Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 oktober 2011, 01:23 uur | Bericht #294310
Citaat van Mario, dinsdag 25 oktober 2011, 0:19 uur Wat je ook nog kan doen is eens een afspraak maken en langs gaan bij een faculteit aardwetenschappen van een universiteit in de buurt. Die mensen willen je vaak wel graag helpen met dit soort kwesties

Of vragen bij universiteit wageningen??
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 oktober 2011, 20:12 uur | Bericht #294475
Het is eerder ijzerhoudend als dat het magnetisch is..... Als je er een kompas bij houdt kun je zien of ie magnetisch is
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 oktober 2011, 20:27 uur | Bericht #294480
Citaat van Joep, maandag 24 oktober 2011, 22:12 uur Ik dacht een tijdje terug dat ik ook een meteoriet had gevonden
mede omdat ik deze naar beneden zag komen en een krater vond in het weiland.
Zie topic http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;hl=meteoriet

Uiteindelijk was het helaas geen meteoriet maar ik ga verder zoeken!

Ik heb het gemeld bij diverse instanties maar geen reactie.

Uiteindelijk heeft Joost Pelser-Hartman van sterrenkunde.nl de stenen laten onderzoeken.

reactie 1

Als er werkelijk een meteoor zou zijn ingeslagen enkele jaren geleden zou dit gepaard moeten gaan met een zeer heldere vuurbol die door duizenden mensen zou moeten zijn gezien. Dit komt slechts een keer in de paar jaar voor. Als u mij meer nauwkeurig kan aangeven op welk moment u de meteoor gezien heeft. (Welke maand en jaar is genoeg) dan kan ik controleren of er op dat moment mogelijk een heldere meteoor zichtbaar is geweest. Mogelijk zijn er dan ook foto’s van, en is de baan bekend. (Wij “bewaken” de hemel met automatische camera’s iedere dag gedurende al een 10 jaar). Op dat moment kan worden bekeken of er een kans is dat een verbinding is tussen uw krater en een meteoor.

Overigens acht ik de kans dat u daadwerkelijk een meteoorkrater in uw weiland heeft erg klein. Gezien de omschrijving verwacht ik ook niet dat dit een krater zal zijn. Als de krater 6 meter in doorsnede is, zal bij een gemiddelde inslag de diepte rond de 4-5 meter moeten liggen. De grond uit het “gat” zal ook ergens moeten zijn. Een dergelijk “inslag” gaat met zodanig geweld gepaard. (vergelijkbaar met het ontploffen van enkele bommen) Dat u dit zeker zou moeten hebben gemerkt, en met u, uw omgeving, het leger en het KNMI. In Nederland wordt iedere trilling in de grond namelijk erg goed geregistreerd. Indien deze trillingen zouden worden waargenomen zal er onmiddellijk actie op volgen, en hadden wij waarschijnlijk al de volgende dag bij u in de achtertuin gestaan. In 1991 is dit voor het laatst gebeurt, toen een zeer kleine inslag in Enschede is geweest.


Antwoord 2

Kunt u een steentje naar mij opsturen? Dan laat ik een van onze geologen bekijken of het een meteoriet is.

U kunt zelf ook een aantal kenmerken controleren:

- meteorieten zijn in bijna alle gevallen magnetisch. (u houd de steen bij een kompas en kijkt of de naald beweegt)

- meteorieten zijn in bijna alle gevallen zwaarder als aards gesteente met dezelfde afmetingen.

- Meteorieten lijken eruit te zien alsof ze zijn gesmolten en vervolgens weer gestolt.

[b]



Uiteindelijk kreeg ik een uitgebreid rapport toegestuurd waarin
de steentjes uitgebreid getest zijn, doorgezaagd etc.
Helaas was het geen meteoriet.

Hier heb je het e-mailadres: Joost@pelser-hartman.nl

Ik zou zeker hem benaderen want jou steen ziet er erg bijzonder uit. Succes


heb net een mail gestuurd naar hem, bedankt voor de informatie!
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 oktober 2011, 21:31 uur | Bericht #294669
heb een mail gestuurd naar joost hartman en kreeg het volgende bericht terug van Gert Jan.


Beste buccauw siebren,
Ik heb je mail doorgestuurd gekregen van Joost Hartman.Binnen de WG meteoren ondersteun ik het meteorieten documentatie centrum.
Ik kan je helpen bij het determineren en, indien het inderdaad een meteoriet blijkt te zijn, bij het vervolg traject. Het zou mooi zijn als je wat vragen hierover kan beantwoorden;- Zou je wat betere foto's van de mogelijke meteoriet kunnen opsturen? (liefst met een lineaal oid er bij)-Mocht je hem kunnen wegen, dan zou dat ook helpen. Mocht het een goede kans hebben dat het een meteoriet is, dan kan ik hem voor je zagen en er een slijpplaatje (dunne doorsnede) van maken, aan de hand daarvan kunnen we met behulp van een petrologsche microscoop grofweg het soort meteoriet bepalen. Het vervolg, de echte klassificatie, zal dan door een wetenschappelijk instituut gedaan moeten worden. Zelf bezit ik een slijpplaatjes referentie collectie van 99,7% van alle mogelijke klassen van (steen) meteorieten. Het is dus mogelijk om al aan de hand van het slijpplaatje een heel eind te komen.Dit kost wel wat tijd, dus ik doe dat alleen voor de zeer goede kanshebbers. Met vriendelijke groet, Gert Jan

: Heb nu duidelijkere fotos doorgetuurd en het juiste bericht en met de vraag als hij de steen voor mij kan onderzoeke dan stuur ik hem eventueel op ben nu aan het wachten op het antwoord.
aarden
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 95
Lid sinds: 8 jan. 2010
27 oktober 2011, 00:08 uur | Bericht #294705
Spannend hoor!
Ik ben, net als anderen hier, erg benieuwd naar het vervolg.

Het is niet aan mij om te oordelen over de vindplaats of de steen zelf.
Zeg maar, schoenmaker hou je bij je leest
Woonplaats: Arkel
Berichten: 431
Lid sinds: 28 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2011, 00:12 uur | Bericht #294706
Hey,

Ik ben ook nieuwschierig!
Zal een leuke vonst zijn!!
Dichter bij moeder natuur! I love it **stormchaser for life** Fotografie website Lynette RensenInterviews over stormchasen! AD rivierenland en De stad GorinchemInterviews Stormchasen NL, Lynette Rensen
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 27 okt. 2011
27 oktober 2011, 11:31 uur | Bericht #294743
Citaat van B.siebren, zondag 23 oktober 2011, 12:51 uur Hallo iedereen

ik heb een vraagje mischien weten julie meer over deze vondst die ik gedaan heb.

ik heb onlangs pas vandaag nog (23/10/11) een steen gevonden in een veld bij mijn thuis in de buurt die heel zwaar is + de steen is magnetisch. ik heb hem in een soort kleine krater (kuil) gevonden. nu vraag ik mij af weet iemand van julie mischien iets meer over deze ijzere steen.de steen heeft een zwarte donker bruin achtige korst...de ijze steen heeft ook een klein beetje roest plekjes, wete julie wat het kan zijn. alvast bedankt voor de informatie. hier enkele foto's van de ijzere steen. er staan ook 2 foto's waar op je ziet hoe de steen reageert op een magneet.


Ik heb de foto's bekeken en ik weet bijna zeker dat het geen meteoriet is. Meteorieten (als ze van nikkel ijzer zijn) hebben bijna altijd een structuur met zo genaamde 'duimafdrukken'. Ik mis deze afdrukken op de steen. Ikzelf heb een aantal keren iets vergelijkbaars gevonden en het bleek altijd aards te zijn. Het beste is er een nikkel test op los te laten. Als er nikkel in zit dan is het bingo. Nikkel tests zijn te koop. Je moet een klein stukje van de steen vlak schuren en met een wattenstaafje het vlakje insmeren. als de test (het wattenstaafje) rose aangeeft is er nikkel aanwezig...Er moet nikkel aanwezig zijn anders is het dus geen meteoriet. Succes! | Gewijzigd: 28 oktober 2011, 11:48 uur, door MarkNL
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2011, 18:31 uur | Bericht #294817
heb even een een beetje afgescuurt en ziet er zo uit

de nikkel tests kan ik ni doen weet niet waar ik zo iets moet vinden + iemand ging me nog een uitgebreid verslag versturen over hoe hetg verder moet met deze ( mogelijke meteoriet)
Woonplaats: Heerhugowaard
Berichten: 493
Lid sinds: 30 jul. 2006
27 oktober 2011, 19:03 uur | Bericht #294826
Citaat van B.siebren, donderdag 27 oktober 2011, 16:31 uur heb even een een beetje afgescuurt en ziet er zo uit

de nikkel tests kan ik ni doen weet niet waar ik zo iets moet vinden + iemand ging me nog een uitgebreid verslag versturen over hoe hetg verder moet met deze ( mogelijke meteoriet)


Nou, dat lijkt me puur ijzer of staal, het glimt tegen je op

Klein vraagje, is er in de eerste of tweede oorlog bij jou in de buurt veel gevochten, met tanks en zo? Het zou zomaar een stuk tank kunnen zijn of ander kapot geschoten zwaar geschut, of een bomscherf van een wel heel zware bom.

Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2011, 19:11 uur | Bericht #294828
Citaat van lotsofjazz, donderdag 27 oktober 2011, 19:03 uur Nou, dat lijkt me puur ijzer of staal, het glimt tegen je op

Klein vraagje, is er in de eerste of tweede oorlog bij jou in de buurt veel gevochten, met tanks en zo? Het zou zomaar een stuk tank kunnen zijn of ander kapot geschoten zwaar geschut, of een bomscherf van een wel heel zware bom.



nee hier in de buurt is niet veel gevochten , er is wel gevochten geweest met tanks enzo.. maar niet erg veel.
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2011, 19:15 uur | Bericht #294829
ga dit onderwerp stiletjes aan laten stilvallen, denk zelf niet dat dit iets is, ben de hoop op aan het geve , moest ik nog iets te wete komen laat ik het zeker weten.
geomario
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 48
Lid sinds: 8 jul. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2011, 19:33 uur | Bericht #294831
Ik heb hier een flink stuk ijzermeteoriet liggen, en dat ziet er ook net uit als staal of ijzer. Zelfs aan de ruwe buitenkant.
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 oktober 2011, 19:35 uur | Bericht #294832
Citaat van Mario, donderdag 27 oktober 2011, 19:33 uur Ik heb hier een flink stuk ijzermeteoriet liggen, en dat ziet er ook net uit als staal of ijzer. Zelfs aan de ruwe buitenkant.

dat geeft me terug wat hoop hoe ben je daar aan gekomen aan die ijzermeteoriet, gevonden ?
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 oktober 2011, 22:43 uur | Bericht #295272
hier et verdikt waar iedereen in spaning heeft op gewacht.

Het is GEEN meteoriet : )

lees dit maar wat hij naar me stuurde.


Beste Siebren, Slecht nieuws dan, het is geen meteoriet.Ik denk dat het een magnetiet knol is. De afmetingen geven circa 19ccm (alle waarden wat kleiner genomen voor de afrondingen). Met een gewicht van 94,15 kom ik op een dichtheid van ongeveer 5 gr/ccm.Dit is een waarde die wij niet tegenkomen bij meteorieten. Verder geven kleuren van de streeptest ons nog meer houvast, een meteoriet laat namelijk geen kleuren na. Als ik beide combineer kom ik op Magnetiet uit.Dit heeft een dichtheid van 5,15, en laat zwart/bruine strepen. Maar je bent ik goed gezelschap, dit wordt heel vaak voor een meteoriet aangezien. Zoals je zult begrijpen heeft het dus geen zin om hier een slijpplaatje van te maken, de dichtheid is veel te hoog. Succes met zoeken! Met vriendelijke groet, Gert Jan





volgende keer meer succes hoop ik in ieder geval iedereen tog bedankt voor de reactie's en informatie de me goed verder geholpen hebben, daarbij kunnen we dit hoofdstuk sluiten
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 oktober 2011, 00:57 uur | Bericht #295280
Citaat van Mario, donderdag 27 oktober 2011, 17:33 uur Ik heb hier een flink stuk ijzermeteoriet liggen, en dat ziet er ook net uit als staal of ijzer. Zelfs aan de ruwe buitenkant.

en hoe weet jij dan dat het een meteoriet is?
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Serge
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 944
Lid sinds: 7 aug. 2009
31 oktober 2011, 09:03 uur | Bericht #295296
ik denk dat het gewoon een "slak"is uit een verbrandingsoven, die gestort is waar jij het heb gevonden. Of misschien heeft er in het verleden een fabriek gestaan.
Winter 2014 - 2015 wordt horror?
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 oktober 2011, 16:33 uur | Bericht #295357
Citaat van Serge, maandag 31 oktober 2011, 8:03 uur ik denk dat het gewoon een "slak"is uit een verbrandingsoven, die gestort is waar jij het heb gevonden. Of misschien heeft er in het verleden een fabriek gestaan.

slak is geen metaal. Meer steenachtig.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
geomario
Lid
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 48
Lid sinds: 8 jul. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 november 2011, 21:06 uur | Bericht #295637
Mijn meteoriet heb ik gekocht bij iemand die er verstand van zou moeten hebben, en is deel van de Sikhote Alin-meteoriet.
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
1 november 2011, 21:14 uur | Bericht #295640
Jammer dat het geen meteoriet blijkt te zijn, goed dat je het even hebt laten testen.
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 november 2011, 23:09 uur | Bericht #295686
het is inderdaad jammer, de kans is natuurlijk heel klein dat je zo iets vind
Terug naar boven
1 2 3 4
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 1 mensen het topic "Hallo, Roger is de naam".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden