Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

29 Apr 2024 15:39:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

29 Apr 2024 14:28:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

29 Apr 2024 14:22:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 13:08:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Brazoria, TX; Galveston, TX.

29 Apr 2024 12:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, TX.

29 Apr 2024 12:10:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

29 Apr 2024 11:55:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

29 Apr 2024 11:51:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Liberty, TX.

29 Apr 2024 11:42:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Harris, TX.

29 Apr 2024 11:37:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:26:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Cameron, LA; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:20:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calcasieu, LA; Newton, TX; Orange, TX.

29 Apr 2024 11:16:50
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
17 augustus 2012, 12:08 uur | Bericht #367861
Wie een bui met hagel krijgt, zal het geweten hebben... :s

Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
17 augustus 2012, 12:20 uur | Bericht #367863
Tot zover:

Als het tot buien gaat komen dan is zal het wel zeer zwaar uitpakken is mijn mening.

Stukje KMI voor belgië:


"En vanaf de late zondag namiddag en ook tijdens de avond en de nacht is er kans op enkele fikse warmteonweders, vooral in de kuststreek en het westen van het land "

Heerlijke voorpret is dit toch !;)
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 755
Lid sinds: 13 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 augustus 2012, 12:25 uur | Bericht #367864
dus het zal vooral weer voor het westen zijn, denk ik

Edit Marga: Kun je dit onderbouwen aub? | Gewijzigd: 17 augustus 2012, 13:00 uur, door Marga
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 augustus 2012, 12:32 uur | Bericht #367865
Citaat van buccauw.siebren, vrijdag 17 augustus 2012, 12:25 uur dus het zal vooral weer voor het westen zijn, denk ik De rest komt maandag aan de beurt denk ik

Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
17 augustus 2012, 12:35 uur | Bericht #367866
En de neerlag voor zondag op maandagnacht. Betekent dat dan nog iets ivm onweer of maakt dat niets uit. Want dan zou het centrum en een stukje oosten ook wel iets krijgen maar dan wel om 4 of 5 uur 's nachts.

Iemand?? Dank.
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
SunKing
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 16
Lid sinds: 23 mei. 2012
17 augustus 2012, 12:36 uur | Bericht #367867
Citaat van buccauw.siebren, vrijdag 17 augustus 2012, 12:25 uur dus het zal vooral weer voor het westen zijn, denk ik

Tijd zat om een hotelletje hier in het gezellige westen te boeken, toch?

On-topic : persoonlijk denk ik dat het mee zal vallen. Nu heb ik het wiel zeker niet uitgevonden en correct me if Im wrong maar het koufront lijkt of te zwak en/of het "raakt" hier niet echt. De prognoses voor de dagen erna laten niet zien dat het flink zal afkoelen dus lijkt mij hevig weer niet aan de orde. Dit laatste is een aanname niet direct gebaseerd op feiten maar meer op het verleden met identieke situaties. Maar er zitten hier veel meer grotere experts dan ikzelf..dit is slechts mijn bescheiden mening en visie. Wederom, correct me if Im wrong..

dorian
Lid
Woonplaats: Amstelveen
Berichten: 154
Lid sinds: 11 nov. 2010
17 augustus 2012, 12:45 uur | Bericht #367869
CIN op maandag nu minder:




Is het koud of warm weer, altijd is het wel weer weer
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 augustus 2012, 12:48 uur | Bericht #367871
Dat heb je mooi verwoord jcroon  en geniet van je weekend, helaas heb ik maar 1 dag vrij :(

Om terug te komen op het aankomende weer ben ik zelf al goed verwend de laatste paar dagen met onweder en mooie shelf clouds maar de kans op onweders voor zondag/maandag klinkt uiteraard als muziek in de oren, en zal de berichtgeving dan die dagen goed in de gaten houden want met deze warmte kan er natuurlijk iets "spectaculairs" ontstaan, wat ik zeker niet wil missen.

Even over het weer wat nu van toepassing is:
Alkmaar meldt een bewolkte dag tot op heden met een lekkere 25 graden op de thermometer, bewolkt is het wel wat het benauwd doet aanvoelen.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 augustus 2012, 13:01 uur | Bericht #367875
Citaat van Thunder84, vrijdag 17 augustus 2012, 12:48 uur Dat heb je mooi verwoord jcroon  en geniet van je weekend, helaas heb ik maar 1 dag vrij :(
Dankdank. Nu ga ik helemaal gelukkig het weekend in.

Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
17 augustus 2012, 13:09 uur | Bericht #367876
Het kansenkaartje voor maandag:

BartS
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
17 augustus 2012, 13:10 uur | Bericht #367877
De neerslag die berekent word door gfs al 2 dagen langs de kusten van Belgie en Nederland Zondag op Maandag komt door het T laagje. (Kans)



Het is eigenlijk heel simpel,boven water is er gewoon meer vocht aanwezig en met bijbehorende temperaturen ook boven water plus en laagje is de kans groter langs de kust dat er een bui ontstaat dan boven het droge vaste land,ook omdat het laagje een koers volgt van Z naar N over zee en het land langs de kusten wat aandoet. Daarom word er wat neerslag berekend langs de kust stroken.

Of het veel is en of heftig is de vraag waar amper antwoord op is vooralsnog. | Gewijzigd: 17 augustus 2012, 13:11 uur, door thunderfreak
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
17 augustus 2012, 13:18 uur | Bericht #367879
Aardig artikel over 'waarom het noodweer vorig jaar rond deze tijd niet kwam' in weer.nl. Mogelijk geeft dat wat antwoorden.

'Waarom het noodweer niet kwam
22.08.2011 12:44
Vrijwel niemand zal het zijn ontgaan zondag. Er werden heftige onweersbuien verwacht, waarbij zware tot zeer zware windstoten konden voorkomen, hagel en extreem veel regen. Veel mensen bereiden zich daarom voor op noodweer. Noodweer dat uitbleef. Mede omdat velen zich waarschijnlijk afvragen waarom dat zo was, blikken we vandaag terug op de weersontwikkelingen van zondag.

De weersanalyse van zondag
De weeranalyse van zondag wond er geen doekjes om. Een combinatie van extreme onstabiliteit (Cape) en grote verschillen tussen de windsnelheid aan het aardoppervlak en hogerop leverde een potentieel explosieve atmosferische mix op.

Wel zat er op enige hoogte nog een warme luchtlaag (inversie) die het ontstaan van buien lange tijd zou tegenwerken (Cin). Maar dat ‘deksel’ op de atmosfeer zorgde er tevens voor dat daaronder de warmte-energie zich steeds verder kon ophopen. En uiteindelijk zou de Cin ‘overwonnen’ moeten worden door een extra optilling, ‘dynamische forcering’, onderin de atmosfeer. Deze forcering zou worden geleverd door een langstrekkende windsprong behorende bij een klein overtrekkend front. Hiermee zou alle opgekropte energie in het onderste deel van de atmosfeer in één klap met enorme kracht vrijkomen, met de ontwikkeling van zeer zware buien tot gevolg.

De weersontwikkelingen zelf
Uiteindelijk zou het dus allemaal erg meevallen. Veel plaatsen kregen nauwelijks regen te verwerken, laat staan onweer en zware windstoten. Lokaal ontstonden nog wel een paar pittige buien met bliksems en hagel, maar die trokken snel weer weg en de bijbehorende windvlagen waren toch veelal bescheiden.

Waarom het niet gebeurde
Verschillende aspecten hebben eraan bijgedragen dat het noodweer uitbleef. Belangrijkste ervan is dat de windsprong, die de extra optilling moest leveren om de Cin te overwinnen, niet of nauwelijks aanwezig bleek. Hierdoor bleef vrijwel alle energie opgesloten onderin de atmosfeer; de energie die nodig was om de buien van de extreme onstabiliteit hogerop te laten ‘profiteren’.

Tevens stak er een zuidwestenwind op die koelere lucht al verder het land op blies dan was verwacht. Hierdoor ruimde een deel van de opgebouwde warmte-energie eerder het veld dan gedacht.

Een andere tegenwerkende factor was een relatief droge laag (weinig vocht) hoog in de atmosfeer. Die zorgde ervoor dat de buien die wél ontstonden kort van levensduur waren. Tevens trokken de buien door de vele wind op hoogte snel weer weg.
De vraag

Wellicht dat u na het lezen van dit alles nog steeds de vraag heeft: maar waarom wisten jullie dit dan niet van te voren? En daar komen we bij iets dat misschien gek is om te lezen, maar als je er wat langer over nadenkt tegelijkertijd ook weer niet: niet alles is zichtbaar, ook niet voor meteorologen. De atmosfeer is aan de ene kant zeer complex en groot, terwijl aan de andere kant er wel veel waarnemingen en metingen worden gedaan op basis waarvan de verwachtingen worden gemaakt. Maar deze waarnemingen en metingen beslaan nog steeds maar een beperkt deel van de atmosfeer. Kortom: hoe goed meteorologen ook hun best doen bij het maken van de verwachting – en u kunt ervan op aan dat wij dat elke dag doen -  er mist per definitie informatie. Informatie die maakt dat ook een op het eerste gezicht goede en tevens logische verwachting soms toch niet uitkomt. En hoe vervelend dat ook kan zijn, het is tegelijkertijd precies wat meteorologie zo’n mooi vak maakt! '

Bron: http://link.onweer-online.nl/862 | Gewijzigd: 17 augustus 2012, 13:19 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 augustus 2012, 13:19 uur | Bericht #367880
Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:10 uur Het is eigenlijk heel simpel,boven water is er gewoon meer vocht aanwezig en met bijbehorende temperaturen ook boven water plus  [...]
Weet je wat nou zo lollig is, ik moet de hele tijd terugdenken aan alle "er komt ook nooit wat bij ons"posten uit het westen van het land  in voorjaar en eerste mislukte deel van de zomer.
Toen werd er door de kenners al gezegd dat enig geduld betracht moest worden omdat  het  eerst meestal het oosten is en pas  later in de zomer het westen....

Als ik een voorspelling voor 2013 mag geven (er van uitgaande dat de Maya's het verkeerd hebben) dan voorzie ik  tot en met half juli dat er vanuit het westen wederom veel "waar blijven "onze"buien? " reacties zullen komen.

Coennn
Lid
Woonplaats: Poortvliet (Zeeland)
Berichten: 379
Lid sinds: 30 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 augustus 2012, 13:23 uur | Bericht #367882
Hagel van 6-8cm mogelijk zondag!

Update hagelkaartje:


Neerslag:



CAPE:
| Gewijzigd: 17 augustus 2012, 13:27 uur, door Coennn
There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather!
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
17 augustus 2012, 13:23 uur | Bericht #367883
Citaat van jcroon, vrijdag 17 augustus 2012, 13:19 uur Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:10 uur  Als ik een voorspelling voor 2013 mag geven (er van uitgaande dat de Maya's het verkeerd hebben) dan voorzie ik  tot en met half juli dat er vanuit het westen wederom veel "waar blijven "onze"buien? " reacties zullen komen.
Denk de enige echte voorspelling/verwacting die zeker uitkomt.

Btw: Hier moet het nog beginnen!


Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
17 augustus 2012, 13:30 uur | Bericht #367885
Citaat van Coennn, vrijdag 17 augustus 2012, 13:23 uur Hagel van 6-8cm mogelijk zondag!

Update hagelkaartje:


Neerslag:



CAPE:

 


Hagelkans jah,maar dan moet er ook neerslag zijn die er amper is
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
17 augustus 2012, 13:31 uur | Bericht #367886
Citaat van jcroon, vrijdag 17 augustus 2012, 13:19 uur Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:10 uur Het is eigenlijk heel simpel,boven water is er gewoon meer vocht aanwezig en met bijbehorende temperaturen ook boven water plus  [...]... Als ik een voorspelling voor 2013 mag geven (er van uitgaande dat de Maya's het verkeerd hebben) dan voorzie ik  tot en met half juli dat er vanuit het westen wederom veel "waar blijven "onze"buien? " reacties zullen komen.Tot dat zoiets 'gerings' als 25/26 mei 2009 (dus voorjaar!!!) opnieuw voor komt. Maar ja toen zag ik ook voorafgaand aan die buien kreten als 'wij krijgen weer niets' voordat ze bijna van de kaart werden gebliksemd. :P



Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 augustus 2012, 13:34 uur | Bericht #367887
Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:23 uur Citaat van jcroon, vrijdag 17 augustus 2012, 13:19 uur Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:10 uur  Als ik een voorspelling voor 2013 mag geven (er van uitgaande dat de Maya's het verkeerd hebben) dan voorzie ik  tot en met half juli dat er vanuit het westen wederom veel "waar blijven "onze"buien? " reacties zullen komen.
Denk de enige echte voorspelling/verwacting die zeker uitkomt.


Je hebt het hoop ik over mijn verwachting, niet die van de Maya's



jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 augustus 2012, 13:34 uur | Bericht #367888
Citaat van Ben47, vrijdag 17 augustus 2012, 13:31 uur Citaat van jcroon, vrijdag 17 augustus 2012, 13:19 uur Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:10 uur Het is eigenlijk heel simpel,boven water is er gewoon meer vocht aanwezig en met bijbehorende temperaturen ook boven water plus  [...]... Als ik een voorspelling voor 2013 mag geven (er van uitgaande dat de Maya's het verkeerd hebben) dan voorzie ik  tot en met half juli dat er vanuit het westen wederom veel "waar blijven "onze"buien? " reacties zullen komen.Tot dat zoiets 'gerings' als 25/26 mei 2009 (dus voorjaar!!!) opnieuw voor komt. Maar ja toen zag ik ook voorafgaand aan die buien kreten als 'wij krijgen weer niets' voordat ze bijna van de kaart werden gebliksemd. :PJa hallo, we hebben het over het weer, uitzonderingen blijven mogelijk.





Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
17 augustus 2012, 13:39 uur | Bericht #367890
Citaat van Ben47, vrijdag 17 augustus 2012, 13:31 uur Citaat van jcroon, vrijdag 17 augustus 2012, 13:19 uur Citaat van thunderfreak, vrijdag 17 augustus 2012, 13:10 uur Tot dat zoiets 'gerings' als 25/26 mei 2009 (dus voorjaar!!!) opnieuw voor komt. Maar ja toen zag ik ook voorafgaand aan die buien kreten als 'wij krijgen weer niets' voordat ze bijna van de kaart werden gebliksemd. :P




Het was eigenlijk wel mooi die dag! kan het me nog prima herinneren!
In de avond trokken enkele pitte warmte onweders over,vooral over de Westelijke deel van het land. Shelf en rolwolk en veel neerslag zat er bij,gebeurde allemaal tussen 8 en half 10 in de avond. daarvooruit waren er enkele pitten onweersbuien in Belgie die het Zuid Oosten aandeden en deels Oosten.

Later in de avond zag je HET complex in Frankrijk aankomen (MCS) die voorloper had die veel later in de avond het Zuiden en Westen aandeed,pas in de nacht kwam de MCS over die nog uitbreide ook waardoor heel het Zuiden/Westen/Noorden Westen en Noorden en Deels Noord Oosten onder de bliksembom zaten die tot in de ochtend huishield.







Zoals gfs enzo nu laten zien van de neerslag die Zondag op Maandag zou kunnen vallen langs de kuststroken van Belgie en Nederland kan het zomaar weer op zoiets uitlopen mocht alles op zijn plekkie vallen.  Het verleden bied geen garantie voor de toekomst uiteraard. Maar wel leuk om even terug te halen. | Gewijzigd: 17 augustus 2012, 14:07 uur, door thunderfreak
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 130 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 130, lezen 3 mensen het topic " Lente discussietopic 2021".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden