Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK.

26 Apr 2024 13:14:00

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:10:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

26 Apr 2024 13:09:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Johnston, OK; Marshall, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Okfuskee, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:05:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS; Logan, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 12:54:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gove, KS.

26 Apr 2024 12:54:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Sherman, KS.

26 Apr 2024 12:54:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 12:54:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Pontotoc, OK.

26 Apr 2024 12:50:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okfuskee, OK.

26 Apr 2024 12:39:34

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

26 Apr 2024 12:39:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, OK.

26 Apr 2024 12:39:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK; Pottawatomie, OK; Seminole, OK.

26 Apr 2024 12:32:44
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
dg1979
Lid
Woonplaats: Sluis (Zeeuws-Vlaanderen)
Berichten: 269
Lid sinds: 29 jun. 2008
22 januari 2013, 13:51 uur | Bericht #385165
Hier in Sluis is het ook nog steeds mistig, je ziet wel de zon schijnen... Temperatuur ligt zo rond de -3 en dat is dan weer een stuk kouder dan voorspeld. Wel is het op sommige plekken in Belgie vrij "warm" geworden nu waar de zon schijnt, Ukkel bijvoorbeeld heeft ruim +2!
Jasneker
Lid
Woonplaats: Sneek
Berichten: 191
Lid sinds: 18 jan. 2012
22 januari 2013, 14:06 uur | Bericht #385167
Nooit langer als 2 weken thuis vanwege vorst in de bouw?
1963 vergeten zeker, 13 weken bar winterweer.....

Zoals al aangehaald, ook door de betere weermensen is de winter pas voorbij in Maart als we dan kunnen zien dat echt de lente is aangebroken op lange termijn.
Maart 2005 hadden we ook ineens 50 cm sneeuw in de tuin liggen.....
Met nog minstens 5 a 6 weken kans op winterweer voor de boeg vind ik het veel te vroeg om maar eiinde winter en begin "lente" te kraaien.

Ik persoonlijk moet deze aanval nog zien slagen maaar verwacht eerder een retour naar koudere dagen na een week dooi.
Goed voor het ijs, het koude dooiwater zakt onder het ijs de bovenlaag van het ijs smelt ook en wordt weer glad.
Met dat koude wwater eronder gegarandeerd snelle aangroei bij vorst.
Groeten, Cor
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
22 januari 2013, 14:06 uur | Bericht #385168
hier even klein stukje van weer.nl ik heb bij bepaalde dingen dan toch me vraagtekens.

Mogelijk langste koudegolf in halve eeuw
Wanneer vervolgens ook zaterdag de temperatuur het hele etmaal onder nul blijft (dat zou voor de dertiende dag op rij zijn), zou dat zelfs de langste koudegolf in 50 jaar tijd betekenen. In de winter van 1962/1963 vond er een koudegolf plaats met een duur van 13 dagen. Een potentiële evenaring van die koudegolf is dus mogelijk.

in 1963 is elfstedentocht ook gereden lag ook bakken met sneeuw, en daarna is die ook vaker gereden.

Nu hebben ze het over een mogelijke koudegolf sinds de laatse 50 jaar, en die ook vrij lang duurd.

Misschien wel een stomme opmerking, maar hoe kan zijn dat het nu langer koud is en geen elfstedentocht in het zicht is.
Waren wel vaker elfstedentochten en toertochten. ook dat het minder lang koud was.

Komt het omdat toen de verwachte dikte van ijs minder was dus minder dan 15cm.?? dat ie gereden werd.
Of hebben ze later de regels veranderd dat nu de minimale eis is van 15cm wegens de verwachte drukte.
Dus dat het veel langer duurd dat dat ijs die dikte gehaald heeft.(dus bijna onmogelijk maakt)
of dat december januarie en februarie dus al veel kouder waren.

Ik heb dus geen idee. dus wie heeft er toevallig wel een goed andwoord op.
| Gewijzigd: 22 januari 2013, 14:07 uur, door steffantje
winterman
Lid
Woonplaats: Drachten
Berichten: 356
Lid sinds: 21 okt. 2012
22 januari 2013, 14:21 uur | Bericht #385170
Citaat van steffantje, dinsdag 22 januari 2013, 14:06 uur hier even klein stukje van weer.nl ik heb bij bepaalde dingen dan toch me vraagtekens.

Mogelijk langste koudegolf in halve eeuw
Ik heb dus geen idee. dus wie heeft er toevallig wel een goed andwoord op.
Ik denk zelf dat de criteria nu ook veel strenger is dan pak en beet 20 jaar geleden en dat die die minimale ijsdikte van 15 cm aanhouden is ook wat overdreven ik zelf denk dat 12 cm ijs volstaat voor de Elfstedentocht. Het NK Marathon op natuurijs word ook verreden op een ijsdikte die minimaal 12 cm moet zijn , als het zo doorgaat dan is de kans op een eventuele tocht der tocht erg klein in de toekomst want wanneer hebben we hier in NL nu een periode van minimaal 2 weken onafgebroken vorst zonder Sneeuw? 

*Edit Debbieke: quote ingekort*

| Gewijzigd: 22 januari 2013, 14:38 uur, door Debbieke
Jasneker
Lid
Woonplaats: Sneek
Berichten: 191
Lid sinds: 18 jan. 2012
22 januari 2013, 14:28 uur | Bericht #385171
1962-1963 winter bestond uit een heel koude 3 maanden, met daartussen een paar kleinere perioden van minder vorst en een paar dagen dooi,
Jouw artikel schrijft over een aaneengesloten periode waarbij de temperatuur onder nul blijft, dag en nacht.
Ondanks de 3 maanden vorst in 1963 winter waren daar toch periodes met lichte dooi al was het maar 1 dag die weer de vorst periode opnieuw startte.
Het ijs zat 1 meter diep in de grond in 1963, uit de kuilbulten van de boeren kwamen de ijsbrokken nog omhoog in augustus wat wel aangeeft hoe de koude 3 maanden invloed had op de natuur.
Dat van de kuilbulten stond ik bij


http://www.knmi.nl/cms/content/12236/1963_de_koudste_winter_van_de_eeuw

De laatste 10 jaaar zijn de winters kouder als de decades daarvoor, helemaal geen uitzonderlijke zaak zelfs met de opwarming van de aarde in acht genomen, het weer veranderd ook naar meer extremen toe, koud of warm.
Verandering van de straalstroom, smelten van het Noordpool ijs etc spelen allemaal een rol.

15 cm is de minimale eis voor de 11 stedentocht met een reden, vanwege niet alleen de schaatsers, maar ook het publiek dat je niet tegen kan houden en op het zelfde ijs wil staan als de schaatsers.
In het verleden is het diverse keren gebeurt dat ook 15 cm ijs te dun bleek en de politie de mensen de kant op moest sturen met enige dwang.
Het moet een feest blijven. verdronken mensen en paniek door te dun ijs wat breekt is niet de bedoeling, veiligheid komt nu eenmaal eerst.
| Gewijzigd: 22 januari 2013, 14:31 uur, door Jasneker
Groeten, Cor
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
22 januari 2013, 14:34 uur | Bericht #385172
Citaat van winterman, dinsdag 22 januari 2013, 14:21 uurIk denk zelf dat de criteria nu ook veel strenger is dan pak en beet 20 jaar geleden en dat die die minimale ijsdikte van 15 cm aanhouden is ook wat overdreven ik zelf denk dat 12 cm ijs volstaat voor de Elfstedentocht. Het NK Marathon op natuurijs word ook verreden op een ijsdikte die minimaal 12 cm moet zijn , als het zo doorgaat dan is de kans op een eventuele tocht der tocht erg klein in de toekomst want wanneer hebben we hier in NL nu een periode van minimaal 2 weken onafgebroken vorst zonder Sneeuw? Persoonlijk denk ik dat ook. Dat de eisen veel strenger zijn geworden door de gigantische drukte. toertochten met duizenden mensen op het ijs moet ook rond de 12 cm zijn en gaan dan ook heel veel mensen ijs op.

Maar goed las net stukje op weerstation-lemmer en de kans op de toch is nog niet helemaal verkeken. helemaal met de verwachten vorst aankomende week gaat waarschijnlijk vannacht al opklaren en vriest ook al goed door. en zo slecht ligt ijs er niet bij kwa sneeuw val alleen dat zal wel per plaats anders zijn. de wakken zijn groter geworden. nog veel vorst voor nodig om dicht tekrijgen.

Als je de pluim bekijkt gaat de tempratuur ook niet mega snel omhoog blijft gewoon steken tegen de plus 4 a 5 graden en in de nacht toch weer op gerede kans op lichte vorst. dus dooi gaat niet snel en mocht er toch nog weer vorstperiode aan komen met goede vorst dan hoeft mis maar een week goed tevriezen en we hebben hem.

afwachten gewoon februari brengt misschien nog wel leuke verrassing.

*Edit Debbieke: quote goed gezet*




| Gewijzigd: 22 januari 2013, 14:38 uur, door Debbieke
Woonplaats:
Berichten: 132
Lid sinds: 9 dec. 2012
22 januari 2013, 14:36 uur | Bericht #385173
Even een klein stukje als het gaat om dierengedrag van de mol bij het intreden van een dooiperiode..Even opletten in de landerijen of er molshopen gaan ontstaan! Zoja dan komt er dus dooi.

Mollen eten regenwormen en andere bodemdiertjes. Om ze te vangen graven de mollen hun prooien achterna. Aan het begin van de winter vluchten de wormen voor de kou echter dieper de grond in. Doordat de mollen hun nieuwe gangen dan dieper moeten graven, levert dit grond op die ze kwijt moeten. Wanneer het warmer wordt, kruipen de regenwormen weer richting het aardoppervlak. Ook dan moet de mollen weer nieuwe gangen graven en werpen zo dus extra hopen op.

Heb zelf trouwens wel hekel aan mollen.in mijn toch wel wat grote tuin.

kat
Lid
Woonplaats: balen, Belgie
Berichten: 299
Lid sinds: 25 jan. 2010
22 januari 2013, 14:41 uur | Bericht #385174
Citaat van Jasneker, dinsdag 22 januari 2013, 14:06 uur Nooit langer als 2 weken thuis vanwege vorst in de bouw?
1963 vergeten zeker, 13 weken bar winterweer.....

ik heb gezegd 2.5 week, en dan kwam het ook nog doordat er sneeuw lag, net als de afgelopen paar dagen heeft het hier niet overdreven hard gevroren maar doordat er sneeuw ligt kunnen we niet werken.

ps. beteft 1963 kan ik niet over meepraten.

*Edit Debbieke: quote goed gezet*
| Gewijzigd: 22 januari 2013, 14:57 uur, door Debbieke
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
22 januari 2013, 14:42 uur | Bericht #385175
Jasneker.

Bedankt voor de uitleg komt alleen raar over dat ze dat dan zo in een artikel schrijven (kans op koudegolf heel groot sinds de afgelopen 50 jaar)

Is me duidelijk geworden nu, We hebben februari nog voor de boeg en wie weet brengt ie ons nog een leuke verrassing.
Ik hou ieder geval hoop, De pluimen zijn ook al minder warm dan gisteren. Winter blijft op de loer. Er is nog veel mogelijk.
| Gewijzigd: 22 januari 2013, 14:46 uur, door steffantje
Jasneker
Lid
Woonplaats: Sneek
Berichten: 191
Lid sinds: 18 jan. 2012
22 januari 2013, 15:05 uur | Bericht #385179
In 1963 hadden we ook peroodes met 13 of meer met de hele dag vorst, alleen lagen de temperaturen toen nog veel lager - 20 en zo, vandaar dat ook ondanks de sneeuwlaag het ijs erg dik was.
En slecht, veel scheuren, en het oppervlakte door de sneeuw en dooi en weer bevriezen heel ongelijk en ribbelig, een ware hel om te schaaatsen.
Als jochie van 11 had ik al en hele middag nodig om van de Kolk hier in Sneek naar Ijlst en weer terug te komen en ben wel 20 keep op mijn snuit gegaan doordat je constant in de scheuren kwam met je schaatsen die onder de sneeuw verscholen waren en dan ging je gegarandeerd onderuit.

Ook was de kleding in die tijd niet zo thermaal god isolerend, warme AaBe jassen van wol, wollen ondergoed, 2 broeken over elkaar en kranten onder de kleding om de wind te breken.
Je zag eruit als een Michellin poppetje en was nog steeds koud...
Met de huidige kleding komt dat niet echt meer voor als je de laagjes methode maar toepast en goede winterkleding neemt.
Soms mis ik de Janssen en Tilanus wollen ondergoed nog wel eens
De thermische sokken dik en warm zijn een uitkomst LOL
Groeten, Cor
YKroon
Lid
Woonplaats:
Berichten: 2
Lid sinds: 7 dec. 2011
22 januari 2013, 15:10 uur | Bericht #385180
De sneeuw op het ijs in de elfstedenroute (achter het huis van Piet Paulusma) valt ook nog wel mee.
Er zal wel een hoop door de harde wind zijn weggewaaid.
Zoals te zien is hieronder schaatsen/fietsen ze er ook al over.



Op de website van omroep friesland houden ze onderstaande tabel bij.
Gisteren was het nog op de meeste plaatsen rond de 5cm ijsdikte en nu al rond de 6, gezien de vorst van de komende dagen zal dit misschien dus toch wel over de 10cm heen gaan.
Met een beetje geluk wordt het dus nog een leuk schaatsweekend!


winterman
Lid
Woonplaats: Drachten
Berichten: 356
Lid sinds: 21 okt. 2012
22 januari 2013, 15:12 uur | Bericht #385181

Controlrun is zeker de weg kwijt? | Gewijzigd: 22 januari 2013, 15:13 uur, door winterman
driver01
Lid
Woonplaats: DROGEHAM
Berichten: 107
Lid sinds: 29 nov. 2011
22 januari 2013, 15:23 uur | Bericht #385185
het zit me niet lekker die nieuwe kaarten dit zijn al de 3 kaart waar de control duidelijk voor winter gaat .... ik ben eig niet zo zeker van die dooi......wel dat ie komt maar denk dat ie verschuifd
driver01
Lid
Woonplaats: DROGEHAM
Berichten: 107
Lid sinds: 29 nov. 2011
22 januari 2013, 15:28 uur | Bericht #385186

zoals je ziet meer leden duiken richting 0 gr lijn de gemiddelde komt een  paar dagen rond 6 gr daarna onder de 5 gr dus die 10 gr is al bijgesteld en ik zie toch wel nu het een en ander verschuiven zo negatief zondag hoe beter nu het gaat toch positieve kant op vind ik

Woonplaats:
Berichten: 132
Lid sinds: 9 dec. 2012
22 januari 2013, 15:31 uur | Bericht #385187
Citaat van Jasneker, dinsdag 22 januari 2013, 15:05 uur In 1963 hadden we ook peroodes met 13 of meer met de hele dag vorst, alleen lagen de temperaturen toen nog veel lager - 20 en zo, vandaar dat ook ondanks de sneeuwlaag het ijs erg dik was.
En slecht, veel scheuren, en het oppervlakte door de sneeuw en dooi en weer bevriezen heel ongelijk en ribbelig, een ware hel om te schaaatsen.
Als jochie van 11 had ik al en hele middag nodig om van de Kolk hier in Sneek naar Ijlst en weer terug te komen en ben wel 20 keep op mijn snuit gegaan doordat je constant in de scheuren kwam met je schaatsen die onder de sneeuw verscholen waren en dan ging je gegarandeerd onderuit.

Ook was de kleding in die tijd niet zo thermaal god isolerend, warme AaBe jassen van wol, wollen ondergoed, 2 broeken over elkaar en kranten onder de kleding om de wind te breken.
Je zag eruit als een Michellin poppetje en was nog steeds koud...
Met de huidige kleding komt dat niet echt meer voor als je de laagjes methode maar toepast en goede winterkleding neemt.
Soms mis ik de Janssen en Tilanus wollen ondergoed nog wel eens
De thermische sokken dik en warm zijn een uitkomst LOL
Winter 1962/1963

Vijftig jaar 1962-1963

Koud, kouder, koudst! Vijftig jaar geleden stond Nederland aan de vooravond van de grootste winter van de 20ste eeuw. De kou kwam echter niet ‘uit de lucht vallen’: het was feitelijk al vanaf eind februari 1962 over het algemeen (veel) te koud. Gedurende de periode 22 februari tot en met 17 maart schommelde het etmaalgemiddelde frequent beneden het vriespunt. Alleen rond 10 maart was het relatief zacht. Het etmaalgemiddelde in De Bilt bedroeg op 10 maart 6,3º. Bijzonder lage minima werden niet gemeten. De laagste temperatuur in den lande bedroeg -9,7º en werd op de 14de in De Bilt zelf geregistreerd.
De hardnekkigheid van de kou kwam vooral tot uiting in het aantal vorstdagen. Over een periode van 33 dagen (21 februari-25 maart) kwam het 29 keer tot vorst. Van 12 tot 26 maart bleef alleen de 23ste vorstvrij. Het maandgemiddelde van maart 1962 kwam uit op 2,0º: op basis van het thans geldende langjarig gemiddelde, 6,2º, was de ‘lentemaand’ dus ruim 4 graden te koud. In een serie vanaf 1901 was maart 1955 net zo koud en alleen 1917 een fractie kouder namelijk gemiddeld 1,9º.
De maartkou van 1962 hing vooral samen met de aanwezigheid van luchtmassa’s uit de poolstreken die aan de oostflank van een Groenlands hogedrukgebied naar het zuiden werden getransporteerd. Daarin kwam het ook vaak tot sneeuw. Van 23 februari tot en met 26 maart sneeuwde het op 20 dagen. Dit is de eerste bijdrage in het kader van ‘Vijftig jaar winter 1962-1963’. In een volgende bijdrage, later deze week, komt het ‘waarachtige voorjaar’ (april en mei) aan de orde.

HET KOUDE VOORJAAR VAN 1962

De winter van 1962-1963 was koud. Wat er vooraf ging sprak eveneens tot de verbeelding: echter in negatieve zin want menigeen was, volstrekt begrijpelijk, niet ingenomen met een zeer koud voorjaar en dito zomer. Het voorjaar van 1962, zijnde de periode 1 maart tot en met 31 mei, kwam in De Bilt uit op een gemiddelde van 6,5º. Op grond van de normale waarden anno 2012 is dat 3,0º te koud. In een reeks vanaf 1901 staat het voorjaar van 1962 fier bovenaan. Nimmer was het zo koud geweest!
Van de afzonderlijke maanden prijken zowel maart als mei op een gedeelde tweede plaats. Maart kwam uit op 2,0 º tegen normaal 6,2º, het meigemiddelde bedroeg 9,6 tegen normaal 13,1º.
April deed het overigens iets beter. Rond Pasen (22-23 april) was het zonnig met maxima tot ruim 20 graden. In Buchten werd het op 24 april 25,0º. In mei werd de zomerse grens op geen enkele plaats bereikt. Joure registreerde op 9 mei 22,9º. Op 1 mei werd het in Winterswijk -4,1º. In april werd het nergens kouder dan -0,4º op de 13de: eveneens gemeten in Winterswijk.

NOVEMBER 1962: DE EERSTE WINTERSE SPELDENPRIKKEN Aan de vooravond van de ‘Keizer van de winter van de 20ste eeuw’, 1962-1963, werden in november reeds enkele winterse speldenprikken uitgedeeld. Dat gebeurde met name tussen 15 en 25 november. In een geblokkeerde luchtdrukverdeling, waarbij een markante hoogtetrog zich enkele dagen boven West-Europa bevond, kwam het dikwijls tot sneeuw. Op 17 en 18 november veroorzaakte een lagedrukgebied (smeltende) sneeuw en regen. Daarachter werd de atmosferische bovenkamer erg koud (T-500hPa -35º). Op 21 november 1962 trokken vervolgens sneeuwbuien over Nederland. Met name in Zuid-Holland sneeuwde het flink. Op 21 november sneeuwde het vooral in het zuiden. In een gebied met afnemende luchtdrukverschillen kwam het op 22 en 23 november tot mist en vorst. Op het KNMI in De Bilt bleef het op beide dagen de gehele dag vriezen ofwel twee ijsdagen. De laagste minima werden op de 22ste gemeten. De Bilt noteerde -6,1º; Venlo bracht het tot -8,0 en Deelen -9,9º. In totaal vroor het in november 1962 in De Bilt op 9 dagen: de eerste vorstdag viel op 14 november.

November als geheel was met gemiddeld 4,3º te koud (normaal 6,7º), droog (landelijk gemiddeld 39 mm) en zeer somber. Sinds 1901 is alleen de ‘nevelmaand’ van 1976 somberder verlopen. Toen scheen de zon in De Bilt 20 uur, in november 1962 22 uur. In een doorsnee november is dat thans 63 uur. Zacht in november 1962 was het aan het begin van de maand. In het Limburgse Buchten werd het op 3 en 4 november 15,8º.

AAN DE VOORAVOND VAN 1962-1963 WAS DE ZOMER VAN 1962 NIET OM AAN TE GLUREN

De zomer van 1962 was niet om aan te gluren en dat is feitelijk nog een understatement van jewelste! De gemiddelde temperatuur tussen 1 juni en 1 september bedroeg op het KNMI in De Bilt 14,7º. Op grond van de thans geldende normalen is dat 2,3º te koud. Ter vergelijking: de afgelopen ‘bekritiseerde’ zomer bracht het tot een gemiddelde temperatuur van 16,9º. In een reeks vanaf 1901 leverden alleen de zomers van 1916, 1956 en 1907 een grotere thermische wanprestatie dan 1962. Het trio kwam uit op gemiddeld 14,6º (1916), 14,4º (1956) en 14,3º (1907).
De voorzomer (juni) begon hoopvol. Weliswaar waren de nachten in het prille begin van de maand zeer koud (Winterswijk -0,6, Almen -0,3º: het ging in dezen NIET om grondvorst!); tot regen kwam het nauwelijks en de zon was niet van de lucht. In Vlissingen scheen de zon tijdens de eerste decade van de maand 132 uur: bijna net zoveel als in de gehele maand mei. In De Bilt scheen de zon 115 uur. Na 10 juni werd het wisselvalliger maar tegelijkertijd vloeiden tijdelijk warme luchtmassa’s over Nederland uit. Van 14 tot en met 18 juni werd het plaatselijk zomers warm: op de 14de schitterde Almen op 29,7º.
Tijdens de slotfase van juni vestigde zich een lagedrukgebied boven de Oostzee en dat was het begin van een uitzonderlijk koele periode die tot ver in juli aanhield. Het tiendaagse tijdvak 27 juni-6 juli had in Eelde geen hogere gemiddelde maximumtemperatuur dan 13,5º. Dat is 7 graden te koud. Bij zulke temperaturen zou de krant van ‘Wakker Nederland’ maar 4 chocoladeletters nodig hebben om de gehele voorpagina te vullen: KOUD.

Later in juli en ook in augustus trok er soms wel eens een rug van hogedruk over maar in grote lijnen verliep de hoogzomer van 1962 overwegend veel te koel. Opmerkelijk waren de grote thermische verschillen tussen 8 en 10 juli. Op de 8ste koelde het in Venlo af naar 2,7º, op de 10de werd het in Epen 29,3º. In augustus werd het op de 12de in Epen en Buchten 26,0º: op de 20ste werd dezelfde temperatuur in Maastricht waargenomen. Het totaal aantal zomerse dagen in De Bilt tijdens de meteozomer was 3. Alleen 1907, 1954 en 1956 hadden er nog minder namelijk 2. Het aantal warme dagen kwam uit op 31. Na 1962 is er geen enkele zomer geweest met minder warme dagen. Voor 1962 is dat wel enkele keren het geval geweest.

ZEER ZONNIGE START ‘JAHRHUNDERTWINTER’ 1962-1963

Tot het begin van de 21ste eeuw is de zeer strenge winter van 1962-1963 ook voor wat betreft het aantal uren zonneschijn het goudhaantje uit de meetreeks (in dezen vanaf 1901) geweest. Een belangrijke bijdrage aan het zonnige imago van de ‘Jahrhundertwinter’ leverde de Sinterklaasperiode van begin december. Van 1 tot en met 7 december scheen de zon op het KNMI in De Bilt afgerond 43 uur. Dat aantal uren komt overeen met 58 procent van het totaal aantal uren van geheel december 1962. Het maandtotaal bedroeg dus 74 uur: alleen een jaar later, december 1963 (!) en in 2008 schitterde de decemberzon meer uren aan het firmament namelijk 75 en 85 uur.
Het stralende en ook vorstige weer hing samen met een zeer sterk hogedrukgebied dat zich over de Noordzee naar het Europese vasteland verplaatste. De gemiddelde ‘luchtdrukking’ bedroeg op 1 december in De Bilt 1040,6 hPa. Op 2 december werd in de DDR (het toenmalige Oost-Duitsland) en in Polen 1045 hPa gemeten. De koude luchtlaag werd echter wel dunner en dunner. Op 6 december registreerde De Bilt voor het eerst strenge vorst namelijk -10,3º. Tijdens de middaguren werd het 18 graden warmer namelijk 8,0º. Op Volkel werd op 5 december -11,2º gemeten.
Dankzij de zeer droge lucht werd de kwaliteit van het ijs (er werd al snel geschaatst op ijsbanen en ondergelopen weilanden) nauwelijks aangetast. Echter: in het westen en noorden moest Sinterklaas het op de 5de op de tast doen want door instromende vochtige lucht werd het daar hartstikke mistig.

Januari 1963: een indrukwekkende wintermaand en zoveel meer dan alleen de barre ‘Tocht der Tochten’.

Wanneer januari 1963 ter sprake komt gaat het, met name in de tegenwoordig zo weinig creatieve media, bijna altijd over de onder erbarmelijke omstandigheden verreden Elfstedentocht van de 18de. Deze barre ‘Tocht der Tochten’ werd gewonnen door Reinier Paping.
De koudste maand van de grootste winter van de 20ste eeuw had echter, zeker in klimatologisch opzicht, zoveel meer te bieden. Sinds 1838 is alleen de louwmaand van 1940 een fractie ijziger geweest. Toen gemiddeld in De Bilt -5,5 tegen -5,3º in januari 1963. In januari 1838 bedroeg het maandgemiddelde trouwens -6,6º. Op basis van de thans geldende normalen (berekend over het tijdvak 1981-2010) was januari 1963 maar liefst 8,4º te koud.

Van de 31 dagen hadden slechts drie dagen een etmaalgemiddelde boven nul. Dat waren de 5de met gemiddeld 0,7, de 26ste met 0,9 en de 28ste met 0,2º. Verder 30 vorstdagen: alleen op de 5de werd het niet kouder dan 0,0º ofwel kantje boord geen vorstdag. De gemiddelde minimumtemperatuur bedroeg -9,0º (1940 -9,3º) tegen normaal 0,3º. De gemiddelde maximumtemperatuur was net zo laag als in 1940: -2,1º (normaal 5,6º).
In totaal waren er 19 ijsdagen (in 1940 22) en kwam het op 12 dagen tot minima beneden -10 graden. De hoogste temperatuur op het KNMI werd gemeten op de 26ste te weten 3,1º (alleen in 1979 was het januarimaximum met 3,0º nog ietsje lager), de laagste temperatuur op de legendarische 18de, -18,2º.

Speciale aandacht verdient ook het zeer zonnige karakter van januari 1963 en daar zag het aan het begin van de maand helemaal niet naar uit. Op 1ste kerstdag ging, hoe toepasselijk, het licht uit. Pas op 9 januari schitterde de zon weer aan het uitspansel. Over een periode van 15 dagen (waarvan dus 8 in januari) scheen de zon op het KNMI 1,2 uur. Wat het tijdvak 1-8 januari betreft ging het om een half uurtje zon op de 7de. Van 1 tot en met 6 januari en ook op de 8ste bleef het zonloos.
De atmosfeer was echter vergeven van kou want op 1 en 2 januari noteerde De Bilt minimaal -10,2 en -10,0º.

Op 9 januari ging dus het licht weer aan en op een zonloze 13de na scheen de zon tot en met de 27ste bijna 89 uur. Uiteindelijk zou januari 1963 uitkomen op 96 uren zon. Alleen in 1947 (99 uren zon), 2009 (101), 1954 (106) en in 1940 (109 uren) verliep de eerste maand van het kalenderjaar zonniger.




Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
22 januari 2013, 15:41 uur | Bericht #385189
Citaat van driver01, dinsdag 22 januari 2013, 15:28 uur
zoals je ziet meer leden duiken richting 0 gr lijn de gemiddelde komt een  paar dagen rond 6 gr daarna onder de 5 gr dus die 10 gr is al bijgesteld en ik zie toch wel nu het een en ander verschuiven zo negatief zondag hoe beter nu het gaat toch positieve kant op vind ik


Daar heb je gelijk in, opvallend is ook wel dat er toch wel een aantal leden zijn die toch voor de kou gaan. Eigenlijk is er zowiezo wel erg veel spreiding na aankomende zondag. 
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
22 januari 2013, 16:06 uur | Bericht #385192
bedankt, Henk Horst en Jasneker,

Ik kan helaas niet mee praten over de winter 62/63 was toen nog niet op deze aardbol.

Ik kan 1997 elfstedentocht nog beetje herrinneren alhoewel was toen zelf ook nog heel jong. Ik heb de verhalen (van pake en beppe) allemaal wel gehoord over de winters van vroeger dat die echt ijskoud waren. Lijkt me ook een x  leuk om echt zo koude vuile winter mee temaken. Met sneeuwstormen veel ijs enz en niet voor 2 weken als nu maar gewoon x echte goede koude. Net zoals in maart 2005 zo bult sneeuw 50 cm.

De Dooi aanval krijgen we alleen de tempraturen gaan niet hard omhoog. misschien vanavond of morgen toch meer duidelijkheid al in de pluim of kaarten op een vervolg van winter 2013 en misschien nog wel een hele koude februari en maart. Afwachten dus het blijft allemaal zeer spannend. 
| Gewijzigd: 22 januari 2013, 16:10 uur, door steffantje
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
22 januari 2013, 16:23 uur | Bericht #385193
ik geloof er toch niet veel van van die dooi op zondag
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
22 januari 2013, 16:38 uur | Bericht #385195
Citaat van Zippy79, dinsdag 22 januari 2013, 15:41 uur Citaat van driver01, dinsdag 22 januari 2013, 15:28 uur
zoals je ziet meer leden duiken richting 0 gr lijn de gemiddelde komt een  paar dagen rond 6 gr daarna onder de 5 gr dus die 10 gr is al bijgesteld en ik zie toch wel nu het een en ander verschuiven zo negatief zondag hoe beter nu het gaat toch positieve kant op vind ik


Daar heb je gelijk in, opvallend is ook wel dat er toch wel een aantal leden zijn die toch voor de kou gaan. Eigenlijk is er zowiezo wel erg veel spreiding na aankomende zondag. 

Eergisteren gaf de GFS-pluim na het weekend bijna geen leden onder 0, misschien 1 of 2. Dat is vandaag al redeljk bijigesteld en het gemiddelde gaat weer onder de 0 snachts
Woonplaats: Jubbega Derde Sluis, Friesland, Netherlands
Berichten: 59
Lid sinds: 17 okt. 2012
22 januari 2013, 16:45 uur | Bericht #385196
heeft iemand ook de temperaturen van 1997? was volgens mij ook erg periode van ijsdagen
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 217 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 217, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving zomer 2014".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden