Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
henk55
Lid
Woonplaats: zwolle
Berichten: 2045
Lid sinds: 23 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 08:45 uur | Bericht #277017
Ik heb -weet niet- gestemd.
Ik hink op 2 gedachten, ik vind bliksemfoto's van overdag niet zo spectaculair dan nachtfoto's.
Bovendien de kick die je krijgt van het handmatig vastleggen van een bliksem doet mij ook wel wat.
Aan de andere kant zou je natuurlijk de unieke foto kunnen maken met de trigger!
Ik denk er nog eens over na, ben er nog niet uit.

Edit:En ja ik denk dat de prijs ook wel meespeelt. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 08:46 uur, door henk55
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 08:49 uur | Bericht #277019
Citaat van Pgs3000, woensdag 24 augustus 2011, 7:22 uur 's nachts wel ja. Maar overdag is een ander verhaal. Voor overdag zou ik zo'n trigger wel willen, voor 's nachts niet.

[edit] wat ik wel vind, is dat mensen straks niet meer leren met hun camera om te gaan. Ze sluiten die trigger aan en ze zetten hun camera op statief en kunnen gewoon op automatische stand een bliksemfoto maken.. Het heeft een beetje 2 kanten.. De kunst gaat er wel een beetje van af zo.

...maar heb wel ja gestemd.. ik wil er wel een bestellen ja. (Als die op een canon 350D kan)


Ach als je er een kunst van wil maken zou je eigenlijk een ouderwetse camera met filmrolletjes moeten gebruiken
Bovendien kan je ook met trigger nog zat verprutsen aan je foto's
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 08:52 uur | Bericht #277020
ik zeg ook ja, omdat hier haast nooit een degelijke onweersbui is, moet je alle kansen zien te pakken. dat lijkt me makkelijker met zo een trigger

alleen misschien dat t dan wel saai wordt | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 08:53 uur, door marcel`westland
met vriendelijke groet,

Marcel
mrhanky
Lid
Woonplaats: Overvecht, Utrecht
Berichten: 10
Lid sinds: 14 jul. 2010
24 augustus 2011, 08:53 uur | Bericht #277022
Ik heb ook ja gestemd, klinkt erg mooi dit.

Daarom ben ik ook al even gaan zoeken en er achter gekomen dat ze nog best prijzig zijn. Ik weet niet welk model je in gedachte hebt maar als het om de Patchmaster gaat (ook bij konijnenberg te koop) is het misschien handig om dit topic even door te lezen

http://www.pixtus.com/forum/equipment-talk...ial-review.html

Nu wil ik niet zeggen dat hij niet werkt maar ik vind het wel opvallend dat er gevraagd wordt om de youtube video te verwijderen (alsof ze niet willen dat er negatieve berichten te vinden zijn). Het kan natuurlijk zo zijn dat het product ondertussen verbeterd is de onderstaande reviewer is namelijk wel te spreken over het product

http://www.stormscapesdarwin.com/page37.htm

Ik ga nog even verder lezen
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 08:54 uur | Bericht #277023
Citaat van marcel`westland, woensdag 24 augustus 2011, 8:52 uur ik zeg ook ja, omdat hier haast nooit een degelijke onweersbui is, moet je alle kansen zien te pakken. dat lijkt me makkelijker met zo een trigger

alleen misschien dat t dan wel saai wordt


Nee zal wel meevallen, je zit tenslotte altijd nog met je instellingen te prutsen
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 08:55 uur | Bericht #277024
Ik zeg ja.
Een goede camera heb ik en de macht over de technische kant ook
Alleen een hulpmiddel mis ik nog.
Tricker
Lid
Woonplaats: Oldenzaal/Deventer
Berichten: 162
Lid sinds: 19 mei. 2011
24 augustus 2011, 08:56 uur | Bericht #277025
Citaat van marcel`westland, woensdag 24 augustus 2011, 8:52 uur ik zeg ook ja, omdat hier haast nooit een degelijke onweersbui is, moet je alle kansen zien te pakken. dat lijkt me makkelijker met zo een trigger

alleen misschien dat t dan wel saai wordt



Zoals Jan al zegt, je blijft met je instellingen bezig.. en zo heb je ook meer tijd om van de bui te genieten, en hoef je niet continu bezig te zijn om te zorgen dat je mooie foto's krijgt!
Tricker's TwitterYorsha.nl - Portfolio - Blog - Pica's(Let op! ben bezig met de website NIEUW leven in te blazen!)Mijn Time Lapse Collectie - Laatste update: 04-08-2011Stormchase verslag - Tricker's Stormchase ervaring - 28-06-2011 - Waterhooschase 27/08/2011 Tricker en Wjans - 27-08-2011 - Stormchase supercell Tricker en vriendin, Wjans en Mathijs - 10-09-2011
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 08:56 uur | Bericht #277026
Citaat van mrhanky, woensdag 24 augustus 2011, 8:53 uur Ik heb ook ja gestemd, klinkt erg mooi dit.

Daarom ben ik ook al even gaan zoeken en er achter gekomen dat ze nog best prijzig zijn. Ik weet niet welk model je in gedachte hebt maar als het om de Patchmaster gaat (ook bij konijnenberg te koop) is het misschien handig om dit topic even door te lezen

Nu wil ik niet zeggen dat hij niet werkt maar ik vind het wel opvallend dat er gevraagd wordt om de youtube video te verwijderen (alsof ze niet willen dat er negatieve berichten te vinden zijn). Het kan natuurlijk zo zijn dat het product ondertussen verbeterd is de onderstaande reviewer is namelijk wel te spreken over het product



Ik ga nog even verder lezen


Mijn voorkeur gaat echt niet naar deze uit in ieders geval, we zijn bezig met een ander merk om die naar Nederland te halen. Maar dank voor je oplettendheid, alle negatieve dingen worden ook meegenomen. We moeten op zijn Bommels gezegd: Gin zooi hebbe. | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 09:10 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Woonplaats: Arnhem
Berichten: 667
Lid sinds: 14 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 08:57 uur | Bericht #277027
Ja gestemd.

Echter wil ik eerst resultaten zien van foto's van onweer overdag. Dat is waar ik hem voor zou gebruiken.
Voor nachtfotografie zeker niet!

Ik heb voorheen ook al eens een topic geopend met vragen of iemand ervaring heeft.

na reseach weet ik dat ze bij Fotospeciaalzaak de jong in Emmen een tijdje geleden zijn aangeboden (via marktplaats)


Nogmaals ik zou graag iemands ervaring horen... (Jan?!)



| Gewijzigd: 24 augustus 2011, 09:09 uur, door Fanatic (Arnhem)
TwitterFotoFanatic WebsiteStormchase team Arnhem ****Get out of my way!! I have a storm to catch!!****
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
24 augustus 2011, 09:12 uur | Bericht #277034
Ik zeg ja, lijkt me wel makkelijk zo'n lightningtrigger.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 10:09 uur | Bericht #277051
Citaat van Picobyte, woensdag 24 augustus 2011, 6:49 uur Ach als je er een kunst van wil maken zou je eigenlijk een ouderwetse camera met filmrolletjes moeten gebruiken
Bovendien kan je ook met trigger nog zat verprutsen aan je foto's


het principe van een ouderwetse camera met rolletjes verschilt verder weinig van de manier zoals ik het doe met mijn dlsr.
Vroegah hadden de camera's nagenoeg dezelfde instellingen, (hier en daar wat verschillen) En het grote nadeel was dat je de foto's niet direct kon zien. Dus ja, ik moet toegeven, het is nu wel iets makkelijker Toen was het echt een kunst.

Maar ik hoor hier veel reacties over "klikken" en dat je moet blijven instellen om een goede bliksemfoto te maken. Als die mensen nou eens op onderzoek gaan hoe bliksemfotografie werkt, in plaats van met je camera richting een onweersbui te gaan "klikken", dan zul je zien dat het allemaal best wel meevalt om bliksems op de foto te krijgen. (met name 's nachts) Er zijn zat topics op dit forum waar het uitvoerig in uitgelegd word. En de instellingen vallen ook wel mee, als je maar begrijpt wat alle instellingen op je camera met de foto doen. (iso, diafragma en sluitertijd zijn wel de belangrijkste voor onweerfotografie) Ik heb zelf ook nachten buitengestaan om eerst nachtfotografie onder controle te hebben. vervolgens kon ik de eerste onweersbui die ik meemaakte prima op de gevoelige plaat zetten, puur door oefenen en mijn camera begrijpen.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
MarkNL
Lid
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 2121
Lid sinds: 8 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 11:19 uur | Bericht #277076
Citaat van Pgs3000, woensdag 24 augustus 2011, 8:22 uur 's nachts wel ja. Maar overdag is een ander verhaal. Voor overdag zou ik zo'n trigger wel willen, voor 's nachts niet.

[edit] wat ik wel vind, is dat mensen straks niet meer leren met hun camera om te gaan. Ze sluiten die trigger aan en ze zetten hun camera op statief en kunnen gewoon op automatische stand een bliksemfoto maken.. Het heeft een beetje 2 kanten.. De kunst gaat er wel een beetje van af zo.


Ik zou hem ook voornamelijk voor overdag gebruiken ja, aangezien het dan zo goed als ondoenlijk is een bliksem te vangen tenzij je een Canon 1D continu op 10fps laat schieten (dan is dit ding toch goedkoper ). Ik zie ook niet in waarom de lol ervan af gaat. Er spelen nog zoveel andere factoren mee, zowel overdag als 's nachts. En bovendien, als je 's nachts onweer fotografeert maak je paar testshots om te kijken of de instellingen naar wens zijn en vervolgens houd je continu x seconden lang je sluiter open en hopen dat er een bliksem toevallig langs fietst. Meer niet. Kan nou niet zeggen dat dat ook zo'n bijzonder intensieve techniek is? Niet dat ik daarmee wil zeggen dat het een stomme techniek is of zoiets (maak ze zelf ook zo, 28 juni heb ik daarmee voor het eerst me bliksemfoto's gemaakt en was dolblij en nu nog steeds), maar qua kunst/techniek verschilt deze bekende techniek niet veel van een hulpmiddel als die Trigger, behalve dat de Trigger het leven dan, zeker voor overdag, wat makkelijker maakt.

En bovendien, ik denk dat je nog altijd verschil in resultaat zult zien van mensen die plompverloren hun Trigger aansluiten en verder gaan met koffie drinken tegenover mensen die echt proberen een goeie én bijzondere foto te maken.
Marching ever onward to tomorrow!
rverhag
Lid
Woonplaats: Oost Souburg
Berichten: 108
Lid sinds: 1 aug. 2008
24 augustus 2011, 11:28 uur | Bericht #277081
Ik zeg nee, maar dat komt omdat ik zelf een lightningtrigger in elkaar heb geknutseld (er is ook een topic over). Naast het triggeren op de flits kan ik de camera ook laten triggeren op de electrische "kraak" die je op de AM-band op je radio hoort bij onweer.

Technisch werkt het allemaal perfect en je zou dus kunnen denken dat het met dit soort hulpmiddelen allemaal kinderlijk eenvoudig wordt om bliksem overdag te fotograferen. Mijn (geringe) ervaring is echter dat het vele malen moeilijker is om overdag bliksem te fotograferen dan onweer's nachts op de plaat te zetten. Voor nachtfotografie zet je je camera op 30sec, kies je een bijbehorend diafragma en je zorgt ervoor dat je ISO zo laag mogelijk staat. Camera op statief richting de bui en je kan los. Genieten van de bui, om de 30 sec de ontspanner indrukken en misschien af en toe het diafragma aanpassen omdat de intensiteit van de bui toe- of afneemt.

Overdag komen er toch wel iets andere camera-instellingen bij kijken en moet je echt goed rekening houden met de verschillende lichtomstandigheden. Is het zwaar bewolkt of schijnt er toch een zonnetje onder/door de wolken (groot of klein diafragma)? Daarbij veranderen de lichtomstandigheden overdag heel erg snel door overtrekkende wolken. Welke sluitertijd ga je kiezen? Te kort en je foto is onderbelicht met misschien een vage flits, te lang en je foto is overbelicht zonder dat je de schicht nog kan zien. En wanneer je alle instellingen precies goed hebt en je flits staat er prachtig op (zelden zo mooi als 's nachts trouwens want je mist toch vaak de vertakkingen) dan moet je toch ook nog een leuke compositie hebben. Een nachtbliksem is in de meeste gevallen het hoofdonderwerp op de foto maar overdag speelt de omgeving een veel belangrijkere rol.

Ik ben het dus niet eens met de stelling dat fotograferen met een flitstrigger simpel of saai zou zijn. Integendeel, het is complexer en je bent intensiever met je camera-instellingen bezig.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 augustus 2011, 11:29 uur | Bericht #277082
Ik weet het nog niet...

Ik zal er over nadenken, het heeft namelijk zijn voor- en zijn nadelen. Verder mis ik een richtprijs. Wellicht handig om aan te geven wat het ongeveer gaat kosten. De uiteindelijke prijs wordt natuurlijk bedongen na het aantal bestellingen, dat snap ik. Maar bijna iedereen geeft wel aan dat de prijs een belangrijke factor is. Misschien gaat de interesse wel omhoog als de prijs goed ligt.

Valsspelen vind ik het niet, want dat moet je ook geen zoomlens nemen, maar dichterbij gaan, geen flitser gebruiken maar alleen natuurlijk licht etc. etc. en nee het is geen wedstrijd maar elkaar helpen met een leuke gezamenlijke hobby... Het is een gewoon een handig ding om makkelijker bliksemfoto's te maken.

Een eventueel nadeel kan dan weer zijn dat de uitdaging verloren gaat om een mooie bliksemfoto, of in mijn geval überhaupt een bliksemfoto, te maken. Misschien is het juist leerzamer om zonder te doen en als je eenmaal bekend ermee bent dan het dan handig is een lightningtrigger te kopen.

Ik zal nog even denken, maar verder een leuke actie, en te waarderen dat dit op touw wordt gezet!

| Gewijzigd: 24 augustus 2011, 11:30 uur, door Tyshane
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
24 augustus 2011, 11:32 uur | Bericht #277084
Citaat van Ronald VhR, woensdag 24 augustus 2011, 11:28 uur Ik ben het dus niet eens met de stelling dat fotograferen met een flitstrigger simpel of saai zou zijn. Integendeel, het is complexer en je bent intensiever met je camera-instellingen bezig.
Nu post ik net mijn verhaal en zie daarna pas jouw reactie met waardevolle info. Ik neem dat zeker mee in mijn overweging.
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
24 augustus 2011, 11:45 uur | Bericht #277092
ja graag!, kosten? aansluitingen (past het op iedere camera?)

,....
Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 11:52 uur | Bericht #277086
ik zou ook wel wat meer details willen zien. idd merk, type, prijs en voor wat voor camera's het geschikt is.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
24 augustus 2011, 11:55 uur | Bericht #277103
Nader uitleg zal nog wel komen, dit is alleen maar om te kijken hoe groot de interesse is. Ik kaart dit aan en als alles doorgaat/geregeld is dan zal de desbetreffende persoon wel van zich laten horen. Het kan in ieders geval op een Pentax, Canon, Sony, Nikon en op de Olympus, mits je een remote op je toestel hebt zitten!

Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 augustus 2011, 11:59 uur | Bericht #277105
Citaat van Jan van Ooijen, woensdag 24 augustus 2011, 9:55 uur Nader uitleg zal nog wel komen, dit is alleen maar om te kijken hoe groot de interesse is. Ik kaart dit aan en als alles doorgaat/geregeld is dan zal de desbetreffende persoon wel van zich laten horen. Het kan in ieders geval op een Pentax, Canon, Sony, Nikon en op de Olympus, mits je een remote op je toestel hebt zitten!

ok dan wachten we dat even af. thanks voor de info tot zover.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Woonplaats: Den Haag/Eindhoven
Berichten: 256
Lid sinds: 30 mrt. 2010
24 augustus 2011, 12:24 uur | Bericht #277123
Het valt me op dat mensen zeggen dat het dan 'saai' wordt of dat de 'kunst' ervanaf gaat.

Ieder zijn eigen ding. het hoeft niet per sé te gaan om onweer ook. Feit blijft gewoon dat je er niet bent met 'alleen' maar een bliksem foto maken. Instellingen zijn zeker ook belangrijk, maar compositie net zo. Momenteel experimenteer ik met bliksemfotografie, maar ik heb beperkte mogelijkheden met waar ik fotografeer.

Dan is het soms best wel handig om een lightning trigger te hebben. En ja verschil in kwaliteit zul je blijven zien bij mensen die inderdaad blijven O-O'en of mensen die intensief bezig zijn. Buiten dat is een lightening trigger volgens mij ook beter voor je camera. Je camera wordt er op den duur niet beter van door de sluiter urenlang op 30'sec open te hebben staan. Een lightning trigger elimineert dat, plus je kunt meer foto's maken van andere dingen tussendoor. Dat zou ik tenminste doen.

Maarja, ik fotografeer ook meer dan alleen bliksem. Mij lijkt het bijvoorbeeld ook best lollig om daarmee 's nachts foto's te maken van bewegende objecten maar die dan toch bevroren op de foto te krijgen (min of meer) Maargoed, dat is werk in op dracht van de klant dan.

Mensen die willen fotograferen gaan hun camera toch wel leren kennen. Nieuwsgierigheid blijft namelijk bestaan. Dus het argument "mensen leren hun camera niet meer kennen" is aan de ene kant weerlegd, aan de andere kant zul je altijd mensen hebben die een DSLR van topniveau kopen en blijven schieten in de automaat. Maargoed,

Ik zie het als een hulpmiddel, niet als vervanging. Je weet namelijk nog altijd niet waar en wanneer de bliksem inslaat. Als het achter je is, heb je hem alsnog niet op de foto. Je bent ook niet verplicht om hem te kopen. Mensen die "nee" stemmen besparen zich dus 90 euro.

Ik ben er wel voorstander van, zeker in 'noodsituaties' waar je niet even uitgebreid je spullen kunt neerzetten.
Bijvoorbeeld:

In opdracht van een klant moet ik een foto maken van een treinstel op een brug/station/opstelterrein ergens. Het is 's nachts ivm mooie belichting. De trein staat stil onder een lamp ofzo. Ik noem maar wat. Ik loop eromheen en fotografeer wat. Mijn camera ziet 's nachts meer dan ik, dus ik zie dan bijv een wolken formatie aankomen en denk: Oeps!
Als het dan begint te weerlichten krijg ik ineens een idee: Trein + bliksem = awesome! In mijn geval is de lightening trigger dan enorm handig, want de foto zal dan niet overbelicht raken als ik foto maak van een bliksem achter de trein. Als ik hem namelijk op statief zet en op 30 seconden laat aanstaan, heb ik daar ook de lamp nog (ja ja, de lamp!).

Andere mogelijkheid is als ik op de brug sta, en er is zo'n stevige wind dat mijn statief niet helemaal stabiel staat, dat het dan ook wel handig is. Of als je op een weiland staat met straffe wind.

Het is slechts een voorbeeld/idee, maar in dat soort gevallen is dat wel iets wat met mijn gedachten speelt. Het is niet iets wat voor 'beginners' is, ik zie genoeg foto's van 'pro's' die zoiets ook gebruiken. Wat MarkNL ook al zegt, de andere techniek is niet veel anders, behalve dan dat je van een afstand staat en 30 seconden moet wachten...

Afhankelijk van de bui kun je nog kiezen ook.

Dat is mijn mening | Gewijzigd: 24 augustus 2011, 12:27 uur, door Sharon Huls
"Er is een godsgruwelijke harde woei op komst!....WOEHOEI!"
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 170 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 170, lezen 4 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden