Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR; Morehouse, LA.

18 Apr 2024 15:58:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 juli 2017, 20:03 uur | Bericht #481053
Woensdag op donderdag maken onweersbuien (mogelijk fors > lokaal ook veel neerslag) een einde. Aan een korte maar zeer warme tot tropische impuls.!!


Fraai Cg onweer tijdens de kansen van 6/7 juli eerder deze maand. Omgeving Liempde foto van Bas van Sambeek


Voorwoord:
Woensdag op donderdag zal deze warmte impuls grotendeels verdreven worden door stevige regen en onweersbuien. De dagen daarna is het aangenamer en normaal juli weer, al lonken er ook nog wat kleinere onweerskansjes.. Het warmt woensdag rap op, en in een groot deel van het land kunnen we zeer warme tot tropische temperaturen verwachten. Met op 850hpa theta's van 17-19 graden ook niet zo heel gek. Voor de nachtelijke kansen zit het op hoogte ook goed ruim over de 50 graden. Tezamen met de onstabliteit uiterraad. Al dagen komen in alle globale modellen forse Cape waardes terug, en die blijven bij het naderen van de kans onverminderd fors. Dus we gaan onder eens kijken hoe het er globaal voor staat.

Onweerkansen:

1: Addertje onder het gras voor de kansen woe overdag
...ik bekijk nou net even de eerste korte termijn modellen. En die laten allen al restanten zien vanuit frankrijk. Das wel even een punt wat moet verbeteren, wil het echt op de wat hogere waardes gaan, maar dan staat er altijd nog een late avond/nacht kans op ML-Niveau. Zoals de kaarten er vanmorgen bijstonden was er bijna toch al geen ruimte voor vrije convectie, dus zoals gezegt er is nog een kans later op de avond (ik beschrijf hem verderop bij punt 2). 

Echter kunnen Belgie en zuidelijk NL al wel te maken krijgen met die restanten uit Frankrijk, dit zijn dan afnemende multicell clusters en/of een afnemende Mcs. Dit allemaal dus in de nacht van dinsdag op woensdag. Deze kansen ontstaan in een omgeving, waarbij de cape waardes opgelopen zijn tot 2500-3000 j/kg en trekken dan traag noordwaarts Belgie binnen. Schering daarbij 20-30kts dus goed georganseerd multicell> mogelijk organsatie tot mcs.

Op deze clusters zijn de randverschijnselen vooral nog matige bliksemactiviteit, veel neerslag in korte tijd lokaal waar de actievere cellen in de pluk overtrekken. 15-30mm in korte tijd. Hagelkansen zijn klein en zouden lokaal nog 1-2cm kunnen halen.

Hieronder de harmonie voor die nacht dinsdag op woe Belgie en mogelijk zuidelijk NL. Morgenavond laat en in de nacht naar woensdag kan ook is morgenavond kwestie van nowcasten.


2: De onweerskansen voor woensdag namiddag en avond/nacht naar donderdag:

Nou ja zoals boven aangeven opwarming is afhankelijk, van die eventuele restanten hierboven getoond. Het is een aandachtspunt want het kan een kans aanzienlijk beperken. Maar vooralsnog zijn dat ook nog maar de eerste runs, en dat kan ook nog bijdraaien. Voorlopig ga ik er vanuit dat  de (noordoost-oostelijke helften) het langst hierdoor in de hogere onstabiliteit blijven zitten. En dat daar ook zoals het er nou naar uit ziet, en eigenlijks al run na run getoond word. De zwaardere exemplaren gaan zoals het nou staat  vallen eind van de middag en later in de avond en nacht, denk aan Flevoland,Drenthe,Overijssel/Twente,Groningen vallen. Ze kunnen daar mogelijk fors op MLcape gaan,of wellicht nog wat Sbcape meepakken. En dan zijn er nog de kansen op ML cape die verspreid over de Benelux kunnen vallen.

Maar ik kom morgen nog weer met een grote update.!!

En het lijkt me beter dat ik morgenavond dus ook dan definitief de kans voor woensdag neerzet. Dan kan ik met wat meer convectieve modellen, een beter bericht op weg zetten. Wellicht ook al een beetje bekijken hoe 1 en ander zich ontwikkelt in N-Frankrijk. In de tussentijd kunnen de runs hier gewoon gepost worden. Let er wel goed op wat je post deze topic is bedoelt om echt met kaarten en uitleg te komen. 

Voor andere zaken zoals waneer krijg ik onweer, waneer komt estofex, waarneer komt knmi etc etc. Die zie je hier vanzelf wel verschijnen in deze topic,want er zitten hier genoeg mensen op deze kans. Er zal wat dat betreft niemand wat ontgaan omtrent deze kansen.  Deze vragen kan je gerust stellen in de chat onderin op de pagina. Wel even inloggen als je daar gebruik van wil maken.!!
  | Gewijzigd: 17 juli 2017, 20:20 uur, door Tatanka
there can be only one
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
17 juli 2017, 21:49 uur | Bericht #481055


WRF is in deze run later met initiatie van de buien. Eerdere run liet al buien zien over het midden van het land om 12Z. Ook in de overlap qua SRH en CAPE zijn er verschillen. GFS12 laat wel een mooie overlap van 3000 CAPE en 200 SRH zien over Belgie en zuid NL om 18Z. Dit levert dan meteen een supercell parameter van 8-10 op,  maar zonder zekerheid op buienvorming zegt dat weinig op 48uurs termijn.   Afwachten wat de nieuwe runs de komende uren doen.  | Gewijzigd: 17 juli 2017, 21:53 uur, door Frl86
Waarom deze advertentie?
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juli 2017, 01:34 uur | Bericht #481057
Ik hoop dat de onstabiliteit dit keer goed benut gaat worden.
Cape en alle meetellende waardes zijn positief maar waar zal de Trigger zitten?

Woendagochtend al de eerste voorbode in het (Z)Westen?

Fingers crossed
Bac00
Lid
Woonplaats: Hoogeveen
Berichten: 510
Lid sinds: 22 apr. 2011
18 juli 2017, 07:07 uur | Bericht #481058
OMFG!! De laatste run GFS belachelijk bruut (en dan vooral de 700hPa)
Het eerst wat ik dacht was wow, zo'n situatie heb ik eerder gezien.... Alleen dan boven Duitsland, zoeken... zoeken...
en... gevonden, het was 30 mei 2017 in de middag, en dan vooral rond Berlijn, waar de gap in-between werd ingevuld door extreem severe weather.
Het geval zal morgen hier in NL zijn dat er weliswaar 2 MCS gaan fuseren (destijds boven Dld waren dat er 3), maar het houdt wel in dat er mogelijk ook een gap-in-between boven (Oost) Nederland zal ontstaan die ook opgevuld wordt op het moment van fuseren.
Als je een compleet "full-blown-away" foto- of videoreportage wilt maken, dan zou ik zeker nabij dat punt willen staan.. :p
Heb ook even de estofex van die dag erbij gehaald, de MD (mesoscale discussion) welteverstaan.
En onder het stukje estofex-archief tekst, 2 plaatjes van de radar van die bewuste 30 mei om respectievelijk 15:00 en 16:00uur.
Met daaronder weer de 700hPa vertikaal.luchtstroom geldig voor 19 juli 2017 18:00

"Two MCSs have crossed many parts of Germany overnight and in the morning. The southern one has recently entered W Poland (the voivodeships of Lubusz and Lower Silesia) and the northern one is about to enter NW Poland. The former gap in-between has been closed by new intense storm developments around Berlin. Hence probably a single, long bowing thunderstorm line will cross W Poland in the next couple of hours."





Ik krijg er nu al een adrenaline-boost van als ik bedenk dat dit eventueel uit kan komen morgen...
Laten we op het best mogelijke scenario hopen...
CheerZ!
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 juli 2017, 07:16 uur | Bericht #481059
Nieuwe dag nieuwe blik nog even voor het werk aan uit. In de namiddag als ik terug ben van werk kom ik met een definitief bericht omtrent de kans.

Harmonie heeft duidelijk opstart problemen. Persoonlijk aangezien er ook niet veel andere modellen meegaan. En instanties ook aardig rustig zijn denk ik dat we van de buien komende nacht niet al te veel moeten vrezen. Omtrent om zeep helpen van de kansen op woensdag. 

We stevenen gewoon morgen gewoon af naar een klassieke setting vanuit het zuidwesten. In de loop van de van de middag/namiddag toenemende onweerskansen. Waarbij de buien zich uitbreiden naar het midden en uiteindelijk ook de noord-oostelijke helften. Alle globale modellen zijn daar over eens, dus we houden die maar aan. In de wetenschap dat de convectieve modellen, ook bij gaan draaien.

Hieronder even een aantal globale modellen.






 
there can be only one
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
18 juli 2017, 07:37 uur | Bericht #481060


CAPE waardes tot lokaal 4000 J/Kg. 

Zou leuk zijn als er einde van de middag door convergentie een paar losse buien vanaf de grond kunnen ontstaan richting het (noord)oosten. Leuke situatie als we vrij blijven van restanten uit de nacht. 



 
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
18 juli 2017, 09:24 uur | Bericht #481065





Nieuwe WRF run ziet er vooral voor het noordoosten goed uit met enkele zware geisoleerde cellen vanaf halverwege/eind van de middag

 
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
18 juli 2017, 09:25 uur | Bericht #481066
Knmi guidance

Synoptische situatie:
Een zwak koufront ligt net ten zuidoosten van het land waardoor het gehele land zich met een noordelijke stroming in de polaire lucht bevindt. Een hogedrukgebied met centrum boven het noorden trekt langzaam (noord)oostwaarts en verlaat dinsdag in de loop van de dag het noorden van de FIR. Onder invloed van een noordwaarts verplaatsend (thermisch) laag boven het Iberisch schiereiland en de Golf van Biskaje wordt boven onze omgeving de stroming geleidelijk zuidoost tot zuid. Hierdoor keert het koufront dinsdagavond en in de nacht naar woensdag langzaam in noordwaartse richting terug als warmtefront en vindt sterke warmte-advectie (vooral rond 850 hPa) plaats. Een gebied met maxima in WA en vorticiteitsadvectie (zwakke kortgolvige hoogtetrog) lijken in de nacht naar woensdag net ten westen van ons land langs te trekken. Woensdagmiddag en -avond passeert vanuit het zuidwesten een (thermische) vore waarop de stroming in de loop van de dag van zuidoost naar zuidwest draait. Op enige hoogte vindt dan opnieuw warmte-advectie (thetaW850 ca. 18 C) plaats en 's avonds is er tevens de passage van een nieuwe kortgolvige hoogtetrog. Deze overlap van onstabiliteit en dynamische forcering zou in potentie zware convectie op kunnen leveren.

Modelbeoordeling:
Belangrijkste aandachtspunt voor de komende 24-36 uur is de mogelijk ontwikkeling van convectie boven Frankrijk/Belgie nabij de thermische vore en onder invloed van een maximum in zowel WA als PVA. EC laat een overlap in deze maxima via het Kanaal over de Britse Eilanden noordwaarts trekken in de nacht naar woensdag. De modellen laten hierop logischerwijs convectie zien die mogelijk nog het westen van de FIR (boven zee) aandoet. Ha36 is hierin de uitbijter met al runs achter elkaar (zware) convectie in activiteit afnemend via België over het zuidoosten van ons land. In het ECEPS zijn er maar weinig leden die significante neerslag berekenen voor het zuidoosten op dinsdag. Kijkende naar de Harmonie36-progtemps van EHBK zijn buien mogelijk met toppen tot FL400. Woensdag is later in de middag en avond de ontwikkeling van zware convectie waarschijnlijk, in de modellen vooralsnog met grote regionale verschillen. ECEPS laat de potentie ook al een aantal dagen zien. De onzekerheid zit vooral in het tijdstip waarop de modellen de convectie berekenen; Harmonie 38 en Hirlam berekenen al buien in de middag, die dan vanaf de grond gevoed worden. De overige modellen laten dit pas later zien, deze buien ontstaan op enige hoogte.

Neerslag:
Tot dinsdagavond droog. Dinsdagavond laat en in de nacht naar woensdag is een zeer lokale onweersbui niet helemaal uit te sluiten in het uiterste zuiden en boven het westen van de FIR; Harmonie 38 laat een forse bui ontwikkelen nabij de Nederlandse westkust in de nacht naar woensdag. Temps zijn potentieel behoorlijk ontstabiel (MUCAPE in de orde 1500-2000 J/Kg). Naast warmte-advectie lijkt een duidelijke dynamische forcering te ontbreken, mogelijk speelt de low-level jet een rol. Het westen van de FIR ondervindt mogelijk meer invloed van de zwakke hoogtetrog en daar lijkt de kans op (onweers)buien groter. Schering in de orde van 25 kn. Woensdagmiddag en -avond meer forcering (hoogtetrog, WA en convergentie bij de thermische vore) en veel energie. CAPE waardes liggen dan in het algemeen tussen 2000-4000 J/kg. Bovendien laten de progtemps voor met name het noorden sterk gekromde scheringsprofielen zien met 0-3 km 25-30 kn windschering. Dit laat goed georganiseerde convectie (multicell) toe met kans op grote hagel, zware windstoten en veel neerslag.
Woonplaats: Emmen (Angelslo)
Berichten: 203
Lid sinds: 21 jun. 2012
18 juli 2017, 09:26 uur | Bericht #481067
Ziet er mooi explosief uit nu.
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
18 juli 2017, 09:35 uur | Bericht #481068
Ik vind het nog veel te wisselend al die kaarten, laatste kaart verwacht alles nu alleen heel westelijk en dan noorden orienterend.

Edit svenne: zoals met iedere setting dus alleen een globale inschatting kan worden gemaakt van welke regio's eventueel het meeste kans hebben (als de KT modellen het dan al eens zouden zijn). De dag zelf is het zoals altijd nowcasten geblazen!  | Gewijzigd: 18 juli 2017, 09:42 uur, door Sven
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
18 juli 2017, 09:41 uur | Bericht #481069


Mooi te zien hoe in deze run vanaf 15Z het lifting condensation level daalt naar 500 meter waar de buien initiatie plaatsvindt. Met de hoge CAPE waarden en lokaal redelijke schering moet een enkele supercell wel mogelijk zijn? 
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
18 juli 2017, 11:22 uur | Bericht #481070
Goedemorgen,

Sommigen kaarten spreken elkaar inderdaad nogal tegen. Zo zegt de ene dat het vooral in de nacht van woensdag op donderdag zal losbarsten als je de verwachtingen van wetteronline mag geloven. Hier de twee kaartjes:

Terwijl andere verwachtingen toch gaan voor eerder op de dag en in ieder geval de grootste onstabiliteit tussen 12:00 en 18:00 laten overtrekken. Echter zijn de cape waardes in alle modellen fors en is er een hoge precipitatie categorie dus als het los barst, dan barst het hoogst waarschijnlijk ook meteen goed los!

Wat ik echter ook terug zie, en dat is hier op de GFS modellen goed waar te nemen, is dat we rekening moeten gaan houden (niet 100% dus pin me er niet aan vast) met een zogeheten "right-mover" waarbij een storing het land vanuit het Zuid-Westen zal naderen en gradually naar het Oosten zal trekken in plaats van naar het Noord-Oosten.
Of dit echter ook zo zal gaan lopen is echt een kwestie van now-casting omdat de verschillende modellen elkaar nog wel wat tegenspreken en wetteronline wel degelijk met waarschuwingen voor het gehele land komt. 
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
18 juli 2017, 11:57 uur | Bericht #481071
Een right-mover is een losse supercell met een afwijking naar rechts. Bij grootschalig onweer is deze kans kleiner omdat er dan teveel concurentie is om de energie te benutten.

 Dat de kaarten elkaar tegenspreken is vaak zo en daarom zijn kaartjes zoals die van Wetteronline vrijwel onbruikbaar. Om tot een goede voorspelling op korte termijn te komen zijn de "mesoscale" details van belang en kunnen de modellen alleen als indicatie gebruikt worden. Bijv waar bevindt een convergentielijn zich, hoeveelheid opklaringen, is er een inversie en kan die doorbroken worden etc etc. 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
18 juli 2017, 12:15 uur | Bericht #481072
Waarschuwing KMI voor de komende dagen: 



Hunder
Lid
Woonplaats: Weert
Berichten: 778
Lid sinds: 30 mei. 2011
18 juli 2017, 12:37 uur | Bericht #481073
KNMI inmiddels ook met een waarschuwing voor morgen voor heel Nederland. Weet alleen niet hoe ik het moet plaatsen via mijn telefoon | Gewijzigd: 18 juli 2017, 12:38 uur, door Hunder
Onweersdagen 2013: 9
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
18 juli 2017, 12:37 uur | Bericht #481074
Woensdag eerst heet, daarna onweer

Het wordt een hete dag, woensdag. Na een nacht met minima rond 16 graden en misschien een enkele (onweers)bui in het zuidwesten, schijnt de zon in de ochtend vrij geregeld. De temperatuur stijgt daarbij razendsnel en heeft tegen het middaguur bijna overal al de zomerse grens van 25 graden overschreden.

De maxima komen uiteindelijk tussen 27 of 28 graden in het noorden en lokaal 32 graden in het zuidoosten uit. In de middag wordt het broeierig en vochtig warm, een duidelijk teken dat de atmosfeer onstabiel en 'opgeladen' wordt, klaar voor een elektrische ontlading. Die ontlading komt in de tweede helft van de middag en 's avonds, als stevige onweersbuien vanuit het zuiden over het land gaan trekken.

Hitte door zware onweersbuien verdreven
Zoals het er nu naar uitziet, trekken de meeste buien over de westelijke helft van het land, vooral in Zuid-en Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en Friesland. De minste kans op onweer lijkt aanwezig in de Achterhoek, het oosten van Noord-Brabant en in Limburg. Dat is goed nieuws voor deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse.

Let wel op, de prognose kan nog veranderen in de loop van woensdagochtend. Blijf de weerberichten dus woensdag overdag goed volgen.


De onweersbuien kunnen in elk geval gepaard gaan met zware windstoten tot 85 km/uur. Lokaal valt ook hagel en op een enkele plaats kan het stortregenen, met risico op wateroverlast. Het is overigens heel goed mogelijk dat er veel plekken zijn waar helemaal geen bui overheen trekt. Daar blijft het dus bij een donkere lucht op afstand, of zelfs dat niet eens, maar wel een fraaie (vuurrode) zonsondergang.

Onweersbuien ontladen veel energie
Een onweersbui kan in de eerste plaats vooral heftig worden, als er in de atmosfeer een grote hoeveelheid 'potentiële energie' beschikbaar is. Dat is energie die vrijkomt als er een sterke opwaartse luchtbeweging in gang wordt gezet. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er sterke thermiek is, zoals op een hete zomerdag, of door het passeren van een storing zoals een koufront. Woensdagavond passeert er zo'n kleine storing, die voldoende is om de zware buien te laten ontstaan.

Citaat van Weerplaza "Bij één enkele onweersbui kan woensdag in een uur tijd evenveel energie vrijkomen, als een stad als Maastricht verbruikt aan stroom en gas in een jaar."
Via: Weerplaza | Gewijzigd: 18 juli 2017, 12:39 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
18 juli 2017, 12:38 uur | Bericht #481075


Morgenmiddag en -avond kans op (zware) onweersbuien
Morgen neemt in de loop van de middag van het zuiden uit de kans op enkele stevige regen- en onweersbuien toe. De buien kunnen lokaal vergezeld gaan van hagel, windstoten en veel neerslag in korte tijd. De buien zullen in de nacht naar donderdag het land gaan verlaten.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats: alkmaar
Berichten: 65
Lid sinds: 4 jun. 2011
18 juli 2017, 13:38 uur | Bericht #481076
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
18 juli 2017, 13:59 uur | Bericht #481077
Citaat van reedtimmer, dinsdag 18 juli 2017, 12:37 uur
Hitte door zware onweersbuien verdreven
Zoals het er nu naar uitziet, trekken de meeste buien over de westelijke helft van het land, vooral in Zuid-en Noord-Holland, Utrecht, Flevoland en Friesland. De minste kans op onweer lijkt aanwezig in de Achterhoek, het oosten van Noord-Brabant en in Limburg. Dat is goed nieuws voor deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse.
Ik zou toch maar doorlopen,  heb je ook nog eens het minste last van de warmte als je daar gevoelig voor bent
 
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
18 juli 2017, 14:24 uur | Bericht #481078
Citaat van Frl86, dinsdag 18 juli 2017, 11:57 uur Een right-mover is een losse supercell met een afwijking naar rechts. Bij grootschalig onweer is deze kans kleiner omdat er dan teveel concurentie is om de energie te benutten.

 Dat de kaarten elkaar tegenspreken is vaak zo en daarom zijn kaartjes zoals die van Wetteronline vrijwel onbruikbaar. Om tot een goede voorspelling op korte termijn te komen zijn de "mesoscale" details van belang en kunnen de modellen alleen als indicatie gebruikt worden. Bijv waar bevindt een convergentielijn zich, hoeveelheid opklaringen, is er een inversie en kan die doorbroken worden etc etc. 
Dankjewel voor deze les. Kijk, zo leer ik elke dag weer iets nieuws
 
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Terug naar boven
1 2 3 4
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 109 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 109, lezen 2 mensen het topic "Foto's en filmpjes extreem weer USA (verzameltopic)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden