Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Renssie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 296
Lid sinds: 10 nov. 2011
4 december 2013, 22:39 uur | Bericht #413419
Ik zet op een hoop wind (140 km) met een striemende regen. Verwacht geen sneeuw gezien de ervaringen dat depressies merendeels oostwaarts trekken. Jammer voor de sneeuwliefhebbers!
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
4 december 2013, 22:47 uur | Bericht #413420
Citaat van sam, woensdag 4 december 2013, 20:38 uur Citaat van marcuz, woensdag 4 december 2013, 20:09 uurEn aan welke schade denk jij dan? Afgelopen storm waren het de bomen die vol in blad stonden. Daar is nu niks meer van te merken.
Hier zijn veel daken kapot gewaaid etc. Veel hoge bomen die al aardig omver hangen.. En waterschade.. Alle vissers bij ons moesten vandaag al lossen en de visafslag is morgen dus dicht uit voorzorg voor stormvloed.. het zou niet de 1e keer zijn dat het onder water komt te staan.. en toen stormde het niet eens zo
Nou,  zeker op gevaarlijke plaatsen ( dus plaatsen waar de bomen kunnen omdonderen en op passanten of gebouwen e.d. terecht komen) zou (en zal denk ik) er al lang opgeruimd moeten zijn. Veiligheid, en zorgplicht en zo. Als je nu nog een boom  "op half zeven" hebt staan en die gaan om zal de verzekering wellicht ook wat minder snel geneigd zijn te zeggen "ach kon je niks aan doen,  stromschade"/
Ik zie nu  weer natte flatsen uit de lucht op de kaarten staan, wind en zware natte sneeuw is  een linke combinatie, blad of niet. Par dagen geleden zei ik dat al maar toen verdween de  sneeuw opeens van de kaarten. Of was er niet geweest.

Lijkt er volgens de modellen wel op dat de strom op zijn hoogtepunt  is in de middag en de nseeu meer voor de avond , hoewel het dan in het hoge noorden ook nog flink genoeg zal waaien voor schade door de combinatie van harde wind en zware sneeuw. Zou me niks verbazen als de meeste schade dan pas gaat ontstaan.


| Gewijzigd: 4 december 2013, 22:52 uur, door jcroon
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Nieuw-Roden
Berichten: 300
Lid sinds: 9 feb. 2013
4 december 2013, 23:05 uur | Bericht #413422
Een meneer bij RTL Late Night denkt dat de storm van morgen minder heftig word dan die van 28 oktober
 
Wat denken jullie?
Gurdie
Lid
Woonplaats: Ten Boer
Berichten: 126
Lid sinds: 4 dec. 2010
4 december 2013, 23:06 uur | Bericht #413423
Citaat van sam, woensdag 4 december 2013, 20:38 uur Citaat van marcuz, woensdag 4 december 2013, 20:09 uurEn aan welke schade denk jij dan? Afgelopen storm waren het de bomen die vol in blad stonden. Daar is nu niks meer van te merken.
Hier zijn veel daken kapot gewaaid etc. Veel hoge bomen die al aardig omver hangen.. En waterschade.. Alle vissers bij ons moesten vandaag al lossen en de visafslag is morgen dus dicht uit voorzorg voor stormvloed.. het zou niet de 1e keer zijn dat het onder water komt te staan.. en toen stormde het niet eens zo

Storm en sneeuw is inderdaad wel leuk, zolang de schade maar wegblijft!!

Ken meerdere mensen waarbij schuren bij de vorige storm ingestort zijn of op instorten staan. Bij aantal loopt door het hoge schadebedrag nog een contra-expertise en zolang die niet is afgerond mocht er niet opgeruimd worden. Dus kan er daar morgen nog veel meer schade gaan ontstaan door rondwaaiend puin van de vorige storm.
Ook zijn er al veel bomen gekapt die bij de vorige storm los waren komen te staan. Maar afgelopen week zijn er ook nog bomen spontaan omgevallen terwijl het er niet uitzag alsof ze los stonden. Dus ik denk dat er morgen ook veel bomen gaan omwaaien omdat ze bij de vorige storm al zijn losgewaaid.


Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 december 2013, 23:07 uur | Bericht #413424
Citaat van Peter-Paul, woensdag 4 december 2013, 23:05 uur Een meneer bij RTL Late Night denkt dat de storm van morgen minder heftig word dan die van 28 oktober
 
Wat denken jullie?

Was het niet zo dat die storm ook echt de kern boven ons land lag, terwijl die nu juist ten noorden van ons land schuift?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 december 2013, 23:11 uur | Bericht #413425
Citaat van Peter-Paul, woensdag 4 december 2013, 23:05 uur Een meneer bij RTL Late Night denkt dat de storm van morgen minder heftig word dan die van 28 oktober
 
Wat denken jullie?

word heftiger severewheather europa geeft nie zomaar high risk af..daarbij komen er meerdere aspecten bekijken ...oa..hoogwater,langere duur,de windsoten die al aanwezig zijn..de natte of dan wel sneeuwbuien naar beneden gedropt worden,een koufront met nog weer extra windstoten etc etc...als estofex straks meegaat met severewheather dan is mijn bevestiging juist...maar ze zijn laat ik ggok level 3 bovenin benelux midden 2 en belgie net aan 2a level 1 | Gewijzigd: 4 december 2013, 23:17 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Nieuw-Roden
Berichten: 300
Lid sinds: 9 feb. 2013
4 december 2013, 23:23 uur | Bericht #413426
Citaat van Tatanka, woensdag 4 december 2013, 23:11 uur Citaat van Peter-Paul, woensdag 4 december 2013, 23:05 uur Een meneer bij RTL Late Night denkt dat de storm van morgen minder heftig word dan die van 28 oktober
 
Wat denken jullie?

word heftiger severewheather europa geeft nie zomaar high risk af..daarbij komen er meerdere aspecten bekijken ...oa..hoogwater,langere duur,de windsoten die al aanwezig zijn..de natte of dan wel sneeuwbuien naar beneden gedropt worden,een koufront met nog weer extra windstoten etc etc...als estofex straks meegaat met severewheather dan is mijn bevestiging juist...maar ze zijn laat ik ggok level 3 bovenin benelux midden 2 en belgie net aan 2a level 1

Zou je dan even een plaatje willen poosten
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 december 2013, 23:28 uur | Bericht #413427
Citaat van Peter-Paul, woensdag 4 december 2013, 23:23 uurZou je dan even een plaatje willen poosten
Dan mogen ze wel opschieten want heb inmiddels ook al een orkaan depressie die nodig moet luwen (slapen zo dus) mocht ie nog rond middernacht. komen post ik um..en anders morge maar of vast een andere lid...morgen goed uitgerust deze dag volgen:D

| Gewijzigd: 5 december 2013, 06:06 uur, door Marga
there can be only one
rbmeteo
Lid
Woonplaats:
Berichten: 120
Lid sinds: 19 okt. 2010
4 december 2013, 23:34 uur | Bericht #413429
Wij staan morgen met omroep WNL (Ned1) de hele middag op het strand van Den Helder. Dit is voor een reportage over de storm! . Onwijs veel zin in:). Met ons stormchase team is wat anders doen dan zomers onweer.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
4 december 2013, 23:58 uur | Bericht #413431
Citaat van Tatanka, woensdag 4 december 2013, 23:11 uur Citaat van Peter-Paul, woensdag 4 december 2013, 23:05 uur Een meneer bij RTL Late Night denkt dat de storm van morgen minder heftig word dan die van 28 oktober
 
Wat denken jullie?

word heftiger severewheather europa geeft nie zomaar high risk af..daarbij komen er meerdere aspecten bekijken ...oa..hoogwater,langere duur,de windsoten die al aanwezig zijn..de natte of dan wel sneeuwbuien naar beneden gedropt worden,een koufront met nog weer extra windstoten etc etc...als estofex straks meegaat met severewheather dan is mijn bevestiging juist...maar ze zijn laat ik ggok level 3 bovenin benelux midden 2 en belgie net aan 2a level 1

Kweenie, denk dat het  met de windsnelheid (over meer dan 10 minuten gemeten), nou ja niet mee zal vallen maar  de 28 oktover niet zal overtreffen. Windstoten is  geen zinnig woord over te zeggen, toch wel lokale verschijnselen die  net buiten de windmeters vallen Ik denk dat die meerdere aspecten ( je moet ook nog even  vermelden dat de  storm wel eens langer zou kunnen duren) die je noemt ook mee zulen tellen met het afgeven van High risk en een eventuele level 3. Als ik nu  zie wat er tegelijk of kort na het hoogtepunt van de storm op ons af komt  zou zelfs een mindere (qua snelheid van wind en windstoten) storm dan die van de 28e deze waarschuwingen verdienen.

Oftwel, puur  op basis van windsnelheden inderdaad kans dat ie minder wordt, op basis van resultaat heftiger. Misschien zelfs zo heftig dat er  "hevigweerliefhebbers" zullen zeggen "van mij hoeft het even niet meer dat spannende weer"

Citaat van Citaat van rbmeteo, woensdag 4 december 2013, 23:34 uur Wij staan morgen met omroep WNL (Ned1) de hele middag op het strand van Den Helder. Dit is voor een reportage over de storm! . Onwijs veel zin in:). Met ons stormchase team is wat anders doen dan zomers onweer. Ik  zou naar Ameland gaan voor de hevigheid, ik zou naar Zuid Limburg gaan om  niet om te waaien..
| Gewijzigd: 4 december 2013, 23:59 uur, door jcroon
Woonplaats: Almelo
Berichten: 213
Lid sinds: 28 jun. 2011
4 december 2013, 23:59 uur | Bericht #413432


Estofex komt met een level 2 voor Noord-Nederland en een level 1 voor een groot gedeelte voor de rest van Nederland.

| Gewijzigd: 5 december 2013, 00:01 uur, door tukkerjasper
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 december 2013, 00:02 uur | Bericht #413434
Citaat van jcroon, woensdag 4 december 2013, 23:58 uurKweenie, denk dat het  met de windsnelheid (.....
zal mijn tekst nog eens nalezen croon..staat bij mij toch echt langere duur...maar afijn ..estofex komt met Level 2 noord benelux en level 1 tot aan belgie

| Gewijzigd: 5 december 2013, 06:06 uur, door Marga
there can be only one
rbmeteo
Lid
Woonplaats:
Berichten: 120
Lid sinds: 19 okt. 2010
5 december 2013, 00:08 uur | Bericht #413435
Citaat van jcroon, woensdag 4 december 2013, 23:58 uurIk  zou naar Ameland gaan voor de hevigheid, ik zou naar Zuid Limburg gaan om  niet om te waaien..
Den Helder is heftig genoeg:) | Gewijzigd: 5 december 2013, 06:07 uur, door Marga
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 december 2013, 00:12 uur | Bericht #413436
Level 2 in het noord-oosten. 8)

Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
5 december 2013, 00:17 uur | Bericht #413437
laat ik  nu net in het   noord-oosten wonen... tis net op  de  grens hier ..
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
5 december 2013, 00:19 uur | Bericht #413438
Citaat van Tatanka, donderdag 5 december 2013, 0:02 uur Citaat van jcroon, woensdag 4 december 2013, 23:58 uur Citaat van Tatanka, woensdag 4 december 2013, 23:11 uu.daarbij komen er meerdere aspecten bekijken ...oa....,langere duur....
zal mijn tekst nog eens nalezen croon..staat bij mij toch echt langere duur...maar afijn ..estofex komt met Level 2 noord benelux en level 1 tot aan belgie

ehh, je ik heb er overheen gelezen...
Zit nog eens alles op een rijtje te zetten wat er  allemaal al voorspeld wordt... afwachten, het al letterlijk wel overwaaien, de vraag is, met welke snelheid en wat komt er allemaal mee?
Opvallend wel dat de meeste waarschuwingen eigenlijk grenzen van zuidwest naar noordoost vertonen en estofex eigenlijk haaks daarop staat en ook de gebeodn van level 1 en 2 zijn veel meer naar het noorden dan je eigenlijk op basis van de meeste eerdere waarschuwingskaarten zou verwachten.





(op basis van Estofex zou ik als ik WNL was toch echt naar Ameland gaan :8) )
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 december 2013, 00:22 uur | Bericht #413439
bijkomstig detail is dat bij knmi guidance van 18uur de cyclonesse 24hpa binnen 12uur was en nou net bij de estofex 40hpa dus nog steeds verder uitdiept.....nou echt slapn weltrusten
there can be only one
rbmeteo
Lid
Woonplaats:
Berichten: 120
Lid sinds: 19 okt. 2010
5 december 2013, 00:26 uur | Bericht #413440
Citaat van jcroon, donderdag 5 december 2013, 0:19 uur(op basis van Estofex zou ik als ik WNL was toch echt naar Ameland gaan :8) ) Gehoord van deadlines? Als wij naar Ameland gaan dan komen wij voor 60% zeker niet meer terug aan wal. Dit i.v.m. stoppen veerpont etc. We moeten dus sowieso weer weg kunnen komen.

| Gewijzigd: 5 december 2013, 06:07 uur, door Marga
jurrie
Lid
Woonplaats: delfzijl
Berichten: 643
Lid sinds: 17 dec. 2010
5 december 2013, 06:55 uur | Bericht #413444
zo .ik ben er klaar voor
nog koerswijzigingen van xaver ? 

 wester stormen geven meer schade ,dan zuidwesters
die meneer van de t v   heeht het volgens mij goed mis ,
spannende dag vandaag qua weer . | Gewijzigd: 5 december 2013, 08:04 uur, door jurrie
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 december 2013, 08:57 uur | Bericht #413454
Bij deze nog de guidance van vanmorgen let ook op de trog die er bij is gekomen ten opzichte van gister deze kan een grote rol gaan spelen met betrekking op veel buien met winters neerslag!!!!!

Hierbij het koufront met daarachter de trog mijn inschatting is dat deze enkel en alleen het noorden/noordoosten meepakt




SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een zich snel ontwikkelend laag met frontale golf ten westen van Schotland heeft om 00 UTC een kerndruk van 989 hPa. Dit laag trekt zuidoostwaarts en gaat verder sterk uitdiepen (zeer snelle cyclogenese onder invloed van de linkeruitgang van een sterke jetstreak (200 kn en een rechteringang van een wat zwakkere noordelijke jetstreak 100 kn). Vanmiddag om 12 UTC ligt de depressie met een verwachte kerndruk van 969 (druk is dan ruim 20hPa gedaald in 12 uur, criterium snelle cyclogenese is 6 hPa/6 uur!!!) boven Zuid-Noorwegen en komende avond (18 UTC) boven het noorden van het Skaggerrak met een kerndruk van 964 hPa. Het bijbehorende koufront wordt om 13 UTC tegen de Waddeneilanden verwacht en verlaat om 18 UTC het zuidoosten. Hierna wordt met een noordoostelijke stroming polaire lucht aangevoerd waarin van tijd tot tijd winterse buien tot ontwikkeling komen.

MODELBEOORDELING:

De modellen zitten synoptisch op één lijn, er zijn wel detailverschillen in met name de exacte posities waar de zwaarste windstoten worden berekend. Echter, alle deterministische runs van EC/D11/Harm komen ten noorden van de lijn IJmuiden-Delfzijl met windstoten > 120 km/u.

Aandachtspunten.
WIND:
Hirlam kan worden aangehouden. In de loop van de ochtend van het noordwesten uit zware windstoten. Vanmiddag zeer zware windstoten. Waarden van 100-130 km/uur zijn reëel, waarbij de zwaarste in het noorden van het land zullen voorkomen. Aandacht gaat ook nog uit naar passage van het koufront waar de verticale uitwisseling (lijnconvectie?) tijdelijk nog wat sterker kan zijn.

BEWOLKING:
Op nadering van het laag toenemende bewolking. In de loop van de middag op passage van het koufront mogelijk ook enkele verscholen Cb's. Hirlam, en met name Harmonie lijken iets van lijnconvectie te geven. Hierna in de polaire lucht ( dankzij de NW-lijke stroming) geïsoleerde CB's

NEERSLAG:
Op nadering van het koufront regen door warmteadvectie voor het front uit. Op passage van het koufront regen met buiig van karakter (lijnconvectie) en met kans op onweer. Na passage geleidelijk een toenemende kans op buien, soms met winters karakter. NESO van Hirlam en Harmonie geven na frontpassage geleidelijk winterse signalen (natte sneeuw).

Bron: Knmi | Gewijzigd: 5 december 2013, 08:59 uur, door Tatanka
there can be only one
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 217 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 217, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden