Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brooks, TX; Kenedy, TX.

6 May 2024 01:32:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor La Salle, TX; McMullen, TX.

6 May 2024 01:11:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dimmit, TX.

6 May 2024 01:11:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duval, TX; Jim Wells, TX; Kleberg, TX.

6 May 2024 00:46:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brooks, TX; Jim Hogg, TX.

6 May 2024 00:43:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duval, TX; Jim Wells, TX; Live Oak, TX; McMullen, TX.

6 May 2024 00:28:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duval, TX; Jim Wells, TX; Live Oak, TX; McMullen, TX; Webb, TX.

6 May 2024 00:01:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duval, TX; Live Oak, TX; McMullen, TX.

5 May 2024 23:42:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Duval, TX; Webb, TX.

5 May 2024 23:26:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor La Salle, TX; McMullen, TX.

5 May 2024 22:52:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dimmit, TX.

5 May 2024 21:52:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor La Salle, TX; McMullen, TX.

5 May 2024 21:48:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor La Salle, TX; Webb, TX.

5 May 2024 21:43:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Frio, TX.

5 May 2024 21:24:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dimmit, TX.

5 May 2024 20:52:07
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Romigo
Lid
Woonplaats: Putten
Berichten: 279
Lid sinds: 14 dec. 2010
7 januari 2012, 11:27 uur | Bericht #315713
Ik zie alleen maar hoge druk in het zuiden en lage druk in het noorden, waardoor de WC in stand blijft. Ook voor de lange termijn zie ik bij GFS geen structurele verandering. Behalve dat het hoog wat meer boven ons land komt te liggen.
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2012, 11:27 uur | Bericht #315714
Citaat van M.Dings, zaterdag 7 januari 2012, 11:23 uur Nu hopen dat andere modellen hier ook mee in gaan. Ben al heel blij dat we de WC kwijt gaan raken.


We gaan dan de OC verwelkomen
Waarom deze advertentie?
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2012, 11:33 uur | Bericht #315715
Die WC gaan we echt wel kwijt raken dat kan ook niet anders. Het kaartje van Jan laat een mogelijke blokkade zien op de 17e. Komende weken zullen we hoop ik meer van dit soort kaarten gaan zien.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Woonplaats: Vlissegem De Haan (Belgische kust)
Berichten: 1355
Lid sinds: 24 okt. 2010
7 januari 2012, 11:38 uur | Bericht #315716
Ik vind de laatste GFS-run ook niet slecht hoor. Helemaal op het einde toont hij ook meer hogedruk boven de britse eilanden met uitlopers naar scandinavie. Het is lange termijn maar toch al beter dan die eeuwige WC en zeker nu dat GEM ook met mooiere kaarten aankomt. Benieuwd wat de nieuwe run en EC zegt . Die WC kan toch ook niet eeuwig duren hé
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
BacciB
Lid
Woonplaats: Vaassen (Gelderland)
Berichten: 443
Lid sinds: 15 dec. 2011
7 januari 2012, 11:43 uur | Bericht #315717
Citaat van Harry der Hund, zaterdag 7 januari 2012, 10:23 uur Gemiddelde aardig gelijk gebleven lijkt mij. Toch heb ik het idee dat er meer leden onder 0 gaan. Dus vreemd dat het gemiddelde blijft hangen (die stippellijn is toch het gemiddelde???).

Ja enorm irritant, maar dit komt omdat de spreiding groter wordt, er gaan steeds meer leden onder nul maar er gaan dan ook meer leden boven de 5 graden. Hopelijk dat er vanavond eindelijk verandering in komt.
It's time to snow!
KevLet
Lid
Woonplaats:
Berichten: 10
Lid sinds: 30 nov. 2011
7 januari 2012, 11:46 uur | Bericht #315718
ik volg al een tijdje nu de discussies over de stratosfeer op http://forum.netweather.tv/topic/71340-str...2/page__st__800 (wel in het engels) en als ik het goed begrijp (want ik ben zeker geen expert!!) lijkt er iets te veranderen de komende weken in de stratosfeer. Dit zal waarschijnlijk invloed hebben op de troposfeer in het noordelijk halfrond zo rond eind januari/begin februari. Of dit betekent dat we in west-europa kou van betekenis zullen krijgen moeten we nog afwachten want alle puzzlestukjes moeten goed vallen, maar dit geeft zeker hoop voor een tot nu toe "horror" winter voor de winterliefhebbers!!

even een citaat van het forum van netweather.tv:

"I think Tokyo will be issuing a Stratalert in the coming days, based on the ECM diagnostics being a day behind.

If there is reasonable agreement between ECM and GFS, we will have a third warming event shortly after the day 10. This one of a totally different magnitude and focussed directly over the pole.

http://forum.netweather.tv/index.php?app=c...ttach_id=126669

That would take the 10hPa temperature up to 0 C (bearing in mind the Berlin site scale only goes to -20C).

So we have one minor warming event which may be impacting the tropopause in the next 10 days, a second possible sudden stratospheric warming event in 9 days time and then shortly after a massive warming directly over the pole. That spells Major Mid Winter Warming to me, and as Bluearmy states, hard to see a way back for the stratospheric vortex this side of the summer given that angular momentum has been so high this winter and a planetary AP index on the floor, not to mention anomalously warm surface temperatures across the Arctic leading to increased heat flux.

If it comes off anywhere near forecast, this will have major implications for the entire circulation pattern across the globe and we should see feedback loops being set up in the tropics leading to enhanced deep convection around the Dateline, further locking a strong -AO/-NAO pattern.

In so far as how this might impact the UK, this is pure speculation but I note that the tendency for troughing into Europe and the eastern US already and this would be the logical route for cold to be bled from the pole. Also interesting in the mix is that what remains of the vortex could be shifted southwards towards Scandinavia."

"taking mid Jan as our 'starting' pistol, conventional thinking places us in early Feb for tropospheric impact. However, might be quicker given the rapid 'shock wave' type response to that warming forecast 18th January. Might be a bit of a challenge to actually pinpoint the official start of this one, given that mean zonal winds may have reverse before this third warming event. "

groeten
kevin
pressna
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 222
Lid sinds: 3 dec. 2010
7 januari 2012, 11:47 uur | Bericht #315719
Citaat van Romigo, zaterdag 7 januari 2012, 11:27 uur Ik zie alleen maar hoge druk in het zuiden en lage druk in het noorden, waardoor de WC in stand blijft. Ook voor de lange termijn zie ik bij GFS geen structurele verandering. Behalve dat het hoog wat meer boven ons land komt te liggen.

Ander model , bij jou GFS en bij Jan GEM.

| Gewijzigd: 7 januari 2012, 11:49 uur, door pressna
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 januari 2012, 11:55 uur | Bericht #315720
Citaat van KevLet, zaterdag 7 januari 2012, 11:46 uur ik volg al een tijdje nu de discussies over de stratosfeer op netweather(wel in het engels) en als ik het goed begrijp (want ik ben zeker geen expert!!) lijkt er iets te veranderen de komende weken in de stratosfeer.

Johann haalt dit ook hier aan, zoals in vorig topic en is gewoon Nederlands

KevLet
Lid
Woonplaats:
Berichten: 10
Lid sinds: 30 nov. 2011
7 januari 2012, 12:06 uur | Bericht #315721
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 7 januari 2012, 11:55 uur Johann haalt dit ook hier aan, zoals in vorig topic en is gewoon Nederlands

mijn excuses dit had ik niet gezien.
jones
Lid
Woonplaats: Baal (Tremelo, Belgie)
Berichten: 1864
Lid sinds: 26 jul. 2008
7 januari 2012, 13:40 uur | Bericht #315728
CFS gaat hier ook in mee, en ik moet zeggen die blauwe kleur voor februari staat er al een hele poos hoor!

Bemerk trouwens ook eens het verschil in temperatuur voor landen als Rusland en IJsland
Onweersdagen 2012 : 2 Onweersdagen in het geheugen: 2 juni 2008, 26 mei 2009, 7 oktober 2009, 10 en 14 juli 2010, 28 juni 2011, 23 augustus 2011
Scully
Lid
Woonplaats: Westervoort
Berichten: 174
Lid sinds: 1 feb. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2012, 13:46 uur | Bericht #315729
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 7 januari 2012, 11:21 uur Inderdaad, als men deze setting niet snapt wat het is.... Hebben we al enorm vaak over gehad

Jan en anderen ik vind het niet zo vanzelfsprekend. Niet iedereen is dagelijks met het weer bezig. En ik lees nu hier wel dagelijks mee, bijna een jaar nu. Pas de laatste tijd begin ik het een beetje te snappen. wat voor jullie eenvoudig is, is voor een leek echt heel onoverzichtelijk.

En daarbij de uitleg is hier en daar zeker te vinden, maar je leest ook niet een heel topic terug. Dus uitleg is fijn, zeker als het goed gebeurd!!
Woonplaats: Smilde, Drenthe
Berichten: 1662
Lid sinds: 21 apr. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2012, 14:03 uur | Bericht #315730
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 7 januari 2012, 10:50 uur ***Ploatie***
Mooie setting, ik hoop dat de Canadeze gelijk krijgen. Want niet alle weerdiensten e.d. gaan mee in deze setting
akammd
Lid
Woonplaats: Hengelo(O)
Berichten: 933
Lid sinds: 30 jun. 2008
7 januari 2012, 14:14 uur | Bericht #315734
Citaat van jones, zaterdag 7 januari 2012, 13:40 uur CFS gaat hier ook in mee, en ik moet zeggen die blauwe kleur voor februari staat er al een hele poos hoor!

Bemerk trouwens ook eens het verschil in temperatuur voor landen als Rusland en IJsland


Dat kaartje geeft de kans aan dat de gemiddelde temperatuur voor februari lager uitvalt dan gemiddeld. CFS verwacht dus momenteel een kans van ca. 60% dat februari kouder dan normaal gaat verlopen. In absolute zin komt dit nog niet sterk naar voren als je het kaartje met de berekende temperatuurafwijkingen (van de normaal) voor februari erbij pakt:

euT2mMon.gif

In aansluiting op wat KevLet schreef, de door ECMWF verwachte temperatuurstijging op 10 hpa boven de Noordpool gaat helemaal uit z'n dak rond 18 januari. Als dat op termijn de WC de nek niet omdraait, wat dan wel? Maar zoals gewoonlijk geen garantie .

temps.gif
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
7 januari 2012, 14:34 uur | Bericht #315737
Gaan we deze winter een ijsdag krijgen? in ieder geval de eerst volgende 2 weken niet.
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2012, 15:01 uur | Bericht #315744
Citaat van marcuz, zaterdag 7 januari 2012, 14:34 uur Gaan we deze winter een ijsdag krijgen? in ieder geval de eerst volgende 2 weken niet.
"In ieder geval" is dus nooit te zeggen. Daarbij enkele modellen berekenen wel ijsdagen komende 2 weken. Zie de pluim. Voorts onderstreept Jan dat nog eens met een kaartje voor 17 januari met een winterse setting, waarin een blokkade ten westen van ons te zien is, waardoor de wc een halt wordt toe geroepen. Of er meer modellen meegaan in deze situatie wachten we met enige spanning af.
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 januari 2012, 15:13 uur | Bericht #315747
Citaat van marcuz, zaterdag 7 januari 2012, 14:34 uur Gaan we deze winter een ijsdag krijgen? in ieder geval de eerst volgende 2 weken niet.
Moeilijk te zeggen hoor, het kan alle kanten uit. De trend kan zich zo voortzetten en dan lijkt het wel mogelijk op LT, maar goed; als de trend stagneert of omkeert hebben we het weer wat we hadden en dan dus zeker geen ijsdagen. Maar van zekerheid kunnen we van tevoren niet spreken met het weer, pas naderhand kan je het over 100% zekerheid hebben.


QUOTE(Scully @ Jan 7 2012, 13:46) <{POST_SNAPBACK}>
Jan en anderen ik vind het niet zo vanzelfsprekend. Niet iedereen is dagelijks met het weer bezig. En ik lees nu hier wel dagelijks mee, bijna een jaar nu. Pas de laatste tijd begin ik het een beetje te snappen. wat voor jullie eenvoudig is, is voor een leek echt heel onoverzichtelijk. En daarbij de uitleg is hier en daar zeker te vinden, maar je leest ook niet een heel topic terug. Dus uitleg is fijn, zeker als het goed gebeurd!!

Aan de ene kant wel mee eens, maar aan de andere kant niet.

Voor leken is het zeker handig als er zaken worden uitgelegd en het is wel aan te bevelen om moeilijke kaartjes te voorzien van een begeleidende tekst. Aan de andere kant zie ik ook regelmatig dat sommige mensen dan weer weinig moeite doen om zelf op onderzoek te gaan en eigenlijk informatie op een presenteerblaadje willen; 'Inloggen, vragen stellen, antwoorden krijgen en geen reactie meer.'

Het forum staat bol van de info, elk subforum heeft 'sticky topics' waar veel zaken staan uitgelegd. Eigenlijk 'verplichte' kost voor een ieder die hier komt. Niet omdat het moet, maar omdat het dan wat makkelijker is bepaalde dingen te begrijpen en 'mee te praten'.

Kortom; Ja uitleg is goed, nee dat hoeft niet altijd.
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 15:25 uur, door Tyshane
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 10 jun. 2007
7 januari 2012, 15:18 uur | Bericht #315748
Citaat van zwoof, zaterdag 7 januari 2012, 15:01 uur "In ieder geval" is dus nooit te zeggen. Daarbij enkele modellen berekenen wel ijsdagen komende 2 weken. Zie de pluim. Voorts onderstreept Jan dat nog eens met een kaartje voor 17 januari met een winterse setting, waarin een blokkade ten westen van ons te zien is, waardoor de wc een halt wordt toe geroepen. Of er meer modellen meegaan in deze situatie wachten we met enige spanning af.

Juist, en daarom zeg ik niets over de kaarten, laat het eerst maar eens een dag of 5 op de kaarten staan want anders hebben we dadelijk dat weer... Vallen de mussen weer dood neer
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 januari 2012, 15:30 uur | Bericht #315750
Citaat van Jan van Ooijen, zaterdag 7 januari 2012, 15:18 uur Vallen de mussen weer dood neer


...en de beer kan geen echte winterslaap houden

het weer kan altijd alle kanten op | Gewijzigd: 7 januari 2012, 15:35 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Tyshane
Lid
Woonplaats: Noordoost veluwe
Berichten: 8824
Lid sinds: 25 mei. 2009
7 januari 2012, 15:37 uur | Bericht #315751
Citaat van dfromdwgn, zaterdag 7 januari 2012, 15:30 uur ...en de beer kan geen echte winterslaap houden

het weer kan altijd alle kanten op

Lol, als het maar koud genoeg is vallen die mussen ook wel van het dak!
| Gewijzigd: 7 januari 2012, 15:37 uur, door Tyshane
Ricootje
Lid
Woonplaats: Koedijk (Alkmaar-noord)
Berichten: 725
Lid sinds: 17 jun. 2011
7 januari 2012, 16:27 uur | Bericht #315757
Citaat van Tyshane, zaterdag 7 januari 2012, 15:37 uur Lol, als het maar koud genoeg is vallen die mussen ook wel van het dak!

Zeker, maar dat komt gewoon niet de komende 2 weken. Gister weer terug gekomen van de Alpen. Genoeg sneeuw hoor, maar vergeleken met voorgaande jaren bedroevend ook daar! Geef het gewoon op met die winter. Hoe vaak heb ik wel niet gehoord dat er een winterinval komt tussen kerst en oud en nieuwe, en na de jaarwisseling. Ga er vanuit dat we deze winter gewoon een ultieme WC winter krijgen, dan kan het altijd mee vallen. Bovendien hoef ik nu geen winter meer. December is voor mij een mooie winter maand waar sneeuw hoort te zijn met kerst, nu hoeft het niet meer.

We gaan het wel zien, maar het meest logische is dat na 2 toch wel koudere winters weer een zachte winter volgt. Het enige wat ik wel teleurstellend vind is dat we niet 1 ijsdag hebben gehad, en geen sneeuwdek dag. Niet 1!
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.857 topics, welke bij elkaar 448.376 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 80 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 80, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden