlijk de natte droom van iedere stormchaser om dit een keer mee te maken...

Nou... om dan zelf in de bus te zitten gaat mij wat ver
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 augustus 2011, 10:46 uur | Bericht #268297
is van een bolbliksem ooit een keer een foto van gemaakt? Kan er op internet weinig over vinden, maar mijn interesse is nu zeker gewekt
Loezje
Lid
Woonplaats: Ter Apel / Musselkanaal
Berichten: 424
Lid sinds: 9 jun. 2007
12 augustus 2011, 11:29 uur | Bericht #268304
Ze zaten wel veilig ja dat wel maar het lijkt mij toch geen leuke ervaring
joajoajo
Lid
Woonplaats: Schriek - België
Berichten: 48
Lid sinds: 6 apr. 2010
12 augustus 2011, 12:48 uur | Bericht #268321
Mijn oma vertelde mij ooit een verhaal over een soort bliksem die langs de voordeur binnenkwam (deur stond open) en in de keuken explodeerde. Ze heeft toen een hele nieuwe keuken moeten kopen want alles was beschadigd.

Zou dit een bolbliksem kunnen geweest zijn want ze sprak duidelijk over een kleine bol? | Gewijzigd: 12 augustus 2011, 12:49 uur, door joajoajo
Eilander
Lid
Woonplaats: Terschelling
Berichten: 1001
Lid sinds: 13 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 augustus 2011, 13:10 uur | Bericht #268326
Citaat van Reutel, vrijdag 12 augustus 2011, 8:39 uur Gelukkig niemand gewond geraakt (kooi van Faraday)! Het is natuurlijk de natte droom van iedere stormchaser om dit een keer mee te maken...

Eerlijk gezegd heb ik zo wel mijn eigen theorie over bolbliksems en is het juist de kooi die ervoor zorgt dat het plasma van de bliksem wordt afgevangen en in stand wordt gehouden. Juist in een kooi van Faraday zou je volgens mij kans hebben op bolbliksems, maar de kans is groter dat je drie loterijen achter elkaar wint.
Maar goed, dit is mijn eigen volledig onwetenschappelijk onderbouwde theorie...
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
klebniko
Lid
Woonplaats: renkum
Berichten: 779
Lid sinds: 4 jul. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 augustus 2011, 19:33 uur | Bericht #268393
Bij mijn persoonlijke intervieuws aan allerlei mensen die je gedurende je leven tegenkomt zijn het de wat spraakzamere mondige mensen die dit fenomeen wel eens gezien heeft. Zelf twijfel ik nog steeds over het bestaan ervan en horen ze in de categorie indiannenverhalen !!! | Gewijzigd: 12 augustus 2011, 19:34 uur, door klebniko
Woonplaats: Maria-Hoop (Midden-Limburg)
Berichten: 434
Lid sinds: 15 jul. 2010
12 augustus 2011, 20:13 uur | Bericht #268396
Citaat van Eilander, vrijdag 12 augustus 2011, 13:10 uur Eerlijk gezegd heb ik zo wel mijn eigen theorie over bolbliksems en is het juist de kooi die ervoor zorgt dat het plasma van de bliksem wordt afgevangen en in stand wordt gehouden. Juist in een kooi van Faraday zou je volgens mij kans hebben op bolbliksems, maar de kans is groter dat je drie loterijen achter elkaar wint.
Maar goed, dit is mijn eigen volledig onwetenschappelijk onderbouwde theorie...


Maar als je wereldwijd kijkt, dan heb je veel meer mensen en is de kans dat het gebeurt weer iets groter.
Toch blijft het heel zeldzaam en daarom zijn er geen foto's van (dat of een bolbliksem is netvliesafdruk van de inslag van een gewone bliksem)
35 sneeuwdagen gehad in Limburg in 2010/2011Mijn foto-topic
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
13 augustus 2011, 02:16 uur | Bericht #268454
Volgens mij trekt een bolbliksem zich niet zoveel aan van een kooi van faraday, ze worden ook gezien IN huizen.
Sommige volgen geleiders en andere zweven vrij. De ene keer verdwijnt ie geruisloos, de andere keer met een knal.
Uit de startpost kan ik overigens niet opmaken dat er een bolbliksem is gezien.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
13 augustus 2011, 02:21 uur | Bericht #268455
Hier nog een stukkie: (ik herinnerde me dat van een paar collega's uit emmen)
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archie...-springen.dhtml
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 212 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 212, lezen 2 mensen het topic "Storm Nelson treft Bretagne en Cornwall".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden