De kapitein en de stuurman van de Rena, het containerschip dat in oktober een natuurramp in Nieuw-Zeeland veroorzaakte nadat het zich klem had gevaren op een koraalrif, hebben hun verontschuldigingen aangeboden aan de bewoners van het ernstig vervuild geraakte eiland Motiti. Ze deden dat in een bijeenkomst met de lokale Maori-vertegenwoordigers.
Een deel van de in tweeën gebroken Rena steekt boven water uit.
Dat meldt de New Zealand Herald vandaag. De ceremonie met de Maori-bevolking, die donderdag werd gehouden, stond in het teken van vergiffenis. Een Maori-woordvoerder laat weten dat de sfeer tijdens het gesprek heel goed was en dat de bewoners het idee hebben dat ze verder kunnen nu de zaken zijn uitgesproken. 'Drie mensen wilden hen niet vergeven', aldus de woordvoerder. 'Maar dat is hun keus.'
Vonnis
De twee Filipijnse mannen verblijven in Nieuw-Zeeland in afwachting van het vonnis in hun rechtszaak, dat eind deze maand wordt uitgesproken. Eind februari bekenden ze schuldig te zijn aan onder meer nalatigheid en het vervalsen van logboekgegevens. De bijeenkomsten met getroffen bewoners maken deel uit van hun straf.
Vermoedelijk belandde de Rena op het Astrolabe-rif, dat tot beschermd natuurgebied wordt gerekend, doordat de bemanning op weg naar de haven van Tauranga een stuk van de route wilde afsnijden. Uit het schip lekte 400 ton stookolie, die ten dele op de kust belandde. Het ongeluk is de ernstigste milieuramp uit de geschiedenis van Nieuw-Zeeland.
Bron: AD | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:39 uur, door Joyce.s
De Filipijnse kapitein van een containerschip dat aan de grond was gelopen voor de kust van Nieuw-Zeeland is vandaag veroordeeld tot zeven maanden cel. Het schip was in oktober vastgeraakt op het Astrolabe Reef ter hoogte van Tauranga en en veroorzaakte daarbij de grootste milieuramp van het land.
Mauro Balomaga wilde zo snel mogelijk aanmeren in de haven, wat leidde tot een schakel van gebeurtenissen die de ramp veroorzaakten. Zo oordeelde rechter Robert Wolff. Hij meende dat een celstraf nodig was als afschrikmiddel voor anderen.
De kapitein en zijn Filipijnse navigator Leonil Relon pleitten schuldig op alle strafrechterlijke aanklachten, waaronder het besturen van een schip op een gevaarlijke manier en het vervalsen van documenten om de rechtsgang te beletten. Ook Relon moet zeven maanden achter de tralies.
Beiden riskeerden zeven jaar.
Bron: HLN | Gewijzigd: 15 maart 2017, 13:39 uur, door Joyce.s
In Nieuw-Zeeland is de berging begonnen van het containerschip Rena, dat in oktober vorig jaar vastliep op een rif. In januari brak het schip in tweeën, waarna de achtersteven zonk en honderden tonnen olie in zee stroomden. Het Amerikaanse bergingsbedrijf Resolve Salvage & Fire heeft de voorbije week het scheepswrak in stukken gesneden. Met een helikopter en kranen worden de verschillende delen aan land gebracht. Op het rif in het natuurgebied Bay of Plenty ligt alleen nog de boeg van het schip. De opdracht zal nog verschillende maanden duren. Het bedrijf hoopt tegen begin volgend jaar klaar te zijn.
De kapitein en de stuurman van de Rena werden eind mei veroordeeld tot zeven maanden celstraf. De twee Filipijnen hadden bekend dat ze roekeloos hadden gevaren. Nadat ze met het schip waren gestrand, veranderden ze documenten over onder meer hun vaarroute. De kapitein wordt door de Nieuw-Zeelandse autoriteiten medeverantwoordelijk gehouden voor de grootste milieuramp uit de geschiedenis van het land.
Bron: De Redactie
De eigenaars van het containerschip Rena dat vorig jaar een natuurramp veroorzaakte in Nieuw-Zeeland, betalen mee aan het opruimen van de gelekte stookolie. Dat maakte de transportminister van de eilandstaat dinsdag bekend. De Griekse eigenaars van Rena beloven tot 38 miljoen Nieuw-Zeelandse dollars (ruim 22 miljoen euro) bij te dragen aan de opruimactie. Het schip kwam destijds vast te zitten op een rif toen het probeerde af te snijden door een verboden zeeroute. Daarop lekte ruim 300.000 liter olie in het water en op het strand, waardoor duizenden vogels omkwamen
Bron: Stentor