Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Collin, TX; Cooke, TX; Denton, TX; Grayson, TX.

20 Apr 2024 13:06:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 22
Lid sinds: 17 mei. 2012
6 juli 2012, 19:20 uur | Bericht #360198
De dag begon met een bezoek aan Vilvoorde (België) rond het middaguur. Natuurlijk al mijn gear meegenomen maar helaas kwamen er rond een uur of 2, toen ik klaar was met werkzaamheden, geen spannende buien aan op de radar. Toen ik rond een uur of 5 klaar was met werk ben ik naar huis gegaan. Het was erg benauwd en had mezelf verwend met een uitetentje bij de lokale vettent (geen zin om te koken haha). Kijkend richting het oosten zag ik toen op het terras enorm dreigende luchten aankomen maar het enigste resultaat was een paar druppels, geen gerommel. Dat is de 2e keer vandaag dat ik op een teleurstelling word getrakteerd dacht ik bij mezelf.

's Avonds rond een uur of elf naar bed gegaan en in de nacht werd ik langzaam opgewekt door gerommel in de verte. Maar dit keer waren de donders "anders". Iedere keer zag ik een korte felle flits/weerlicht en hoorde dan na een aantal tellen iedere keer kort gerommel (1 a 2 sec) en dat werd dan weer abrupt afgebroken. Toch maar eens uit mijn raam gaan kijken richting het zuiden. Daar merkte ik op dat het zich allemaal in het noorden afspeelde dus als een gek een raam gezocht richtning noord. Na een minuut of 5 te hebben gekeken zag ik 2 hele felle CG ontladingen en een hoop losse flitsjes. Het was 1:30 uur in de nacht en dacht bij mezelf....uhhhmmm... gaan met die banaan! Adrenaline begint dan te stromen, je bent extreem moe maar zo'n boost maakt je weer helemaal scherp. Kleren aan, fotoapparatuur voorbereiden, en hup de auto in.

Vanuit mijn huis reed ik naar de pas geopende rotonde genaamd hovenring (grote paal links op de foto):


Net mijn spullen opgesteld maar onweersactiviteit leek eruit te zijn en het begon redelijk te regenen. Door naar de volgende lokatie. Ik ben toen richting industrieterrein Son gereden en op een talud nog wat aardig ontladingen gezien maar het was al weer redelijk ver weg:


Dus daarna maar richting het noorden gereden en via een parkeerplaats van een tankstation op een viaduct gereden met een mooie setting. Dat ging voor de test foto goed maar toen hoorde ik achter me een regengordijn aanmkomen. Je zag en hoorde het letterlijk en figuurlijk aankomen en toen het gordijn bij mij was leek er wel een kraan open te staan. Dus als een gek weer camera en statief opbergen en snel instappen. Die 20 seconden buiten de auto staan leverde me aardig nat shirt op.


Dus weer verder naar het noorden, via vught richting Den Bosch op lokale wegen die blank stonden van de hevige regenval. Ruitenwisser maakte overuren en kon het niet bijhouden. Doffe ellende, ik moet uit die bui komen anders kun je foto's maken wel vergeten. Na lang rijden kwam ik uit bij Vlijmen waar ik stopte tussen de weilanden. Het regende nog een klein beetje dus besloot ik in de auto mijn statief te plaatsen en dan door een geopend raam te fotograferen. En dat was echt een toplokatie! De ene CG na de andere....wat een spektakel! Hier heb ik lang op gewacht...... Hieronder een paar foto's waarbij de eerste wel mijn favoriet is:




Tja, daar sta je dan....toplokatie, maar het onweer gaat weer verder.... dus toch maar kijken om een andere lokatie te zoeken. Dichterbij bij al die CG inslagen...haha.
Doorgereden via allerlei kleine gehuchtjes en toen reed ik de dijk op..... volgens mij zag ik "Bern" staan op een bordje....maar dan via een pondje. Aangezien die niet om 3 uur 's nachts een storm chaser gaat overvaren bleef ik maar op de kade, kijkend richting noorden. Helaas trok het onweer vrij snel weg, maar ik wil jullie trouwe lezers niet onhouden van deze idillische foto:


De foto leek wazig en ik snapte er niks van. En toen zag ik het probleem! Doordat ik mijn airco had aangezet vanwege het beslaan van de ruiten was mijn camera en lens aardig afgekoeld. Toen ik op de kade uitstapte was het nog steeds warm en klam...... mijn lens besloeg gewoon door de condensatie.

Resumerend:
- Leuke chase                                                        [X] Check
- "paraplu"verzinnen voor camera                      [X] Check
- Moe?  Red bull nodig?                                       [  ] Nee, adrenaline doet het werk!
- Airco aan?                                                             [  ] Nee, niet doen! Want als je uitstapt duurt het weer even voor het "opklaart".....en poetsen helpt echt niet!
- Morgen weer?                                                      [XX] Dubbelcheck (!!!!!!)


Setup:
Nikon D300s, 12-24mm F4 lens, patchmaster lightningtrigger, een of ander statief

P.S. Ik ben geen goede schrijver en ook erg moe op dit moment. Vergeef me mijn schrijffoutjes en af en toe waardeloze zinsbouw haha. Ik zit alweer in Dublin voor een volgende klus. Ik hoop zaterdagavond weer terug te zijn want wellicht gaat het dan weer loos. Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
doppie
Lid
Woonplaats: Someren
Berichten: 487
Lid sinds: 27 jul. 2006
7 juli 2012, 17:52 uur | Bericht #360343
Mooi verslag, en zeker mooie foto's, inderdaad zeker die eerste. Je had beter iets eerder wakker kunnen worden en hier richting helmond kunnen komen, we hebben hier flink onweer gehad, maar het regengordijn ging grotendeels aan ons voorbij (klein beetje regen, maar niets spannends). Maar ja, dat is achteraf praten natuurlijk! Met de volgende chase ga ik weer met je mee (maarrr, dan niet midden in de nacht, dat kan ik thuis echt niet verkopen :P)
Waarom deze advertentie?
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 juli 2012, 23:14 uur | Bericht #360407
Wat een heerlijk stukje om te lezen met als extra Super foto's !!
Ik hoop dat er snel weer een bui jouw kant op komt en hiervan weer een verslag maakt, super gedaan, kan niet anders zeggen !
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juli 2012, 00:04 uur | Bericht #360413
Leuk verslag! 8)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 juli 2012, 00:45 uur | Bericht #360415
Leuk verslagje hoor!

en super mooie cg's!
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Kevintje
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 361
Lid sinds: 18 aug. 2009
8 juli 2012, 02:07 uur | Bericht #360420
goed verslag en fraaie foto's!
ging goed los die nacht!
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 22
Lid sinds: 17 mei. 2012
9 juli 2012, 09:07 uur | Bericht #360501
Dank jullie allemaal voor de complimenten! Ik hoop dat er nog vele van dit soort chases zullen volgen.....
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 211 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 211, lezen 4 mensen het topic "(Sprites) Bliksem boven bliksem".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden