Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
31 januari 2012, 11:48 uur | Bericht #326058
Op de chatbox van een 2 dagen geleden kwam er een soort van discussie over ijs en sneeuw verdamping, waarin ieder zo zijn eigen beleving in had, ik zelf wilde er zeker van zijn hoe het echt in elkaar zat en heb daarom een mailtje gestuurd naar IMAU om te vragen hoe het werkelijk in elkaar zit, vanochtend heb ik een mail met het antwoord binnen gekregen met een mooi antwoord als volgt.


Beste Raymond,

Ik werk als promovendus bij het IMAU aan de verdamping van sneeuw boven Antarctica en Groenland, en ik wil graag een poging doen om jouw vraag te beantwoorden.

Aangezien bij temperaturen onder het vriespunt ijs niet kan smelten, blijft ijs intact. Toch is er "afbraak" van ijs mogelijk, is dat is door verdamping, zoals jij dat noemt. De meer wetenschappelijke benaming is sublimatie, namelijk de faseovergang van vast naar gas (in dit geval dus van ijs naar waterdamp). Dit proces is afhankelijk van een aantal weerkundige parameters, en is efficiënter in droge lucht (zoals vandaag) en als er veel wind staat (zoals vandaag).
In de realiteit is het echter zo dat de vorming van ijs aan de onderkant sneller gaat dan de sublimatie ervan aan de bovenkant, dus bij vriestemperaturen wordt de ijsvloer steeds dikker.
Anders zit het bij sneeuw: ook sneeuw kan sublimeren (en ook hierbij geldt: het gaat sneller in droge lucht en bij meer wind), en aangezien er dan geen sneeuw bijvalt, kan de sneeuw in korte tijd ook helemaal verdwijnen, zelfs al is het onder 0. De sneeuw die er nu bijvoorbeeld in Nederland is gevallen, zal je langzaam aan zien verdwijnen, en dat is precies door sublimatie (want het blijft de hele tijd vriezen).

Ik hoop dat ik hierbij jouw vraag heb beantwoord, als je verdere vragen hebt hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Jan Lenaerts
ron12
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 914
Lid sinds: 25 aug. 2011
31 januari 2012, 12:01 uur | Bericht #326078
dat heet toch droogvriezen,als de verdwijnt tijdens een vorstperiode.ik kan het verkeerd hebben hoor.
totale aantal onweersdagen in nijmegen vanaf januari tot nu dit jaar...33
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Waarom deze advertentie?
Roan
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 894
Lid sinds: 8 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2012, 12:02 uur | Bericht #326079
Citaat van TheWalker, dinsdag 31 januari 2012, 11:48 uur [stukje]
interessant stukje..
ron12
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 914
Lid sinds: 25 aug. 2011
31 januari 2012, 12:04 uur | Bericht #326081
als de sneeuw verdwijnt natuurlijk ,was het woordje sneeuw vergeten
totale aantal onweersdagen in nijmegen vanaf januari tot nu dit jaar...33
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
31 januari 2012, 14:02 uur | Bericht #326155
Aangezien er nog steeds onduidelijkheden zijn rondom een aantal mensn, heb ik hier weer een mailtje.


Beste Raymond,


Dat is nogal lastig, gezien het feit dat het ijs of de sneeuw verdwijnt in de lucht, en je het dus niet "ziet".
Het beste voorbeeld wat ik je kan laten zien is een experiment met zogenaamd "droog ijs" (dat geen vocht bevat, en dus alleen aan sublimatie onderhevig kan zijn, het is eigenlijk een vaste vorm van koolstofdioxide (CO2)) tegenover "nat ijs" (dus dus gewoon de bevroren vorm van water).
In onderstaand filmpje zie je droog ijs links en gewoon ijs rechts. De substantie links sublimeert (let goed op, er vormt dus GEEN vocht, het ijs verandert meteen in damp, en dat kan je goed zien op het houten plankje), terwijl het gewone ijs aan de rechterkant smelt (dus van vast naar vloeistof (water)). Ik hoop dat dit filmpje wat meer duidelijk maakt.




Vriendelijke groeten,


Jan
Picobyte
Lid
Woonplaats: Stadskanaal/Kopstukken
Berichten: 694
Lid sinds: 31 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2012, 15:25 uur | Bericht #326200
Als het mistig is met vorst sublimeert er waterdamp op de bomen,dat noemen we rijp.
Daarom noem ik mist met rijpvorming ook een subliem weertje
Bliksem is gewoon gratis random stroom.Die donder krijg je er extragratis nog bij.
albalinda
Lid
Woonplaats: Klein Stavern (DL. Emsland)
Berichten: 916
Lid sinds: 23 nov. 2010
31 januari 2012, 15:34 uur | Bericht #326206
Mooi stukje,duidelijk voor mensen met vragen hierover
Hier al het sneeuw al verdampt,was nog geen 0,5 cm.
In de gebieden waar meerdere cm. sneeuw ligt zal het wat langer duren.
Voor verdamping is warmte nodig en daarom zal er in gebieden waar nu
voldoende sneeuw ligt de temperatuur ook verder dalen dan de gebieden zoals hier.
Natuurlijk wel onder dezelfde omstandigheden zoals bijv. een sterrenhemel en wind
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
mike1131
Lid
Woonplaats: Beneden Leeuwen (gelderland)
Berichten: 409
Lid sinds: 23 apr. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2012, 16:01 uur | Bericht #326214
Interessant! Ik vroeg me vandaag al af waarom nu bijna al het sneeuw weg is.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
31 januari 2012, 19:07 uur | Bericht #326346
Citaat van Picobyte, dinsdag 31 januari 2012, 15:25 uur Als het mistig is met vorst sublimeert er waterdamp op de bomen,dat noemen we rijp.
Maak onwetende mensen nou geen verkeerde dingen wijs:
Sublimeren is een term voor overgang van vaste stoffen naar gasvormige stoffen, zoals gezegd in de eerste post.
jeroenelf
Lid
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 778
Lid sinds: 5 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
31 januari 2012, 20:59 uur | Bericht #326448
stukje wikipedia ;

Sublimatie is de directe overgang van een stof uit de vaste fase naar een gasvormige fase. Zo kan bijvoorbeeld ijs in strenge winters, bij erg droog weer, direct sublimeren naar de gasvormige fase. Daarbij wordt de vloeibare fase dus overgeslagen. Dit verschijnsel wordt ook wel vervluchtigen genoemd. Bij overgang van gas direct naar vaste stof spreekt men van desublimeren of van verrijpen.

-duidelijker kan toch niet ?-

edit ; afbeelding zoals uit NASK boek van VMBO | Gewijzigd: 31 januari 2012, 21:02 uur, door jeroenelf
Goeie Onweersdagen Zwolle ; 2

Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei

Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
31 januari 2012, 23:20 uur | Bericht #326604
Citaat van jeroenelf, dinsdag 31 januari 2012, 20:59 uur

Als ze het nu nog niet snappen dan weet ik het ook niet meer
aarden
Lid
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 95
Lid sinds: 8 jan. 2010
1 februari 2012, 23:31 uur | Bericht #327585
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor dit artikel.
Zo niet, wil een van de mods het verplaatsen naar een meer geschikte plek?

IJs erbij of eraf: hoe zit dat nou precies? AOC en FC zoeken het uit.
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items...lpZQIrleHcC.php

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 205 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 205, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving (nood)weer 23+24 september 2012".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden