Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:21:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, AR; Crawford, AR; Franklin, AR; Madison, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 16:09:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 15:49:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 15:49:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Le Flore, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:48:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sebastian, AR; Haskell, OK; Le Flore, OK.

26 Apr 2024 15:43:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:43:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR.

26 Apr 2024 15:43:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR; Adair, OK; Haskell, OK; Le Flore, OK; Sequoyah, OK.

26 Apr 2024 15:23:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Latimer, OK; Pittsburg, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 15:12:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, AR; Crawford, AR; Washington, AR; Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; Le Flore, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Sequoyah, OK.

26 Apr 2024 15:12:50
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
30 mei 2019, 07:00 uur | Bericht #490642
Citaat van bassmachine, woensdag 29 mei  ......Zeewind die de boel verziekt!

Inderdaad, maar die kans is voor westen best reeel denk ik zo.
Teksten zoals op KMI voor Zondag van Aan zee zorgt een zeebries voor verkoeling lees ik ook niet graag.
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
30 mei 2019, 10:37 uur | Bericht #490645
Citaat van Jo Capelle, donderdag 30 mei 2019, 7:00 uur Citaat van bassmachine, woensdag 29 mei  ......Zeewind die de boel verziekt!

Inderdaad, maar die kans is voor westen best reeel denk ik zo.
Teksten zoals op KMI voor Zondag van Aan zee zorgt een zeebries voor verkoeling lees ik ook niet graag.

Ik hoop dat je inderdaad geen gelijk zal hebben in dit geval Jo haha. Maar goed wij itten op z'n minst 30 tot 50 km van de kust af dus wie weet vallen we wel in de prijzen
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
30 mei 2019, 11:37 uur | Bericht #490647
hoi , nou 30 gr hoeft van mij helemaal niet maar de onweerskansen en mooie wolken formaties wel,
afwachtend maar naar zondag uitkijken

gr aan onweerliefhebbers
Brouwer
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 mei 2019, 11:55 uur | Bericht #490648
Ik woon pal aan de kust. Dat zeewind de kans op onweer hier verpest, ben ik al gewend. Zet mijn hoop op onweer altijd op een laag pitje om teleustellingen te voorkomen. Maar laat me graag verassen. | Gewijzigd: 30 mei 2019, 11:56 uur, door bliksemdenhaag
Woonplaats: 's-Gravenzande
Berichten: 1684
Lid sinds: 11 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 mei 2019, 13:31 uur | Bericht #490650
Citaat van bliksemdenhaag, donderdag 30 mei 2019, 11:55 uur Ik woon pal aan de kust. Dat zeewind de kans op onweer hier verpest, ben ik al gewend. Zet mijn hoop op onweer altijd op een laag pitje om teleustellingen te voorkomen. Maar laat me graag verassen.
Daarvoor krijgen wij aan de kust wel eerder afkoeling en kunnen we erg fijn de grootste hitte het huis uit jagen.
Laten we hopen op een stevige aflandige wind op Zondag dan maakt de Zeewind geen kans.
Ik heb ook wel weer eens zin in Noodweer voorafgaande met een enorme Shelfcloud met onderhangende Wallcloud.
Groetjes Bjorn


Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 mei 2019, 14:54 uur | Bericht #490651
Ja, dat is dan wel weer een heerlijk voordeel die wind op bloedhete dagen. Maar laten we idd hopen op een aflandige wind.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2565
Lid sinds: 29 mrt. 2016
30 mei 2019, 21:00 uur | Bericht #490653

Krachtige opstoot warmte, maar zien we ook onweer?

Grootschalige situatie

Temperatuur op 5,5 km en hoogte 500 hPa drukvlak in decameters (572 decameter = 5720 meter).

We zien boven Italië en de Balkan nog een koudeput, die veroorzaakte een Genualaag met veel regen en in de Alpen sneeuw (Giro paste etappe aan).

Ook zien we een trog gevuld met koude lucht, deze keer boven de oceaan en niet direct boven West-Europa (door troggen die uitzakten boven West-Europa hadden we koele noordwestenwinden). Als gevolg van de trog over de oceaan houden de lagedrukgebieden zich ook vooral op ten westen van ons en hebben wij een paar mooie dagen in het verschiet.

Ook nadert de straalstroom, de straalstroom zou de schering bij onze onweerskans kunnen verbeteren.

Toevoer van warmte
Vandaag hadden we veel bewolking door twee warmtefronten, achter deze warmtefronten begint de toevoer van warmte langzaam op gang te komen. Vandaag was de wind nog westelijk en werd vochtige lucht aangevoerd wat resulteerde in een grotendeels bewolkte dag. De vrijdag en zaterdag gaat een hogedrukgebied van Frankrijk naar Oost-Europa trekken, hierdoor valt de wind eerst weg, en komt zondag dan uit het zuiden.

Hiermee komt zondag een korte maar krachtige golf warme subtropische lucht onze kant op. Wanneer het hoogtepunt van de warmte-opstoot precies op het juiste moment valt (zondagmiddag) kan de temperatuur in Brabant misschien wel voor het eerst de 30°C bereiken. Op de meeste plekken is het ook warm met zo'n 24 tot 29°C.


We zien duidelijk weer de bel koudere lucht boven de Balkan en de warmte-advectie over Frankrijk. De temperatuur op 1,5 km bereikt in de Benelux net niet de 15°C. We zien ook de koudere lucht op de oceaan die zondag de warmte weer verdrijft.

Onstabiliteit
We zien boven de Benelux CAPE-waardes van 1200 tot 1800 J/kg met schering van zo'n 15 tot 35 knopen, resulterend in georganiseerde multicells (eventueel opgelijnde cells). Triggers kunnen zijn het koufront vanuit het westen of een eventuele convergentiezone voor het koufront uit.




Onzekerheden
Details zijn er nog amper en onzekerheden zijn er nog veel, dat is ook vrij logisch op een termijn van nog 80 uur. Er kan dus nog veel verschuiven, we zullen nu vooral even moeten wachten op informatie van korte-termijn modellen.

Zeewind
Ik zie velen, met name in het westen en noorden, met zorgen over een eventuele zeewind. Een onzekerheid rond een zeewind zal er altijd blijven, zeewind blijft namelijk een kleinschalig fenomeen wat afhankelijk is van de omstandigheden in de onderste laag in de atmosfeer (windkracht, temperatuur, vocht). Daardoor is het voorkomen en de kracht van zeewind redelijk lastig te voorspellen. Toch is er over de kans op zeewind wel degelijk wat te zeggen.

Vrijdag komt de wind uit het zuidwesten en daarmee komt de wind voor het noordwesten sowieso al van zee, waardoor de temperatuur hier wat achterblijft (15°C in Holland tegenover 22°C in het binnenland).

We zien zaterdag een vrij grote kans op zeewind, er staat die dag weinig wind (richting is veranderlijk) en dus ontstaat een zeewind dan vrij makkelijk. Zaterdag dus voor de kuststrook een aanzienlijke kans op afkoeling in de middag.

Het gaat ons natuurlijk om de zondag, zondag is de wind wat krachtiger en standvastiger vanuit het zuiden. Hiermee is de kans op zeewind zondag weer iets kleiner. Aan de andere kant komt het front er in de avond wel aan, en we zien bij fronten wel eens vaker dat de wind al eerder draait komt vóórdat het front arriveert. Dat lijkt me meer iets om op te letten. Het is wel nog veel te vroeg om hier uitsluitsel over te geven.

Timing (belangrijk!)
De tweede onzekerheid gaat over de timing, het ziet er nu naar uit dat in de avond het front het westen van de Benelux bereikt, pas in de ochtend bereikt het dan het oosten van het land. De timing is dus niet perfect, maar kan wanneer er onstabiliteit op hoogte zit (elevated) wel nog onweer geven in de nacht. Bovendien komt de 80h weer om de hoek, er kan ook aan de timing nog wat verschuiven de komende dagen.
 
We zullen zien, als de kans binnen de 60 uur komt, hebben we WRF er al bij, en bij de 40 uur hebben we door Harmonie ook een beter beeld. Nog even geduld dus!
| Gewijzigd: 30 mei 2019, 21:44 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
31 mei 2019, 10:11 uur | Bericht #490655
De laatste runs van GFS en WRF beloven in ieder geval voor het West Zuid-Westen een mooier plaatje voor onweer. Nu is het afwachten op de run van HARMONIE om een betere en nauwkeuriger weergave te krijgen van wat ons zondag op maandag te wachten staat. Veel weersites hebben het nog niet over neerslag of onweer gehad in hun weerberichten en ik vermoed dat, zoals ook in andere berichten hier op het forum, zeewind een onzekere factor is en misschien ook wel de schering. Wat me echter wel opvalt in positiviteit is dat GFS en WRF behoorlijk op 1 lijn liggen met elkaar. Het plaatje van WRF laat de cumulatieve neerslag zien. Belangrijk is voor mij om erbij te melden dat die totale neerslag van de maand juni pas in ontwikkeling kwam in de run vanaf 21:00 zondagavond. Best nice

Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
1 juni 2019, 00:57 uur | Bericht #490665
Toch nog een klein berichtje voor het slapen gaan. De modellen verschillen best veel van elkaar en de onzekerheid heerst goed voor zondag op maandag. Maar dat maakt het juist zo spannend Nog even een kaartje opgezocht van wetteronline en zij zien toch wel wat kansen. Nogmaals dit is geen garantie maar de voorpret blijft leuk. Maar even HARMONIE afwachten en de updates van de weerbureau's.
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
1 juni 2019, 08:17 uur | Bericht #490666
OFF TOPIC. Sorry mensen, maar een vraag van technische aard. Op mijn iPad pro zie ik deze site in koeieletters en door het formaat kan ik nauwelijks navigeren. Iemand een idee? Ook ben ik een groot deel van het beeld kwijt omdat daar de melding “Mobiele chat” in beeld blijft staan. Voor de rest wens ik jullie een fijne dag met hopelijk een groeiende kans op een paar pittige onweersbuien.
Woonplaats: Deventer
Berichten: 108
Lid sinds: 8 jun. 2010
1 juni 2019, 10:35 uur | Bericht #490667
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weer-en-klimaatpluim

Als je de pluimverwachting van het KNMI in ogenschouw neemt lijkt me de kans op dikke buien zondag/maandag heel klein, er wordt tot woensdag nauwelijks neerslag berekend door de verschillende modellen. Zijn en worden dit soort mogelijke onweersituaties zo moeilijk opgepakt door dit soort modellen of is de kans echt (nog) zo klein?
Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.
Benjamin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 146
Lid sinds: 30 apr. 2010
1 juni 2019, 10:42 uur | Bericht #490668
Citaat van Raymond, zaterdag 1 juni 2019, 8:17 uur OFF TOPIC. Sorry mensen, maar een vraag van technische aard. Op mijn iPad pro zie ik deze site in koeieletters en door het formaat kan ik nauwelijks navigeren. Iemand een idee? Ook ben ik een groot deel van het beeld kwijt omdat daar de melding “Mobiele chat” in beeld blijft staan. Voor de rest wens ik jullie een fijne dag met hopelijk een groeiende kans op een paar pittige onweersbuien.
Dank voor het melden Raymond, het lijkt erop dat je de mobiele versie krijgt voorgeschoteld. We gaan er naar kijken!
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
1 juni 2019, 11:24 uur | Bericht #490669
Citaat van Stormjager, zaterdag 1 juni 2019, 10:35 uur https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weer-en-klimaatpluim

Als je de pluimverwachting van het KNMI in ogenschouw neemt lijkt me de kans op dikke buien zondag/maandag heel klein, er wordt tot woensdag nauwelijks neerslag berekend door de verschillende modellen. Zijn en worden dit soort mogelijke onweersituaties zo moeilijk opgepakt door dit soort modellen of is de kans echt (nog) zo klein?
Morgen namiddag/nacht maandag:
De forceringen liggen in de meeste modellen nog net een stap te westelijk van ons, en een klein aantal heeft die forcering wel al eind van de middag wat meer naar ons. En die laten dan wel signalen toe, maar net aan. Zal de forcering er juist op liggen dan had dit een forse setting kunnen opleveren. Nou is het helemaal niets tot halve werk!!

Dat laatste is wel mogelijk in de namiddag vanuit zuidwesten (zeer kleine kans hierop) maar wel meteen pittige cellen) en ook in de nacht verspreid over het land wat elevated onweer die kans is iets groter maar ook relatief klein . Met de dan nog openstaande dynamiek. Zonder al teveel poespas kunnen hierop dus wel wat cg rijke cellen opzitten.

Volgende week;
Voor volgende week komen forse dynamische settings terug met kans op zwaar onweer. In zowel Gfs al Ec en jaagt er constant een dikke jet over. MCS vanuit frankrijk is dan goed mogelijk of andere type's in het zwaardere regime



Dinsdag is een dag om in de gaten te houden op hoge waardes in Frankrijk onstaat daar een MCS in meerdere modellen.



Dit in een omgeving met zeer hoge cape en shear. De nachtelijke vereisten voor dit soort systemen is ruim voldoende om tot hier de zaak in stand te houden. 

Maar goed das nog even, en zo staat er nou in. Er kan nog zoveel veranderen maar dit is even een schets zoals dit nou staat. Ook Gfs zit hier op deze dag met de zwaardere onweerscomplexen. En een Icon ook meende ik zo ook snel even te zien. Zal hier verder van de week geen tijd voor hebben. Andere leden zullen ongetwijfeld hierop terug komen.

Met vriendelijke groet,

Tatanka







  | Gewijzigd: 1 juni 2019, 12:05 uur, door Tatanka
there can be only one
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
2 juni 2019, 10:43 uur | Bericht #490674
De onweerskansen voor vandaag en de komende dagen kunnen besproken worden in het topic Onweerskansen 2 t/m 5 juni 2019.
#KeepOnSmiling
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 juni 2019, 15:20 uur | Bericht #490942
Estofex komt morgen met level 1 voor het midden en zuiden van Nederland.
front
Lid
Woonplaats: zaandam
Berichten: 620
Lid sinds: 24 aug. 2009
9 juni 2019, 17:17 uur | Bericht #490943
JOHNNY123
Lid
Woonplaats: Enschede
Berichten: 785
Lid sinds: 20 dec. 2014
9 juni 2019, 17:18 uur | Bericht #490944
Citaat van bliksemdenhaag, zondag 9 juni 2019, 15:20 uur Estofex komt morgen met level 1 voor het midden en zuiden van Nederland.

Extended Forecast
Valid: Mon 10 Jun 2019 06:00 to Tue 11 Jun 2019 06:00 UTC
Issued: Sun 09 Jun 2019 02:18
Forecaster: TUSCHY

A level 2 was issued across parts of Germany, the N-Czech Republic and NW-Poland mainly for severe/damaging wind gusts, large to very large hail, excessive rain and a tornado threat.

A level 1 surrounds the level 2 mainly for similar hazards with lower probabilities.

A level 2 was issued across parts of NW-Italy mainly for severe/damaging wind gusts, large to very large hail, excessive rain and a tornado threat.

A level 1 surrounds the level 2 mainly for similar hazards with lower probabilities.

A level 1 was issued across Benelux and far NW-Germany mainly for isolated large hail.

A level 1 was issued across parts of S/E-Romania mainly for large hail.

SYNOPSIS

A stable geopotential height field features an extensive upper trough over W/NW-Europe with broad/NE-ward building ridging over the CNTRL Mediterranean into E-Europe. Between both protagonists, a broad SW-erly flow regime stretches from the Iberian Peninsula to CNTRL-Germany. A first piece of energy along the E fringe of the main trough (the negative tilted, deamplifying and gradually lifting upper wave in the SWODY-1 discussion) lifts N towards W-CNTRL Europe with a second impulse from Ireland entering the base of the main trough during the night. This keeps the broad upper trough more or less in place during the extended forecast range, assisting in a prolonged advection regime of a moist/warm air mass towards CNTRL-Europe. Trajectories east of the trough emerge from N-Algeria with an EML plume fanning N towards the Alps (with additional adiabatic warming N of the Alps due to foehny conditions and hence an additional increase of mid-level lapse rates).

Further north over Scandinavia into N-Russia, a progressive flow regime pushes a cold front rapidly and a zonally (near parallel to the background flow) aligned and wavy boundary slowly to the east during the forecast period. A decelerating cold front over E-CNTRL Europe turns into a structuring and gradually N-ward panning warm front over CNTRL-Europe. Its warm sector moistens rapidly with influx of rich/deep low-tropospheric moisture from SE-Europe. The intersecting tip of the N-ward fanning EML with the BL moisture creates an extensive plume with substantial CAPE over parts of CNTRL-Europe.

DISCUSSION

... Germany, parts of the Czech-Republic into NW-Poland ...

Yesterday's mentioned rather disorganized baroclinic zone in the SWODY-1 discussion becomes much better defined in response to the strengthening foehn along the N-Alps and turns into a leisurely N-ward lifting warm front. On the one hand, this plume of adiabatically warmed air results in a strong 750-850 hPa cap with a loaded gun situation due to 10 g/kg (plus) mixed BL mixing ratios beneath steep mid-level lapse rates and capped MLCAPE in the 1.5 to 3.5 kJ/kg range. On the other hand, the improving baroclinic conditions along the periphery of the adiabatically warmed air with enhanced low-tropospheric convergence plus falling surface pressure beneath the foehny air mass induce a constant increase of LL forcing - maximized along the W/N fringes of the CAPE plume. 

Northward lifting piece of mid-level energy, numerous subtle low to mid-tropospheric waves and the improving LL forcing increase confidence in scattered CI along the baroclinic zone and along the apex of the impressive CAPE/thetae/TPW plume (N-Czech Republic to E-Germany) during the late afternoon onwards.

The wind field, attending the baroclinic zone/structuring and N-ward lifting warm front features enhanced 6 km and 3 km bulk shear (15-20 m/s and 15 m/s respectively). In addition uncontaminated/pre-convective forecast soundings reveal gradually improving directional shear with curved hodographs up to 3 km (but with some weakeness aloft in the 3-6 km layer). 

Given subtle synoptic-scale forcing, initially more discrete CI is likely with organized multicells/supercells forecast, especially in the level 2 area. Large/very large hail and severe wind gusts are possible. LCLs drop rapidly below 1km AGL next to the warm front and any storm riding that boundary could also produce a tornado.
Near parallel alignement of shear/storm motion vectors hint at rapid upscale growth into numerous organized clusters, which can produce swaths of severe to damaging wind gusts, large hail and excessive rain. We expanded the level 2 far north accordingly but also quite far E to account for convection building more aggressively into the CAPE plume (compared to what latest models indicate).

Can't exclude a few orographically induced updrafts down to NE Austria and despite still limited support by numerical guidance we already upgraded to a level 1. In addition, a few LAMs inidcate a weakness of CIN in this area, which increases confidence in at least isolated CI. In case of further rising confidence an upgrade to a level 2 may be considered in later outlooks due to the very unstable environment. Also a broadening of the level areas may be considered in this area due to cold pool driven convection with large/significant hail and severe wind gusts.

... N-Italy ...

An approaching mid-level short-wave and diffluent/divergent upper flow regime plus some descending (foehny) air behind the N Apennines result in falling surface pressure along the Po valley and in responding ageostrophic E-erly low-tropospheric flow. Advection of rich moisture beneath steep mid-level lapse rates creates MLCAPE in the 1-2.5 kJ/kg range. DLS of 20-25 m/s and SRH-3 in excess of 250-300 m^2/s^2 complete the favorable setup for organized DMC activity. Latest idea is initiating convection from W to E in the level 2 area with long tracked supercells possible. Large to very large hail, severe wind gusts and excessive rain are forecast. The tornado risk, although mitigated a bit by LCLs around 1 km AGL, can't be excluded - especially towards the evening, as the BL cools down with decreasing LCL heights. 
Capping could be an issue and hence issued a tight southern level gradient.

An excessive rainfall event unfolds during this forecast along the Swiss/Italian border (e.g. N-Piemont) and was highlighted by a northward expansion of the level 2.

... Benelux and NW Germany...

The approaching de-amplifying upper trough affects the area of interest during the afternoon hours and hence during peak diabatic heating. Despite rather thick cloud cover, models break up the clouds during the afternoon with temporal insolation anticipated. A plume of moist air from the E and some diabatic heating should push afternoon SBCAPE in the 400-800 J/kg range. DLS in the 20 m/s range and somewhat augmented SRH-3 next to the synoptic-scale front indicate an isolated large hail threat with temporarily organized convection.
Of interest is the bimodal QPF of the numerical guidance. Global models agree in CI with clustering onvection whereas most of the LAMs keep CI on the isolated scale. However with the dynamic nature and the agreement in CAPE during most of the models we added a level 1 for now.

... Romania, Bulgaria and Turkey ...

An upper trough with cold mid-levels atop a moist and warm BL air mass assists in a broad area with augmented CAPE. Most areas see 500-1000 J/kg MLCAPE with S/E-Romania probably exceeding 1500 J/kg due to the highest BL moisture content(moisture pooling along the S/E fringes of the Carpathian Mountains). Passing subtle mid-level waves and the orography spark numerous thunderstorms with isolated hail and gusty winds in a weak DLS environment. S/E Romania were upgraded due to the thermodynamic setup. Initiating thunderstorms can produce large hail. During the evening and night, disorganized clusters bring heavy rain and gusty winds to the highlighted area with a gradual decline in severity.

... NE-Spain ...

During the night, onshore flow of a marine air mass beneath cold mid-levels creates regionally enhanced SBCAPE in the 400-800 J/kg range. 20 m/s DLS and enhanced directional shear indicate an environment supportive of a few organized multicells with large hail and severe wind gusts. An southeastward expanding cluster could evolve into the warm/unstable inflow from the SE. An upgrade could become necessary in the next update cycle but confidence in severity is still too low for a level 1 (rapid clustering and veer-back-veer profiles in forecast hodographs).

...SE-UK ...

A convectively enhanced heavy rainfall event is possible within the tip of the westward wrapping occlusion/plume of unstable air. However uncertainties remain high with latest guidance showing barely any CAPE to work with. Active convection upstream could also impact moisture advection. Nevertheless heavy rain affects SE UK and right now the low prob. lightning area was expanded into this area.
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
9 juni 2019, 22:52 uur | Bericht #490947
Even een kleine update betreft de onweerskans morgenmiddag/avond.

De meest recente guidance laat het volgende weten:
Maandag overdag kunnen de buien zich potentieel ontwikkelen in een regime met 30-40 kn effectieve schering en lokaal 1000-1500 J/kg CAPE. Dit levert mogelijk beter georganiseerde updrafts op in het multicell regime, ook kans op hagel daarbij. Het valt overigens wel op te merken dat de meeste 0-6 km windschering (in dit geval ongeveer de effectieve windschering) bovenin deze luchtlaag zit. De aan- of afwezigheid van (middelbare) bewolking kan op maandag bepalend zijn voor de hoeveelheid opwarming en aanspreekbare CAPE.

De 12Z van vandaag van de modellen Harmonie en Arome lijken veel op elkaar. Wel is er een tijdsverschil van 2 uur. Zo laten ze bijvoorbeeld beide een stevige neerslag rond de stad Eindhoven zien. Arome laat, naast de hevige neerslag, ook windstoten zien. Deze zijn niet heel hevig en komen alleen zeer lokaal boven de 75 km/u uit. Met zware windstoten hoeft morgen dus waarschijnlijk geen rekening mee te worden gehouden.
Wel hoeft er morgen rekening mee te worden gehouden met zeer lokale wateroverlast en hagel van enkele centimeters. De buien verplaatsen zich redelijk sloom en daardoor valt er zeer lokaal veel neerslag (zo'n 20-35 mm op de zwaardere buien). De hagelstenen zullen niet héél groot worden, maar ze kunnen wel lichte schade aanbrengen.
De aandacht gaat vooral naar de matige tot hoge bliksemactiviteit.

De echte intensiteit en tijd van het onweer is nog onzeker.
De intensiteit van het onweer ligt aan de hoeveelheid bewolking die in het gebied is waar de buien moeten ontstaan. Hoe meer bewolking, hoe minder het kan opwarmen en hoe minder cape er dus beschikbaar is voor de buien. Zie je dus veel bewolking in het noorden van Frankrijk morgenochtend, dan weet je dat de kans minder is.

Dit zijn de redenen dat het KMI en KNMI nog geen code geel hebben uitgegeven. Een code oranje zal het waarschijnlijk niet worden, aangezien de kans op zware windstoten, grootschaligere wateroverlast en grote hagel erg klein is en de bliksemactiviteit waarschijnlijk lager wordt dan de afgelopen dagen door de mindere cape en shear.

Hieronder de 12Z runs van vandaag van de modellen Harmonie en Arome, die veel op elkaar lijken.

Iedereen alvast veel plezier met het nowcasten morgen!
Met vriendelijke groet,
Tieske



Harmonie, morgen om 15:00 uur.



Arome, morgen om 17:00 uur. | Gewijzigd: 9 juni 2019, 23:21 uur, door Tieske
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
10 juni 2019, 10:23 uur | Bericht #490948
KMI heeft reeds een code geel geplaatst voor vandaag:





Ook nog even wat stukjes uit de guidance van het KNMI

Algemeen
Tot en met het middaguur zijn de modellen in grote lijnen consistent en bruikbaar. Verschillen zijn er actueel wel in neerslag (actueel is er al opleving van enige buiigheid boven het noorden van het land), dit wordt door HIR het beste beschreven. EC geeft in de vroege ochtend in het (zuid)westen kans op enkele (elevated) buien waarvan de toppen niet hoog gaan. Deze signalen zijn goed te verklaren met de optredende warmteadvectie en een convergentielijn boven de grondinversie (boven het midden/westen aanwezig) en langzaam opbouwende CAPE boven de inversie in de vroege ochtend. Dit is realistisch en we nemen dit over. Vandaag overdag zien we in alle modellen convectie ontstaan op de convergentielijn behorend bij het laag/vore en ten noordoosten daarvan op dagelijkse gang in de warme lucht. Onzekerheid in locatie van deze convectie is nog groot omdat de convectie sterk afhankelijk is van instraling door dagelijkse gang en modellen tegelijkertijd vrij veel middelbare en hoge bewolking berekenen. Ook de koers van het laag is van belang waarbij alle modellen de afgelopen runs schuiven, maar waarbij de HARM's en de EC run het laag over het land noordwaarts laten trekken en de laatste HIR de vore vanavond boven het midden van het land laat stagneren. We gaan vooralsnog uit van het scenario in HARM/EC. De ligging van het laag vandaag overdag gaat bepalen hoeveel en tot hoever westelijk de warmteadvectie uit het oosten door kan dringen, hetgeen belangrijk is voor de opbouw van CAPE. Consensus in de modellen is wel dat de convectie in de loop van de middag tot ontwikkeling komt boven het zuiden, activerend noordwaarts trekt en in de avond als vore het noorden verlaat (m.u.v. HIR). We gaan er voorlopig vanuit dat met name in het midden en noord(oost)en de CAPE beter tot ontwikkeling kan komen en de buien hier actiever zullen zijn.

Neerslag
Vanochtend bevinden de buien (op hoogte) zich in een regime met ca. 20 kn effectieve schering en 100-200 J/Kg aan CAPE, single/onderkant multicell. De buien maandag overdag bevinden zich in een regime met ca. 35 kn effectieve schering en potentieel (afhankelijk van de opklaringen, zie modelbeoordeling) 1000-1500 J/Kg aan CAPE, dit kan beter georganiseerde updrafts opleveren in het multicell-spectrum. Hierbij moet wel worden aangetekend dat de meeste snelheidschering aan de top of net boven de effectieve laag zit, hetgeen de bijdrage van schering aan de organisatiegraad enigszins vertekend. Maandag overdag is de treksnelheid van de buien laag (700 hPa wind ca.15 kn) wat in combinatie met PW waardes vooral in het oosten tussen de 30-35 mm lokaal kan leiden tot neerslaghoeveelheden tussen 20-30 mm. In de HarmonEPS zijn de kansen hierop het grootst in het noordwesten. Daarnaast is er bij de buien kans op hagel met de huidige CAPE waardes en convectieve modus, echter grote hagel (> 2cm) wordt niet verwacht. We gaan er voorlopig vanuit dat de kansen hierop het grootst zullen zijn in de warmste lucht (vooral het oosten en noordoosten). Dinsdag overdag bevinden evt. buien in het noordoosten zich in een regime met 15 kn effectieve schering en 200-400 J/Kg CAPE, single cell en de kans hierop is klein.

| Gewijzigd: 10 juni 2019, 10:29 uur, door Sven
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
10 juni 2019, 12:43 uur | Bericht #490952
Ook het KNMI heeft een code geel geplaatst:

Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 238 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 238, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden