Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
13 januari 2021, 14:22 uur | Bericht #495295

Sneeuwkans zaterdag/zondag


Naast de sneeuwkans voor morgen (weggelegd voor strook in België en met wat geluk ook stukje Zeeland) staat er ook zaterdag een sneeuwkans. Dit is eentje die de hele Benelux zou kunnen gaan aandoen.

Het is nog even koffiedikkijken wat betreft de details aangezien de runs nogal eens durven wijzigen in activiteit. Kans is het grootst dat dit een typisch dooifront is wat eerst sneeuw brengt gevolgd door misschien ijzel en uiteindelijk regen en dooi. Soms hinten modellen er op dat de intensiteit niet hoog is en dat bepaalde regio's nog net even wat langer in de kou blijven hangen.

Morgen zullen we weeral iets meer weten aangezien we dan ook andere, korte termijn, modellen zoals harmonie er bij kunnen nemen.

Toch alvast even wat modellen op een rijtje:

ICON 6z: grootste activiteit in West-Vlaanderen. Laat het front ook niet volledig doortrekken waardoor NO in koudere lucht blijft


ECMWF 0z: laat het front wel doortrekken, geen al te dik sneeuwdek in deze run


GFS 6z: laat het front doortrekken, maar ook geen al te grote accumulatie (GFS Para laat bijvoorbeeld wel een sneeuwdek tot mogelijk 10cm zien)



In de laatste runs lijkt het dooifront wat af te zwakken, maar zoals eerder aangegeven is het even wachten tot morgen voor meer details. Voorgaande runs gaven vaak grotere hoeveelheden. Kans van morgen is een goed voorbeeld: ECMWF was eerst vrij karig met sneeuwdek in West-Vlaanderen (1-2cm) en komt nu met 7 tot 9cm.

Het staafdiagram laat de opties zeker nog zien (42% kans op sneeuwdek van 3 tot 10cm)


Morgen weer meer hierover!
 
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
13 januari 2021, 17:56 uur | Bericht #495297
De nieuwste pluim geeft weinig reden voor optimisme als je van winter houdt.  Helaas. 
Waarom deze advertentie?
Winterfan
Lid
Woonplaats: Noordwolde
Berichten: 6
Lid sinds: 27 dec. 2020
13 januari 2021, 18:19 uur | Bericht #495298
Citaat van Raymond, woensdag 13 januari 2021, 17:56 uur De nieuwste pluim geeft weinig reden voor optimisme als je van winter houdt.  Helaas. 

Waar zie jij de nieuwste pluim..... Die komt pas 2130 toch? | Gewijzigd: 13 januari 2021, 18:20 uur, door Winterfan
Wsa
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
13 januari 2021, 18:59 uur | Bericht #495300
Citaat van Winterfan, woensdag 13 januari 2021, 18:19 uur Citaat van Raymond, woensdag 13 januari 2021, 17:56 uur De nieuwste pluim geeft weinig reden voor optimisme als je van winter houdt.  Helaas. Waar zie jij de nieuwste pluim..... Die komt pas 2130 toch?
De nieuwe pluim van ECMWF komt inderdaad om 21:30. Raymond bedoelt vermoedelijk de pluim van GFS:


Donderdag 14 januari: sneeuwkans West-Vlaanderen bij binnenkomst koude lucht
Zaterdag 16 januari: front van west naar oost met enige tijd sneeuwval, ook kans op ijzel bij de overgang naar zachte lucht.
Woensdag 20 januari: één week vanaf nu en de temperatuur lijkt nog niet boven de 5°C uit te komen. Kans op nachtvorst is echter niet bijster groot, een enkele lichte vorst kan niet worden uitgesloten (mits opklaringen zich voordoen).


Dus inderdaad, de pluim is niet de beste winterpluim die we ons voor kunnen stellen. Maar de 12z pluim is wel beter dan zijn voorganger (6z). Zo is met name de zondag hier 2°C kouder geworden (van 4-5 graden naar 2-3 graden), de dagen daarna zijn gemiddeld net een kleine fractie kouder geworden.

Even afwachten of EC ook de "kou" nog 12 of 24 uur langer laat plakken na de nacht op zondag. Ook de oper laat op termijn ruimte over voor een sneeuwkans. Onzekerheid blijft troef en we zitten nu inderdaad wel weer op een wat langere termijn te loeren t.o.v. de kansen die er 4-5 dagen terug kortdurig stonden.
(Kou tussen aanhalingstekens omdat 0 tot 4°C niet door iedereen als koud wordt ervaren.)
  | Gewijzigd: 13 januari 2021, 19:01 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
13 januari 2021, 21:45 uur | Bericht #495302
Update Temperatuurpluimen 13-01-2021 21:45 uur

ECMWF:


GFS:
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
13 januari 2021, 22:32 uur | Bericht #495303
Update waarschuwing KMI wat betreft donderdag 14 januari:
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
14 januari 2021, 08:32 uur | Bericht #495305
BRON KNMI: " Grote kans (ca. 80%) op voortzetting van het wisselvallige weertype. De kans op maximumtemperaturen beneden het langjarig gemiddelde neemt geleidelijk toe naar 60-70%."

Kortom, de winterkansen zijn nog steeds niet verkeken en we schuiven het (alweer) een tijdje voor ons uit. 
De kans  lijkt (voorlopig) groot dat we een nieuwe winterse periode zien ontwikkelen. Hoe dat precies eruit ziet, kunnen anderen hier veel beter duiden dan ik. Ik zie alvast uit naar de spiegelingen en de uitleg van de ontwikkelingen. 
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 10
Lid sinds: 9 jan. 2017
14 januari 2021, 10:35 uur | Bericht #495306
Jammer dat de echte winter steeds weer opschuift.........voor je weet is het weer voorjaar zoals de vorige jaren. Maar goed we blijven hopen
Woonplaats: Drogeham
Berichten: 34
Lid sinds: 8 nov. 2013
14 januari 2021, 10:39 uur | Bericht #495307
hallo mensen ten eerste de beste wensen! na lange jaren (2016) dacht ik moet maar weer eens op dit forum zien door dat het weer gaat kruipen de hobby die ik al jaren bezit, ik zie net als ieder de onrustige modellen voorbij komen, en ik kan zeggen dit heb ik sinds de winter van 2012 niet meer gezien, we worden door alle landen omsingeld door winterweer behalve in ons eigen kikkerland, ik vraag me echt af of dit gewoon dikke pech is of toch niet? in 2012 hadden we de zelde situatie ongeveer wat zich voor deed, maar toen was vooral de warme zee temp de schuldige dat het lang duurde, en dat denk ik ook dat dat nu het geval is, maar zodra de afkoeling er eenmaal is was een dik pak sneeuw als gevolg dus ik houd hoop! 

de kaarten hierboven tonen redelijk eengezinsheid op geen winterweer voorlopig (geen lid onder nul bijna) maar geen dag is het zelfde op dit moment bij modelen, dus ik vind dit reuze mooi allemaal om te zien, 

nu 2 tal vragen die mij boeien 
 - wie kan me uitleggen wat nou prcs de warme zee water te doen kan hebben met het mislopen van de winter?
- waarom word de moddellen zo hysterich als de winter ons omringt? 


ik kijk uit naar de antwoorden mvg willem 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
14 januari 2021, 10:45 uur | Bericht #495308
Citaat van Willem Algra, donderdag 14 januari 2021, 10:39 uur nu 2 tal vragen die mij boeien 
 - wie kan me uitleggen wat nou prcs de warme zee water te doen kan hebben met het mislopen van de winter?
- waarom word de moddellen zo hysterich als de winter ons omringt? 


ik kijk uit naar de antwoorden mvg willem 
Om even snel op je vragen te antwoorden:
  • Setting van de afgelopen weken met noord-oostelijke stroming bracht ons amper koude (wel een lokale ijsdag en wat lichte tot net matige vorst). Maar vanuit die hoek zou je veel kouder weer verwachten, maar daarvoor moeten de brongebieden ook wel koud zijn. De Oostzee is nu pas aan het afkoelen en was tot op heden veel te warm voor de tijd van het jaar
  • Modellen hebben het gewoon aardig moeilijk omdat de grens van koude en warme lucht steeds in onze buurt ligt. Dus kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor ons

Even algemeen: hoezo geen winter in de kaarten? Sven gaat ondertussen richting 2cm sneeuw en ook zaterdag/zondag staat sneeuw op de planning voor grote delen van de Benelux. 1 tip: niet te ver vooruit kijken en even genieten van wat er komt. Iedereen heeft ook andere definitie van winter, wat het ook al lastiger maakt. Voor sommigen zijn dit temps constant ander 0, voor mij persoonlijk hoeft dat niet, dan heb ik liever paar dikke dooifronten die een tijdelijk dek achterlaten
DannyB
Lid
Woonplaats: Goingarijp (ZW-Friesland)
Berichten: 32
Lid sinds: 11 dec. 2017
14 januari 2021, 10:51 uur | Bericht #495309
Ik wil nog even het kansje benoemen voor vrijdag/zaterdag in de noordelijke helft van het land.
vanaf vannacht kunnen buitjes vanaf de noordzee van noord naar zuid het land optrekken, in het noorden liggen de temperaturen morgenochtend rond het vriespunt. (kan lokaal best wat kouder zijn onder opklaringen)



Uit deze buitjes zal dus vrijwel zeker sneeuw vallen. de meeste modellen laten de buien tot ongeveer de Noordoostpolder/zuid Drenthe reiken, maar misschien komen ze nog iets verder.







Aangezien de grondtemperatuur overal onder het vriespunt ligt kan zo'n buitje best in het gras of op een auto/tuinmeubel o.i.d een klein laagje sneeuw achterlaten. 





's Middags komt de temperatuur in het noorden een paar graden boven nul uit dus dan kunnen de buien in het noorden en noordwesten ook even overgaan in natte sneeuw/sneeuwregen, maar 's avonds en 's nachts zullen alle buitjes weer overgaan in sneeuw



kortom ook voordat het zaterdagavond is nog genoeg kansjes op sneeuwvlokken ;)

 
Woonplaats: Drogeham
Berichten: 34
Lid sinds: 8 nov. 2013
14 januari 2021, 10:54 uur | Bericht #495310
Citaat van Sven , donderdag 14 januari 2021, 10:45 uur Citaat van Willem Algra, donderdag 14 januari 2021, 10:39 uur nu 2 tal vragen die mij boeien 
 - wie kan me uitleggen wat nou prcs de warme zee water te doen kan hebben met het mislopen van de winter?
- waarom word de moddellen zo hysterich als de winter ons omringt? 


ik kijk uit naar de antwoorden mvg willem 
Om even snel op je vragen te antwoorden:
  • Setting van de afgelopen weken met noord-oostelijke stroming bracht ons amper koude (wel een lokale ijsdag en wat lichte tot net matige vorst). Maar vanuit die hoek zou je veel kouder weer verwachten, maar daarvoor moeten de brongebieden ook wel koud zijn. De Oostzee is nu pas aan het afkoelen en was tot op heden veel te warm voor de tijd van het jaar
  • Modellen hebben het gewoon aardig moeilijk omdat de grens van koude en warme lucht steeds in onze buurt ligt. Dus kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben voor ons
dus heeft indd met de warmte van de zee te maken
Even algemeen: hoezo geen winter in de kaarten? Sven gaat ondertussen richting 2cm sneeuw en ook zaterdag/zondag staat sneeuw op de planning voor grote delen van de Benelux. 1 tip: niet te ver vooruit kijken en even genieten van wat er komt. Iedereen heeft ook andere definitie van winter, wat het ook al lastiger maakt. Voor sommigen zijn dit temps constant ander 0, voor mij persoonlijk hoeft dat niet, dan heb ik liever paar dikke dooifronten die een tijdelijk dek achterlaten
ik snap dat je niet te ver vooruit moet kijken! en ik kijk ook enorm uit naar het weekend, maar mag graag een beetje vooruit kijken, en zie veel overeenkomsten met de winter van 2012 ! 
DieuGi
Lid
Woonplaats: Breda
Berichten: 180
Lid sinds: 2 feb. 2012
14 januari 2021, 11:31 uur | Bericht #495311
Zeker nog niet te ver vooruit kijken. Het kan echt alle kanten op, zelfs op korte termijn. Kijk maar eens goed naar de laatst geplaatste pluimen hier in dit topic, en dan voornamelijk naar aanstaande zondag. Temperaturen varieren van + 8gr tot aan temperaturen, die niet eens boven het vriespunt komen. En dat op zo'n korte termijn! Spannende tijden!!
Maar het mag wel eens een keer de koude kant opvallen als je het mij vraagt.... ;)


  | Gewijzigd: 14 januari 2021, 11:31 uur, door DieuGi
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
14 januari 2021, 20:20 uur | Bericht #495322
Kleine update 12z runs (lange termijn)
We hebben na de onvermijdelijke binnenkomst van iets zachtere lucht zondagavond (sneeuw blijft circa 6 tot 12 uur lang een gesloten dek, zondagochtend dus waarschijnlijk een zeldzame sneeuwochtend, anno 21ste eeuw.). De lucht waar we vanaf zondagavond in terechtkomen zorgt voor een temperatuur van ongeveer 2 tot 6°C.

Woensdag schakelen we tijdelijk in een hogere (zachte) versnelling met een harde zuidwestenwind. Aan de kust tot maximaal 70 tot 95 km/u, storm lijkt vooralsnog niet waarschijnlijk. Temperatuur wordt kortdurend (!) opgejaagd naar ruim 8°C.

Hierna volgt woensdagavond al snel een koufront behorend bij onderstaand lagedrukgebied. Het luidt het einde in van de harde zuidwestenwind, en voert nu met een westenwind de temperatuur terug naar circa 5°C. Vlokken natte sneeuw zijn na woensdag weer mogelijk, voor ieder vlokje droge sneeuw zullen we heel hard moeten vechten tegen de smelt.
GFS is momenteel positiever voor eventuele terugkeer van sneeuwkansen, EC is veel zuiniger met sneeuwkansen ná woensdag (toch ook niet kansloos, theoretisch kan het gewoon goedvallen en dan heb je een sneeuwkans te pakken).

Verschil EC en GFS:
We zoomen in op het punt waar het verschil groter wordt:

In GFS beweegt het lagedrukgebied traag van Schotland naar Scandinavië. Het laag laag is meer Noord-Zuid georienteerd, hierdoor komen we tegen vrijdag in de directe noordstroming met toenemende sneeuwkansen.


In EC is het laag nog boven de Noordzee op zelfde tijdstip, en is het meer oost-west georienteerd waardoor we slechts indirect mondjesmaat koudere bovenluchten krijgen, luchten van gemiddelde temperaturen tollen rond het lagedrukgebied en er is minder uitwisseling van zachte lucht naar het noorden & koude lucht naar het zuiden (naar ons toe dus).

Glazenboltermijn
Kijken we écht naar de glazenboltermijn, dan zien we de straalstroom stukje bij beetje iets zuidelijker schuifelen. Dat zou eventueel positief uit kunnen pakken, maar we moeten echt heel voorzichtig zijn met uitspraken over die termijn (meer dan 200h of 17x EC runs vooruit). Altijd in ons achterhoofd houden dat er ook meer scenario's zijn waarin de kansen op winter klein zijn. | Gewijzigd: 14 januari 2021, 20:26 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
14 januari 2021, 20:29 uur | Bericht #495323
mooie kaarten en weer hoopvol, winter nog maar niet afschrijven voorlopig.
liefst een zoals 1979 , waarom was Spanje nu zo extreem, wij liggen noordelijker en zij hadden
en goed wintertje te pakken

gr ut Fryslân
Brouwer
Jarno18
Lid
Woonplaats: Waalwijk
Berichten: 62
Lid sinds: 24 jan. 2015
14 januari 2021, 20:58 uur | Bericht #495326
Omdat zij daar veel hoger liggen.. Citaat van Lightningman, donderdag 14 januari 2021, 20:29 uur mooie kaarten en weer hoopvol, winter nog maar niet afschrijven voorlopig.
liefst een zoals 1979 , waarom was Spanje nu zo extreem, wij liggen noordelijker en zij hadden
en goed wintertje te pakken

gr ut Fryslân

Edit W. in t Erland: zie www.onweer-online.nl/forum/topic/47566/storm-filomena-brengt-een-groot-deel-van-spanje-wi/#message495207 | Gewijzigd: 14 januari 2021, 21:01 uur, door Thijs.
Jarno
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
14 januari 2021, 21:36 uur | Bericht #495327
Om even aan te tonen welke de ondersteunig is rond de post hier iets hoger: langs enerzijds de verzachting en anderzijds weer omschakeling naar koelers weer. Hieronder de ECMWF pluim van 12z



Ik kom later vanavond nog even met update rond sneeuwkans aankomende zaterdag (met Harmonie 18z die dan beschikbaar is en ons al meer inkijk kan geven) | Gewijzigd: 14 januari 2021, 21:38 uur, door Sven
DannyB
Lid
Woonplaats: Goingarijp (ZW-Friesland)
Berichten: 32
Lid sinds: 11 dec. 2017
14 januari 2021, 22:44 uur | Bericht #495329
Een tweede aandachtspunt is nog de mogelijkheid voor een secundair front zondagochtend vroeg. Deze kans geldt vooral voor noordoost/oost NL.
een paar modellen komen hier nu al een paar runs mee. Dit kan lokaal nog best een paar verassende extra centimeters opleveren.

Maar dit is natuurlijk geen garantie!! De details komen we nog op terug als die binnen de korte termijn liggen.


Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
15 januari 2021, 09:32 uur | Bericht #495334
Alles rond de sneeuwkans van dit weekend 16-17 januari kan je <<<hier>>> terugvinden.
Onweer-Online.nl
Beheerder
Woonplaats:
Berichten: 121
Lid sinds: 26 aug. 2015
15 januari 2021, 09:45 uur | Bericht #495335
Update Temperatuurpluimen 15-01-2021 09:45 uur

ECMWF:


GFS:
De grootste, leukste en gezelligste online weercommunity van de Benelux!
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.335 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 162 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 162, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden