Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Pottawatomie, KS.

18 Apr 2024 08:39:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
onweeer
Lid
Woonplaats: heeten
Berichten: 1066
Lid sinds: 22 nov. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 september 2011, 21:49 uur | Bericht #283280
Citaat van MarkNL, zondag 4 september 2011, 17:17 uur Zou dit een verandering van weerspatronen kunnen betekenen voor omliggende gebieden, als er een gevaarte van 2km in ons landschap staat opeens?

dat zat ik me ook net te denken, ben benieuwd wat voor invloed dat zou hebben, (hoop meer onweer hierzo )
Onweer spotten natuurlijk ;)Sneeuw is BAD
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 september 2011, 23:32 uur | Bericht #283303
Toch 1 ding:

Wij gaan nu zoveel naar het buitenland en doen al die sport dingen. Omdat er spanning is, we moeite moeten doen en ga zo maar door.

Als we 365 dagen per jaar dit kunnen doen, dan, wordt het saai en dan, na een periode van minder dan 10 jaar, komt niemand meer op die berg. En waar blijft het geld dan? Doei doei centen.

Daarbij, hoe lelijk gaat het er niet uit zien? Zo'n berg moet toch echt extreem breed zijn om een veilige hoogte van 2 meter te bereiken? (Je kan niet gewoon stijl bouwen, dat is gevaarlijk)

En dan nog, dat geld, ja het levert banen op, maar we zitten NU in een financiele crises, niemand heeft het geld om dit te betalen?

Dus, nee, bedankt, ik hou niet van sport, en zelfs als ik dit wel deed, nam ik tenminste de moeite om naar de Alpen te gaan en daar lekker me uit te leven. Levert meer op voor de economie dan dat dit vage project doet. (Ja, reis boeken, verzekeringen afsluiten, spullen kopen, eten/drinken voor daar kopen, vervolgens die oliebaronnen weer blij maken, en ga zo maar door)

Ook vraag ik me af, al hadden we het zand, of wat we ook gebruiken? Heeft de hele wereld het niet nodig en zitten we niet met bijna alles al bijna aan het limiet van wat de aarde levert?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Waarom deze advertentie?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
5 september 2011, 00:03 uur | Bericht #283311
Citaat van Herdervriend, zondag 4 september 2011, 22:32 uur En dan nog, dat geld, ja het levert banen op, maar we zitten NU in een financiele crises, niemand heeft het geld om dit te betalen?

Dus, nee, bedankt, ik hou niet van sport, en zelfs als ik dit wel deed, nam ik tenminste de moeite om naar de Alpen te gaan en daar lekker me uit te leven. Levert meer op voor de economie dan dat dit vage project doet. (Ja, reis boeken, verzekeringen afsluiten, spullen kopen, eten/drinken voor daar kopen, vervolgens die oliebaronnen weer blij maken, en ga zo maar door)

Ook vraag ik me af, al hadden we het zand, of wat we ook gebruiken? Heeft de hele wereld het niet nodig en zitten we niet met bijna alles al bijna aan het limiet van wat de aarde levert?


1e alinea: Juist in deze tijd kun je goedkoper dingen doen. En ook in tijd van crisis wordt er in nederland jaarlijks zo'n 250 miljard euro uitgegeven aan alles. Als de regering het uitgavenpatroon verandert (en ik wil ze daar wel bij helpen) is er veel meer mogelijk, mits we alles eens een keer sámen gingen doen.

2e alinea: ?? Nu verdwijnt toch het meeste geld naar de alpenlanden? dat houden we liever hier. Weet je wel dat er circa 1 miljoen nederlanders op wintersport gaan? En weet je wel hoeveel brandstof daarvoor wordt aangewend? Ik zie trouwens niet 1 miljoen mensen hier op 'onze' berg hun ding doen.

3e alinea: Er ligt zwaar genoeg zand op de zeebodem. En van de rest is er ook nog genoeg (behalve reeële samenwerkingsverbanden dan).

Trouwens: zo'n berg is een mooi toevluchtsoord voor mensen die nu beneden zeeniveau leven, als de pleuris uitbreekt.
Micky
Lid
Woonplaats: Zoeterwoude, ZH
Berichten: 499
Lid sinds: 6 jan. 2010
5 september 2011, 01:40 uur | Bericht #283328
Van mij mag het doorgaan!
Laat de BV NL en de staat (lees: onze belastingcenten) investeren binnen Nederland i.p.v. miljoenen in de wederopbouw van bijv. Libië te pompen. Ook Griekenland krijgt van het braafste "jongetje" uiteraard de centjes die nodig zijn om "onze" Euro te blijven verdedigen.

Door die berg gaat Nederland "hot" worden en ontstaat er werkgelegenheid, komen er touristen enz. dus inkomsten.

Helaas is dit hele plan een utopie.
Door natura 2000 zijn de regels zo streng dat als er ook maar 1 plantje ergens groeit waar dit project moet komen of er een of ander vogeltje broedt dit plan nooit gerelatiseerd gaat worden.

In Nederland staat het belang van een vogel namelijk boven die van de mens... met dank aan...ach, laat ook maar...

WAAR IS DE WIND ALS HET NIET WAAIT?
paulvh
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 3
Lid sinds: 9 aug. 2011
5 september 2011, 10:17 uur | Bericht #283360
Citaat van Buitie, maandag 5 september 2011, 0:03 uur 1e alinea: Juist in deze tijd kun je goedkoper dingen doen. En ook in tijd van crisis wordt er in nederland jaarlijks zo'n 250 miljard euro uitgegeven aan alles. Als de regering het uitgavenpatroon verandert (en ik wil ze daar wel bij helpen) is er veel meer mogelijk, mits we alles eens een keer sámen gingen doen.

2e alinea: ?? Nu verdwijnt toch het meeste geld naar de alpenlanden? dat houden we liever hier. Weet je wel dat er circa 1 miljoen nederlanders op wintersport gaan? En weet je wel hoeveel brandstof daarvoor wordt aangewend? Ik zie trouwens niet 1 miljoen mensen hier op 'onze' berg hun ding doen.

3e alinea: Er ligt zwaar genoeg zand op de zeebodem. En van de rest is er ook nog genoeg (behalve reeële samenwerkingsverbanden dan).

Trouwens: zo'n berg is een mooi toevluchtsoord voor mensen die nu beneden zeeniveau leven, als de pleuris uitbreekt.


Zand? Heb je wel eens een berg gezien van 2 km hoogte die is gemaakt van alleen zand? We hebben het hier niet even over het ophogen van een paar duintoppen natuurlijk. De gemiddelde heuvel in Duitsland, of zelfs Zuid-Limburg, bestaat al op zijn minst uit kalksteen. Om nog maar te zwijgen over het graniet e.d. in de Alpen.
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2011, 12:45 uur | Bericht #283405
Citaat van Herdervriend, zondag 4 september 2011, 23:32 uur Dus, nee, bedankt, ik hou niet van sport, en zelfs als ik dit wel deed, nam ik tenminste de moeite om naar de Alpen te gaan en daar lekker me uit te leven. Levert meer op voor de economie dan dat dit vage project doet. (Ja, reis boeken, verzekeringen afsluiten, spullen kopen, eten/drinken voor daar kopen, vervolgens die oliebaronnen weer blij maken, en ga zo maar door)
Dat slaat echt nergens op!! Gaan we lekker ons verdiende centjes in de Alpen uitgeven. Die kun je beter in NL uitgeven toch? Hoezo vage project? Ik vind dit echt het meest geniale project die er op dit moment in de wereld is..

Hoezo een toren van 1km in Saudie-Arabie bouwen, wij bouwen gewoon een f*cking berg van 2km
Ik ben nog nooit op wintersport geweest, heb nog nooit op een racefiets gezeten, maar ik vind het echt een heel goed plan, als je kijkt wat het NOC-NSF jaarlijks uit moet geven aan de sporters zodat hun op trainingskamp kunnen, ik ben wel echt een sportfan, en ik voel me dan echt wel trots als de contadorretjes en schlecks kapot gaan op ONZE berg!

Ik zeg dus ook, DIE BERG KOMT ER!
Woonplaats: Maria-Hoop (Midden-Limburg)
Berichten: 434
Lid sinds: 15 jul. 2010
5 september 2011, 12:57 uur | Bericht #283409
Citaat van landerVT, zondag 4 september 2011, 18:28 uur geweldig idee!! alleen het geld is misschien wat zonde, zit toekomst in! Heb hem wel liefst in 10 km in de zee!
volg deze site al enkele dagen: http://www.diebergkomter.nl/


Ik denk dat we daar ergens wel een goed idee horen Daar kan mijn creatieve mind wel iets mee
Als we deze berg, en deze hoeft niet rond te zijn, maar mag ook een beetje langwerpig zijn, in de zee leggen, dan zouden we een prachtige bescherming hebben tegen stormen en hoge golven. Misschien kunnen we deze zo leggen dat we ook Londen en Antwerpen beschermen tegen het zeewater, want de Thames en de Schelde zijn trechtervormig en stuwen het water dus steeds hoger naarmate je verder landinwaarts komt.

De berg hoeft in principe niet compleet massief te zijn, zolang de onderste 50m dat maar wel zijn, want dan kan het functioneren als golfbreker. 2km hoog vind ik overdreven, maar misschien is een 1250m of 1500m ook wel hoog genoeg. | Gewijzigd: 5 september 2011, 12:57 uur, door moniquepeeters
35 sneeuwdagen gehad in Limburg in 2010/2011Mijn foto-topic
Richard--
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 86
Lid sinds: 27 jun. 2011
5 september 2011, 14:49 uur | Bericht #283449
Goed idee, een berg van €220 miljard gaan bouwen, terwijl er een economische crisis aan lijkt te komen en dat geld miljoenen levens zou kunnen redden in de Hoorn van Afrika | Gewijzigd: 5 september 2011, 19:32 uur, door Richard--
onno333
Lid
Woonplaats: Sint Odiliënberg (bij Roermond)
Berichten: 1180
Lid sinds: 3 apr. 2011
5 september 2011, 16:13 uur | Bericht #283481
Citaat van Buitie, maandag 5 september 2011, 0:03 uur 1e alinea: Juist in deze tijd kun je goedkoper dingen doen. En ook in tijd van crisis wordt er in nederland jaarlijks zo'n 250 miljard euro uitgegeven aan alles. Als de regering het uitgavenpatroon verandert (en ik wil ze daar wel bij helpen) is er veel meer mogelijk, mits we alles eens een keer sámen gingen doen.
250 miljard aan ALLES, en dan nog aan een project van 220 miljard uitgeven. Niet echt reëel in mijn ogen. Bovendien wil men 18 miljard euro gaan bezuinigen.

Eventjes voor de mensen die het argument gebruiken dat ze in Dubai ook een bijna 1 km hoge toren neer hebben gegooid. Dat project heeft ''slechts'' 1,5 miljard gekost.
Onweersdagen 2011: 29 April, 10 mei, 4 juni, 5 juni, 6 juni, 7 juni, 10 juni, 11 juni, 16 juni, 18 juni, 28 juni, 27 juli, 28 juli, 6 augustus, 18 augustus, 21 augustus, 23 augustus, 25 augustus, 27 augustus, 19 oktober, 29 december (22 dagen totaal) Drie leukste tot nu toe: 3. 28 juni 2. 18 augustus 1. 23 augustusOnweersdagen 2012: 5 januariDagen in het geheugen: 7 oktober 2009, 10/11 juli 2010, 12 juli 2010, 14 juli 2010, 7 juni 2011, 28/29 juni 2011, 18 augustus 2011, 23 augustus 2011Winter 11/12: <-5: 17, 31 januari, 1 februariSneeuwdagen: 20 december, 30 januariIjsdagen: 30, 31 januari 1 februari
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2011, 16:21 uur | Bericht #283482
@Richard
en dat geld ben je vervolgens kwijt! Die berg levert uiteindelijk geld op!

Voor dat je gelijk begint te schelden waarom ik zo bot ben/doe verwijs ik je voor een nadere uitleg naar dit topic http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=25297

@darkcloud
over die toren.. Ik had het meer over de impactfactor dan over hoeveel geld het gaat kosten | Gewijzigd: 5 september 2011, 16:24 uur, door Roan
Richard--
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 86
Lid sinds: 27 jun. 2011
5 september 2011, 19:47 uur | Bericht #283559
[quote name='Roan' date='Sep 5 2011, 15:21' post='299168']
@Richard
en dat geld ben je vervolgens kwijt! Die berg levert uiteindelijk geld op!

Voor dat je gelijk begint te schelden waarom ik zo bot ben/doe verwijs ik je voor een nadere uitleg naar dit topic http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=25297
[quote name='Roan' date='Sep 5 2011, 15:21' post='299168']


Voor dat ik gelijk begin te schelden?
Mm, goede indruk heb jij van mij
Maar even serieus, oke, daar komt het geld dan wel vaak verkeerd terecht, maar lijkt mij dat het geld wel nuttiger kan worden gebruikt! Bergen van 2 km hoogte heb je ook wel in Sauerland en de Ardennen, dus qua afstand hebben alleen het noorden en westen er echt voordeel bij. Daarnaast zullen de echte liefhebbers het er ook wel voor over hebben om wat verder te rijden.

En bedenk eens waar zo'n groot bedrag allemaal voor gebruikt zou kunnen worden. Een naar mijn idee zeer belangrijke stichting als KWF kankerbestrijding zou het geweldig vinden om een donatie van 500 miljoen te krijgen. En dan heb je dat bedrag dik 400x...

Als die 220 miljard voor zulke doeleinden zou worden gebruikt, en wordt gedoneerd aan echt goede organisaties...
Dan zou de wereld er een stuk beter uit zien! | Gewijzigd: 5 september 2011, 19:52 uur, door Richard--
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2011, 20:15 uur | Bericht #283580
Citaat van Herdervriend, zondag 4 september 2011, 21:32 uur Toch 1 ding:

[...]

Als we 365 dagen per jaar dit kunnen doen, dan, wordt het saai en dan, na een periode van minder dan 10 jaar, komt niemand meer op die berg. En waar blijft het geld dan? Doei doei centen.

[...]


Nee saai is het zeker niet, ik ben als Hollandsche ski''er in Oostenrijk mee groot gebracht. Wil niet veel zeggen maar ski'en verveelt NOOIT !! haha je hebt blijkbaar nog nooit geskied Kijk in Oostenrijk, die inwoners ski'en toch ook elk weekend ? Ik ben eerder te bang als die berg komt dat het er veelste druk gaat worden haha, wachttijden voor de skilift(en), ect.

Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2011, 20:22 uur | Bericht #283581
Citaat van Richard--, maandag 5 september 2011, 19:47 uur Voor dat ik gelijk begin te schelden?
Mm, goede indruk heb jij van mij

haha, er word hier soms nogal eens heftig gereageerd, dus ik denk ik ben diegene voor
JPP
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 502
Lid sinds: 2 jan. 2009
5 september 2011, 20:40 uur | Bericht #283585
Citaat van Richard--, maandag 5 september 2011, 19:47 uur Voor dat ik gelijk begin te schelden?
Mm, goede indruk heb jij van mij
Maar even serieus, oke, daar komt het geld dan wel vaak verkeerd terecht, maar lijkt mij dat het geld wel nuttiger kan worden gebruikt! Bergen van 2 km hoogte heb je ook wel in Sauerland en de Ardennen, dus qua afstand hebben alleen het noorden en westen er echt voordeel bij. Daarnaast zullen de echte liefhebbers het er ook wel voor over hebben om wat verder te rijden.




sauerland en ardennen 2km hoog?
komt niet boven de 1000 meter hoor

tismaarffdatjehetweet
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
5 september 2011, 21:22 uur | Bericht #283615
Citaat van PaulvH, maandag 5 september 2011, 9:17 uur Zand? Heb je wel eens een berg gezien van 2 km hoogte die is gemaakt van alleen zand? We hebben het hier niet even over het ophogen van een paar duintoppen natuurlijk. De gemiddelde heuvel in Duitsland, of zelfs Zuid-Limburg, bestaat al op zijn minst uit kalksteen. Om nog maar te zwijgen over het graniet e.d. in de Alpen.
Nee, ik heb nog nooit een berg van 2 km hoogte gezien, niet van zand en ook niet van welke steensoort dan ook.
Wat ik wel weet is dat de stuwwallen zoals de lemeler- en holterberg uit zand bestaan, en ik weet iets van grondmechanica. Die holterberg ligt er al eeuwen, en dat komt omdat de verhouding tussen basis en hoogte juist is.
Dus ik denk dat de hoogte vrijwel onbeperkt kan zijn met zand, als de basis maar in proportie is.
akammd
Lid
Woonplaats: Hengelo(O)
Berichten: 933
Lid sinds: 30 jun. 2008
5 september 2011, 21:35 uur | Bericht #283624
Artist's impression van de bouw:

  | Gewijzigd: 8 februari 2017, 15:23 uur, door Joyce.s
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
5 september 2011, 21:54 uur | Bericht #283640
Die 200+ miljard is bullsh*t, de mensen die er mee bezig zijn weten zelf nog niet eens wat het kost, en de media gaat meteen met cijfers smijten lol.

Als het rendabel is zal die berg er komen
Is ie dat niet zal die berg er niet komen.

Klaar..
Henri_1
Lid
Woonplaats: Gent
Berichten: 1089
Lid sinds: 24 nov. 2010
5 september 2011, 22:26 uur | Bericht #283658
Ik vind 200+ miljard nogal veel voor een dwaze berg :s

Volgens mij kan je die ook bouwen met veel minder hoor
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
5 september 2011, 22:39 uur | Bericht #283662
Citaat van vossejongk, maandag 5 september 2011, 20:54 uur Die 200+ miljard is bullsh*t, de mensen die er mee bezig zijn weten zelf nog niet eens wat het kost, en de media gaat meteen met cijfers smijten lol.
Als dat bedrag is geroepen door de 'kostendeskundigen' in dienst van de overheid, dan doe het maar gerust maal 2 of 3, zoals bij alle megaprojecten.

Overigens zou het maar zo kunnen dat de nederlandse bodem niet draagkrachtig genoeg is om een massieve berg te dragen, ik neem aan dat dit punt speciale aandacht gaat krijgen, zonder solide fundering bouw je niets.
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
5 september 2011, 23:33 uur | Bericht #283677
Citaat van Buitie, maandag 5 september 2011, 20:39 uur Als dat bedrag is geroepen door de 'kostendeskundigen' in dienst van de overheid, dan doe het maar gerust maal 2 of 3, zoals bij alle megaprojecten.

Overigens zou het maar zo kunnen dat de nederlandse bodem niet draagkrachtig genoeg is om een massieve berg te dragen, ik neem aan dat dit punt speciale aandacht gaat krijgen, zonder solide fundering bouw je niets.


Daar zeg je wat, zo'n berg zou de omgeving een eind mee naar beneden trekken, omdat het onder die berg enorm gaat inklinken.. Het zou resulteren in meren rond de voet van de berg, soort van randmeren zeg maar, want alle water onder de berg wordt er uitgeperst.. Stel het je voor als nederlande bodem bestaat uit een spons, of shuimrubber matras, verzadigd met water. Leg daar een grote zwerfkei op, en het water perst onder de kei uit en zie je als poeltjes rond de kei. je zult ook zien dat het matras oppervlak rond de kei flink naar beneden wordt getrokken.

Nee, leuk project, maar zal nog heel wat hoofdbrekens gaan kosten.

Overigens zal de invloed op het weer marginaal zijn, hoogstens wat lokale verschijnselen, in grote lijnen zal het weer in Nederland weinig veranderen door 1 zo'n pukkel, de westenwind waait er gewoon omheen, realiseer je dat wolken vaak een stuk hoger zijn, een onweersbui is vaak meer dan 10 km hoog en tientallen kilometers breed. een kleine 2km pukkel zal hoogstens voor wat snellere ontwikkeling van cumulus kunnen zorgen.

Fohnwerking zal er niet of nauwlijks zijn, omdat de wind er gewoon omheen kan waaien, om maar te zwijgen over staubewolking of van die hangende buien.. daar is deze berg echt veel te klein voor, daar heb je echte bergruggen voor nodig om dat te krijgen en dat is dit zeker niet.
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 97 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 97, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden