Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 augustus 2011, 13:26 uur | Bericht #273750
Even een ochtendje weg en hop daar staat het nieuwe topic reeds online met alweer drie pagina's. We hebben er zin in! Mooie heldere uiteenzetting, blijft leerzaam met zoveel informatie en verschillende zaken die van invloed kunnen zijn op het ontstaan van onweer en randverschijnselen. Daarom dus morgen wederom een spannende dag om allemaal weer te volgen.
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
22 augustus 2011, 13:26 uur | Bericht #273752
Citaat van prutsmuts, maandag 22 augustus 2011, 13:23 uur


Zag zojuist ( +/- 20 minuten geleden ) dit voorbij komen.
Volgens mij zijn het tieten-wolken ( correct me if i`m wrong..... ).

Toch een teken van enige onstabiliteit in de lucht?!
T wordt in ieder geval weer tijd om mijn ramen te zemen......


Leuk! mammatus, onstabiliteit yeah, leuk dat dat nu al te zien is! Wordt weer spannend, zelfs vannacht al...
Wie weet staat ons nog een verrassing te wachten
Onweersdagen 2013 : 1
Waarom deze advertentie?
melvin344
Lid
Woonplaats: Ruinen
Berichten: 315
Lid sinds: 16 jun. 2009
22 augustus 2011, 13:28 uur | Bericht #273753
Citaat van Poider, maandag 22 augustus 2011, 12:23 uur Die halen hun energie toch uit de nacht?.. Als ie het volhoudt ben ik benieuwd wat er vannacht mee gebeurd!
Boven ons hangt nog een hoogterug en zou de energie er snel uitgaan.
pasz
Lid
Woonplaats: Pijnacker/Gouda
Berichten: 253
Lid sinds: 25 mei. 2009
22 augustus 2011, 13:28 uur | Bericht #273755
Citaat van prutsmuts, maandag 22 augustus 2011, 13:23 uur Zag zojuist ( +/- 20 minuten geleden ) dit voorbij komen.
Volgens mij zijn het tieten-wolken ( correct me if i`m wrong..... ).

Toch een teken van enige onstabiliteit in de lucht?!


Lijkt op mammatus idd. Jammer dat je niet kon inzoomen. Is erg de moeite als je de volgende keer de kans krijgt.
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 13:29 uur | Bericht #273756
Citaat van prutsmuts, maandag 22 augustus 2011, 13:23 uur Zag zojuist ( +/- 20 minuten geleden ) dit voorbij komen.
Volgens mij zijn het tieten-wolken ( correct me if i`m wrong..... ).

Toch een teken van enige onstabiliteit in de lucht?!
T wordt in ieder geval weer tijd om mijn ramen te zemen......



Mammatus is een van de indrukwekkende wolkvormen. Het lijkt op grote buidels, en het komt vaak voor onder het aambeeld van buien. Na een zware onweersbui zijn deze af en toe te zien, op soms zo spectaculaire wijze dat de hele lucht volhangt met de buidels. Mammatus ontstaat in oude buienaambeelden, wanneer ijskristallen en sneeuw die bij de buientop de stijgstroom uitkomen en in het aambeeld terecht komen uit het aambeeld beginnen te vallen. De lucht onder het aambeeld is meestal vrij droog en de neerslag verdampt dan snel. Dit leidt tot plaatselijke afkoeling, wat de lucht zwaarder dan de omgeving maakt, zodat het begint te dalen. Dit gebeurt in kleine volumes lucht, de mammatusbuidels. Mammatus komt ook voor bij rustig weer bij sommige wolktypes, bijvoorbeeld altostratus. Hoewel het er dreigend uitziet, is mammatus zelf ongevaarlijk.

Woonplaats: Deventer/Enschede
Berichten: 2512
Lid sinds: 29 mei. 2008
22 augustus 2011, 13:29 uur | Bericht #273757
Citaat van Willem M, maandag 22 augustus 2011, 13:12 uur Op de Noorse satellietbeelden is heel mooi te zien hoe e.e.a. zich nu aan het ontwikkelen is.

Satbeelden

Als ik dat zo bekijk komt dat ding recht op ons landje af. Ben echter wel benieuwd in welke staat hij gaat passeren..
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
22 augustus 2011, 13:31 uur | Bericht #273759
Toch doet het iemand als mij deugd dat er de laatste tijd weer redelijk wat kansen zijn...
Margot Ribberink van RTL Weer verwoorde dergelijke situaties als dat van gister op fenomenale wijze.

"Onweer kun je het best vergelijken met een voetbalelftal, je hebt kans te winnen, maar zelfs een topclub heeft
altijd kans op verlies"
Zo kun je dus ook stellen dat als er onweer wordt voorspelt, er altijd een kans is dat er uiteindelijk niets te winnen valt (lees: geen onweer onstaat)....

Wat dat betreft zijn er voor de komende week in elk geval winkansen genoeg naar het momenteel lijkt | Gewijzigd: 22 augustus 2011, 13:33 uur, door Bac00
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 augustus 2011, 13:33 uur | Bericht #273760
Citaat van Bac00, maandag 22 augustus 2011, 13:31 uur Toch doet het iemand als mij deugd dat er de laatste tijd weer redelijk wat kansen zijn...
Margot Ribberink van RTL Weer verwoorde dergelijke situaties als dat van gister op fenomenale wijze.

"Onweer kun je het best vergelijken met een voetbalelftal, je hebt kans te winnen, maar zelfs een topclub heeft
altijd kans op verlies"
Zo kun je dus ook stellen dat als er onweer wordt voorspelt, er altijd een kans is dat er uiteindelijk niets te winnen valt (lees: geen onweer onstaat)....

Wat dat betreft zijn er voor de komende week in elk geval winkansen genoeg naar het momenteel lijkt


Mja vind het zwak, zeg gewoon wat er mis is gegaan dan
prutsmuts
Lid
Woonplaats: `S-Heer Arendskerke
Berichten: 27
Lid sinds: 22 aug. 2010
22 augustus 2011, 13:36 uur | Bericht #273762
Citaat van Pasz, maandag 22 augustus 2011, 13:28 uur Lijkt op mammatus idd. Jammer dat je niet kon inzoomen. Is erg de moeite als je de volgende keer de kans krijgt.

Thnx voor je tip, zal er de volgende x aan denken als ik mn gewone toestel in handen heb. Dit was ff vlug, vlug met mn telefoon.


QUOTE(dfromdwgn @ Aug 22 2011, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
Mammatus is een van de indrukwekkende wolkvormen. Het lijkt op grote buidels, en het komt vaak voor onder het aambeeld van buien. Na een zware onweersbui zijn deze af en toe te zien, op soms zo spectaculaire wijze dat de hele lucht volhangt met de buidels. Mammatus ontstaat in oude buienaambeelden, wanneer ijskristallen en sneeuw die bij de buientop de stijgstroom uitkomen en in het aambeeld terecht komen uit het aambeeld beginnen te vallen. De lucht onder het aambeeld is meestal vrij droog en de neerslag verdampt dan snel. Dit leidt tot plaatselijke afkoeling, wat de lucht zwaarder dan de omgeving maakt, zodat het begint te dalen. Dit gebeurt in kleine volumes lucht, de mammatusbuidels. Mammatus komt ook voor bij rustig weer bij sommige wolktypes, bijvoorbeeld altostratus. Hoewel het er dreigend uitziet, is mammatus zelf ongevaarlijk.



Jij bedankt voor je heldere uitleg, ik heb de bel wel horen luiden, maar de klepel nog niet gevonden...... | Gewijzigd: 22 augustus 2011, 13:39 uur, door prutsmuts
Mauriceb
AWM Weerman
Woonplaats: Pijnacker
Berichten: 362
Lid sinds: 15 jul. 2010
22 augustus 2011, 13:38 uur | Bericht #273763
Citaat van Bac00, maandag 22 augustus 2011, 13:31 uur Toch doet het iemand als mij deugd dat er de laatste tijd weer redelijk wat kansen zijn...
Margot Ribberink van RTL Weer verwoorde dergelijke situaties als dat van gister op fenomenale wijze.

"Onweer kun je het best vergelijken met een voetbalelftal, je hebt kans te winnen, maar zelfs een topclub heeft
altijd kans op verlies"
Zo kun je dus ook stellen dat als er onweer wordt voorspelt, er altijd een kans is dat er uiteindelijk niets te winnen valt (lees: geen onweer onstaat)....

Wat dat betreft zijn er voor de komende week in elk geval winkansen genoeg naar het momenteel lijkt


Is inderdaad wel makkelijk... dit houdt dus in dat het iets ontastbaar is. en dat is het zeker niet. bij een topclub die verliest blijft het altijd maar de vraag waar dat nou door komt maar hierbij hadden ze gewoon verwacht dat de inversielaag doorbroken zou worden aan de hand van de berekeningen. Helaas is dit niet gebeurt. kan gebeuren maargoed ze moeten dat gewoon uitleggen... dan hebben de mensen er begrip voor.
Wildernessguide and owner of Survking.nl
Kaiter
Lid
Woonplaats: Maasmechelen (BE)
Berichten: 29
Lid sinds: 12 jul. 2010
22 augustus 2011, 13:38 uur | Bericht #273764
het topic gaat dan wel over de kansen van morgen maar het belgische KMI heeft code geel staan vanaf 17h vanavond. En dit voor Onweer : Geldig van maandag 22 augustus 2011 17u tot dinsdag 23 augustus 2011 20u : Warme, onstabiele en vochtige lucht zal de komende 24 uur ons weer beheersen. Intussen verplaatst een depressie zich van de Golf van Biskaje naar onze streken en trekt in de komende nacht, van maandag op dinsdag, over ons land. Er is dan ook gevaar voor hevige onweersbuien die plaatselijk gepaard kunnen gaan met intense neerslag, hagel en hevige windstoten.



Ook op een ander belgisch weerforum wordt er vanavond al het 1 en ander verwacht.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
22 augustus 2011, 13:41 uur | Bericht #273766
Citaat van Kaiter, maandag 22 augustus 2011, 13:38 uur het topic gaat dan wel over de kansen van morgen maar het belgische KMI heeft code geel staan vanaf 17h vanavond. En dit voor Onweer : Geldig van maandag 22 augustus 2011 17u tot dinsdag 23 augustus 2011 20u : Warme, onstabiele en vochtige lucht zal de komende 24 uur ons weer beheersen. Intussen verplaatst een depressie zich van de Golf van Biskaje naar onze streken en trekt in de komende nacht, van maandag op dinsdag, over ons land. Er is dan ook gevaar voor hevige onweersbuien die plaatselijk gepaard kunnen gaan met intense neerslag, hagel en hevige windstoten.



Na mijn weten wordt dat hier ook vermeld

QUOTE
Vannacht trekt er vanuit het zuiden een warmtefront over ons land, gekoppeld aan een laag wat ten westen/zuidwesten van Frankrijk ligt (Klik). Hierdoor komen we morgen wederom terecht in de warme vochtige lucht. Het laagje is momenteel al goed zichtbaar op de satellietafbeelding (Klik). Op de afbeelding is de vermoedelijke trekrichting te zien. De verwachting is dat het laagje morgen rond 12.00 ter hoogte van zuidwest Nederland ligt.

Kijken we naar de onstabiliteit, dan zien we de lifted vannacht al aardig de negatieve waardes induiken. In België bereikt de lifted -4 en in Nederland -2, bij het naderen van het laagje zakt de lifted ook naar -4. Onweer is in de nacht zeker niet uitgesloten. Morgen overdag neemt de onstabiliteit flink toe, de maximale waardes bedragen ongeveer 600 J/KG in het westelijk deel van het land, in het midden van het land maximaal 2000 J/KG en in het oosten/noordoosten van het land 2500 J/KG. Dit alles bij een lifted die variëerd van -2 tot -7.
| Gewijzigd: 22 augustus 2011, 13:43 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
22 augustus 2011, 13:42 uur | Bericht #273767
Citaat van landerVT, maandag 22 augustus 2011, 13:25 uur Behoort die MCS eigenlijk tot het gebied dat vannacht gaat passeren?

Volgens mij niet!?

Kan t zo zijn dat deze gewoon in de warme onstabiele lucht is geploft?
Onweersdagen 2013 : 1
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 13:45 uur | Bericht #273768
Citaat van Bac00, maandag 22 augustus 2011, 12:31 uur Toch doet het iemand als mij deugd dat er de laatste tijd weer redelijk wat kansen zijn...
Margot Ribberink van RTL Weer verwoorde dergelijke situaties als dat van gister op fenomenale wijze.

"Onweer kun je het best vergelijken met een voetbalelftal, je hebt kans te winnen, maar zelfs een topclub heeft
altijd kans op verlies"
Zo kun je dus ook stellen dat als er onweer wordt voorspelt, er altijd een kans is dat er uiteindelijk niets te winnen valt (lees: geen onweer onstaat)....

Wat dat betreft zijn er voor de komende week in elk geval winkansen genoeg naar het momenteel lijkt


haha ik las gister ook iets dat je het kon vergelijken dat je een penalty mocht nemen zonder keeper en hem dan nog missen..
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 13:45 uur | Bericht #273769
Citaat van prutsmuts, maandag 22 augustus 2011, 13:23 uur Zag zojuist ( +/- 20 minuten geleden ) dit voorbij komen.
Volgens mij zijn het tieten-wolken ( correct me if i`m wrong..... ).
Toch een teken van enige onstabiliteit in de lucht?!
T wordt in ieder geval weer tijd om mijn ramen te zemen......


Klopt,... een paar maanden terug had ik deze plaatjes geschoten in middelburg.
http://forum.onweer-online.nl/index.php?au...si&img=2500 | Gewijzigd: 22 augustus 2011, 13:47 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 augustus 2011, 13:47 uur | Bericht #273771
ik mis overigens de update van Estofex... of druven ze niet meer ;P
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
22 augustus 2011, 13:47 uur | Bericht #273772
Citaat van melvin344, maandag 22 augustus 2011, 13:28 uur Boven ons hangt nog een hoogterug en zou de energie er snel uitgaan.

Ja maar zou deze niet snel richting het NO trekken? ... Wel jammer dan
Onweersdagen 2013 : 1
Reutel
Lid
Woonplaats: Tilburg centrum
Berichten: 1167
Lid sinds: 30 nov. 2010
22 augustus 2011, 13:47 uur | Bericht #273773
Citaat van landerVT, maandag 22 augustus 2011, 13:25 uur Behoort die MCS eigenlijk tot het gebied dat vannacht gaat passeren?

Nee, volgens mij gaat het om het gebied dat nu boven de Golf van Biskaje hangt. Geen idee of die MCS in de berekeningen is meegenomen.
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
22 augustus 2011, 13:53 uur | Bericht #273775
Citaat van Jan van Ooijen, maandag 22 augustus 2011, 11:33 uur Mja vind het zwak, zeg gewoon wat er mis is gegaan dan

Tsja Jan, denk dat een opmerking als deze het makkelijkst is te onthouden voor een leek...
Niet iedere voetbalclub speelt zoals Barcelona dat doet en lang niet iedereen heeft verstand van voetbal
Als het altijd winnen geblazen is dan wordt het allemaal veel te voorspelbaar, te makkelijk voor goed onweer

Te zwak en makkelijk is wanneer iemand iets in de trend roept van: "zie je wel dat het weer niets wordt, zonder daarbij met een goede onderbouwing te komen" De gemiddelde o-o ganger weet dat er met met jouw onderbouwingen niets mis is, maar menigeen schijnt het simpelweg gewoon niet te snappen...
reply hieronder spreekt meer dan 1000 woorden kunnen | Gewijzigd: 22 augustus 2011, 13:57 uur, door Bac00
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
22 augustus 2011, 14:00 uur | Bericht #273778
Wat een monster die MCS ... Gaat wel hard nu, denk dat onze Zuiderbuurtjes een leuke avond/nacht tegemoet gaan!
Onweersdagen 2013 : 1
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 196 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 196, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden