Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
paul30
Lid
Woonplaats: een
Berichten: 5
Lid sinds: 10 aug. 2015
10 augustus 2015, 22:15 uur | Bericht #460633
Lijkt wel een kleuterklas hier zo langzamerhand, Duitsland krijgt alles en wij niks............., is dit meerwaarde voor het forum??, ben net lid lees al een poos mee maar niveau daalt wel met dit soort berichten..
klkl
Woonplaats: Arnhem, Netherlands
Berichten: 282
Lid sinds: 3 aug. 2013
10 augustus 2015, 22:23 uur | Bericht #460635
Citaat van paul30, maandag 10 augustus 2015, 22:15 uur Lijkt wel een kleuterklas hier zo langzamerhand, Duitsland krijgt alles en wij niks............., is dit meerwaarde voor het forum??, ben net lid lees al een poos mee maar niveau daalt wel met dit soort berichten..
Ik hoef er geen genie voor te zijn om te weten dat je nu op mij doelt.

Wil je zeggen dat ik lieg dan, dat het constant raak is in Duitsland en hier het hem net telkens niet wordt?
Waarom deze advertentie?
paul30
Lid
Woonplaats: een
Berichten: 5
Lid sinds: 10 aug. 2015
10 augustus 2015, 22:29 uur | Bericht #460636
Citaat van Justin Van Kempen, maandag 10 augustus 2015, 22:23 uur Ik hoef er geen genie voor te zijn om te weten dat je nu op mij doelt.
Wil je zeggen dat ik lieg dan, dat het constant raak is in Duitsland en hier het hem net telkens niet wordt?
Liegen niet, zeker niet, we wonen gewoon te dicht bij zee voor dit soort dingen, ostgewitter brengt meer vreugde, er zijn ook andere forums waar ze daar goed uitleg over geven
  | Gewijzigd: 12 augustus 2015, 11:35 uur, door Sven
klkl
Woonplaats: Arnhem, Netherlands
Berichten: 282
Lid sinds: 3 aug. 2013
10 augustus 2015, 22:39 uur | Bericht #460637
Citaat van paul30, maandag 10 augustus 2015, 22:29 uur Liegen niet, zeker niet, we wonen gewoon te dicht bij zee voor dit soort dingen, ostgewitter brengt meer vreugde, er zijn ook andere forums waar ze daar goed uitleg over geven
Heb over Ostgewitter ook wel eens gehoord. Heb ook gehoord dat we daar mogelijk donderdag mee te maken krijgen? Herinner me wel dat de laatste keer dat ik hier Ostgewitter had, de klappen erg hard waren.
  | Gewijzigd: 12 augustus 2015, 11:36 uur, door Sven
Woonplaats: noordwolde (frl)
Berichten: 192
Lid sinds: 10 jun. 2010
10 augustus 2015, 22:43 uur | Bericht #460639
Nou die klappen onweer die wij hier vorige maand hadden waren toch echt niet mals,ben niet snel bang voor onweer maar toen wel,het was flits en gelijk een giga knal erachteraan!( en dan nog de huizen die afgebrand zijn door de inslag)
Woonplaats: Middelburg (West-Zeeland)
Berichten: 664
Lid sinds: 25 jan. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 augustus 2015, 21:59 uur | Bericht #460650
Ik rij vrijdagochtend naar de Franse Auvergne en zaterdag dan door naar het Spaanse Catalonië misschien interessant qua onweer?:) | Gewijzigd: 11 augustus 2015, 22:00 uur, door De Zeelander
vera63
Lid
Woonplaats: wenduine
Berichten: 92
Lid sinds: 5 nov. 2014
11 augustus 2015, 22:40 uur | Bericht #460651
Hoi Zeelander, misschien kan je hier iets mee aan  ( teslaWeather.blogspot.be) ook zeer mooie fotos.  Een fijne vakantie ,Mvg. Vera
wie niet aan zee woont weet niet wat waaien is
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
12 augustus 2015, 01:00 uur | Bericht #460655
Bij de buren heb je gewoon meer onweer, maar we zien toch dat er ook hier behoorlijke buien uit Frankrijk komen. Ostgewitter is 1 ding maar ook de afgelopen maanden hebben we kunnen zien dat de meeste Duitse buien ook gewoon uit de richting van Frankrijk komen.

Ik ben eens  gaan googelen naar deze term en ik zie nergens dat "Ostgewitters" zwaar moeten zijn, niet in de uitleg en niet in de beschrijvingen, "het viel wel mee met de ontladingen" en "redelijke felle buien"komen vaker voor dan  spektakel. Eigenlijk hetzelfde als met de "Franse"buien het geval is.

Het heeft een eigen naam gekregen omdat het zo zelden voorkomt, niet omdat het zo exceptioneel zou zijn.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
12 augustus 2015, 09:51 uur | Bericht #460663
Zwaar onweer kan van overal komen, Frankrijk, Duitsland en zelfs de Noordzee.
Maar geef mij maar het 'klassieke' scenario dat de onweerders ontstaan in Nord Pas de Calais en dan in oostelijke/NO-richting over België trekken
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
12 augustus 2015, 10:12 uur | Bericht #460667
Citaat van svenne, woensdag 12 augustus 2015, 9:51 uur Zwaar onweer kan van overal komen, Frankrijk, Duitsland en zelfs de Noordzee.
Maar geef mij maar het 'klassieke' scenario dat de onweerders ontstaan in Nord Pas de Calais en dan in oostelijke/NO-richting over België trekken
Inderdaad, als je daar niet tevreden mee zou zijn, dan heb je niks aan Ostgewitters, ze zijn erg zeldzaam en meestal komen ze of niet hier of zijn al aan afbouwen. Ik heb voor de volledigheid hier ook eens naar "Ostgewitters" gezocht en het wordt wel vaak genoemd voordat een bui uit het oosten komt maar tijdens en na de bui  niet meer, en ook dan lees je toch de hier o zo gebruikelijke "jammer hoor" reacties. In Duitsland kan Ostgewitter wel erg fors uitpakken maar ja, we zie dat daar ook met buien die vanuit Nederland en Frankrijk die kant op gaan.

Schijnbaar gaan de Ostgewitters wel veel langzamer waardoor de met minder of dezelfde heftigheid veel spannender lijken dan vergelijkbare buien uit andere hoeken van het land, die langzame treksnlheid kan er  echt ook voor zrgen dat ze al uitgewaaierd of aan het uitwaaieren zijn voor ze  ook maar in de buurt van de grens komen, vandaar alle "matige reacties".

Laatste keer dat ik me kan heugen dat er een Ostgewitter aan kwam is het ergens boven NRW al gaan afzwakken en is het laatste restje meen ikniet verder dan Helmond gekomen, vanuit noord Limburg al "was dat het nou?" reacties.
  | Gewijzigd: 12 augustus 2015, 10:13 uur, door jcroon
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 augustus 2015, 11:06 uur | Bericht #460671
Citaat van jcroon, woensdag 12 augustus 2015, 10:12 uur
 In Duitsland kan Ostgewitter wel erg fors uitpakken maar ja, we zie dat daar ook met buien die vanuit Nederland en Frankrijk die kant op gaan.

Schijnbaar gaan de Ostgewitters wel veel langzamer waardoor de met minder of dezelfde heftigheid veel spannender lijken dan vergelijkbare buien uit andere hoeken van het land, die langzame treksnlheid kan er  echt ook voor zrgen dat ze al uitgewaaierd of aan het uitwaaieren zijn voor ze  ook maar in de buurt van de grens komen, vandaar alle "matige reacties".

Laatste keer dat ik me kan heugen dat er een Ostgewitter aan kwam is het ergens boven NRW al gaan afzwakken en is het laatste restje meen ikniet verder dan Helmond gekomen, vanuit noord Limburg al "was dat het nou?" reacties.
 

Die mening deel ik dus niet met je dat hier niet ze minder fors uit kunnen pakken. Ze zijn alleen nog zeldzamer binnen het Ostgewitter,....omdat idd het gros vaak multicell betreft, alleen de duur maakt het intenser dan omdat het gewoon trage buien zijn. Dergelijke buien gaan gepaard vaak met hoge bliksemactiviteit en veel neerslag. Verder blijven de randverschijnselen uit die hoek vaak zeer beperkt


Ostgewitter is al wat minder voorkomend dan een klassieke onweersetting uit frankrijk.

Maar eens in de zoveel tijd pakken ze dus ook zwaar uit met supercellen. Die forse setting dateerd uit 26 mei 2014. Lokaal viel er meer dan 70mm in de zuid-oosthoek van drenthe en regio hardenberg. Grote delen van drenthe en overijsel deden dan ook lekker mee met 40-50mm in een paar uur tijd. Zijn grote happen in de gemiddelde neerslagsom van mei.


1 van de Low topped supercellen die dag die ik mocht verwelkomen.


  | Gewijzigd: 12 augustus 2015, 11:12 uur, door Tatanka
there can be only one
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
12 augustus 2015, 11:22 uur | Bericht #460672
Citaat van Tatanka, woensdag 12 augustus 2015, 11:06 uu
Die mening deel ik dus niet met je dat hier niet ze minder fors uit kunnen pakken. Ze zijn alleen nog zeldzamer binnen het Ostgewitter,....omdat idd het gros vaak multicell betreft, alleen de duur maakt het intenser dan omdat het gewoon trage buien zijn. Dergelijke buien gaan gepaard vaak met hoge bliksemactiviteit en veel neerslag. Verder blijven de randverschijnselen uit die hoek vaak zeer beperkt


Ostgewitter is al wat minder voorkomend dan een klassieke onweersetting uit frankrijk.

Maar eens in de zoveel tijd pakken ze dus ook zwaar uit met supercellen. Die forse setting dateerd uit 26 mei 2014. Lokaal viel er meer dan 70mm in de zuid-oosthoek van drenthe en regio hardenberg. Grote delen van drenthe en overijsel deden dan ook lekker mee met 40-50mm in een paar uur tijd. Zijn grote happen in de gemiddelde neerslagsom van mei.

1 van de Low topped supercellen die dag die ik mocht verwelkomen.


Ze kunnen wel fors uitpakken maar dat kunnen de Franse buien ook. Ik zou eens wat verder terug moeten kijken maar soms lijkt het  alsof de Franse buien vroeger veel minder in het oosten huis konden houden, kan dat kloppen of is dat maar een idee?

Vorig jaar heb ik die hele serie kaarten gemaakt van alle ontladingskaarten en daar zaten wel wat buien  bij uit het (zuid-)oosten. Ik heb al die kaartjes dit jaar ook weer verzameld maar nog niet veel mee kunnen doen. Ik weet nog wel dat ik toen een opmerking maakte over die beroemde "Hondsrug", dat het wellicht niet daaraan lag maar gewoon domme pech voor Groningen want er waren twee buien, eentje pal oost en eentje uit het zuidoosten parallel met de Hondsrug en ook die hielden er op de grens praktisch mee op.
 
Sunrise
Lid
Woonplaats: Harkema ( frl )
Berichten: 658
Lid sinds: 1 jun. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 augustus 2015, 21:56 uur | Bericht #460739
Van mij mogen we hier naast de pot pissen...ik slaap liever door .
 
krienie
Lid
Woonplaats: Hoenderloo
Berichten: 246
Lid sinds: 24 nov. 2009
13 augustus 2015, 10:23 uur | Bericht #460776
Dat wordt op tijd de hond uitlaten
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
13 augustus 2015, 10:29 uur | Bericht #460778
Citaat van krienie, donderdag 13 augustus 2015, 10:23 uur Dat wordt op tijd de hond uitlaten Gewoon voor je gaat lopen even de plaatjes kijken,  dat het "nowcasten". Ik dnek dat je tussen wat buien door ook wel  kunt wandelen
 
wappy
Lid
Woonplaats: Haarlem-Schalkwijk
Berichten: 1195
Lid sinds: 26 jul. 2006
13 augustus 2015, 10:47 uur | Bericht #460780
Mijn benieuwen of we deze keer wat meer geluk krijgen, iig level 2 dus dat moet toch iets opleveren.
Daystar
Lid
Woonplaats:
Berichten: 125
Lid sinds: 8 jun. 2014
13 augustus 2015, 14:15 uur | Bericht #460811
De Duitschers komen! OSTGEWITTER!

Landgenooten. Er is voorshands geen enkele reden werkelijk ongerust te zijn. Maar we waarschuwen u toch maar even. We krijgen onaangenaam bezoek uit het oosten. Ons staat koomende Zaterdag een meterologische Blitzkrieg te wachten. De aanval vanuit Duitschland zal kort en snel zijn, en met onbekende hevigheid. Vandaag vinden er inleidende Beschietingen plaats met een regenfront, dat de zuiderlijke grensregio's binnenvalt. Den Bliksevijand marcheert via Limburg, Gelderland, Braabant de Nederlanden binnen. Deze Verticale Indundaties, ook wel regen genoemd, veroveren vervolgens groote delen van onsch koninkrijk. Des Zaterdags krijgen we te maken met het gevreesde OSTGEWITTER (Duitsch voor Oost-Onweder). Ostgewitter komt in ons land zeer zelden voor en geldt als de Pantserdivisie onder de onwedersbuien. Een multicell trog met StuKas's dat uw huis komt Bombaderen met donder, bliksem. Hagelsteenen zo groot als Zestienponders. U hebt heedenochtend nog de tijd om proviand en victualiën in te slaan en de ramen te blinderen met waterdichte schotten. Houdt u de berichtgeeving van de Rijksmeteorologische Diensten scherp in den gaaten. Neemt geen risicoo. Bij naderend onheil NAAR DEN SCHUILKELDERS!
markHt
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 407
Lid sinds: 10 jun. 2014
13 augustus 2015, 14:51 uur | Bericht #460814
Citaat van Daystar, donderdag 13 augustus 2015, 14:15 uur *knip*
Geenstijl zeker?
Onweersdagen 2017: 7
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
13 augustus 2015, 15:14 uur | Bericht #460816
Citaat van markHt, donderdag 13 augustus 2015, 14:51 uur Citaat van Daystar, donderdag 13 augustus 2015, 14:15 uur *knip*
Geenstijl zeker?
Of knip en plakwerk....
Laat nu net zaterdag de  wind weer uit de vertrouwde zuidelijk en westelijke richtingen komen...

Edit:
Oh wacht ff ik keek net niet naar Harmonie... Maar daar zie je ook dat er ook een westelijke  bui aan komt en ik heb het idee dat die er voor zoorgt dat dat ding uit het oosten vooral naar het noorden zal verplaatsen, althans animatie, de gaten van 3 uur zij te groot omdat goed aan te geven maar dat mooie aaneengsloten stuk valt al spoedig uit elkaar... Zoals we wel vaker bij buien uit het oosten zien. Voordat ze in Nederland zijn aangekomen.
  | Gewijzigd: 13 augustus 2015, 15:50 uur, door jcroon
dani290
Lid
Woonplaats: Son en Breugel
Berichten: 374
Lid sinds: 28 sep. 2010
13 augustus 2015, 18:54 uur | Bericht #460860
Kan regio Eindhoven ook nog onweer krijgen nu het noordwestelijk trekt?
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 273 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 273, lezen 3 mensen het topic "Sneeuwruimen op de Grossglockner Hochalpenstrasse".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden