Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:25:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK.

26 Apr 2024 14:13:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haskell, OK; Latimer, OK; Pittsburg, OK; Pushmataha, OK.

26 Apr 2024 14:10:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Adair, OK; Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Sequoyah, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:10:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 14:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Craig, OK; Delaware, OK; Mayes, OK; Nowata, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 14:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK.

26 Apr 2024 13:48:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:40:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cherokee, OK; Haskell, OK; McIntosh, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Pittsburg, OK; Wagoner, OK.

26 Apr 2024 13:35:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Coal, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:35:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor McIntosh, OK; Pittsburg, OK.

26 Apr 2024 13:29:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Creek, OK; Muskogee, OK; Okmulgee, OK; Osage, OK; Pawnee, OK; Rogers, OK; Tulsa, OK; Wagoner, OK; Washington, OK.

26 Apr 2024 13:18:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hughes, OK; Pontotoc, OK.

26 Apr 2024 13:14:00

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Creek, OK; Okmulgee, OK.

26 Apr 2024 13:10:26
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Woonplaats: kampen
Berichten: 3
Lid sinds: 11 aug. 2020
11 augustus 2020, 17:51 uur | Bericht #493820
Ook ik heb maar een account aangemaakt na lang volgen zonder account, schijnbaar hebben tatanka en ik ook dezelfde hobby's (vwc ) interessant om te volgen alle en bizar dat het eigenlijk om het half uur een andere voorspellingen te voorschijn komt. Keep up the good work ????
Storm
Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
11 augustus 2020, 18:01 uur | Bericht #493821
Voor iedereen genieten daar die van onweer houdt, hier helaas niet. Voordeel is wel dat ik nog lekker in zwembad kan | Gewijzigd: 11 augustus 2020, 18:14 uur, door emiel bont
Waarom deze advertentie?
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 augustus 2020, 18:49 uur | Bericht #493822
Citaat van Vossuhh , dinsdag 11 augustus 2020, 17:51 uur Ook ik heb maar een account aangemaakt na lang volgen zonder account, schijnbaar hebben tatanka en ik ook dezelfde hobby's (vwc ) interessant om te volgen alle en bizar dat het eigenlijk om het half uur een andere voorspellingen te voorschijn komt. Keep up the good work ????
Hahha ja man (Vwc idd).

Ik kom morgenochtend met de kansen voor die dag meteen ter info. Ook weer een soortgelijke kans, met wellicht weer wat andere regio's, maar ook dito verschillen weer. Dan kan ik zoveel mogelijk details eruit halen.!!!

De kans van donderdag word dynamischer, en is anders van aard. De globale modellen zijn bij vlagen soms aardig fors. Morgenochtend ook beter de convectieve modellen daarvan bij wellicht een kleine blik daarop dan nog.

 
there can be only one
martYn
Lid
Woonplaats: Woerden
Berichten: 294
Lid sinds: 26 jul. 2006
11 augustus 2020, 19:06 uur | Bericht #493823
Ook ik lees altijd sneaky mee! Nu toch maar weer even ingelogd om ook de moeite te nemen een bedankje te geven voor alle inzet, informatie en spannende verwachtingen ????. Dank je wel!!!
jelle94
Lid
Woonplaats: Vaassen
Berichten: 6
Lid sinds: 28 mei. 2018
11 augustus 2020, 19:11 uur | Bericht #493824
Hier nog eentje die meerdermaals daags een bezoekje neemt | Gewijzigd: 11 augustus 2020, 19:11 uur, door jelle94
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
11 augustus 2020, 19:52 uur | Bericht #493826
hoi
ook maar weer bedankt en wellicht rollen er morgen meer locaties uit die met onweer te maken krijgen.
kunnen hier wel water gebruiken

gr uit Fryslân
Brouwer
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 852
Lid sinds: 1 okt. 2006
11 augustus 2020, 19:55 uur | Bericht #493828
Ligt het aan mij of komt dat hele spul nu ineens richting zee?   Dat zou mooi zijn, want vind verkoeling heerlijk.  Het is hier 33 graden binnen!
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 augustus 2020, 20:02 uur | Bericht #493829
Citaat van bassmachine, dinsdag 11 augustus 2020, 19:55 uur Ligt het aan mij of komt dat hele spul nu ineens richting zee?   Dat zou mooi zijn, want vind verkoeling heerlijk.  Het is hier 33 graden binnen!
Dat ligt niet aan jou want dat komt het.


 
there can be only one
Woonplaats: Nederland
Berichten: 38
Lid sinds: 13 jun. 2020
11 augustus 2020, 20:31 uur | Bericht #493830
Ik ben onder diverse accounts (vraag me niet waarom) lid sinds 2008, en lees altijd mee, en reageer wanneer ik zin, tijd en ook daadwerkelijk iets toe te voegen heb. Ben altijd al een onweer liefhebber geweest en heb dankzij mannen als Tatanka, Jan van Ooijen en nog een aantal anderen veel geleerd qua kaartjes kijken, kansen zien uit van alles en nog wat, en daardoor de afgelopen tijd succescol chases kunnen doen. Wat betreft de kansen heb ik mijn pijlen al een week gericht op donderdag. 1 omdat de kansen voor vrijwel geheel het land is en ik dan ook vrij ben, vandaar. Thanks Tatanka | Gewijzigd: 11 augustus 2020, 20:32 uur, door DjaelRowano
Onweer- en tropische zomerfreak
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 118
Lid sinds: 26 jul. 2006
11 augustus 2020, 20:37 uur | Bericht #493831
Gaat lekker tekeer hier in Barendrecht
Woonplaats: Dinteloord
Berichten: 67
Lid sinds: 19 jun. 2019
11 augustus 2020, 21:50 uur | Bericht #493832
Zit er iets van een droge laag over west brabant? Op de radar trekt die hele rode boel over ons heen, maar het enigste wat ik zie is bliksem...
Groetjes, Niels Koomans.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 augustus 2020, 22:05 uur | Bericht #493833
Onweerskans woensdag 12 augustus

Actueel zien we nog forse buien in het zuidwesten deze gaan geleidelijk aan in kracht afnemen. Maar kunnen nog tot zeker middernacht aanhouden , en net ten oosten van Limburg zien we nog een grote cluster restant van eerdere buien in DLD. welke af en toe nog een nieuwe cel produceerd. Mogelijk dat deze nog het zuidoosten en oosten aan gaat doen. Er is een enkel model die daarop nog wat onweer toont.  De restanten gaan morgen waarschijnlijk wel voor wat tempering zorgen. Maar de temperaturen zijn zo hoog, dat het op grote schaal gewoon weer tropisch gaat worden. Maar dat er hoge 30ers komen zal wat lastiger worden daardoor eventueel.




Voor morgen dan ook weer ook weer een lastige situatie. 

Guidance van het knmi met geknipte stukken:
Morgen zien we weer een herhaling van zetten. In de warme, vochtige en onstabiele lucht ontstaan in de loop van de middag weer enkele buien, woensdagavond lossen deze weer op. Het signaal in de modellen is iets minder sterk dan vandaag, mogelijk omdat de CAPE een fractie lager wordt, maar met waardes van boven de 2000 J/kg is deze nog steeds hoog te noemen. Schering is nog steeds gering dus opnieuw enkele puls storms. Onweerkansen zijn groot, INDECS komt met waardes tussen de 30 en 90%.

Ik ga er vanuit dat in eerste instantie de regio's weer aan bod komen die we vandaag zagen. Maar het is ook nog slechts even een inzage die ik jullie wou geven voor morgen. Ik kom morgenvroeg nog wel met een bericht, en vanaf dat moment houd het voor mij met kansen zetten ook wel even op.  Morgenavond kom ik nog wel even en dan ga bezig met de meest potentiele kans op dynamisch onweer van deze tropische periode. En waarschijnlijk donderdag zelf chasen, en dan ben ik niet beschikbaar | Gewijzigd: 11 augustus 2020, 22:20 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
11 augustus 2020, 23:10 uur | Bericht #493834
Citaat van Vossuhh , dinsdag 11 augustus 2020, 17:51 uur Ook ik heb maar een account aangemaakt na lang volgen zonder account, schijnbaar hebben tatanka en ik ook dezelfde hobby's (vwc ) interessant om te volgen alle en bizar dat het eigenlijk om het half uur een andere voorspellingen te voorschijn komt. Keep up the good work ????

Hier nog een vwc'er, vuursteen is de naam.
htevents
Lid
Woonplaats: Borculo
Berichten: 4
Lid sinds: 11 aug. 2020
11 augustus 2020, 23:20 uur | Bericht #493835
Hier ook een vwc'er, zelfde naam daar | Gewijzigd: 11 augustus 2020, 23:20 uur, door htevents
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
11 augustus 2020, 23:40 uur | Bericht #493836
Citaat van htevents, dinsdag 11 augustus 2020, 23:20 uur Hier ook een vwc'er, zelfde naam daar

Ook actief in de artiestenwereld toevallig?
Woonplaats: Weiteveen (Dr)
Berichten: 13
Lid sinds: 22 mei. 2016
12 augustus 2020, 06:20 uur | Bericht #493837
Goodmorning all! 

Woensdagochtend 06:04 uur, Weiteveen (DR) ochtend rood, water in de sloot. Laten we hopen dat dit uitkomt.

de eerste zonnestralen brengen een glimp op de hemel die wat lichtelijke sluiers vertoont van de restanten van gisteravond. Het lost nu aardig snel op en hopen dat er vandaag weer een puzzel op zijn plek valt qua bui ingrediënten. 

na een warme nacht 21•C (ironisch had ik het koud door de ventilator) zijn na het lezen van de eerste berichten de kansen de komende dagen groot. Zoals ik hier lees, sluit ik me aan bij de donderdag qua potentiële cloudhunting en stormchasing.

fijne dag allen!
#bjorngruppen
Woonplaats: Merelbeke (BE)
Berichten: 14
Lid sinds: 30 apr. 2012
12 augustus 2020, 07:01 uur | Bericht #493838
Goeiemorgen!

Gisteren vielen we hier in Oost- en West-Vlaanderen mooi uit de boot, dus hopen we op nieuwe kansen voor vandaag. En kijk eens aan, er rommelt al wat in Noord-Frankrijk, zou het dan toch? 

Verder is het wachten op de eerste vooruitzichten hier.

Nick
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
12 augustus 2020, 07:33 uur | Bericht #493839
Goedemorgen,

Komende 3 dagen kansen zat denk ik zo maar waar, is erg lastig te zeggen.
Stukje guidance haalt dat ook aan, modellen zijn te springerig en is het dus echt nowcasten.
Leuke tijden!

Modelbeoordeling:

Aandacht gaat uit naar de convectie.
De buienactiviteit op middelbare hoogte van eerder deze nacht, die eigenlijk door alle modellen (grotendeels) is gemist, is inmiddels opgelost.
Gek genoeg zien we nu juist wel een signaal in de modellen. Boven de Noordzee zien we wel enkele onweersbuien,
HIR en de Harmonies hebben daar ook een signaal.
We gaan uit van een meest droge ochtend boven land.
Op de dagelijkse gang in de loop van de middag lokaal opnieuw stevige onweersbuien, ditmaal waarschijnlijk ook in het noorden van het land zoals we eigenlijk in alle modellen zien.
In de loop van de avond afnemend en in de nacht naar vrijdag vooral in het zuiden mogelijk weer oplevend, mede op outflow die vanuit België onze kant op komt.
Donderdagmiddag en avond opnieuw stevige onweersbuien, waarbij het bovenluchtlaag mogelijk kan helpen bij de forcering.
Verder moeten we heel voorzichtig zijn met de timing/regionalisering en de modellen vooral indicatief gebruiken.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
12 augustus 2020, 08:11 uur | Bericht #493841
Onweerskansen woensdag 12 augustus.

We zien voor vandaag 2 kansen terug. De kansen voor morgen bekijk ik morgenochtend, een geschikt moment nog voor de kans aan om een duidelijker bericht te maken. Kan dan ook de actuele situatie bekijken restbewolking o.a, en logischerwijs nog wat meer runs.  Verder kan ik vermelden dat de kansen sowieso verlengd worden tot zondag wellicht, want we blijven gewoon in de in relatief warme lucht zitten. Wel word het wat aangenamer met 25-30 graden, maar das nog even aankijken. 



Wouter van bernebeek pakte deze knoeperd van een Cg, vannacht op een spontane ploffer nabij Cuijck.



1:
Vanmiddag gewoon eerst de gebruikelijke pulse kansen. Deze kunnen verspreid over het land vallen, maar hebben wel duidelijk een voorkeur voor het zuiden en langs de oostgrens, en mogelijk doet het noorden, en noordoosten ook mee.  Hoge CAPE-waardes van 2000+ J/kg, maar weinig schering (10-15 kn). Randverschijnselen zijn weer lokaal 30-50mm, windstoten van 75-90 km/u, in een burstverschijnsel wat hoger. En kans op hagel in de orde van 2-4 cm.






2:
Voor vanavond/vannacht zien we in een aantal modellen een MCS binnenschuiven, mogelijk zelfs 2 (Gfs maar ook harmonie). (De opbouw is daar wel goed georganiseerd) dat zit in de orde van goed georganiseerde multicellen, en enkele supercellen. Mogelijk dat er in het noordwesten van Frankrijk zich een bow-echo ontwikkelt (arome) en op zeer warme theta's van 60-70 graden, en op hoogte nog zo'n 700-1000 MLCAPE is dat voldoende om de boel in stand te houden. Maar das vanmiddag gewoon even een blik naar het noordwesten van Frankrijk. De opties liggen er zeker in een aantal modellen dus. Waarbij een Gfs hem via het zuidwesten binnen laat trekken, en een harmonie over de ardennen en vervolgens over de oostelijke helften. Maar deze laatste kan ook gewoon een opleving zijn van middelbare onstabilteit. Maar dit is dus echt nowcasten, we zitten gewoon dan nog waarschijnlijk in onze eigen kansen. Ik hou hem op de zuidwestelijke kant, want daar in het noordwesten gaat het vanmiddag goed los. Deze kansen zijn advectief, en zullen wij ook niet zo snel terug zien in een guidance, ja wellicht later als de boel gaat. Dit zijn ook modellen die zij niet echt hanteren, m.u.v harmonie.


Duidelijk een verhoging in de shear, de shear gaat door de helft in de vanavond, en nachtelijke uren. Maar is samen met de nodige MLCAPE van 700-1000 j/kg en een schering van rond de 15-20 knopen (Thetha-tong van 60-68 graden) ruim voldoende in in stand gehouden te worden dit is een aandachtspunt.





Randverschijnselen op zulke systemen, veel bliksemactiveit, veel neerslag, windstoten van 75-90 km u, mogelijk lokaal door een burst verschijnsel uitschieters naar 100-120+ km/u.

Later vanmiddag kom ik wel met korte update's omtrent deze situatie, verder wens ik jullie allemaal een fijne maar vooral weer een zeer warme dag toe.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
| Gewijzigd: 12 augustus 2020, 10:23 uur, door Lako
there can be only one
Woonplaats: Weiteveen (Dr)
Berichten: 13
Lid sinds: 22 mei. 2016
12 augustus 2020, 08:15 uur | Bericht #493842
Nowcasten is het woord! 

ik sluit me totaal aan bij de rest, zeer interessante dagen voor meteo enthousiasts. 

ook hier is het kurkdroog en heb ik tot nu toe alleen maar kunnen kwijlen op andere plekken waar zeer mooie exemplaren tot ontwikkeling kwamen.

oosten van Gelderland, Limburg over Duitse grens trekt al iets moois langs. Alsmede voor N-W Frankrijk en een kleine echo boven de Noordzee.
echter wordt het interessant vanaf de middag schat ik zo in en zie ik toch degelijk kansen voor grotendeels Nederland, met natuurlijk altijd een slag om de pols!

nogmaals; nowcasten is het woord!

ZO Drenthe actueel:
Weiteveen (DR)
22•C  | < O2 bft | zonnig met lichte sluiers
luchtvochtigheid 60% |  luchtdruk 1.016 hPa 
#bjorngruppen
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.364 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 234 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 234, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving Astronieuws".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden