Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 02:18 uur | Bericht #304329
Update waterstanden Den Helder en Harlingen.

Hoogste waterstand te Den Helder +1.85 N.A.P gemeten rond 0:50. (slechts 5 cm onder waarschuwingspeil)
Ter kennisgeving: de hoogste waterstand op 27 november was +2.08 N.A.P.

Actuele waterstand Harlingen: +2.24 N.A.P. gemeten rond 00:50 uur.
Hoogste waterstand +2:40 N.A.P wordt verwacht rond 03:00 uur, dit is slechts 30 cm onder het waarschuwingspeil.
Vanaf een waterstand van +1.90 N.A.P. zal de keermuur in Harlingen worden gesloten.
Ter kennisgeving: de hoogste waterstand op 27 november was +2.78 N.A.P.
De veerdiensten naar Vlieland en Terschelling zijn voor zondagmorgen uit de vaart gehaald.

Met het oog op de eventuele westerstorm van woensdag 7 op donderdag 8 december kunnen de waterstanden behoorlijk hoger uitpakken en zelfs het waarschuwingspeil weer gaan overschrijden.
In dat geval moet er weer beperkte dijkbewaking worden ingesteld.
Wordt vervolgd. | Gewijzigd: 6 december 2011, 20:24 uur, door Marga
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant 34.4 km ten noorden van Eindhoven
Berichten: 949
Lid sinds: 29 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 december 2011, 03:02 uur | Bericht #304330
Citaat van op bijna 53 graden NB, zondag 4 december 2011, 2:18 uur Update waterstanden Den Helder en Harlingen.

Dankjewel voor je bericht!
Houd ons (aub) op de hoogte!
Je berichten vind ik zeeer interessant tot nu toe! | Gewijzigd: 4 december 2011, 03:13 uur, door TornadoCowboy
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 03:31 uur | Bericht #304331
Het lijkt erop dat de hoogste waterstand uiteindelijk is uitgekomen om 2:40 uur op +2.36 N.A.P.
Op dit moment lijkt het waterpeil stabiel en staat ongeveer om 03:00 uur op 2.33 N.A.P.
Volgens de verwachtingen zou het water nu geleidelijk verder dalen.
Pas tegen 05:00 uur zal het water weer beneden de +1.90 N.A.P. komen volgens de huidige verwachtingen.

Een kleine correctie van mij.
In Harlingen wordt niet de keermuur gesloten, maar de roldeur van de keermuur.

Voor verdere informatie van deze keermuur, met foto van de roldeur zie onderstaande link.

http://www.waterforum.net/index.php?option...2&Itemid=32

Voor kustdistrict Delfzijl wordt de hoogste stand verwacht rond 5:00 uur van +2.60 N.A.P.
Op dit moment ziet het er naar uit dat het water uiteindelijk minder hoog zal zijn dan volgens de verwachtingen.
Ik ga op dit moment uit van een stand van +2.55 N.A.P. omstreeks 05:00 uur
Bij deze standen zullen er geen problemen zijn, dus is het gevaar voor hoogwater voorlopig weer even geweken. | Gewijzigd: 4 december 2011, 08:44 uur, door Marga
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant 34.4 km ten noorden van Eindhoven
Berichten: 949
Lid sinds: 29 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 december 2011, 03:42 uur | Bericht #304332
Citaat van op bijna 53 graden NB, zondag 4 december 2011, 3:31 uur het lijkt erop dat de hoogste waterstand uiteindelijk is uitgekomen om 2:40 uur op +2.36 N.A.P.
option=com_content&view=article&id=1452&Itemid=32"]http://www.waterforum.net/index.php?option...2&Itemid=32[/url]


Sorry, misschien een hele domme vraag, ik weet (helaas) ook niet alles, en wat ik niet zeker weet vraag ik altijd
Wat is nou de verwachting voor de komende dagen, want je geeft aan dat het weer gaat dalen(?)
Gaat het de komende dagen dan (dus) weer stijgen, want als ik het goed lees is die deur nu dus gesloten(?)
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 03:55 uur | Bericht #304333
Citaat van TornadoCowboy, zondag 4 december 2011, 3:42 uur Sorry, misschien een hele domme vraag, ik weet (helaas) ook niet alles, en wat ik niet zeker weet vraag ik altijd
Wat is nou de verwachting voor de komende dagen, want je geeft aan dat het weer gaat dalen(?)
Gaat het de komende dagen dan (dus) weer stijgen, want als ik het goed lees is die deur nu dus gesloten(?)

Misschien geeft dit plaatje je een beter beeld van wat ik bedoel.
De zwarte lijn geeft de astronomische waterstanden aan, de tijden van hoog en laagwater en de standen in N.A.P Deze gegevens kan je terugvinden in zogenaamde getij-tabellen.
De blauwe lijn geeft de werkelijke waterstanden aan volgens rijkswaterstaat en Stormvloedwaarschuwingsdienst.
Hieruit kun je opmaken dat voor Harlingen nu net het hoogste punt is geweest en dat het water weer gaat dalen.
De blauwe lijn is echter een verwachting, dus kan ten alle tijden worden bijgesteld, toch heb je hier wel een indicatie van hoe hoog het water gaat komen.

Oh voor ik het vergeet: jouw vraag is absoluut geen domme vraag | Gewijzigd: 4 december 2011, 04:02 uur, door op bijna 53 graden NB
Woonplaats: Nieuwleusen (N-Overijssel)
Berichten: 125
Lid sinds: 13 jan. 2010
4 december 2011, 05:00 uur | Bericht #304336
Interessant, die waterstanden. Ik merk dat ik als Nederlander daar toch heel weinig vanaf weet. Weet wel dat het water bij ons in de sloot dit jaar nog niet zo hoog heeft gestaan als gisteren, maar dat zal met de waterstanden in Harlingen weinig te maken hebben denk ik.
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 05:45 uur | Bericht #304337
Citaat van Simon Deurdorpe, zondag 4 december 2011, 5:00 uur Interessant, die waterstanden. Ik merk dat ik als Nederlander daar toch heel weinig vanaf weet. Weet wel dat het water bij ons in de sloot dit jaar nog niet zo hoog heeft gestaan als gisteren, maar dat zal met de waterstanden in Harlingen weinig te maken hebben denk ik.
De slootstanden hebben inderdaad niets met de waterstanden langs de kust te maken.
Dat geldt trouwens ook voor de rivierstanden.Die zijn volgens mij nog steeds laag.

Ik werd vorige week door mijn vrienden en kennissen voor gek verklaard toen ik tijdens de verjaardag van mijn moeder vertelde dat ik zondag zeer hoge waterstanden verwachtte.
Ze snapten er helemaal niets van juist omdat de lage rivierwaterstanden een actueel onderwerp was, dus hoe kon er nu weer hoog water zijn??
Een vriend van mij geloofde mij ook niet en dus zijn we die zondag de 27e zelf bij de TESO-haven gaan kijken.
Je had zijn gezicht moeten zien dat het water slechts 32 cm onder de stoeprand stond aan de kant waar je van de boot afkomt.
Het was ook best wel een angstig gezicht voor mijn vriend, maar ik kon hem geruststellen en vertelde dat het water niet hoger zou komen, en spoedig weer gaat dalen.
Voor een foto van het hoge water was het helaas te donker, nieuwe maan en ik heb er geen geschikte apparatuur voor.

Ik heb nog wel een artikel van het NHD kunnen vinden om een beetje een indruk te geven van die zondagavond.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/...lijk-laag-water


Nog even een laatse update van de waterstanden van Delfzijl.
Op dit moment is het water daar nog niet op zijn hoogste punt, de laatste stand was +2.82 N.A.P en stijgt dus nog steeds.
Vanaf +3.00 N.A.P. geldt een waarschuwingsniveau en worden de dijkdoorgangen daadwerkelijk gesloten en wordt het beperkt alarmpeil uitgebreid met een beperkte bezetting van de centrale post en enkele dijkposten.
Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren dat hangt van de waterstanden het komend uur af.
Het klinkt allemaal heftig maar dat valt best nog mee.

Voor verdere informatie zie onderstaande link:

http://www.noorderzijlvest.nl/actueel/pers.../@73517/pagina/


Je moet wel even de 1e alinea vergeten, want dat had betrekking op een weersituatie die niet voor dit moment geldt.

Laatste update waterstand Delfzijl:
De hoogste waterstand is uiteindelijk uitgekomen op +2.82 N.A.P gemeten rond 05:30 uur.
Om 6:00 uur was de waterstand met +2.58 N.A.P. al een stuk lager en staat ook weer beneden het voorwaarschuwingsniveau van +2.60 N.A.P. | Gewijzigd: 4 december 2011, 08:45 uur, door Marga
MamaAsz
Lid
Woonplaats: Workum
Berichten: 1098
Lid sinds: 16 dec. 2009
4 december 2011, 09:45 uur | Bericht #304359
Leuk om te lezen! Als geboren en getogen Harlingse, hebben waterstanden mij altijd geïntrigeerd.
Nu woonachtig aan het IJsselmeer blijft water mij bezig houden
Sytse
Lid
Woonplaats: West Terschelling
Berichten: 491
Lid sinds: 26 jul. 2006
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 december 2011, 10:02 uur | Bericht #304362
Voor de goede orde, de veerdienst Terschelling-Harlingen vaart gewoon hoor, alleen de sneldienst gaat niet via Vlieland i.v.m. de golfhoogte, 3.60 m bij de Stortemelk.

Het was rond 3 uur hoogwater hier en de steigers stonden onderwater, hoogste peil 2.11 m hier. | Gewijzigd: 4 december 2011, 10:07 uur, door Sytse
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 10:59 uur | Bericht #304371
Citaat van Sytse, zondag 4 december 2011, 10:02 uur Voor de goede orde, de veerdienst Terschelling-Harlingen vaart gewoon hoor, alleen de sneldienst gaat niet via Vlieland i.v.m. de golfhoogte, 3.60 m bij de Stortemelk.

Het was rond 3 uur hoogwater hier en de steigers stonden onderwater, hoogste peil 2.11 m hier.

Bedankt voor de informatie er was bovendien een extra veerdienst ingezet van Vlieland naar Harlingen om 07:00uur en van
Harlingen naar Vlieland om 09:00 uur.
Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
4 december 2011, 11:56 uur | Bericht #304352
Ben benieuwd voor woensdag. Het is hier om 19.15 hoog water en al dat water wordt richting Nederland geduwd. Jammer dat het dan weer donker is.

Ik kijk altijd op deze site. http://www.watersportalmanak.nl/artikel/ge...entabellen-2011
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
4 december 2011, 12:05 uur | Bericht #304399
Citaat van Tycoon2, zondag 4 december 2011, 11:56 uur Ben benieuwd voor woensdag. Het is hier om 19.15 hoog water en al dat water wordt richting Nederland geduwd. Jammer dat het dan weer donker is.

Ik kijk altijd op deze site. http://www.watersportalmanak.nl/artikel/ge...entabellen-2011

Ik hier
http://live.getij.nl/getij_resultaat.cfm?p...mp;refPlane=NAP

En dit is een leuk programmatje voor off-line gebruik.
http://www.quicktide.nl/



Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
GHoekstra
Lid
Woonplaats: Harlingen (Frl)
Berichten: 555
Lid sinds: 2 dec. 2010
4 december 2011, 13:48 uur | Bericht #304422
Hoog water lijkt altijd spannend voor mensen die niet aan de kust wonen.
Vorige week was het meteen volop in de media.
Het komt hier echter wel vaker voor dus zenuwachtig worden we er niet van.
We zitten hier veilig achter onze splinternieuwe muur.
Toch had de oude muur meer charme als de grote deuren dicht gingen en de trein niet naar de haven kon.
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 14:22 uur | Bericht #304427
Voor de woensdag zal het allemaal niet zo'n vaart lopen met hoog water.
Vrijdag is veel interressanter geworden.
Ik had de situatie voor komende vrijdag al op de wintertopic geplaatst.
Gelukkig is het nog ver weg en ik hoop ook dat het niet zo erg wordt.
Ik ga er ook vanuit dat de weerkaarten nog zullen veranderen, maar dit wil ik toch even onder de aandacht brengen.

http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry320046


Tycoon2
Lid
Woonplaats:
Berichten: 1035
Lid sinds: 9 dec. 2009
4 december 2011, 14:45 uur | Bericht #304431
Citaat van GHkstra, zondag 4 december 2011, 13:48 uur Hoog water lijkt altijd spannend voor mensen die niet aan de kust wonen.
Vorige week was het meteen volop in de media.
Het komt hier echter wel vaker voor dus zenuwachtig worden we er niet van.
We zitten hier veilig achter onze splinternieuwe muur.
Toch had de oude muur meer charme als de grote deuren dicht gingen en de trein niet naar de haven kon.

Dat is waar ja, maar dat zal ook wel weer wennen. Iedereen loop tegenwoordig over die muur, terwijl er vroeger geen kip overheen liep. De toeristische plek van Harlingen.
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
4 december 2011, 19:43 uur | Bericht #304527
Ik heb hier de kaartjes van de verwachte waterstanden van Vlissingen, Hoek van Holland, Den Helder, Harlingen en Delfzijl geldig tot 6 december 12:00 uur.

Doordat de wind met name maandag overdag sterker is dan de komende nacht zal de opzet van het water toenemen.
Komende uren moet rekening gehouden worden met een vrij krachtige tot krachtige wind (5 tot 6 Bft) uit het W, vanavond geleidelijk ruimend NW en misschien in het NW-lijk kustgebied af en toe hard.
Morgen overdag zal de wind weer terugdraaien naar het W-en op nadering van een trog (buienlijn) , de wind zal op nadering van deze trog verder in kracht toenemen met tijdens de pasage van de trog zijn maximum bereiken.
De trop wordt ligt volgens de laatse verwachtingen tegen het middaguur tegen de NW-kust aan.
Op dat moment zal de wind in het NW-lijk kust gebied misschien even stormachtig (8 Bft) kunnen woden, voor de overige kust gebieden blijft de wind meest hard (7Bft).
Later op de middag zal de wind geleidelijk weer wat in kracht afnemen, maar blijft tocht wel krachtig tot hard.
Op de trog, kunnen tijdens buien zware windstoten voorkomen.

De waterstanden zullen in ieder geval de komende 36 uur geen aanleiding geven tot problemen of overlast. | Gewijzigd: 4 december 2011, 20:06 uur, door op bijna 53 graden NB
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant 34.4 km ten noorden van Eindhoven
Berichten: 949
Lid sinds: 29 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 december 2011, 20:00 uur | Bericht #305313
Verwachtte waterstanden morgen mbt Afsluitdijk(ivm storm)
Overigens niet ''heel zorgwekkend'' Maar wilde ze toch even vermelden
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
7 december 2011, 08:53 uur | Bericht #305476
Op basis van de laatste windverwachtingen zal er te Den Helder vrijdagmiddag om ongeveer 17:45 uur een verwachte waterstand worden bereikt van +2.35 N.A.P.
Aangezien het water hiermee het grenspeil van +2.25 N.A.P. duidelijk heeft overschreden, mogen we dus spreken van
een stormvloed.

Vanaf een waterstand van +2.10 N.A.P. zal de TESO zijn veerdienst moeten staken.

De havens van Oude Schild en Den Oever zullen tijdelijk buitendijks onder water komen te staan.
Ook de kade ter hoogte van de visafslag van Den Helder en de Paleiskade en de Teso haven zullen te maken krijgen met een paar cm water tijdens de hoogste stand.
Hoe groot de overlast zal worden is afhankelijk van de golfhoogte.
In ieder geval zullen de keringsdeuren bij de haven van Den Oever voor korte tijd gesloten zijn,
Voor de sector Den Helder geldt vanaf een stand van +1.90 N.A.P. het waarschuwingsniveau : oranje.
Vanaf +2.60 N.A.P. en hoger geldt code rood.


Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
7 december 2011, 09:38 uur | Bericht #305500
Vanavond wordt er rond 19:45uur te Harlingen een verwachte hoogwaterstand bereikt van ongeveer +2.36 N.A.P.
Bij deze waterstand zijn geen problemen te verwachten, toch zal de roldeur van de keermuur worden gesloten.
Dit gebeurt vanaf een waterstand van +1.90 N.A.P.

Door het sluiten van de doorgang tussen de Willemskade en het centrum van de stad in de keermuur is Harlingen en het achterland veilig. De roldeur in de keermuur wordt in opdracht van Wetterskip Fryslân gesloten door de havendienst van gemeente Harlingen.

Het eerstvolgende hoogwater zal zijn op donderdagmorgen om 06:10 uur, de verwachte waterstand zal dan +2.11 N.A.P. bedragen.
Ook bij deze waterstand zal de keermuur tijdelijk gesloten zijn





Voor informatie over de veerdienst naar Vlieland en Terschelling over eventueel vervallen diensten:

http://www.rederij-doeksen.nl/afvaarten/33...arten?locale=nl | Gewijzigd: 7 december 2011, 09:44 uur, door op bijna 53 graden NB
Woonplaats: Den Helder
Berichten: 227
Lid sinds: 26 nov. 2011
7 december 2011, 09:53 uur | Bericht #305506
De Stormvloedwaarschuwingsdienst heeft inmiddels een waarschuwing afgegeven voor de sector Hoek van Holland.
Er wordt donderdagmorgen rond 01:25uur een waterstand verwacht van ongeveer +2.25 N.A.P.

Voor de overige sectoren gelden er voor de komende 36 uur op dit moment geen waarschuwingen.
| Gewijzigd: 7 december 2011, 09:56 uur, door op bijna 53 graden NB
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 833 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 833, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden